Klankverschillen apparatuur, is er verschil tussen werkelijkheid en perceptie?

Gestart door MAW, september 26, 2016, 12:09:15

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dirk

Citaat van: morca op oktober 23, 2016, 09:35:21
We waren met ze 2en ,dus wel we  ;)
Je neemt te snel.een conclusie  :)
nope
mijn aanpassing legt de vinger op jouw (imo foute) conclusie dat er geen verschil meetbaar was omdat jij het niet kon meten.
al eens bij stilgestaan dat je manier van meten gewoon fout/onnauwkeurig kan zijn?
imo is elk verschil wat hoorbaar is tussen speakers (incl subs) wel degelijk meetbaar...andersom is echter nog maar de vraag  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

chansig

Citaat van: Ejorne op oktober 23, 2016, 17:29:16
We hebben wel gelijk Bas, die test met eeg meting onderschrijft dat, wat de dbt-aanhangers ook proberen te opperen, er is vrijwel zeker een grijsgebied. En dat gebied kan best wel eens groter zijn dan menigeen doet denken.

We hebben gelijk want er is vrijwel zeker....als in in: Ik denk dat dit het geval is want...... ?

Is er een test waarin er duidelijke verschillen meetbaar waren maar er in een DBT niet gehoord werden ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Ejorne

Citaat van: chansig op oktober 23, 2016, 17:37:29
We hebben gelijk want er is vrijwel zeker....als in in: Ik denk dat dit het geval is want...... ?

Is er een test waarin er duidelijke verschillen meetbaar waren maar er in een DBT niet gehoord werden ?

Gr. Hans

Het is allemaal al gezegd hans, geen zin meer om er nogmaals op in te gaan. Het is hier toch geen discussie en de bedoeling om op vormfoutjes in te blijven gaan?

Raphie

Citaat van: chansig op oktober 23, 2016, 17:37:29
We hebben gelijk want er is vrijwel zeker....als in in: Ik denk dat dit het geval is want...... ?

Is er een test waarin er duidelijke verschillen meetbaar waren maar er in een DBT niet gehoord werden ?

Gr. Hans
wat denk je zelf?  ;D
JBL PRX Power!

Raphie

Citaat van: Ejorne op oktober 23, 2016, 17:44:11
Het is allemaal al gezegd hans, geen zin meer om er nogmaals op in te gaan. Het is hier toch geen discussie en de bedoeling om op vormfoutjes in te blijven gaan?
nou ik noem een compleet niet geloofwaardig betoog geen "vormfoutje"......
JBL PRX Power!

Ejorne

Citaat van: Raphie op oktober 23, 2016, 17:45:15
nou ik noem een compleet niet geloofwaardig betoog geen "vormfoutje"......

Ik dacht dat je mij in je negeer lijstje gezet had. Wat jammer dat je alweer onzin verkondigd hebt.

Raphie

Citaat van: Ejorne op oktober 23, 2016, 17:46:27
Ik dacht dat je mij in je negeer lijstje gezet had. Wat jammer dat je alweer onzin verkondigd hebt.
zelfs dat lukt je niet. het gevoel over onzin is volledig wederzijds. heb je kleurtjes verhaal, de laatste strohalm van Bas, ook even uiteengezet.
Dat is nu ook weer uit de wereld. als je het er niet mee eens bent of niet begrijpt, dan hoor ik het wel.
JBL PRX Power!

morca

Citaat van: Dynky op oktober 23, 2016, 17:34:51
nope
mijn aanpassing legt de vinger op jouw (imo foute) conclusie dat er geen verschil meetbaar was omdat jij het niet kon meten.
al eens bij stilgestaan dat je manier van meten gewoon fout/onnauwkeurig kan zijn?
imo is elk verschil wat hoorbaar is tussen speakers (incl subs) wel degelijk meetbaar...andersom is echter nog maar de vraag  ;)
Buiten en nearfield bedoel je denk ik.
Andere software als rew? Of een andere optie ipv waterfal of spl

Ejorne

Citaat van: Raphie op oktober 23, 2016, 17:48:44
zelfs dat lukt je niet. het gevoel over onzin is volledig wederzijds. heb je kleurtjes verhaal, de laatste strohalm van Bas, ook even uiteengezet.
Dat is nu ook weer uit de wereld. als je het er niet mee eens bent of niet begrijpt, dan hoor ik het wel.

Dat verhaal is wat jou betreft uit de wereld. Dat is heel wat anders dan dat het uit de wereld ís. Ik hoop dat je dat nu toch wel een keer begrijpt.

Raphie

Citaat van: Ejorne op oktober 23, 2016, 18:30:32
Dat verhaal is wat jou betreft uit de wereld. Dat is heel wat anders dan dat het uit de wereld ís. Ik hoop dat je dat nu toch wel een keer begrijpt.
het verhaal IS uit de wereld. Wat je heb je er nog aan toe te voegen of op af te dingen dan?  :D
JBL PRX Power!

Ejorne


Raphie

Citaat van: Ejorne op oktober 23, 2016, 18:36:02
Behalve dat het onzin is? Niets.
niks dus, wie zwijgt stemt toe, da's meters maken zo.
Dus... dan staat niks ons meer in de weg voor een ABX, doe je mee?
JBL PRX Power!

Ejorne

Citaat van: Raphie op oktober 23, 2016, 18:37:34
niks dus, wie zwijgt stemt toe, da's meters maken zo.
Dus... dan staat niks ons meer in de weg voor een ABX, doe je mee?

Ik doe misschien wel mee. Zoals je weet (althans, je schijnt best wel vaak niet te lezen) weet je dat ik dergelijke testen voor mijzelf nuttig vind. Maar dat grijsgebied blijft aanwezig, dus ik vraag mij af wat jij voor een ander wil bepalen of opdringen met zo'n test?

Raphie

Citaat van: Ejorne op oktober 23, 2016, 18:44:24
Ik doe misschien wel mee. Zoals je weet (althans, je schijnt best wel vaak niet te lezen) weet je dat ik dergelijke testen voor mijzelf nuttig vind. Maar dat grijsgebied blijft aanwezig, dus ik vraag mij af wat jij voor een ander wil bepalen of opdringen met zo'n test?
helemaal niks.

Sterker nog, ik stel het volgende voor: beginnen we met een powerkabel, een analoge interlink en een USB kabel
Wanneer we als forum overeen kunnen komen welke we van elk kunnen testen, dan doe ik er een molex versie van iedere kabel bij en dan hebben we dus 3 categorieen met elk 2 kabels
Hier wil ik onder toezicht wel hoogwaardige test files van maken, die een ieder dan thuis via WinABX in zijn eigen tijd privé kan testen.
De uitslagen hoef ik ook niet te hebben, maar dan ervaart een ieder op basis van een eerlijke test in zijn eigen privacy dat het allemaal lariekoek is.

Zijn er daarna nog steeds mensen die menen dat ze via WinABX ook prima het verschil kunnen horen, dan nodig ik die graag uit omdat onder toezicht te herhalen. Lukt het dan ook dan ben je klaar voor James Randi, een grote zak geld en natuurlijk eeuwige HT forum roem  :D
JBL PRX Power!

Markus2

Citaat van: Ejorne op oktober 23, 2016, 17:29:16
We hebben wel gelijk Bas, die test met eeg meting onderschrijft dat, wat de dbt-aanhangers ook proberen te opperen, er is vrijwel zeker een grijsgebied. En dat gebied kan best wel eens groter zijn dan menigeen doet denken.

Dus ook; Kleiner?

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Markus2

Citaat van: Bas Akkerman op oktober 23, 2016, 12:49:47
Het jammere is dat dat directe vergelijk met audio niet of veel moeilijker gaat.

Zelf heb ik jaren terug deelgenomen aan een versterkervergelijk waarbij er twee verschillende versterkers per sessie, gekoppeld aan dezelfde luidsprekerset vergeleken werden.
Het omschakelen passeerde onderwijl de zaak speelde (zonder waarneembaar schakelklikken of pausering, waarbij de maximale afwijking tussen beide versterkers onder de 0.2dB lag).

Laat ik stellen dat het voor mij zeer verhelderend was.

De test bevestigde mijn groeiende idee dat als er al verschillen tussen versterkers waren, deze klein zouden zijn. Mijn "hoop" was echter grotere verschillen dan vermoedt te zullen gaan horen.

Mijn ergo; Geen verschil bij gebruik binnen de grenzen.

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

botsen

Citaat van: Raphie op oktober 23, 2016, 19:02:12
helemaal niks.

Sterker nog, ik stel het volgende voor: beginnen we met een powerkabel  een analoge interlink en een USB kabel
Wanneer we als forum overeen kunnen komen welke we van elk kunnen testen, dan doe ik er een molex versie van iedere kabel bij en dan hebben we dus 4 categorieen met elk 2 kabels
Hier wil ik onder toezicht wel hoogwaardige test files van maken, die een ieder dan thuis via WinABX in zijn eigen tijd privé kan testen.
De uitslagen hoef ik ook niet te hebben, maar dan ervaart een ieder op basis van een eerlijke test in zijn eigen privacy dat het allemaal lariekoek is.

Zijn er daarna nog steeds mensen die menen dat ze via WinABX ook prima het verschil kunnen horen, dan nodig ik die graag uit omdat onder toezicht te herhalen. Lukt het dan ook dan ben je klaar voor James Randi, een grote zak geld en natuurlijk eeuwige HT forum roem  :D

Prima idee,
Wil hem graag hebben dat bestand.

chansig

Citaat van: Ejorne op oktober 23, 2016, 17:44:11
Het is allemaal al gezegd hans, geen zin meer om er nogmaals op in te gaan. Het is hier toch geen discussie en de bedoeling om op vormfoutjes in te blijven gaan?

Ik reageerde niet eens zozeer op een mogelijke formvout. Ik ging ervan uit dat je bewust schreef wat je schreef. Maar goed...Raphie en jij zitten elkaar weer aardig in de haren.

Maakt de discussie niet leuker en ook niet makkelijker...

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Raphie

Citaat van: botsen op oktober 23, 2016, 19:38:47
Prima idee,
Wil hem graag hebben dat bestand.
De eerste stap is dat we het eens worden welke kabel in elke categorie absoluut het verschil zou moeten maken.

zeg het maar en wie stelt hem beschikbaar?
JBL PRX Power!

Raphie

Citaat van: chansig op oktober 23, 2016, 19:41:25
Ik reageerde niet eens zozeer op een mogelijke formvout. Ik ging ervan uit dat je bewust schreef wat je schreef. Maar goed...Raphie en jij zitten elkaar weer aardig in de haren.

Maakt de discussie niet leuker en ook niet makkelijker...

Gr Hans
zachte heelmeesters maken stinkende wonden....  ;)
Ejorne heeft meer filosofische weerstand, daarom misschien eerst eens met de praktijk beginnen.
JBL PRX Power!

botsen

Citaat van: Raphie op oktober 23, 2016, 19:43:10
De eerste stap is dat we het eens worden welke kabel in elke categorie absoluut het verschil zou moeten maken.

zeg het maar en wie stelt hem beschikbaar?

Ik ben grotendeels een non-believers, hoef geen input te hebben in welke kabels nou groot verschil gaan geven.
Maar ik luister ze graag af.

Raphie

Citaat van: botsen op oktober 23, 2016, 19:48:36
Ik ben grotendeels een non-believers, hoef geen input te hebben in welke kabels nou groot verschil gaan geven.
Maar ik luister ze graag af.
ik bedoel ook niet jou specifiek, maar vooral de believers als geheel.
We kunnen het natuurlijk niet hebben dat we testen met een hele geile kabel, waarvan achteraf iedereen zegt dat dat nou net de kabel is die het verschil niet maakt :D
dus... nomineren maar

USB
Powerkabel
analoge interlink

de kabels die "mooie dingen" doen, waar "sluiers wegvallen" en de "Stage wel 2x zo groot en breed wordt" de kabel die de harde s bij zangeressen feilloos wegslijpt.
kom maar op....... 
JBL PRX Power!

Markus2

Citaat van: flakkees op oktober 23, 2016, 09:34:55
het heeft geen zin bas .

Kees,

Hoe sta jij daar inmiddels in dan? Wij waren destijds tenslotte gezamenlijk van de partij.

Groet, Mark ;)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

morca

Citaat van: Ejorne op oktober 23, 2016, 18:44:24
Ik doe misschien wel mee. Zoals je weet (althans, je schijnt best wel vaak niet te lezen) weet je dat ik dergelijke testen voor mijzelf nuttig vind. Maar dat grijsgebied blijft aanwezig, dus ik vraag mij af wat jij voor een ander wil bepalen of opdringen met zo'n test?
Ik zal. Nog een nadenken jeroen hoe ik een schakel kastjes maak om de speakers van me marantz naar de denons te switchen.
Niks met testfiles maar muziek die we goed kennen.
Dan kunnen wij die test in alle rust bij mij thuis doen.

morca

Citaat van: Markus2 op oktober 23, 2016, 19:38:07
Zelf heb ik jaren terug deelgenomen aan een versterkervergelijk waarbij er twee verschillende versterkers per sessie, gekoppeld aan dezelfde luidsprekerset vergeleken werden.
Het omschakelen passeerde onderwijl de zaak speelde (zonder waarneembaar schakelklikken of pausering, waarbij de maximale afwijking tussen beide versterkers onder de 0.2dB lag).

Laat ik stellen dat het voor mij zeer verhelderend was.

De test bevestigde mijn groeiende idee dat als er al verschillen tussen versterkers waren, deze klein zouden zijn. Mijn "hoop" was echter grotere verschillen dan vermoedt te zullen gaan horen.

Mijn ergo; Geen verschil bij gebruik binnen de grenzen.

Groet, Mark
Met dat laatste geef je eigenlijk al antwoord op de vraag in de titel.
Binnen de grenzen van bv de amp zijn.
DusJa Er Is Wel Verschil  ;)