Klankverschillen apparatuur, is er verschil tussen werkelijkheid en perceptie?

Gestart door MAW, september 26, 2016, 12:09:15

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Former member 78


chansig

Citaat van: eMVe op oktober 13, 2016, 21:54:19
Opmerkelijk dat hetgeen je bij een live optreden voelt cq hoort geen referentie kan zijn voor de weergave van de set in je kamer; wat is dat dan wel?

De emotie komt vanuit jezelf...dat de muziek deze los kan maken klopt. Maar dat zegt niets over referentie of wat dan ook. Je zal ook wel eens een emotie hebben gevoeld bij een moppie muziek via de autoradio.

En wat je hoort...vorig jaar naar Foals en v Wovenhand geweest...dat wil je echt niet in je woonkamer.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.


morca

Citaat van: eMVe op oktober 13, 2016, 21:54:19
Opmerkelijk dat hetgeen je bij een live optreden voelt cq hoort geen referentie kan zijn voor de weergave van de set in je kamer; wat is dat dan wel?
Ga een keertje bij staaled luisteren.
Die komt in de buurt vermoed ik  :headbanging:

eMVe

Met live optreden bedoel ik een uitvoering zonder versterking van stem of instrument; gewoon dus hoe dat in de desbetreffende ruimte klinkt, hoe de plaatsing is, klankkleur, dynamiek, de invloed van de akoestiek van de ruimte enz.
Dat het geluidsvolume thuis nooit hetzelfde kan zijn als live lijkt me duidelijk, maar dat hoeft natuurlijk ook niet.

chansig

Gewoon een piano of een viool of en vleugel etc ?

Tja...denk je wel de invloeden van de ruimte zelf even weg dan ?

Maar goed op deze manier kan je inderdaad wel een behoorlijke indruk krijgen van een stem of een instrument.

Emotie heeft hier dus weinig mee van doen. Rook maar eens een pretsigaret met een beetje pech/mazzel wordt je dan zelfs geroerd door K3. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

eMVe

Citaat van: chansig op oktober 14, 2016, 07:52:34
Gewoon een piano of een viool of en vleugel etc ?

Tja...denk je wel de invloeden van de ruimte zelf even weg dan ?

Maar goed op deze manier kan je inderdaad wel een behoorlijke indruk krijgen van een stem of een instrument.

Emotie heeft hier dus weinig mee van doen. Rook maar eens een pretsigaret met een beetje pech/mazzel wordt je dan zelfs geroerd door K3. :D

Gr. Hans
Vreemd dat je, om voor jezelf een referentie te hebben, de invloed van de ruimte weg moet denken; dat doe je bij weergave thuis toch ook niet. Het is sowieso toch altijd een samenspel; muziek én de ruimte waarin gespeeld wordt?
Maar ik dwaal enigszins van het topiconderwerp af. Zoals gezegd heb ik er een hekel aan om mezelf voor de gek te houden (maar besef dat zoiets toch weleens zal gebeuren. . . ;)); belangrijk vind ik dat ik de verschillen kan omschrijven; beter of slechter zijn niet voldoende. Als dat telkens na wisselen hetzelfde is, dan is het voor mij voldoende; dan hoef ik dat verder niet wetenschappelijk onderbouwd te hebben. Een apparaat of wat dan ook ontwerpen enkel en alleen op basis van metingen lijkt me sowieso niet mogelijk, maar ook wat dat betreft zullen er wel andere meningen zijn. . . ::)

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: chansig op oktober 14, 2016, 07:53:25
Waarom dan ? Je het altijd van die leuke,zinnige, geweldige posts.

Dank je.

Omdat ik geen zin meer heb in volledig overbodige 'discussies'. Ga ik liever een stukje Floyd Toole lezen... Je kan beter zelf proberen wijzer te worden in je spaarzame tijd dan iemand proberen wijzer te maken die daar helemaal geen goesting aan heeft.

En ik word altijd wat sarcastisch als ergens de domheid vanaf druipt. En ik heb helemaal geen zin om sarcastisch te zitten zijn.

Dus veel plezier alhier!

Ok doei!

;D

Raphie

Citaat van: chansig op oktober 14, 2016, 07:52:34
Gewoon een piano of een viool of en vleugel etc ?

Tja...denk je wel de invloeden van de ruimte zelf even weg dan ?

Maar goed op deze manier kan je inderdaad wel een behoorlijke indruk krijgen van een stem of een instrument.

Emotie heeft hier dus weinig mee van doen. Rook maar eens een pretsigaret met een beetje pech/mazzel wordt je dan zelfs geroerd door K3. :D

Gr. Hans
idd, of bestel eens een vleugel met 30dgn zich termijn voor referentie :D
Wat een wereldvreemde figuren hangen hier toch rond.
JBL PRX Power!

Ejorne


Raphie

JBL PRX Power!

Ejorne


Raphie

JBL PRX Power!

Dirk

Citaat van: Ejorne op oktober 14, 2016, 10:07:34
Natuurlijk zul je óók dat niet zien/begrijpen.

bwoah, aan blinde vlekken (bij zowat alle deelnemers) iig geen tekort in dit topic :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Raphie

Citaat van: Dynky op oktober 14, 2016, 10:10:17
bwoah, aan blinde vlekken (bij zowat alle deelnemers) iig geen tekort in dit topic :D
dat bedoel ik.   :coffee:

Als mensen willen blijven geloven, dat het allemaal niet zo simpel kan zijn, er vast nog wel grijze gebieden zijn en mensen claims neerleggen die niet kunnen worden gestaafd, maar die we wél  gewoon voor zoete koek MOETEN slikken, omdat we anders een trol zijn, of dom. Dan er is altijd wel weer een reden om daar iets concreets tegenover te zetten. Een idee, een suggestie. Zo ook een vleugel in je huiskamer, kan je het verschil horen. Is makkelijker dan een E.E.G. scan met audio conclusies.  :popcorn:

Ik begrijp dat je daar moe van wordt Ejorne, dat hebben anderen exact zo met jouw geleuter.
JBL PRX Power!

Ejorne


Raphie

jij ook zie ik, je had al weinig bij te dragen, maar helemaal niks meer zie ik.
Bestel een vleugel, of nog beter regel een scan doe eens in je leven iets empirisch :clapping:  :tounge2: praten we daarna verder.
JBL PRX Power!

Ejorne


Raphie

JBL PRX Power!

eMVe

Het valt me op dat degenen die hier het hardst schreeuwen en doordrammen maar slecht kunnen lezen. . . of gewoon zo overtuigt zijn van hun (eigen) gelijk dat de mening van een ander er sowieso niets toe doet.
Neemt niet weg dat ik nog geen antwoord gekregen heb op mijn vraag: als een live uitvoering (zonder versterking) geen referentie kan zijn, wat is dat dan wel? Weergave via apparatuur die je ergens anders gehoord hebt? Een meting?

Raphie

Citaat van: eMVe op oktober 14, 2016, 11:33:55
Het valt me op dat degenen die hier het hardst schreeuwen en doordrammen maar slecht kunnen lezen. . . of gewoon zo overtuigt zijn van hun (eigen) gelijk dat de mening van een ander er sowieso niets toe doet.
Neemt niet weg dat ik nog geen antwoord gekregen heb op mijn vraag: als een live uitvoering (zonder versterking) geen referentie kan zijn, wat is dat dan wel? Weergave via apparatuur die je ergens anders gehoord hebt? Een meting?
het ligt er helemaal aan wat je nastreeft. Gewoon lekker genieten? Of "live" weergave.
Wanneer je live een instrument speelt, of meemaakt, dan HOOR je gewoon dat het anders klinkt door 2 speakers. Daar valt niet veel meer over uit te leggen qua hoe en waarom, dat is gewoon zo, moet je ervaren.

Vergeet niet dat het topic niet gaat over meningen, maar over feiten. Natuurlijk zijn meningen altijd welkom, maar wanneer deze door een simpele toets onderuit worden gehaald, blijken ze niet erg waardevol. Het kennis nemen van de toets dan weer wel, daar kan je verder mee.
JBL PRX Power!

Ejorne

Citaat van: Raphie op oktober 14, 2016, 11:41:45

Vergeet niet dat het topic niet gaat over meningen, maar over feiten. Natuurlijk zijn meningen altijd welkom, maar wanneer deze door een simpele toets onderuit worden gehaald, blijken ze niet erg waardevol. Het kennis nemen van de toets dan weer wel, daar kan je verder mee.

Nee...
Het topic gaat over het verschil tussen werkelijkheid en perceptie. (Wellicht ben je al gestopt met lezen nog voor de topictitel?)

En heel kort door de bocht is er geen verschil tussen werkelijkheid en perceptie, immers, er wordt verschil gehoord én er wordt verschil gemeten. Het enige hardnekkige probleem is dat er enkele zijn die denken dat de dbt alles overheerst en beide (waarneming en meting) onderuit halen. Maar nee, het zijn onze hersenen die zoveel vervuiling inbrengen tijdens die dbt achtige testen...

Maar ach, hoe vaak dit nog geroepen mag worden. Zo vaak het ene kamp roept dat het andere kamp niet wil luisteren zo vaak roept dat andere kamp dat jullie niet kunnen luisteren of dat het anders aan jullie set moet liggen. En ik kan blijven roepen dat beide kampen niet zo zwart-wit moeten denken en eens open moeten staan hoe onze hersenen werken... En het grappige is, beide kampen weten het en proberen alleen datgene van de invloed van onze hersenen te gebruiken dat voor hen het best ligt...

eMVe

Citaat van: Raphie op oktober 14, 2016, 11:41:45
het ligt er helemaal aan wat je nastreeft. Gewoon lekker genieten? Of "live" weergave.
Wanneer je live een instrument speelt, of meemaakt, dan HOOR je gewoon dat het anders klinkt door 2 speakers. Daar valt niet veel meer over uit te leggen qua hoe en waarom, dat is gewoon zo, moet je ervaren.

Vergeet niet dat het topic niet gaat over meningen, maar over feiten. Natuurlijk zijn meningen altijd welkom, maar wanneer deze door een simpele toets onderuit worden gehaald, blijken ze niet erg waardevol. Het kennis nemen van de toets dan weer wel, daar kan je verder mee.
Het lukt je zelfs niet om de openingspost goed te lezen.