Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

morca

Ik gebruik de Rew meting als geleide.
En instellen vd filters doe ik dan met de hand mbv de meting.

Die mini dsp kan toch zo een filter van rew laden?
Zou ik zeker eens proberen.
Misschien staat hij dan al bijna goed.

Dutchmuscle

Citaat van: morca op december 24, 2018, 18:30:01
Ik gebruik de Rew meting als geleide.
En instellen vd filters doe ik dan met de hand mbv de meting.

Die mini dsp kan toch zo een filter van rew laden?
Zou ik zeker eens proberen.
Misschien staat hij dan al bijna goed.

dit zijn mijn metingen alleen de sub en sub+mains......

Dutchmuscle

Op de sub alleen past rew geen filters toe.
Op sub+ mains 3 filters van 100 tot 200hz.

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

GOOS88

Citaat van: doorofnight op december 24, 2018, 19:45:33
Waarom niet?

Dan klinkt het laag te "plat", mis dan energie/punch, hoe je het ook wilt noemen.
Althans zo ervaar ik het als ik bij mij de piek rond de 42Hz volledig wegpoets.
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

morca

Citaat van: Dutchmuscle op december 24, 2018, 18:41:01
dit zijn mijn metingen alleen de sub en sub+mains......
Is dit met of zonder dsp. Aardig netjes.
Je sub dipt op 40 hz en je speakers pieken daar iets.
Dat vind ik apart.
Zal aan de plaatsing vd sub liggen misschien.

morca

Citaat van: doorofnight op december 24, 2018, 19:45:33
Waarom niet?

Citaat van: GOOS88 op december 24, 2018, 20:13:02
Dan klinkt het laag te "plat", mis dan energie/punch, hoe je het ook wilt noemen.
Althans zo ervaar ik het als ik bij mij de piek rond de 42Hz volledig wegpoets.
Zoals Goos al zegt. Vaak poest je teveel weg.
Als je akoestiek heel goed is kan vlak heel goed klinken.

Maar je poest de roomgain plat.
En daarmee regel je zoals hierboven beschreven teveel punch weg vd sub.
Hoeveel teveel...moet je zelf inschatten dmv luisteren .

Kan bij jouw bv plat wel weer goed klinken Abel.
Dat beweer ik zeker niet.
Akoestiek doet veel .
Maar dat weet jij wel ;D

DofN

Ik was vooral benieuwd of er een niet-smaak reden achter zit.

Inmiddels ben ik redelijk op de hoogte maar er valt nog veel te leren.

Zo had ik heel lang een redelijk smalbandige piek rond de 47Hz van bijna 5-6dB die ik bij 1 specifiek nummer hoorde naijlen (de bass trilde net even te zwaar na) Ik vond dat storend, maar verder merkte ik er niet veel van. Als ik dat nummer nu op zet klinkt het gewoon lekker strak. In REW zie je wel dat de energie van het laag op dat punt nog lang blijft hangen (ringing?).
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

morca

Ik weet ook zeker niet alles Abel.
Ik weet alleen dat de akoestiek boven zeer goed is.
En daar poets ik de roomgain weg en klaar.
Vlak klinkt perfect.
Maar beneden waar de akoestiek slechter is.
Ging dat even niet op
Je haalt de energie eruit.
Je dempt teveel vd power naar de sub op die freq.
Terwijl je de roomgain zou moeten dempen.
Dat is de factor die dubbelzinnig gezegd, meespeelt  :)

Dutchmuscle

Citaat van: morca op december 24, 2018, 18:30:01
Ik gebruik de Rew meting als geleide.
En instellen vd filters doe ik dan met de hand mbv de meting.

Die mini dsp kan toch zo een filter van rew laden?
Zou ik zeker eens proberen.
Misschien staat hij dan al bijna goed.

Heb mijn eerste filter erin zitten en hij werkt maar het is geen verbetering helaas krijg er juist een dip bij en minder output op zelfde volume.
En met de hand een filter doen heb ik nooit gedaan geen kennis voor.
Kan iemand me opweg helpen?

morca

Minder output kan kloppen.
Je zet de sub vaak harder na dsp,je hebt de pieken gevlakt die eerst overheerste.
Maar die dip waar eerst een piek zat lijkt me niet goed...

Je kan de fronts en de dsp toch apart inregelen.
Nu gebruik je 1 filter voor beide als ik goed begrijp.


Dutchmuscle

Citaat van: morca op december 24, 2018, 21:25:24
Minder output kan kloppen.
Je zet de sub vaak harder na dsp,je hebt de pieken gevlakt die eerst overheerste.
Maar die dip waar eerst een piek zat lijkt me niet goed...

Je kan de fronts en de dsp toch apart inregelen.
Nu gebruik je 1 filter voor beide als ik goed begrijp.

Hoeveel harder moet je de sub dan zetten erna 3db erbij ofzo of op gehoor afgaan.
De dsp zit alleen op de sub en en rew heeft er 3 filter in gezet maar alle 3 tussen de 100 en 200 hz.

Zal morgen eens gaan schuiven met de sub.

DofN

Citaat van: Dutchmuscle op december 24, 2018, 21:21:09
Heb mijn eerste filter erin zitten en hij werkt maar het is geen verbetering helaas krijg er juist een dip bij en minder output op zelfde volume.
En met de hand een filter doen heb ik nooit gedaan geen kennis voor.
Kan iemand me opweg helpen?

Als je toevallig in Rotterdam woont wil ik na de Kerst wel even langskomen mocht je er niet uitkomen. Ik zou eerst beginnen met alleen de sub!

De eenvoudigste methode is:

1. meten met REW.
2. zorg dat alle instellingen op "nul" staan. Alle filters en aanpassen in de minidsp zet je uit.
3. stel het niveau van je subwoofers af met je versterker tot je het idee hebt dat het laag gemiddeld genomen (tot 100Hz) hoger staat dan de rest van de curve. Overdrijf niet. Ik zou zeggen maximaal 6-7dB maar dit is per set/kamer verschillend. Meet dit steeds opnieuw met REW.
4. handmatig de filters aanpassen in de minidsp op basis van de meting

Handmatig door in de software PEQ aan te klikken onder input. Daar kan je de boel instellen. Kies voor Basic. Kies band 1 voor je eerste piek. Kies voor PEAK en begin heel simpel met het wegpoetsen van de bulten op basis van je meting. Dit doe je door de frequentie, het aantal dB in te vullen, en de Q. Met Q bepaal je hoe breedbandig je de piek wil aanpassen. 0,1 is het smalst. Begin met een lage Q. Hoe minder je verandert, hoe beter.

Doe een nieuwe meting, pas je filters aan, doe een nieuwe meting, pas je filters aan. Net zolang tot je tevreden bent over de meting. Ga dan luisteren!

NB:
Hou alle stekkers enzo aangesloten en zorg dat je DSP verbonden is met je PC. Je bent er zo een uurtje verder voor een rudimentaire instelling. Je zult zien dat je het komende half jaar nog regelmatig wat wil veranderen aan met name het volume van de sub tot die naar je zin staat en om het maximaal haalbare te halen uit het overgangsmoment tussen sub en fronts. Dit is niet iets wat je op 1 avond even doet.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Dutchmuscle

Citaat van: doorofnight op december 24, 2018, 21:55:43
Als je toevallig in Rotterdam woont wil ik na de Kerst wel even langskomen mocht je er niet uitkomen. Ik zou eerst beginnen met alleen de sub!

De eenvoudigste methode is:

1. meten met REW.
2. zorg dat alle instellingen op "nul" staan. Alle filters en aanpassen in de minidsp zet je uit.
3. stel het niveau van je subwoofers af met je versterker tot je het idee hebt dat het laag gemiddeld genomen (tot 100Hz) hoger staat dan de rest van de curve. Overdrijf niet. Ik zou zeggen maximaal 6-7dB maar dit is per set/kamer verschillend. Meet dit steeds opnieuw met REW.
4. handmatig de filters aanpassen in de minidsp op basis van de meting

Handmatig door in de software PEQ aan te klikken onder input. Daar kan je de boel instellen. Kies voor Basic. Kies band 1 voor je eerste piek. Kies voor PEAK en begin heel simpel met het wegpoetsen van de bulten op basis van je meting. Dit doe je door de frequentie, het aantal dB in te vullen, en de Q. Met Q bepaal je hoe breedbandig je de piek wil aanpassen. 0,1 is het smalst. Begin met een lage Q. Hoe minder je verandert, hoe beter.

Doe een nieuwe meting, pas je filters aan, doe een nieuwe meting, pas je filters aan. Net zolang tot je tevreden bent over de meting. Ga dan luisteren!

NB:
Hou alle stekkers enzo aangesloten en zorg dat je DSP verbonden is met je PC. Je bent er zo een uurtje verder voor een rudimentaire instelling. Je zult zien dat je het komende half jaar nog regelmatig wat wil veranderen aan met name het volume van de sub tot die naar je zin staat en om het maximaal haalbare te halen uit het overgangsmoment tussen sub en fronts. Dit is niet iets wat je op 1 avond even doet.

Ja zal morgen de lange kabel erbij pakken dan hoef ik niets steeds iets om te wisselen.
Ik woon in Eindhoven maar kijk eerst zelf nog of ik eruit kom maar houdt het in gedachte :thumbs-up:
Zoals ik het begrijp moet je waar je in rew een dip ziet juist een 180 graden weerspiegeling van de dip maken op die frequentie in de dsp eq toch?
Want de rew filters doen het niet voor mij.

morca

Nee geen dip spiegelen .
Dan boost je dat is niet goed.

Je moet de pieken spiegelen, en die freq in db en bandwide dempen met een dsp.
Het level van een dip boosten raad ik je af.
Je moet de pieken dempen in je meting,mbv de dsp .

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

maximus79

Citaat van: morca op december 24, 2018, 18:10:23
Schaal is niet echt te zien.
Maar de housecurve word vaak toegepast.
Die 2e is licht oplopend.
Ik zou even luisteren welke beter klinkt .
Voorspelde meting zegt niet alles over hoe dat bij jouw uitpakt.

Ging mij meer over de dips welke volgens mij te veel gecorrigeerd worden. Is de volgende gedachte juist: Als ik de target curve compleet naar beneden breng en zo de piek meer gecorrigeerd word dan kunnen de dips makkelijker gecorrigeerd worden en vervolgens de sub gewoon iets harder zetten. Zie foto's als voorbeeld?




7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

DofN

Je hebt een HT opstelling, als ik je fotootje goed zie.

Dan wordt het laag vanaf 20Hz interessant. Je hebt precies tussen 20 en 30 een behoorlijke dip die je niet gaat rechttrekken. Ik denk dat de enige juiste oplossing is.. De subs op een andere plek zetten.

Ik ben benieuwd naar wat de deskundigen hiervan vinden. Ik probeer ook bij te leren en een manier om dit te doen, is af en toe actief meedenken maar ik laat me graag DSP-en corrigeren  ;D
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

maximus79

Citaat van: doorofnight op december 25, 2018, 09:26:28
Je hebt een HT opstelling, als ik je fotootje goed zie.

Dan wordt het laag vanaf 20Hz interessant. Je hebt precies tussen 20 en 30 een behoorlijke dip die je niet gaat rechttrekken. Ik denk dat de enige juiste oplossing is.. De subs op een andere plek zetten.

Ik ben benieuwd naar wat de deskundigen hiervan vinden. Ik probeer ook bij te leren en een manier om dit te doen, is af en toe actief meedenken maar ik laat me graag DSP-en corrigeren  ;D

Probleem is dat ik dit 60kg wegende kreng al de hele kamer heb door gesleept en dit de beste plek is, direct achter mijn luister plek. Aan de voorkant heb ik last van echt dikke nulls en is de sub bijna niet hoorbaar....... :-X
Vanaf 20hz ben ik het niet eens wat daarvoor zit vind ik veel interessanter. De dips lijken ook groter door de pieken, ik denk ook dat de pieken het grootste probleem zijn, ik denk dat de dips geen nulls zijn omdat zo dicht bij de sub zit. Vandaar ook mijn theorie om de curve naar beneden te trekken om het verschil tussen de pieken dips te verkleinen. 
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

DofN

Je wil het onhoorbare maar voelbare laag ook? :)

Een null is een uitdoving van geluidsgolven die elkaar "kruisen" op die ene plek; dat kan afhankelijk van de frequentie ook precies op de plek van de sub of er direct naast zijn, lijkt me.

Je zou op basis van de afstanden van je kamer en de frequentie kunnen uitrekenen of het een null kan zijn?

Ik  heb nooit anders gemeten dan dat de verhoudingen tussen dips en nullen relatief zijn, dus als het echt een null is (waarschijnlijk) gaat het verlagen van de curve niet werken. Maar het is toch heel eenvoudig te proberen? Met tien minuten weet je het?





You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Dutchmuscle

Ik ga aan de schuif en meet alleen moet me sub ook zijn eigen sweep laten doen voor de ingebouwde room correctie ben benieuwd hoeveel mensen ik nu uit hun bed tril op kerst ochtend..... :D :xmas:

morca

Citaat van: maximus79 op december 25, 2018, 09:20:18
Ging mij meer over de dips welke volgens mij te veel gecorrigeerd worden. Is de volgende gedachte juist: Als ik de target curve compleet naar beneden breng en zo de piek meer gecorrigeerd word dan kunnen de dips makkelijker gecorrigeerd worden en vervolgens de sub gewoon iets harder zetten. Zie foto's als voorbeeld?
Netjes.
Idd slim zet de target iets omlaag en hij vlakt.alles beter.
Daarna sub iets harder zetten en klaar.
Ik weet nog dat achter bij jouw het beste klinkt.
Netjes aamgepakt zo  :thumbs-up:
Ook belangrijk luister even naar beide settings welke beter klinkt.
Wel belangrijk dat je de curve niet naar een dip verlegt wat meer een uitdoving door akoestiekis,zoals abel al aangeeft

En merry Christmas allemaal guys :xmas:

DofN

Oh, ik kijk verkeerd? Onder die dikke lijn zit een dunne rode gecorrigeerde lijn? Ben niet zo bekend met die grafische weergave. Ik dacht dat je twee targets had getekend, los van de haalbaarheid ervan. Beter kijken dus (A).


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

stevieB

Wat fijn dat je met de kerstdagen een paar uur voor je zelf hebt  :pompom:

Ik heb inmiddels mijn twee subs in de ruimte gesleept en deze op de twee meest gunstige plaatsen gepositioneerd volgens REW zonder meting.
Ik denk dat de meting er best goed uit ziet; wat denken jullie??

Enige "grote" probleem is de dip rond de 135 Hz, maar dat zal een ruimte modus zijn vermoed ik  :withstupid: Daar kan ik weinig aan doen, lijkt me. Heeft iemand een idee wat voor soort informatie er met film kijken verloren gaat rond de 135Hz?

Alle tips, verbeteringen, ideeën, etc. zijn van harte welkom  :music:

Gr StevieB
Under construction.....