Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 16 gasten bekijken dit topic.

RalphH

Ik neem aan dat de piek puur door de Harbeths veroorzaakt wordt, met sub uit heb je dus ook het probleem (dat die pas begint op 53Hz wil volgens mij niet per definitie zeggen dat er op een andere freqentie geen verstoring door de sub kan zijn)?

Als je een ruimte met 4 rechte hoeken hebt, kunt eens met de roomsim van REW aan de slag gaan, kun je speakers combineren met sub(s) die je door de kamer schuift en krijg je meteen een grafiekje van wat het ongeveer zal doen.

Heb je al geprobeerd wat je huidige sub weg kan nemen? Bijv door eq etc eens uit te schakelen en 'm op een andere plek neer te zetten. Als dat iets doet en de output die je gewend bent is er nog, dan hoef je er naar mijn idee ook geen 2e neer te zetten, enkel de boel opnieuw in te regelen. Lost dit het probleem op, maar veroorzaakt het weer andere issues, dan zou een 2e sub wellicht nog wat kunnen doen.

Blijkt dit niet de oplossing, dan blijf je met de piek zitten aangezien alle andere mogelijkheden geen optie zijn voor je.


Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

MarkD

Piek wordt idd puur door de Harbeths veroorzaakt, dus met sub uit is het probleem exact hetzelfde. Ruimte is helaas niet met 4 rechte hoeken. Betreft een woonkamer met open keuken, met een verspringende muur daar waar de keuken begint (daarachter zit de hal achter een deur naar de kamer). Ik ken dat roomsim verder niet, maar is het ook bruikbaar in niet standaardsituaties?

De sub op een andere plek kan ik proberen, maar hij is door Bjorn van BB&G juist op de huidige plek goed bevonden en profi ingeregeld. Ik zou even niet weten wat ik daaraan zou kunnen verbeteren. Doel je wellicht op het hoger instellen van het crossoverpunt en spelen met de fase? Juist hiervoor biedt een tweede sub toch meerwaarde? Ik heb geprobeerd me in deze materie te verdiepen, maar zoals je merkt doorgrond ik het nog niet helemaal... ;)
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

martien

En de crossover op 60-70 hz zetten en dan de DD-12 opnieuw inregelen? Dan haalt die de bult wellicht weg.

martien


MarkD

Citaat van: martien op september 21, 2016, 11:26:15
Oeps de ls spelen full range gaat dus niet

Klopt als een bus!

Ik zoek een oplossing binnen mijn zelf opgelegde beperkingen. Met het probleem valt overigens prima te leven, maar als er een relatief eenvoudige oplossing voor bestaat wil ik daar best wat geld aan spenderen.
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Staaled

Zolang de Harbeths buiten schot blijven (DSP/other-wise) hebben meer subs geen enkele zin. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

MarkD

Citaat van: Staaled op september 21, 2016, 11:32:29
Zolang de Harbeths buiten schot blijven (DSP/other-wise) hebben meer subs geen enkele zin. :)

Daar was ik al bang voor, maar bedankt voor de bevestiging!
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Henkjan_O

Citaat van: Staaled op september 21, 2016, 11:32:29
Zolang de Harbeths buiten schot blijven (DSP/other-wise) hebben meer subs geen enkele zin. :)
wat je zou kunnen proberen is de klasieke "BR poort dicht" en dan de sub hoger laten overpakken. poort wel goed dichtmaken met rubber plug ofzo, niet alleen maar een sok er in.  dan valt de 60Hz in het bereik van de DSP van de Velodyne en zou je m moeten kunnen aanpakken. 

btw: de eq ziet er niet parametrisch uit, lijkt me meer een gewone eq; bij parametrisch kan je ook de "q" van de correcties instellen, dus of het een scherpe piek/dip is of breed werkend.
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

MarkD

Citaat van: Henkjan_O op september 21, 2016, 11:56:45
wat je zou kunnen proberen is de klasieke "BR poort dicht" en dan de sub hoger laten overpakken. poort wel goed dichtmaken met rubber plug ofzo, niet alleen maar een sok er in.  dan valt de 60Hz in het bereik van de DSP van de Velodyne en zou je m moeten kunnen aanpakken. 

btw: de eq ziet er niet parametrisch uit, lijkt me meer een gewone eq; bij parametrisch kan je ook de "q" van de correcties instellen, dus of het een scherpe piek/dip is of breed werkend.

Zou ik eens kunnen proberen inderdaad. Ik ben wel bang dat ik door het dichtstoppen van de BR-poort het speakerontwerp enigszins om zeep help... Maar zeker een experimentje waard!

Je ziet het niet in de geplaatste screenshots maar de Q is wel degelijk in te stellen. Hieronder nog een (klein) plaatje ter illustratie.



Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Staaled

Citaat van: Henkjan_O op september 21, 2016, 11:56:45
wat je zou kunnen proberen is de klasieke "BR poort dicht" en dan de sub hoger laten overpakken. poort wel goed dichtmaken met rubber plug ofzo, niet alleen maar een sok er in.  dan valt de 60Hz in het bereik van de DSP van de Velodyne en zou je m moeten kunnen aanpakken. 

btw: de eq ziet er niet parametrisch uit, lijkt me meer een gewone eq; bij parametrisch kan je ook de "q" van de correcties instellen, dus of het een scherpe piek/dip is of breed werkend.
Het wordt nog wel eens aangeraden door zelfs fabrikanten, maar het kan zelfs een speaker beschadigen ( buiten dat het niet klinkt).
Je maakt er een gesloten systeem van waarbij het kastvolume niet matcht.
De conus ondervindt te weinig weerstand m.a.g. flubberlaag en bij zeer luid en laag spelen overextensie.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

MarkD

Citaat van: Staaled op september 21, 2016, 13:37:59
Het wordt nog wel eens aangeraden door zelfs fabrikanten, maar het kan zelfs een speaker beschadigen ( buiten dat het niet klinkt).
Je maakt er een gesloten systeem van waarbij het kastvolume niet matcht.
De conus ondervindt te weinig weerstand m.a.g. flubberlaag en bij zeer luid en laag spelen overextensie.

Hmm, daar schrik je me wel enigszins mee af... Ik denk dat ik maar gewoon weer muziek ga draaien met de set zoals ie nu is! ;D
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

MarkD

Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

martien

heb de akoestische panelen van gik zojuist besteld, 4 voor de reflectiepunten op de zijwanden en 2 om wat te proberen of aan het plafond of voor de achterwand.
voor de zijwanden freestand model zodat ik ze kan neerzetten als ik ga luisteren.
levertijd; verzenden op 4 october dus nog even geduld hebben :popcorn:

morca

Citaat van: martien op september 21, 2016, 16:02:54
heb de akoestische panelen van gik zojuist besteld, 4 voor de reflectiepunten op de zijwanden en 2 om wat te proberen of aan het plafond of voor de achterwand.
voor de zijwanden freestand model zodat ik ze kan neerzetten als ik ga luisteren.
levertijd; verzenden op 4 october dus nog even geduld hebben :popcorn:
:thumbs-up:
Ben benieuwd wat je er van gaat vinden.
RalphH had ze toen eens bij zich.
Zomaar ergens plaatsen was al goed hoorbaar.

martien


morca

Vanavond even bij forumlid teus geweest
Weer even een demo gehad hoe slecht adsy werkt.
Hij boost waar hij moest dempen,het middengebied.
En dempt waar hij eigenlijk bij 63 een dbtje imhoog moet voor een mooie slambas

Hij had een setje andere fronts van quadral,dus nu 4 speakers van dat merk.
Na wat manuele instelling vd eq vd sr 6006 klinkt het echt super.
Mooie fronts teus!!!
Klinkt goed zo  :music:

martien

Mooi dat het nu zo goed klinkt, nog wat plaatjes van de nieuwe aanwinsten? ;D

morca

Ik zei pas al je moet eens een topic openen in de ht ruimte showcase.
Maar hij werkt 60 ,70 uur en is met een schuur bezig bij ze huis.
Komt binnenkort een keer als ik bij hem ben.
Zullen we samen even een showcase met foto's maken .
En de gebruikte speakers,receiver enz.

Klinkt wel erg goed nu iig .
Setje is voorlopig wel klaar denk ik.

Henkjan_O

Citaat van: Staaled op september 21, 2016, 13:37:59
Het wordt nog wel eens aangeraden door zelfs fabrikanten, maar het kan zelfs een speaker beschadigen ( buiten dat het niet klinkt).
Je maakt er een gesloten systeem van waarbij het kastvolume niet matcht.
De conus ondervindt te weinig weerstand m.a.g. flubberlaag en bij zeer luid en laag spelen overextensie.
voor gesloten is er niet zoiets als niet matchen zoals bij een BR, het enige dat verandert is de demping van het systeem en daarmee het impulsgedrag; over het algemeen hoe groter de kast, hoe beter t impulsgedrag (lagere systeem q); wel kan inderdaad de uitslag bij sublaag groter zijn dan bij een kleinere gesloten kast, maar nog altijd minder dan een BR die met tonen wordt aangestuurd onder de afstemfrequentie van de poort, die staat echt vrij te wapperen.  Dat je een speaker zou kunnen beschadigen door de poort dicht te maken is imho een broodje aap verhaal.

Maar waarvoor ik dit vooral voorstelde was omdat je zo vrij makkelijk kan testen of je door de Harbeth minder laag te laten doorlopen, en op de probleem frequentie gebruik te maken van de DSP van de sub of daarmee je probleem op te lossen is. 

Citaat van: martien op september 21, 2016, 16:02:54
heb de akoestische panelen van gik zojuist besteld, 4 voor de reflectiepunten op de zijwanden en 2 om wat te proberen of aan het plafond of voor de achterwand.
.....
ik weet niet hoe dicht je op de achterwand zit, maar ik heb recent ook een dempingspaneel achter me (woonkamer, bank vlak tegen de muur, paneel op oor-hoogte) en dat geeft een enorme verbetering van de plaatsing, de beste aan audio besteedde €50 ooit
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

martien

Midden en rechts achter mij zit een open ruimte, afstand schat ik op 7 a 8 meter.
Links achter mij zit de wand op ongeveer 5 meter, de achterwanden zitten dus best ver weg.

morca

Ik heb sokken in al me speakers zitten /de poorten dan.
Weg nare akoestische problemen die ze in mijn ruimte veroorzaken.

Alleen in de bandpass film.sub niet natuurlijk,die vind dat niet fijn denk ik  :clapping:

flakkees

net de start post even door gelezen
de volgende stap in huize flakkees word akoestiek
dat word nog wel een klusje want met lukraak paneeltjes plakken kom je er niet begrijp ik al
:(
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

Ejorne

Citaat van: flakkees op september 23, 2016, 05:04:32
net de start post even door gelezen
de volgende stap in huize flakkees word akoestiek
dat word nog wel een klusje want met lukraak paneeltjes plakken kom je er niet begrijp ik al
:(

Lukraak kom je inderdaad niet ver. Maar paneeltjes op de eerste reflectie punten is vaak al een goed begin.

flakkees

dat word een lastige in een huiskamer
het zal hier en daar waf bestendig moeten worden

ik kan natuurlijk ook gewoon een berg van dat spul bestellen en mijn vrouw naar blijdorp sturen
dan zeg ik gewoon dat het er heel moeilijk af gaat en heel duur is als ze terug komt wanneer de lijm net droog is  :D
maar dat is niet de weg denk ik  ;D
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx