Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

GPO

Citaat van: RalphH op januari  2, 2016, 22:16:13
Afstanden niet handmatig, stonden nog van een vorige meting.
Maar daar moet je dan dus eigenlijk wel mee beginnen. Afstanden goed zetten, fase via rew en dan audyssey draaien.
Maar in geval van audyssey xt...betwijfel ik of je betere resultaten krijgt dan alles handmatig met sub eq achteraf via behringer/minidsp.
Audyssey enkel voor levels en afstanden vind ik geen toegevoegde waarde...

eh...?

Zodra je ADSY laat inregelen, gaan al je gemeten afstanden weer overhoop en zullen overruled worden door ADSY meting zelf. Ik begrijp geloof ik anders niet wat je hier wilt bereiken.

Bovendien kun je de afstanden van de subs niet handmatig met een meetlint meten, omdat er altijd een delay in de subwoofer versterker zit. ADSY meet daarom ook de akoestische afstand en dus is als het goed altijd meer dan de fysieke afstand. Als je dit zelf eerst handmatig meet en daarna met fase gaat zitten spelen, dan gooi je wel het een en ander overhoop kwa timing/fase gedrag. Als je de fase met de fase-knop achterop je subwoofer versterkers regelt dan is dat feitelijk een delay knop... een delay die fixed is en dus niet proportioneel met de frequentie. Daarom dat die alleen werkt over een beperkt freq gebied; waar die bij 60 Hz in fase staat, kun je gerust bij 30 Hz hem weer uit fase hebben gezet... Je kunt dan beter met de afstanden in de receiver rommelen, dan heb je het over een delay knop die wel proportioneel is met de frequentie. maar die worden dus toch weer overruled door de ADSY meting.

Ik begrijp niet dat ADSY bij jou niet het gewenste resultaat heeft. Je kamer is niet bepaald raar kwa vorm. En ik zie dat je ook nog eens XT32 hebt, dus het zou gewoon goed moeten gaan denk ik zo. Vraag me toch af of je niet andere subwoofer locaties moet gaan heroverwegen...

Blijft lastig dat subwoofers inregelen, zelfs met goede inregelsystemen....  O0

By the way: ook raar dat zo'n uitgebreide dure processor als die van jou geen mogelijkheden heeft tot ADSY ref/flat/bypass L/R settings....  :nopompom:

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS


RalphH

Citaat van: morca op januari  3, 2016, 10:55:04
Hij heeft hem net vd dolly afgehaald  ;D


Zomaar mogelijk hoor, dat het door de locaties komt dat Audyssey m niet helemaal lekker krijgt.

Citaat van: GPO op januari  3, 2016, 10:34:59
eh...?

Zodra je ADSY laat inregelen, gaan al je gemeten afstanden weer overhoop en zullen overruled worden door ADSY meting zelf.

Klopt, maar die afstanden komen redelijk overeen met de echte waarden. Ik heb de fase nu overigens ingesteld (via fase knop op de sub) op de afstanden na een eerdere Audyssey run, draai daarna audyssey weer en blijf vervolgens van alle instellingen af.

Het  polariteit cdtje van Flavio moet ik eens opzoeken trouwens. Hoewel, ik bedenk me nu dat er zoiets ook op de DVE disk zit. Zal die er ook nog eens bijpakken.

Citaat van: morca op januari  3, 2016, 10:55:04
Hij heeft hem net vd dolly afgehaald  ;D



Gheghe, inderdaad.
Daarbij is er voor in de ruimte nu geen plek om zon joekel kwijt te kunnen. Moet eerst de apparatuur buiten de ruimte worden geplaatst. Lange termijnplanning helaas.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


frankp

Door een erg scherpe aanbieding die ik van het weekend kreeg, heb ik aan het einde van de week een Klipsch R-115SW staan  :pompom:
Kon 'm niet laten schieten...

Zal dus komende weken hier wel even terug komen om de metingen door te nemen  :headbanging:

Oja, er staat dus nu een BK XXLS400 te koop: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=155530.0

morca

Citaat van: frankp op januari  3, 2016, 13:21:15
Door een erg scherpe aanbieding die ik van het weekend kreeg, heb ik aan het einde van de week een Klipsch R-115SW staan  :pompom:
Kon 'm niet laten schieten...

Zal dus komende weken hier wel even terug komen om de metingen door te nemen  :headbanging:

Oja, er staat dus nu een BK XXLS400 te koop: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=155530.0
Goeie aankoop gezien de prijs /prestatie verhouding Frank.
Denk dat je hier wel blij van gaat worden.

Have fun vd week en we zien de metingen tegemoed  ;D
En je luisterverslag  :music:

GPO

Citaat van: frankp op januari  3, 2016, 13:21:15
Door een erg scherpe aanbieding die ik van het weekend kreeg, heb ik aan het einde van de week een Klipsch R-115SW staan  :pompom:
Kon 'm niet laten schieten...

Zal dus komende weken hier wel even terug komen om de metingen door te nemen  :headbanging:

Oja, er staat dus nu een BK XXLS400 te koop: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=155530.0

haha vette sub hoor. Dat gaat wel knallen, zeker tov die BK.

Veel plezier!
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

frankp

Dat wordt zeker wel genieten. Jammer genoeg is de sub er niet eind van de week, maar wordt het waarschijnlijk half januari.
Maar dat heb ik er wel voor over.

André_84

Sinds vandaag trotse eigenaar van een Marantz sr6010, met Audyssey xt32 aan boord. Ik heb nog wat vragen over het instellen daarvan.

Is het instellen van audyssey en alle eigen voorkeuren over boord gooien, of is er ook nog een tussenweg? Audyssey gooit bv de crossoverfrequenties op 40hz voor de frontz en surrounds en 60Hz voor de center. Kan me niet voorstellen dat dat het meest gewenst is. Is het een kwestie van audyssey laten lopen en achteraf handmatig instellen?

sub niveau vind ik ook behoorlijk laag, maar dat lees ik hier vaker? gewoon kwestie van handmatig subwoofer iets harder zetten?
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

jvanhambelgium

Citaat van: André_84 op januari  7, 2016, 18:42:00
Sinds vandaag trotse eigenaar van een Marantz sr6010, met Audyssey xt32 aan boord. Ik heb nog wat vragen over het instellen daarvan.

Is het instellen van audyssey en alle eigen voorkeuren over boord gooien, of is er ook nog een tussenweg? Audyssey gooit bv de crossoverfrequenties op 40hz voor de frontz en surrounds en 60Hz voor de center. Kan me niet voorstellen dat dat het meest gewenst is. Is het een kwestie van audyssey laten lopen en achteraf handmatig instellen?

sub niveau vind ik ook behoorlijk laag, maar dat lees ik hier vaker? gewoon kwestie van handmatig subwoofer iets harder zetten?

Je Marantz gooit deze X-over frequenties op de waardes dat je ziet. Audyssey geeft de in-room -3dB response door en de Marantz doet er iets mee...
Anyway, je kan deze waarde aanpassen naar een hogere waarde. Denk eraan dat Audyssey BENEDEN de "voorgestelde" X-over niet werkt.

Subvolume te laag naar je zin ? Opschroeven hé, kan geen kwaad en heeft heeft invloed op de berekende filters.
Het brengt mogelijks wel wat onbalans in de weergave maar dat is persoonlijke "smaak" zeg maar.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

André_84

Ik heb nu de crossoverfilters allemaal op 80Hz gezet. Ik vond het ook vreemd dat de Audyssey setup gedraaid wordt voordat je bv hebt ingesteld dat je bi-ampt. Ik ga komend weekend nog maar eens rustig opnieuw inregelen. misschien is het anders als ik deze waarden van tevoren al invoer?  :dozingoff:
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

André_84

Opnieuw Audyssey gedraaid. Vorige keer was er duidelijk iets misgegaan, audyssey stond simpelweg nog niet aan. Serieuze geluidsverbetering vind ik! het laag vind ik nu zelfs behoorlijk luid (maar wel mooi geïntegreerd). one happy camper hier :D 
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

RalphH

Das mooi!
Als je het laag te hard vindt, check dan even of dynamic volume aanstaat en speel eens wat met die settings.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

GPO

Citaat van: RalphH op januari 11, 2016, 06:30:13
Das mooi!
Als je het laag te hard vindt, check dan even of dynamic volume aanstaat en speel eens wat met die settings.

dynamic EQ bedoel je denk ik. Die heeft invloed op de luidheid van de bas.
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

André_84

K weet zo even niet welke van de settings het was, kan goed de dynamic EQ zijn geweest, maar de stand waarop enige compressie wordt toegepast heb ik vooralsnog uitgezet, voor een meer pure weergave.
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

GPO

Citaat van: GPO op december 29, 2015, 11:45:26
...
Het grappige is dat ik ook nooit voorstander was van dit soort settings, maar ik ben sinds kort om mbt het gebruik van DynEQ!!
...
Ik ben er dus wel meer dan tevreden over voor gebruik bij films....  :headbanging: :headbanging:  :popcorn: :popcorn:
...

ter info.

Ik heb deze dynamicEQ setting nu een paar weken uitgeprobeerd. Conclusie: het staat weer uit en ik heb mijn sublevels gewoon weer op de oude hogere waarde gezet.

O0

Ik moet zeggen dat dynamicEQ met de meeste films wel goed klinkt, maar het probleem is een beetje dat ik zoveel verschillende soorten media kijk die zo verschillend gemixed is, dat deze setting niet universeel genoeg werkt.

Wat ik gemerkt heb is dat het goed werkt voor:
- moderne films met goed opgenomen 5.1/7.1 surround mixes

Maar bv niet goed op deze soorten media:
- concerten in surround; dat klinkt soms toch echt raar.
- TV geluid voornamelijk als het al in 5.1 binnen komt, dan is de surround info echt teveel (ongeacht de reference volume setting in ADSY).
- game geluid (ook hier weer ongeacht de reference volume setting).

En eerder had ik al gehoord dat het voor muziek (2.0) ook niet lekker gaat.

Eergisteren een BluRay concert van de Foo Fighters (Wembley stadion) gekeken samen met mijn vriendin. Daarin was de crowd eerst teveel aanwezig en werden gitaren teveel versmeerd met surround. Bovendien vond ik de kickdrum niet lekker klinken en verzoop een beetje. Dus dynamicEQ setting uitgezet en sublevels gecorrigeerd en bam! wat een fantastisch geluid. Echt een waanzinnig concert en prachtige sound, zelfs mijn vriendin vond dit opvallen... :)

Dus ja, ik ben weer van de dynamicEQ setting afgestapt.

Ik vraag me nu mezelf af of ik het misschien toch ook een miniDSP 2x4 zal aanschaffen om toch weer wat meer controle te hebben over de contour van de subs....  het is sowieso een leuk speeltje... 8)

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

GOOS88

Citaat van: GPO op januari 18, 2016, 10:08:48
ter info.

Ik heb deze dynamicEQ setting nu een paar weken uitgeprobeerd. Conclusie: het staat weer uit en ik heb mijn sublevels gewoon weer op de oude hogere waarde gezet.

O0

Ik moet zeggen dat dynamicEQ met de meeste films wel goed klinkt, maar het probleem is een beetje dat ik zoveel verschillende soorten media kijk die zo verschillend gemixed is, dat deze setting niet universeel genoeg werkt.

Wat ik gemerkt heb is dat het goed werkt voor:
- moderne films met goed opgenomen 5.1/7.1 surround mixes

Maar bv niet goed op deze soorten media:
- concerten in surround; dat klinkt soms toch echt raar.
- TV geluid voornamelijk als het al in 5.1 binnen komt, dan is de surround info echt teveel (ongeacht de reference volume setting in ADSY).
- game geluid (ook hier weer ongeacht de reference volume setting).

En eerder had ik al gehoord dat het voor muziek (2.0) ook niet lekker gaat.

Eergisteren een BluRay concert van de Foo Fighters (Wembley stadion) gekeken samen met mijn vriendin. Daarin was de crowd eerst teveel aanwezig en werden gitaren teveel versmeerd met surround. Bovendien vond ik de kickdrum niet lekker klinken en verzoop een beetje. Dus dynamicEQ setting uitgezet en sublevels gecorrigeerd en bam! wat een fantastisch geluid. Echt een waanzinnig concert en prachtige sound, zelfs mijn vriendin vond dit opvallen... :)

Dus ja, ik ben weer van de dynamicEQ setting afgestapt.

Ik vraag me nu mezelf af of ik het misschien toch ook een miniDSP 2x4 zal aanschaffen om toch weer wat meer controle te hebben over de contour van de subs....  het is sowieso een leuk speeltje... 8)

GPO

Hier zelfde soort ervaring. Met films is het heel goed te doen, het geheel blijft in balans met behoorlijke impact op lager volume. Maar met sommige content klinkt het idd gewoon niet lekker.

Voor 2.0 klinkt het gewoon niet, laag wordt teveel aangezet en dat gaat zwaar tenkoste van de details in het laag.

* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

morca

Ik had die ervaring met muziek en film,het versmeerd het detail in het laag.
En ik houd van veel laag,maar dan wel in lagen niet als 1 dikkere bas waar alle details in opgaan.


GertJan toch weer aan de losse dsp  ;D

André_84

Gisteren weer eventjes de tijd genomen om wat te vogelen met de audyssey settings. Er eigenlijk wel achtergekomen dat de DynEQ stand voor mijn smaak echt uit moet voor muziek. Voor films vind ik het vooralsnog wel een toegevoegde waarde, maakt het geheel wat rijker/voller. Opzich wel jammer, het was mooi als er gewoon 1 stand was die altijd werkt ipv steeds switchen.

Ik heb het trouwens laatst allemaal even opnieuw ingemeten. Deze keer kwamen er wat gekke waarden uit. Misschien omdat de vriendin wat op de achtergrond zat te rommelen in de keuken. Meest gekke was dat 'ie mijn rechtersurround speker op + 1 db zette en de rest op -5 ofzo. Aangezien de afstanden voor beide surroundspeakers redelijk hetzelfde zijn maar handmatig gelijk gezet met de andere. Komt dit vaker voor, zulke gekke metingen?
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

jvanhambelgium

Citaat van: André_84 op januari 19, 2016, 09:36:00
Opzich wel jammer, het was mooi als er gewoon 1 stand was die altijd werkt ipv steeds switchen.

Afhangkelijk van je receiver kan je dit prima doen.
Op m'n Onkyo heb ik verschillende sound-programma's dat vb voor 2-channel STEREO de Audyssey/DynEQ af zou moeten staan, maar voor een multi-channel niet ed.

Dus switchen is niet altijd nodig ... hangt van de model/niveau van je receiver/processor af.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

André_84

Misschien moet ik daar nog even induiken. t is een Marantz sr6010, recent genoeg lijkt me zo :P
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

DofN

Even een controlevraagje: versterkers met audyssey zijn ook prima geschikt voor 2.0 opstellingen?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Staaled

Ja , al is de limiet van 48 kHz m.i wel jammer.
HT kent amper content met hogere sample rate.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Citaat van: Staaled op januari 20, 2016, 17:11:43
Ja , al is de limiet van 48 kHz m.i wel jammer.
HT kent amper content met hogere sample rate.
Een hires van 96 gaat door een sampler die 48 aankan was het toch,om de bewerking te doen.

PS lees de startpost even na,ik heb wat anders ingedeeld /toegevoegd.
ALs er tips zijn hoor ik ze graag  ;D

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)