Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

RalphH

Is toch gewoon de ruimte? Zeker als ze aan gelijke wanden staan.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

snicky

Edit [emoji28]
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

morca

Citaat van: RalphH op februari 12, 2015, 18:47:23
Is toch gewoon de ruimte? Zeker als ze aan gelijke wanden staan.
Die achterste sub meet alleen ook die dip op 75 hz,vind ik apart want dan is de plaatsing totaal anders.
Toch spreekt hij achter ook die dip aan,maar het zal idd aan de opstelling in de ruimte en de ruimte zelf liggen.

GPO

ah, de crossover reageert in ieder geval wel normaal.

Maar de ruimte is erg grillig en die dip is ook erg diep en ook wel wat raar dat deze nog steeds aanwezig is met beide subs aan.... zal idd een kamereigenschap zijn maar wel een erg vervelende....

Verder heb je gigantische output met fronts op large, zelfs tot < 20 Hz.... Zonder sub zal het ook al aardig krachtig klinken denk ik zo....  :headbanging:

Met welke mic meet je eigenlijk?

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

morca

Citaat van: GPO op februari 12, 2015, 19:24:39
ah, de crossover reageert in ieder geval wel normaal.

Maar de ruimte is erg grillig en die dip is ook erg diep en ook wel wat raar dat deze nog steeds aanwezig is met beide subs aan.... zal idd een kamereigenschap zijn maar wel een erg vervelende....

Verder heb je gigantische output met fronts op large, zelfs tot < 20 Hz.... Zonder sub zal het ook al aardig krachtig klinken denk ik zo....  :headbanging:

Met welke mic meet je eigenlijk?

GPO
Die dip is er ook op ze achterste sub,ik vind het zeer verwonderlijk......
Heb het nog niet eerder zo gek gezien denk ik in die 5 jaar van het topic.

jeroen_v


Citaat van: GPO op februari 12, 2015, 19:24:39
ah, de crossover reageert in ieder geval wel normaal.

Maar de ruimte is erg grillig en die dip is ook erg diep en ook wel wat raar dat deze nog steeds aanwezig is met beide subs aan.... zal idd een kamereigenschap zijn maar wel een erg vervelende....

Verder heb je gigantische output met fronts op large, zelfs tot < 20 Hz.... Zonder sub zal het ook al aardig krachtig klinken denk ik zo....  :headbanging:

Met welke mic meet je eigenlijk?

GPO

Citaat van: morca op februari 12, 2015, 19:29:24
Die dip is er ook op ze achterste sub,ik vind het zeer verwonderlijk......
Heb het nog niet eerder zo gek gezien denk ik in die 5 jaar van het topic.

Bedankt voor de reacties mannen! Het valt me inderdaad tegen hoe mijn ruimte reageert. Ik zal, als ik de subs (zo goed als ik kan) ingeregeld heb, adsy inmeten.

Ik gebruik en UMIK-1 icm. hdmi audio vanaf laptop.
En idd! Ik ben ook positief verbaasd over m'n fronts! In pure-direct mode klinkt het erg krachtig. Niet bepaald vervelend ;)

Helaas heb ik weinig andere plekken voor een sub, maar ik kan natuurlijk wel op de plek zelf de sub draaien, de front sub wisselen met front rechtsvoor, etc, etc.

Hier een grafiek als ik de sub een kwartslag draai t.o.v. zoals deze stond (recht naar voren) en een foto ter illustratie hoe de sub nu staat.



snicky

Ik denk dat je speakers straks om ver wordt geblazen..[emoji16]
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM



snicky

Citaat van: morca op februari 12, 2015, 20:03:34
Dan is er iig genoeg output  :clapping:
Je kan wel goed zien hoeveel mazzel jij hebt met je 2 svsen  ;)   :music:

Of mazzel met de ruimte ;p

But believe me. Heb de buren nooit horen klagen maar reken er maar op dat het gehoorig is als ik op ref speel :shame:

Oude woning.
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

morca

Citaat van: snicky op februari 12, 2015, 20:11:54
Of mazzel met de ruimte ;p

But believe me. Heb de buren nooit horen klagen maar reken er maar op dat het gehoorig is als ik op ref speel :shame:

Oude woning.
Ik bedoelde ook je ruimte :P  ;D
Oud huis met houten vloer en plafond......heb je ook veel minder harde reflectie,s,dat werkt heel erg in je voordeel.

Je hebt veel gain vd sub,s op je luisterplek vermoed ik.
Dat is al gunstig hoef je minder hard te draaien om het hard te laten gaan.
Zo probeer ik ook altijd subs te plaatsen,optimale gain tov de luisterplek.
Als de ruimte dit toelaat.

GPO

Citaat van: jeroen_v op februari 12, 2015, 19:47:58
...
Ik gebruik en UMIK-1 icm. hdmi audio vanaf laptop.
...

Valt me dan toch weer op hoe gevoelig die umik-1 op diepe frequenties lijkt te zijn, want tot nu toe zie ik iedereen die met een umik-1 meet met z'n gewone speakers op large gewoon ff 20 Hz halen.... ik blijf het toch een opmerkelijk iets vinden.....  :blink:

Toch maar eens een meting hier met zo'n mic doen....  :pompom:

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

morca

Citaat van: GPO op februari 12, 2015, 20:30:39
Valt me dan toch weer op hoe gevoelig die umik-1 op diepe frequenties lijkt te zijn, want tot nu toe zie ik iedereen die met een umik-1 meet met z'n gewone speakers op large gewoon ff 20 Hz halen.... ik blijf het toch een opmerkelijk iets vinden.....  :blink:

Toch maar eens een meting hier met zo'n mic doen....  :pompom:

GPO
Apart he.
Daarom haalde ik pas de EMC al weer aan,die geeft toch echt een andere response.
Ik weet eigenlijk zeker dat die EMC 8000 beter is,misschien wel veel beter.
Wat heb jij voor mic GJ

Eens kijken of we eens wat mic,s kunnen testen naast elkaar bij iemand thuis.

jeroen_v


Tweede sub erbij aangezet, de fase 0 setting gebruikt na divers fase instellingen op sub twee (fase 0 leek mij de beste). Daarna adsy (pro) gedaan.

Donker groen, single sub
Licht groen, dual sub (Vreemd dat er ineens een dip onstaat bij 25Hz wanneer sub 2 erbij komt. Ik zal ook een adsy met fase 180 inmeten.)
Rood, dual sub audyssey.

Nu even een stukje muziek luisteren en eens kijken hoe het klinkt.

morca

Dip van 78 hz zit nu op 60 hz  :blink:
Die bij 24 word door de 2e sub veroorzaakt zo te zien,maar hij lost die op 78 op.
Al met al niet zo heel slecht,wel jammer van die 2 dipppen van 10 db.
Maar stukken beter als zonder ADSY.
Je gebruikt de proversie?

Idd nu eerst even luisteren we horen zo wel hoe het klinkt  ;)

jeroen_v

Citaat van: morca op februari 12, 2015, 20:58:15
Dip van 78 hz zit nu op 60 hz  :blink:
Die bij 24 word door de 2e sub veroorzaakt zo te zien,maar hij lost die op 78 op.
Al met al niet zo heel slecht,wel jammer van die 2 dipppen van 10 db.
Maar stukken beter als zonder ADSY.
Je gebruikt de proversie?

Idd nu eerst even luisteren we horen zo wel hoe het klinkt  ;)

Moet zeggen dat adsy het een stuk vlakker maakt. Dus dat is wel positief.
Ik kon het niet laten eerst de fase op de sub achter op 180 te zetten en een nieuwe adsy inmeting te doen. Uiteraard met precies dezelde locaies voor de microfoon.

En yep, de pro versie.




GPO

Citaat van: morca op februari 12, 2015, 20:40:10
Apart he.
Daarom haalde ik pas de EMC al weer aan,die geeft toch echt een andere response.
Ik weet eigenlijk zeker dat die EMC 8000 beter is,misschien wel veel beter.
Wat heb jij voor mic GJ

Eens kijken of we eens wat mic,s kunnen testen naast elkaar bij iemand thuis.

Ik gebruik een dB meter. Goed genoeg voor pieken en dalen in kaart te brengen. In ieder geval boven de 30 hz goed genoeg daaronder twijfelachtig.

Moet ooit eens een goede mic aanschaffen maar vindt het voorlopig wel goed zo...   :tounge:

Vergelijken zou een goed idee zijn. Dan heb ik ook een idee hoeveel de afwijking zou zijn tussen een umik een ecm en een db meter. Lijkt me wel interessant.

Gpo
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

morca

Citaat van: GPO op februari 12, 2015, 21:58:02
Ik gebruik een dB meter. Goed genoeg voor pieken en dalen in kaart te brengen. In ieder geval boven de 30 hz goed genoeg daaronder twijfelachtig.

Moet ooit eens een goede mic aanschaffen maar vindt het voorlopig wel goed zo...   :tounge:

Vergelijken zou een goed idee zijn. Dan heb ik ook een idee hoeveel de afwijking zou zijn tussen een umik een ecm en een db meter. Lijkt me wel interessant.

Gpo
Ik kan de EMC regelen,jij de db meter, nou nog een Umik en dan kan ie  ;D

jeroen_v

Citaat van: morca op februari 12, 2015, 22:00:04
Ik kan de EMC regelen,jij de db meter, nou nog een Umik en dan kan ie  ;D

Ik heb ze alledrie! Zal t eens opzoeken voor een vergelijk. Goed idee.
Eerst maar ff verder mn huis afbreken met WotW. Crap, dat klinkt bijzonder goed  nu ;D

morca

Citaat van: jeroen_v op februari 12, 2015, 22:07:07
Ik heb ze alledrie! Zal t eens opzoeken voor een vergelijk. Goed idee.
Eerst maar ff verder mn huis afbreken met WotW. Crap, dat klinkt bijzonder goed  nu ;D
Dat is een goeie zaak ,was voor ons beide de moeite weer waard dan  ;)

Heb je 3 mic,s  :blink: wel handig  :)

jeroen_v

Citaat van: morca op februari 12, 2015, 22:20:50
Dat is een goeie zaak ,was voor ons beide de moeite weer waard dan  ;)

Heb je 3 mic,s  :blink: wel handig  :)

Ja klopt. Ooit eens een emc aangeschaft, wel icm microfoon vesterker. Behringer parametrische er ook bij om (toen) een pb2isd/2 een mooi vlakke response te geven. Ik had oa een enorme piek bij 60hz, tot vervelends toe.

Een db meter heb ik, maar een nieuwe is onderweg, incl. Usb en software. Iets van 60 dollar op een zeer bekende veilingsite. Nee, geen mp...

Nogmaals thanks voor alle hulp! Word meer dan gewaardeerd! Net nog even wat muziek getest. Klinkt voller. De basweergave is nu aanwezig in de kamer en niet zozeer vanuit 1 hoek, wat soms wel eens opviel.


snicky

Blijf toch met wat vraagtekens zitten.

Mijn pioneer doet bijna of helemaal niks aan sub eq.

Voor de subwoofer meet die alleen de afstand, het kanaalniveau en zie foto:


De pioneer detecteert ook maar 1 subwoofer ook al heeft die 2 pre outs.

Nu wordt het dus als 1 subwoofer gezien en stelt hier de afstand en kanaalniveau op af.

Kan ik niet beter de subwoofers achteraf afstellen als ik bijvoorbeeld alleen speaker kalibratie doe?

Dus pioneer niet het kanaal niveau en afstand laten meten maar via rew beiden subwoofer volume meten en afstellen op gelijke niveau van frontspeakers en de fase hier op afstellen.

Alleen dan staat nog wel in de pioneer de sub afstand op 3 meter. Moet ik dat dan zo laten of terug zetten tot 0.1m (verder gaat niet)

Of is dit allemaal wat overbodig?
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM