Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Staaled

Citaat van: jvanhambelgium op februari  2, 2015, 12:25:49
Wat ik wel gemerkt hebt tijdens een rondje Audyssey Pro calibratie bij Joske007 is dat de subwoofer een stukje harder stond te spelen dan de bedoeling was.
De "standaard" "eifeltoren" microfoon van XT32 , zowel op Joske007 zijn Denon als op mijn Onkyo NR5010 hadden een redelijk verschil tov de gecalibreerde MIC + gecalibreerde MIC-amp van de PRO.

Wat voor XT32 qua sublevel "goed" stond dus op 75/76dB bleek bij de Pro-meting nogal "hot" te staan, daar zaten we al een eindje in de 80dB (ben de exact waarde kwijt, 82 of 83dB of zoiets). Er zat wel 6-8dB verschil op.
Dat is merkwaardig.
Mogelijk hanteert Pro andere targetcurves, wat je niet zou verwachten ?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

jvanhambelgium

Het gaat 'em niet eens over de target-curve denk ik, maar de "realtime" meting in het begin van een ADSY-cyclus waar hij dus met de roze ruis de levels weergeeft die de microfoon meet voor het SUB-kanaal.
Daar zat dus al redelijk wat dB'kes verschil op met de PRO-mic/mic-amp en "consumer" microfoon.

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

morca

Citaat van: Staaled op februari  2, 2015, 15:13:07
Dat is merkwaardig.
Mogelijk hanteert Pro andere targetcurves, wat je niet zou verwachten ?
Andere software wat eventueel voor een ander resultaat zorgt ??
Wel dezelfde  target curve maar andere intrepetatie door ADSY pro ?

morca

Citaat van: Staaled op februari  2, 2015, 15:11:02
Juist een sub zakt na EQ in volume tov de rest.
In eerste instantie meten de resonanties altijd mee en dat verstoort kalibratie.
Na afloop van EQ dus even met de dB meter zwaaien. :)
Idd die 10 db ben je zo kwijt als hij de boel gaat vlakken.
Gewoon die volume knop vd sub weer 10 db opendraaien .

Loondijke

Ik kan de volgende set krijgen voor €40.

Behringer ECM8000 microfoon inclusief XLR kabel

Wellicht niet eens zo verkeerd om zo'n mic te bestellen, dan kan ik voor nu en ook in de toekomst alles goed uit regelen.

Wat heb ik nog meer nodig naast deze microfoon? Ik heb een laptop waar REW op kan draaien en welke ook een mic en speaker ingang/uitgang heeft.
Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT

morca

Goeie mic zou ik je ook aanraden.
Je mist een USB geluidskaart met phantom voeding.
In de startpost van dit topic staat de hele set en de sound card die je nodig hebt.
En een laptop en rew en meten maar.

Het hele lijstje tot aan de kabeltjes toe ;)

1 REW:http://www.hometheatershack.com/roomeq/
2 Mooie meetmic:http://www.behringer.com/EN/Products/ECM8000.aspx
3 M-audio fast track. ( mixer en geluidskaart in 1+voeding voor mic en usb kabel voor op pc)
4 Xlr male/female (kabel voor mic) neem een lange kabel.
5 Xlr male naar tulp (voor loop te maken calibreren soundcard)
6 Tulp voor naar je receiver.
7 en een comp uiteraard.
8 Een  DBmeter , een analoge dB-meter van bijv. Radioshack of Voltcraft. Belangrijk is dat hij C-weging en slow heeft.

snicky

Is die m audio fast track nog wel te verkrijgen hier in NL? Bijna nergens te krijgen behalve marktplaats.

Vandaar ik uitkwam op de umik-1 zonder geluidskaart.
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM


morca

Zou dit wat zijn :
http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart/behringer-u-phoria-um2-usb-audio-interface/product-details.html
Goedkoopste die ik bij de Bax vind met phantom voeding,ga nu even verder kijken.
Tips zijn welkom  ;D

Weer weggehaald,bovenstaande kaart met voeding of losse phantom mic voeding van 30 euro voldoet wel imo.

RalphH

Als je geluidskaart een line in (geen mic in) heeft, kun je eventueel ook vooruit met een microfoon phantom voeding. Zo heb ik t hier ook werken.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


morca

Citaat van: RalphH op februari  2, 2015, 21:30:02
Als je geluidskaart een line in (geen mic in) heeft, kun je eventueel ook vooruit met een microfoon phantom voeding. Zo heb ik t hier ook werken.
Bovenstaande kaart is wel ok voor de startpost denk ik,heb jij hem even bekeken?

Zo lijkt het me weer een compleet setje:

1 REW:http://www.hometheatershack.com/roomeq/
2 Mooie meetmic:http://www.behringer.com/EN/Products/ECM8000.aspx
3 Behringer U-Phoria UM2 USB audio interface. ( mixer en geluidskaart in 1+voeding voor mic en usb kabel voor op pc)
http://www.behringer.com/EN/Products/UM2.aspx
4 Xlr male/female (kabel voor mic) neem een lange kabel.
5 Tulp voor naar je receiver.
6 en een comp uiteraard.
7 Een  DBmeter , een analoge dB-meter van bijv. Radioshack of Voltcraft. Belangrijk is dat hij C-weging en slow heeft.

GPO

Citaat van: Loondijke op februari  2, 2015, 11:49:09
...
Instellingen op de sub zijn hetzelfde gebleven omdat deze eigenlijk goed werkte. Behalve dan de Gain, omdat ik deze bij de beginstappen moest aanpassen naar 75db. Zoiets zou ook kunnen inderdaad.
...

eh, die gain .... je zegt het zelf al. Alles is hetzelfde gebleven behalve de gain en je hebt problemen met dat je sub niet zo hoort. Die gain heeft natuurlijk een 1 op 1 effect op hoe hard een subwoofer klinkt. Weet je niet precies waar de gain op stond voordat je deze terugschroefde? Of wellicht weet je nog welk dB-getal ADSY weergaf voordat je de gain terugschroefde?

Citaat van: Loondijke op februari  2, 2015, 11:49:09
...
Wat mij ook is verteld, is dat je bij het afstellen van de XT32 je de microfoon op de hoogte van de tweeters (fronts) moet houden i.v.m. ruimtelijkheid van het geluid van de Onkyo. Klinkt dit bij mensen bekend? Ook nog wel het proberen waard. Even voor de zekerheid; De tweeter is toch de bovenste?
...

De tweeter is de kleinste speakers in een behuizing. Ik neem aan dat je microfoon op een standaard bij je luisterplek heb gehouden op oorhoogte? Ruimtelijkheid van Onkyo heeft er niets mee te maken overigens... :)

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

morca

Citaat van: Loondijke op februari  2, 2015, 11:49:09
Nee, de XT32 heeft de sub op +1db gezet. Maar, bij de beginstappen van XT32 (voordat de set wordt doorgemeten) moest ik de sub op 75db zetten (handmatig achterop de sub) en hier heb ik de sub aardig terug moeten draaien. Deze staat handmatig op 30% gedraaid ongeveer.

Je hebt hem met een db meter op 75 gezet voordat ADSY ging meten.
En dan staat de sub op 30 % open ( op de sub zelf bedoel je denk ik )
Dat is niet goed,je moet de sub half open draaien als ik het goed heb en dan ADSY draaien.

Eigenlijk moet je na het draaien van ADSY ook de levels even checken met de db meter.
Na dsp van ADSY zal je gain van elke kanaal niet meer kloppend zijn ,vooral de sub.
Best kans dat je die daarna iets harder moet zetten.

GPO

Citaat van: morca op februari  2, 2015, 22:29:14
Je hebt hem met een db meter op 75 gezet voordat ADSY ging meten.
En dan staat de sub op 30 % open ( op de sub zelf bedoel je denk ik )
Dat is niet goed,je moet de sub half open draaien als ik het goed heb en dan ADSY draaien.

Eigenlijk moet je na het draaien van ADSY ook de levels even checken met de db meter.
Na dsp van ADSY zal je gain van elke kanaal niet meer kloppend zijn ,vooral de sub.
Best kans dat je die daarna iets harder moet zetten.

dat is het beginscherm van ADSY wat hier bedoeld wordt. Daar "moet" je de sub op 75 db afregelen. Die 75 db wordt dan gemeten met de ADSY mic...

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

morca

Idd dat weet ik,maar dit heb ik vaker niet goed zien werken,iets harder zetten voor het meten helpt soms.
Vooral als de sub nu zelf op 30 % gain staat,dat is weinig imo.

Edit gain op de sub zelf verder opendraaien en dan op 75 db inregelen bedoel ik  ;D

Maar goed laten we eerst eens kijken waar ze sub nu zelf opstaat.
Hij heeft gemeten ,dan kan hij hem ook gewoon nu iets harder zetten als hij niet meekomt.


Loondijke

Citaat van: GPO op februari  2, 2015, 22:15:15
eh, die gain .... je zegt het zelf al. Alles is hetzelfde gebleven behalve de gain en je hebt problemen met dat je sub niet zo hoort. Die gain heeft natuurlijk een 1 op 1 effect op hoe hard een subwoofer klinkt. Weet je niet precies waar de gain op stond voordat je deze terugschroefde? Of wellicht weet je nog welk dB-getal ADSY weergaf voordat je de gain terugschroefde?

Ja dat klopt ook wel, maar omdat XT32 mij opdracht gaf om de gain op 75DB te schuiven, heb ik dit handmatig gedaan achterop de sub. Wat is het meeste aan te raden; handmatig de gain aanpassen OF softwarematig via de receiver het subwoofer level aanpassen?

Citaat
De tweeter is de kleinste speakers in een behuizing. Ik neem aan dat je microfoon op een standaard bij je luisterplek heb gehouden op oorhoogte? Ruimtelijkheid van Onkyo heeft er niets mee te maken overigens... :)

Oké. Hier op het forum had ik gelezen dat iemand met heel veel ervaring met Onkyo versterkers dit als tip had meegegeven. Vandaar. Wellicht wel het proberen waard :). Ik mis een beetje de diepte als ik iets anders kijk dan video met DTS of DTS-HD ondersteuning.

Zal een DB meter via m'n telefoon ook werken om te kijken of die 75db klopt op de luisterplaats?

Citaat van: morca op februari  2, 2015, 22:37:20
Idd dat weet ik,maar dit heb ik vaker niet goed zien werken,iets harder zetten voor het meten helpt soms.
Vooral als de sub nu zelf op 30 % gain staat,dat is weinig imo.

Edit gain op de sub zelf verder opendraaien en dan op 75 db inregelen bedoel ik  ;D

Maar goed laten we eerst eens kijken waar ze sub nu zelf opstaat.
Hij heeft gemeten ,dan kan hij hem ook gewoon nu iets harder zetten als hij niet meekomt.



Mijn sub staat ongeveer op 30% inderdaad. Want als ik deze op 50% zet, dan geeft de ADSY ongeveer 90db aan.

Citaat van: morca op februari  2, 2015, 20:31:38
Goeie mic zou ik je ook aanraden.
Je mist een USB geluidskaart met phantom voeding.
In de startpost van dit topic staat de hele set en de sound card die je nodig hebt.
En een laptop en rew en meten maar.

Het hele lijstje tot aan de kabeltjes toe ;)

1 REW:http://www.hometheatershack.com/roomeq/
2 Mooie meetmic:http://www.behringer.com/EN/Products/ECM8000.aspx
3 Behringer U-Phoria UM2 USB audio interface. ( mixer en geluidskaart in 1+voeding voor mic en usb kabel voor op pc)
http://www.behringer.com/EN/Products/UM2.aspx

4 Xlr male/female (kabel voor mic) neem een lange kabel.
5 Tulp voor naar je receiver.
6 en een comp uiteraard.
7 Een  DBmeter , een analoge dB-meter van bijv. Radioshack of Voltcraft. Belangrijk is dat hij C-weging en slow heeft.

Ja dat las ik ook, maar het stond/staat in de openingspost een beetje snel opgeschreven en onduidelijk voor iemand die hier geen verstand van heeft  ;D ;D.

Hetgeen in het dikgedrukte mis ik nu nog......Maar om naast de meetmic á € 40,- ook nog een analoge db meter van € 50,- aan te schaffen en een geluidskaart erbij van € 50,-.... Dat gaat 'm nu gewoon nog niet worden. Heb al teveel uitgegeven de laatste weken  :nopompom: :clapping:.
Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT

snicky

Anti mode is binnen. Heel benieuwd wat dit gaat brengen.

Volgens REW moeten beiden subs op 180 als ze in fase willen staan met de frontspeakers.

Om 2 subs aan te sluiten op de anti mode moet  1 sub op fase 0 staan en de ander op fase 180.

Alleen nog even een RCA Y kabel scoren[emoji16]
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

broodro0ster

Citaat van: snicky op februari  3, 2015, 10:31:30
Anti mode is binnen. Heel benieuwd wat dit gaat brengen.

Volgens REW moeten beiden subs op 180 als ze in fase willen staan met de frontspeakers.

Om 2 subs aan te sluiten op de anti mode moet  1 sub op fase 0 staan en de ander op fase 180.

Alleen nog even een RCA Y kabel scoren[emoji16]

Kan je dan niet 1 op fase 0 aansluiten en achter op de sub de switch op 180° zetten?
Sub 2 sluit je dan aan op fase 180 en die laat je op 0° staan.

Dan staan ze beiden toch op 180° denk ik dan?
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

snicky

Citaat van: RA SUBS op januari 31, 2015, 08:17:29
in deze link staat je antwoord

]

Heb even gekeken maar de anti mode 8033 cinema heeft maar 1 sub output:

Moet ik dan nog steeds beiden subs fase 0 & 180 doen of beiden in fase laten (2x 180)


Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

snicky


Citaat van: broodro0ster op februari  3, 2015, 10:55:26
Kan je dan niet 1 op fase 0 aansluiten en achter op de sub de switch op 180° zetten?
Sub 2 sluit je dan aan op fase 180 en die laat je op 0° staan.

Dan staan ze beiden toch op 180° denk ik dan?

Ja, alleen de anti mode cinema heeft maar 1 sub uitgang :o

Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

broodro0ster

Citaat van: snicky op februari  3, 2015, 11:05:50
Ja, alleen de anti mode cinema heeft maar 1 sub uitgang :o

Ah ok. Dan eerst de subs level matchen en de fase goed zetten vermoed ik. En dan de anti mode het geheel laten glad strijken.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


yorkie13

Mijn meetsetje  bestaande uit :  RadioShack  dB  meter
                                                    M-Audio  FastTrack  en Benringer  ecm8000
Werkt erg prettig met REW en de laptop.