Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Deleted member

Voor de heren die zo druk aan 't meten zijn: als ik jullie was zou ik eerst de twee linkjes hieronder eens goed doorlezen zodat je een idee krijgt wat je aan 't doen bent en waarom. Grote kans dat je dan sneller tot resultaten komt juist omdat je weet wat je aan 't doen bent, nu blijkt uit alles dat jullie 't niet weten. Ik geef twee linkjes maar er is uiteraard veeeeeel en veel meer geschreven over 't integreren van een sub/het plaatsen van luidsprekers.

Zie 't niet als aanval maar doe je dit niet dan denk ik dat er nog eens 30 pagina's in dit topic nodig zijn voor alleen Joske zijn afstelling...  :D

Je bent pas bij stap 1 namelijk, de beste plaats vinden voor je subs, hierna volgen nog het vinden/optimaliseren van de juiste crossover settings, fase, en delay.

http://www.soundoctor.com/whitepapers/subs.htm
http://www.asc-home-theater.com/ht-articles.htm

Vergeet idd. niet af en toe ook te luisteren, zeker als je met je fronts gaat slepen. Je fronts kun je het beste op gehoor plaatsen en dan minder letten op 't laag (dat gaat je sub tenslotte doen) maar meer op aspecten als afbeelding (breedte, diepte), focus, klankbalans etc. Natuurlijk is er wel een interactie in 't laag tussen je fronts en je sub. Ook bij een crossover van 80Hz hebben die invloed zelfs bij steile filters van 24dB/octaaf. Echter laag kun je nog corrigeren met een DSP, mid en hoog is praktisch niet te corrigeren en moet dus goed klinken ongeacht hoe 't meet.

Metingen kunnen je boven de pakweg 4 a 500Hz hoogstens een idee geven van de klankbalans. Bij Joske zijn full range meting kun je bijvoorbeeld zien dat het hoog tussen 3 en 10kHz een enorme boost krijgt. Er vanuit gaande dat de microfoon recht meet suggereert dit een enorm heldere, scherpe en waarschijnlijk vermoeiende weergave. Zeker iets om ook naar te kijken.

morca

Heren stil,druk aan het lezen  ;D
Op zich niet zo,n probleem hoor Antoine,maar jezelf iets inlezen is idd wel een goeie basis.
Denk doe het stapje voor stapje  ;)

Fase en delay zijn bijna hetzelfde,je intregeerd je sub ermee.
Hoog en mid corrigeerd ie wel met ADSY als ik het goed begrepen heb.
En die nare nagalm gaat hij later naar kijken.
Als je even een paar pagina,s gelezen had  ;)

Bedankt voor je linkje,s,misschien in de mainpost plaatsen.

Jos als je nog vragen hebt, en voordat je het enigsinds doorhebt hoeft geen 30 pag meer te duren hoor  ;)
En dan leer je ook heel hard opeens
En idd luister ook naast de meting,doe ik ook bij elke bijregeling,of tijdens.

Joske007

Citaat van: morca op januari  2, 2013, 18:24:34
Die gele lijkt me het beste...


even als aanvulling,heb je normaal ADSY aan staan?
Meet je die handmatig of automatisch in?

Oh ja niet vergeten he 20 hz tot 20 khz meten  ;)
Dat geeft een beter beeld ,ook met die kantel op 40,want ze geven daaronder wel weer zo te zien.
Hoeveel gaan we effe checken

Bij stereo en film heb ik steeds MCACC aan staan en deze is automatisch in gemeten met de bijgeleverde mic.
Misschien heb ik vanavond de tijd, anders wordt het voor een andere keer
Voor het meten met REW had ik begrepen dat MCACC en andere EQ allen moeten uitstaan  ???
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Dutchmuscle

Citaat van: Joske007 op januari  3, 2013, 07:35:23
Bij stereo en film heb ik steeds MCACC aan staan en deze is automatisch in gemeten met de bijgeleverde mic.
Misschien heb ik vanavond de tijd, anders wordt het voor een andere keer
Voor het meten met REW had ik begrepen dat MCACC en andere EQ allen moeten uitstaan  ???

Bij rew meting moet altijdt adsy of mcacc uitstaan jos.
Anders gebruikt rew die ingestelde eq van adsy of mcacc en dan klopt de meting niet met de ruimte.
Het is dan al aangepast door adsy of mcacc, snappie?

Staaled

MCACC is naar mijn ervaring goed voor 2 dingen: de EQ functie en speakerlevels.

Speakerafstand, phase control, standing wave zijn of onnauwkeurig of nadelig voor het geluid.
Dus: meetlint erbij en de rest uitschakelen.
Ook bij het luisteren. :music:

Bij meten:
standing wave uit
fullband phase control uit
EQ uit.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Dutchmuscle

Ik heb me mic eindelijk binnen :headbanging:
Hier bij mijn grafiek van mijn 1e 3 metingen van de fronts op 40hz rose 60hz blauw 80hz groen.

Dutchmuscle

Hier bij komen ook de watervallen.......

mel

Citaat van: Antoine op januari  2, 2013, 18:28:31
Voor de heren die zo druk aan 't meten zijn: als ik jullie was zou ik eerst de twee linkjes hieronder eens goed doorlezen zodat je een idee krijgt wat je aan 't doen bent en waarom. Grote kans dat je dan sneller tot resultaten komt juist omdat je weet wat je aan 't doen bent, nu blijkt uit alles dat jullie 't niet weten. Ik geef twee linkjes maar er is uiteraard veeeeeel en veel meer geschreven over 't integreren van een sub/het plaatsen van luidsprekers.

Zie 't niet als aanval maar doe je dit niet dan denk ik dat er nog eens 30 pagina's in dit topic nodig zijn voor alleen Joske zijn afstelling...  :D

Je bent pas bij stap 1 namelijk, de beste plaats vinden voor je subs, hierna volgen nog het vinden/optimaliseren van de juiste crossover settings, fase, en delay.

http://www.soundoctor.com/whitepapers/subs.htm
http://www.asc-home-theater.com/ht-articles.htm

Vergeet idd. niet af en toe ook te luisteren, zeker als je met je fronts gaat slepen. Je fronts kun je het beste op gehoor plaatsen en dan minder letten op 't laag (dat gaat je sub tenslotte doen) maar meer op aspecten als afbeelding (breedte, diepte), focus, klankbalans etc. Natuurlijk is er wel een interactie in 't laag tussen je fronts en je sub. Ook bij een crossover van 80Hz hebben die invloed zelfs bij steile filters van 24dB/octaaf. Echter laag kun je nog corrigeren met een DSP, mid en hoog is praktisch niet te corrigeren en moet dus goed klinken ongeacht hoe 't meet.

Metingen kunnen je boven de pakweg 4 a 500Hz hoogstens een idee geven van de klankbalans. Bij Joske zijn full range meting kun je bijvoorbeeld zien dat het hoog tussen 3 en 10kHz een enorme boost krijgt. Er vanuit gaande dat de microfoon recht meet suggereert dit een enorm heldere, scherpe en waarschijnlijk vermoeiende weergave. Zeker iets om ook naar te kijken.

Ik ben er gisteren eens doorgeworsteld, stevig leesvoer voor een leek ;D
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Dutchmuscle

Hier de metingen van de sub op plaats 1 links tussen tv en speaker en 2 rechts van tv en speaker.

morca

Citaat van: Hipster op januari  3, 2013, 09:52:56
MCACC is naar mijn ervaring goed voor 2 dingen: de EQ functie en speakerlevels.

Speakerafstand, phase control, standing wave zijn of onnauwkeurig of nadelig voor het geluid.
Dus: meetlint erbij en de rest uitschakelen.
Ook bij het luisteren. :music:

Bij meten:
standing wave uit
fullband phase control uit
EQ uit.
Idd handmatig,doe ik hier ook.
Inmeten vd sub doe je niet met de EQ van de front,s aan.........vreemd.
Ik wel altijd ivm de aansluiting aan de front,s lijkt me logisch?

nielvm

Je begint toch altijd te meten ZONDER eq, daarna stel je dit pas in...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Citaat van: Dutchmuscle op januari  3, 2013, 17:30:37
Hier de metingen van de sub op plaats 1 links tussen tv en speaker en 2 rechts van tv en speaker.
Ik zou zeggen die groene,
Je hebt wel wat nagalm,en doe roomode op 40 hz.....
Die roommode doel ik juist op,je wilt met de EQ van je receiver handmatig die bult weghalen ,als dat kan.
Dus met ADSY aan doel ik niet direct op helemaal gebruiken ,maar met de hand instellen om die roomgain van je fronts weg te halen.
Daarom moet je het imo meemeten,want die bult moet weg.
En die krijg je niet op een andere manier weg ,of je moet er anders over denken.
Ik heb mijn roomgain vd fronts zo opgelost,en de speakers/sub itregeren veel beter nu.....

Wat je ermee doet.........misschien staat het ergens anders beschreven.
maar geloof me ,adsy aan roomgain handmatig wegwerken en dan meten vd fronts.
Daarna pas de sub erbij,want dat heeft die geen last vd roomgain vd fronts.

Nou hoop ik dat het duidelijk is waarom zo te werken  :)

morca

Citaat van: nielvm op januari  3, 2013, 17:35:36
Je begint toch altijd te meten ZONDER eq, daarna stel je dit pas in...
Idd maar die metingen heb ik al gezien van Jos,dus nu wil ik graag manual de roomode aanpakken vd fronts,

Als die dan beter/glad meet,sluit je sub veel beter aan omdat die roommode vd fronts niet in de weg zit  ;)

Dutchmuscle

Citaat van: morca op januari  3, 2013, 17:40:04
Ik zou zeggen die groene,
Je hebt wel wat nagalm,en doe roomode op 40 hz.....
Die roommode doel ik juist op,je wilt met de EQ van je receiver handmatig die bult weghalen ,als dat kan.
Dus met ADSY aan doel ik niet direct op helemaal gebruiken ,maar met de hand instellen om die roomgain van je fronts weg te halen.
Daarom moet je het imo meemeten,want die bult moet weg.
En die krijg je niet op een andere manier weg ,of je moet er anders over denken.
Ik heb mijn roomgain vd fronts zo opgelost,en de speakers/sub itregeren veel beter nu.....

Wat je ermee doet.........misschien staat het ergens anders beschreven.
maar geloof me ,adsy aan roomgain handmatig wegwerken en dan meten vd fronts.
Daarna pas de sub erbij,want dat heeft die geen last vd roomgain vd fronts.

Nou hoop ik dat het duidelijk is waarom zo te werken  :)

Bij deze meting stond adsy uit en de sub in receiver op 120hz.
Hoe kan ik de sub en de fronts samen meten?
Gewoon de 2 tulp van de line out naar de receiver?


Dutchmuscle

Citaat van: morca op januari  3, 2013, 17:52:31
Ik doelde trouwens op beide groen zie ik nu  ;D
Ja beide op een ingang van je receiver

Dat wordt dan me tulp stekker slopen want ze zitten bij elkaar :D

Dutchmuscle

Ik heb nu de witte tulp van de out in de sub en de rode zit in de av voor de speakers.
Maar ik krijg of uit de sub geluid of uit de speakers maar niet allebij.
Wat doe ik fout?


Dutchmuscle

Zo heb ze bijde aan de praat nu.
Wat voor meting kan ik het beste maken alles op een cross van 80hz sub+fronts?


Dutchmuscle


morca

Meting netjes gemaakt  :thumbs-up:
Maar dit is je waterfall,die duid op je nagalm en spl,een spl  meting erbij zonder smooting zou fijn zijn.
Die maak je zo van deze meting,je hoeft geen nieuwe meting te doen,dat zijn setting beven je scherm.
Maar dat had je al gezien,spl only bedoel ik.

Goed bezig meteen  ;)

Joske007

Begin volgende week gaat de demo Velodyne terug naar de winkel, dus morgen vrijdagmiddag, heb ik enkel nog de tijd om de speakers samen met de sub te meten.

Om mijn tijd morgen goed te besteden, vat ik mijn werkwijze hieronder nog eens samen.

Het meten van de frontspeakers (zonder sub) en instellen van de receiver:
•   Fronts op Small zetten.
•   Standing Wave uitzetten.
•   EQ uitzetten.
•   Fullband Phase Control uitzetten.
•   De X-over in de reciever op 80Hz zetten: Voor meting 1.
•   De X-over in de reciever op 50Hz zetten: Voor meting 2.
•   De X-over van de Pioneer zijn: 50, 80, 100, 150 en 200Hz.

Meten van de frontspeakers (zonder sub) en instellen van REW:
•   Voor de frontspeakers met de sweep meten tussen 20 en 20.000Hz.
•   In REW, deze waarden ingeven, 20 – 20.000Hz ingeven.

De nagalm van de kamer ga ik later uitgebreid aanpakken, maar nu eerst de speakers met de sub instellen en afregelen voor een goede integratie in de kamer.
De speakers en de sub hebben intussen al hun vaste plaats in de kamer gekregen. De sub staat nu met zijn front in een hoek en naar de radiator gericht.

Doordat de sub met zijn front in de hoek staat opgesteld en ik bijgevolg de display, afstandsbediening, enz... van de Velodyne niet kan gebruiken, ga ik voor de SVS SB13-Ultra.
De SB13-Ultra heeft zijn display en bediening volledig op de achterzijde zitten, waardoor ik makkelijk bij alles kan komen.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Ja alles correct.

Dus deze gaat terug en je gaat voor de SVS,eens kijken volgende week welke er meettechnisch beter uit ziet.
Ben erg benieuwd,beetje een 2 giganten test in het topic,dat is nog niet eerder voorgekomen ........
Goed bezig Jos  :thumbs-up:

Dutchmuscle

Citaat van: morca op januari  3, 2013, 20:05:29
Meting netjes gemaakt  :thumbs-up:
Maar dit is je waterfall,die duid op je nagalm en spl,een spl  meting erbij zonder smooting zou fijn zijn.
Die maak je zo van deze meting,je hoeft geen nieuwe meting te doen,dat zijn setting beven je scherm.
Maar dat had je al gezien,spl only bedoel ik.

Goed bezig meteen  ;)

Zit even te zoeken maar zie geen spl only??
Kan je even iets duidelijker zijn morco :D
Zal vast aan mij liggen hoor :D