Unbaffled Dipole

Gestart door Martijn M, januari 16, 2011, 18:22:37

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Koen K

OK, dat wordt dus meten en schuiven  8)

AbZ

@keyser, een paar vragen:
- Op welke freq doe je de XO van mid naar hoog?  (of lees ik niet goed?)
- Als je nu zou gaan shoppen, zou je dan weer dezelfde tweeters nemen?
- Hangt dat laatste alleen van de tweeter af, of ook van de combi met Visaton?

morca

Citaat van: AbZ op april 24, 2011, 21:11:32
@keyser, een paar vragen:
- Op welke freq doe je de XO van mid naar hoog?  (of lees ik niet goed?)
- Als je nu zou gaan shoppen, zou je dan weer dezelfde tweeters nemen?
- Hangt dat laatste alleen van de tweeter af, of ook van de combi met Visaton?
Je gaat ook bouwen he,ik las al wat en nu weer :D . Gaaf man gaat wel een mooi project worden geloof ik.
Ga je de bouw op het forum beschrijven? Hoop het vind het altijd erg leuk om mee te lezen en het resultaat te zien.

AbZ

#53
Citaat van: morca op april 24, 2011, 22:23:11
Je gaat ook bouwen he,ik las al wat en nu weer :D . Gaaf man gaat wel een mooi project worden geloof ik.
Ga je de bouw op het forum beschrijven? Hoop het vind het altijd erg leuk om mee te lezen en het resultaat te zien.
Mooi?  Heb je die dipool van keyser niet gezien?   >:D  (Valt ook eigenlijk niet zo gek veel aan te bouwen zo zonder kast.  Hij heeft zijn hersens gebruikt ipv een zaagmachine.)  Weet nog niet of/wanneer het op gang komt.  We zien wel.

Martijn M

#54
Citaat van: AbZ op april 24, 2011, 21:11:32
@keyser, een paar vragen:
- Op welke freq doe je de XO van mid naar hoog?  (of lees ik niet goed?)
- Als je nu zou gaan shoppen, zou je dan weer dezelfde tweeters nemen?
- Hangt dat laatste alleen van de tweeter af, of ook van de combi met Visaton?

- Het crossover ligt op ongeveer 1,7 khz.
- Als je een dipooltweeter wilt, zijn er weinig alternatieven. Je zou naar een Mundorf kunnen gaan, maar volgens mij valt de klankwinst tegen (zeker als je de meerprijs in ogenschouw neemt). Inmiddels maak ik bij wijze van experiment (opnieuw) gebruik van de PDR-versie van de tweeter. Beide leiden tot goede resultaten, maar leggen de prioriteiten elders.
- De Visaton AL170 is een fantastische midwoofer. Als ik de speaker opnieuw zou bouwen, zou dit echter het onderdeel zijn waarvoor ik als eerste een alternatief zou overwegen. Mogelijk een kleinere driver; al is dat lastig omdat je dan gauw tegen problemen voor wat betreft de belastbaarheid aanloopt. Mogelijk zou ik ook voor een 4-weg gaan, met een 8" op het laagmid en een 3" of 4" voor het hogere middengebied. Dit alles ten spijt is de AL170 waarschijnlijk een van de mooiste 7" drivers voor deze toepassing.

Als je werkelijk van plan bent om een dipool te bouwen, kom dan eens langs. Misschien kan ik je wat bruikbare tips geven.
Dutch & Dutch

AbZ

Citaat van: keyser op april 24, 2011, 23:15:06
- Het crossover ligt op ongeveer 1,7 khz.
- Als je een dipooltweeter wilt, zijn er weinig alternatieven. Je zou naar een Mundorf kunnen gaan, maar volgens mij valt de klankwinst tegen (zeker als je de meerprijs in ogenschouw neemt). Inmiddels maak ik bij wijze van experiment (opnieuw) gebruik van de PDR-versie van de tweeter. Beide leiden tot goede resultaten, maar leggen de prioriteiten elders.
(ik dacht al, mee = tegen :) )  PDR-versie?  Wat is het verschil?
1700 is best laag.  Ik dacht een hogere XO, iig 2000 of meer.

Citaat- De Visaton AL170 is een fantastische midwoofer. Als ik de speaker opnieuw zou bouwen, zou dit echter het onderdeel zijn waarvoor ik als eerste een alternatief zou overwegen. Mogelijk een kleinere driver; al is dat lastig omdat je dan gauw tegen problemen voor wat betreft de belastbaarheid aanloopt. Mogelijk zou ik ook voor een 4-weg gaan, met een 8" op het laagmid en een 3" of 4" voor het hogere middengebied. Dit alles ten spijt is de AL170 waarschijnlijk een van de mooiste 7" drivers voor deze toepassing.
Midwoofers heb ik al gekocht:  vier maal Seas Prestige H1141/L15RLY voor een prikkie.  Het idee is iets van MTMW (zonder subs) , toevallig wel enigzins zoals hier (klik),  maar waarschijnlijk met een W minder en nog wat verschillen.

CitaatAls je werkelijk van plan bent om een dipool te bouwen, kom dan eens langs. Misschien kan ik je wat bruikbare tips geven.
Dankjewel, daar ga ik tzt graag een keer op in!

morca

Citaat van: AbZ op april 24, 2011, 23:09:40
Mooi?  Heb je die dipool van keyser niet gezien?   >:D  (Valt ook eigenlijk niet zo gek veel aan te bouwen zo zonder kast.  Hij heeft zijn hersens gebruikt ipv een zaagmachine.)  Weet nog niet of/wanneer het op gang komt.  We zien wel.
Denk dat het best erg mooi klinkt,en dat zoiets er apart uit ziet zie ik niet als lelijk.Het geluid is uiteindelijk wat telt toch?
Die ik heb gehoord klonken toen ook best goed,van Jamo
Zou het zelf niet zo gauw bouwen,maar vind het ergens best mooi om te zien,ook die van Keyser.
Je ziet wel alles met die open achterkant,maar dat heeft ook wel weer iets.

AbZ

Citaat van: morca op april 25, 2011, 00:02:18
Denk dat het best erg mooi klinkt,en dat zoiets er apart uit ziet zie ik niet als lelijk.Het geluid is uiteindelijk wat telt toch?
Die ik heb gehoord klonken toen ook best goed,van Jamo
Zou het zelf niet zo gauw bouwen,maar vind het ergens best mooi om te zien,ook die van Keyser.
Je ziet wel alles met die open achterkant,maar dat heeft ook wel weer iets.
Helemaal mee eens hoor.  Functioneel is mooi, en door de openheid beleeft het belangstellende oog ook wat.  Ik heb het Centre Pompidou ook altijd erg mooi gevonden.

morca

Citaat van: AbZ op april 25, 2011, 00:11:55
Helemaal mee eens hoor.  Functioneel is mooi, en door de openheid beleeft het belangstellende oog ook wat.  Ik heb het Centre Pompidou ook altijd erg mooi gevonden.
Wat een apart gebouw,alles zit aan de buitenkant.Het is al laat dit ga ik vd week nog even verder bekijken.

AbZ

Citaat van: morca op april 25, 2011, 00:15:38
Wat een apart gebouw,alles zit aan de buitenkant.Het is al laat dit ga ik vd week nog even verder bekijken.
Ga er maar eens heen  ::)  want van binnen is er ook een hoop te zien  :smile:

AbZ

#60
Citaat van: AbZ op april 24, 2011, 23:29:24PDR-versie?  Wat is het verschil?
Ah, heb iets gevonden op zba, zeg maar een vergelijking  ;D 
:lookaround:  maar wat kan ik daaruit opmaken?

Martijn M

Hier loopt een zelfde topic: http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/186592-comparison-bohlender-graebener-neo3w-neo3pdr-dipole-mode.html


Citaat van: keyser
- Neo3W has approximately 3 dB higher sensitivity
- Neo3PDR has better dispersion in the top octave
- Neo3W has a smoother transition from dipole to beaming

De Neo3PDR heeft een betere dispersie in het tophoog, wat de klank wat luchtiger maakt. Het nadeel van de PDR is gerommel in het gebied rond 7 khz, waar de off-axis curves hoger liggen dan de on-axis curve. De W heeft een veel gelijkmatigere overgang, maar ontbeert dat brede afstraalgedrag boven 10 khz.
Dutch & Dutch

AbZ

Citaat van: keyser op april 25, 2011, 09:00:34
Hier loopt een zelfde topic: http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/186592-comparison-bohlender-graebener-neo3w-neo3pdr-dipole-mode.html


De Neo3PDR heeft een betere dispersie in het tophoog, wat de klank wat luchtiger maakt. Het nadeel van de PDR is gerommel in het gebied rond 7 khz, waar de off-axis curves hoger liggen dan de on-axis curve. De W heeft een veel gelijkmatigere overgang, maar ontbeert dat brede afstraalgedrag boven 10 khz.
Ok, merci.  Weet niet hoe 'erg' het off-axis gedoe in de praktijk zou klinken...  (ik zou bijna vragen:
wat is jouw beleving daarvan?)  en wordt dat niet minder lastig als je ze 90 graden draait?

Martijn M

Ik begrijp je vraag niet   ??? .

Vraag je je af of het off-axisgedrag een rol speelt? Als je een dipool 90 graden indraait, bevind je je in de dipoolnul en daar wordt praktisch geen geluid afgestraald.
Dutch & Dutch

AbZ

Citaat van: keyser op april 25, 2011, 09:46:42
Ik begrijp je vraag niet   ??? .

Vraag je je af of het off-axisgedrag een rol speelt? Als je een dipool 90 graden indraait, bevind je je in de dipoolnul en daar wordt praktisch geen geluid afgestraald.
;D  Ik bedoel natuurlijk 90 graden in het frontale vlak,
maw voorkant blijft voorkant maar horizontaal wordt verticaal.
Dat maakt toch wel wat uit voor een bandtweeter?

Martijn M

De tweeter is hoger dan hij breed is, dus de bundeling in het verticale vlak is groter dan de bundeling in het horizontale vlak. Het lijkt mij niet handig om een Neo3 een kwartslag te draaien.
Dutch & Dutch

AbZ

#66
Citaat van: keyser op april 25, 2011, 10:00:31
De tweeter is hoger dan hij breed is, dus de bundeling in het verticale vlak is groter dan de bundeling in het horizontale vlak. Het lijkt mij niet handig om een Neo3 een kwartslag te draaien.
Ok, helder.   Op grond van die sonogrammen in je pdf zou ik gokken dat die PDR versie gewoon meer te bieden heeft voor een dipool, zeker in combinatie met goede diffusie?  Een perfect on-axis gedrag lijkt me dan minder belangrijk dan de meer ruimtelijke spreiding en het hogere freq bereik?

Martijn M

Dat is dus de vraag en ik kan daar geen keihard antwoord op geven. Waarschijnlijk is het een afweging tussen clean maar wat 'lucht' missen, of een (in theorie) heel licht rauw randje maar met meer lucht. Het verschil in klank is in mijn beleving niet enorm. Sinds een paar weken gebruik ik de PDR weer en dat bevalt vooralsnog goed.
Dutch & Dutch

Martijn M

De dipool is gedemonteerd. Inmiddels luister ik naar het volgende setje, bovendien in een andere ruimte: http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/192737-2-way-waveguide-cardioid-like.html

Het bevalt uitstekend!
Dutch & Dutch

Former member 78

Citaat van: keyser op september 22, 2011, 16:55:47
De dipool is gedemonteerd. Inmiddels luister ik naar het volgende setje, bovendien in een andere ruimte: http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/192737-2-way-waveguide-cardioid-like.html

Het bevalt uitstekend!

Ik vind na afgelopen avond, jouw nieuwe speakers zeker een topic waard! ;)

Martijn M

Dutch & Dutch

Former member 78

Ik ga morgen ff reageren in jouw nieuwe topic!
Nu eerst ff slapen :)