Sanders dedicated stereoset.

Gestart door Xander32, mei 17, 2010, 18:34:56

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Hannibal_

Citaat van: VANZOMERENG op december 17, 2022, 22:00:31
Yep  :pompom:

Wel weinig reacties, de meesten hiero hebben het beter voor elkaar als wij
en wordt het stofzuigen door moeders de vrouw gedaan  :D

Ohhhh ... je verwachtte reacties?
Wat is dat? Een stofzuiger?
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

vergeerr72

Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Xander32

Uitgesteld tot volgend weekend. Daardoor heb ik nu volop de tijd om van muziek te genieten.

De afgelopen maanden heb ik weer relatief veel nieuwe muziek gekocht en valt er veel te ontdekken. Die aankopen zijn nog steeds cd's. Die ripp ik middels de app dbpoweramp welke op een laptop staat en m.b.v. een externe Samsung cd drive.

Mijn collectie groeit niet meer in eenzelfde tempo als weleer, maar gemiddeld komen er zo'n 2 a 3 albums per maand binnen. Dat is vaak op basis van aanbevelingen bv hier op het forum, of mijn interesse is gewekt door nummers die ik op Radio Paradise voorbij hoor komen. Daarnaast volg ik ook de nieuwe releases via Musicmeter. En soms betreft het muziek/ artiesten uit m'n verleden waarvan ik (iets) nog niet(s) heb.

Citaat van: Xander32 op december 17, 2022, 22:05:01
Ik neem hem m.o. ter hand 😊, maar waarschijnlijk zonder audio ondersteuning.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

vanzomereng

Citaat van: Hannibal_ op december 18, 2022, 12:17:05
Ohhhh ... je verwachtte reacties?
Wat is dat? Een stofzuiger?

Zie onderstaande video, wat die vrouw in haar knuistjes heeft, is wat wij hier een stofzuiger noemen  ;)

https://videohive.net/item/cheerful-happy-old-woman-pensioner-with-gray-hair-in-glasses-playing-a-vacuum-cleaner-like-a-guitar/30319072
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Hannibal_

Citaat van: VANZOMERENG op december 18, 2022, 13:20:03
Zie onderstaande video, wat die vrouw in haar knuistjes heeft, is wat wij hier een stofzuiger noemen  ;)

https://videohive.net/item/cheerful-happy-old-woman-pensioner-with-gray-hair-in-glasses-playing-a-vacuum-cleaner-like-a-guitar/30319072

Ahhhh!
Helder! Ik twijfelde bij Ronald zijn (leuke) video of het dat ding was die iets spoot (o... o...) of dat gele ding.
Ik snap het nu.

Dank je.
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

vergeerr72

Citaat van: Hannibal_ op december 18, 2022, 13:23:02
Ahhhh!
Helder! Ik twijfelde bij Ronald zijn (leuke) video of het dat ding was die iets spoot (o... o...) of dat gele ding.
Ik snap het nu.

Dank je.
Een stofzuiger zuigt en spuit niet[emoji3]
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Xander32

Clever, jij hebt vast gestudeerd 😄

Citaat van: vergeerr72 op december 18, 2022, 16:11:50
Een stofzuiger zuigt en spuit niet[emoji3]
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

vergeerr72

Citaat van: Xander32 op december 18, 2022, 16:14:17
Clever, jij hebt vast gestudeerd 😄
Praktijkman. Door ervaring achter gekomen.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Xander32

😄

Ervaringsdeskundige 👌🏻

Citaat van: vergeerr72 op december 18, 2022, 16:24:43
Praktijkman. Door ervaring achter gekomen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Een paar weken verder en de tone control staat nog steeds/weer aan. Ben er nog niet uit; wanneer de installatie er voor achtergrondmuziek aan staat (Spotify, internetradio), op een wat lager volume, is het ietsepietsie meer bas wel lekker, maar wanneer ik op een wat hoger volume wat meer serieus van de muziek aan het genieten ben niet zonder meer. Fijn dat de optie op de versterker zit, je hebt daarmee de keuze.

Verder heb ik gisteren ochtend toch het cd loopwerk weer eens aangeslingerd, volgens mij één van de eerste keren dit jaar. Het streamen heeft hier al jaren terug de overhand genomen en toch verraste het mij gisteren weer hoeveel muziekkwaliteit je middels een simpele cdp/loopwerkje uit een cd haalt 🙄

Wanneer het jou doel is om met zo min mogelijk uitgaven een compacte/ overzichtelijke set samen te stellen waarmee het op een hoog niveau muziek genieten is, is de cd zelfs anno 2022 zo gek nog niet 🎶

Citaat van: Xander32 op december  9, 2022, 15:13:52
Heiligschennis 🤔

Op de E-480 de Tone control op ON gezet en de bass +1 gegeven 🫢
En de eerste indruk is dat het zo nèt nog wat lekkerder klinkt 🎶

Uit principe ben ik van die Tone control al die tijd afgebleven, maar ik probeer dat nu maar los te laten.
De luisterruimte vreet een klein deeltje bas (gipswanden), waardoor de bas over het algemeen ietwat slank is. Met de bas op +1 klinkt het net wat voller, wat smeuïger, wat lekkerder. Maar eens een tijdje zo gaan luisteren.


Overigens, dat de ruimte ietwat bas opeist zie ik zeker niet als een nadeel; ik heb hier niet snel problemen met een teveel aan bas, hetgeen veel lastiger is om te te tackelen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Rowdy

Citaat van: Xander32 op december 27, 2022, 09:46:55
Een paar weken verder en de tone control staat nog steeds/weer aan. Ben er nog niet uit; wanneer de installatie er voor achtergrondmuziek aan staat (Spotify, internetradio), op een wat lager volume, is het ietsepietsie meer bas wel lekker, maar wanneer ik op een wat hoger volume wat meer serieus van de muziek aan het genieten ben niet zonder meer. Fijn dat de optie op de versterker zit, je hebt daarmee de keuze.
Eigenlijk een soort van loudness. Hoe staat de treble bij de versterker of luidsprekers?

twani

Citaat van: Xander32 op december 27, 2022, 09:46:55
Een paar weken verder en de tone control staat nog steeds/weer aan. Ben er nog niet uit; wanneer de installatie er voor achtergrondmuziek aan staat (Spotify, internetradio), op een wat lager volume, is het ietsepietsie meer bas wel lekker, maar wanneer ik op een wat hoger volume wat meer serieus van de muziek aan het genieten ben niet zonder meer. Fijn dat de optie op de versterker zit, je hebt daarmee de keuze.

Verder heb ik gisteren ochtend toch het cd loopwerk weer eens aangeslingerd, volgens mij één van de eerste keren dit jaar. Het streamen heeft hier al jaren terug de overhand genomen en toch verraste het mij gisteren weer hoeveel muziekkwaliteit je middels een simpele cdp/loopwerkje uit een cd haalt 🙄

Wanneer het jou doel is om met zo min mogelijk uitgaven een compacte/ overzichtelijke set samen te stellen waarmee het op een hoog niveau muziek genieten is, is de cd zelfs anno 2022 zo gek nog niet 🎶

Wat grappig is dat het veranderen van de klank middels knetterdure kabels wél volledig audiofiel verantwoord is en zelfs de handen op elkaar krijgt, dit terwijl een gratis slinger aan de tone controls steevast als heiligschennis wordt weggezet hier op HT.........   

En alle andere audiofiel gestoorde sociale platformen......

Bijzonder volkje die audiolui.......

Xander32

Ik begrijp jouw opmerking, maar een loudness is het niet  :nowink:
Ik heb middels de tone control de bas ietwat opgeplust (+1 op de schaal van -5 t/m +5).

Naast die tone controle waarmee je zowel de treble als de bas separaat kan bijstellen, is er ook nog een knopje met de onderschrift 'comp' (compensator). En dat is idd loudness, waarmee je gelijktijdig het laag en het hoog wat verstevigd.





Citaat van: Rowdy op december 27, 2022, 10:05:42
Eigenlijk een soort van loudness. Hoe staat de treble bij de versterker of luidsprekers?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

twani

#7863
Ik heb nergens de loudnessknop genoemd hoor :)

Ik bedoel meer, we zitten gemakkelijk uren te zeveren over een kabel die óf wat méér helder klinkt óf wat minder bassrespons geeft terwijl dit met een gratis slinger aan respectievelijk de bass of treble knop binnen no time geregeld is.

Een traploos A B vergelijk ook nog eens :)

Je kan er vanaf hier allerlei audiofiel verantwoorde theorieën op loslaten maar niemand gaat het verschil horen tussen een dure kabel met wat extra bassrespons of een slinger aan de bassknop.

Al die moderne versterkers hebben ook allemaal een zogeheten ¨Pure Direct¨ functie waarmee het beter zou moeten klinken.

Ik heb er vele voorbij gehad maar dat klinkt eigenlijk nooit beter. Dunner, dat soms wel........

En ik haat dunner.......

Xander32

Het was ook niet jij die ik quote  ;)


Maar dat tikje extra bas middels dat ene knopje is op momenten wel lekker, wellicht een blijvertje. Of zal ik op zoek gaan naar een kabel die hetzelfde effect heeft 🤔 Dan kan ik het tone control ook weer uitzetten, dat is dan ook direct weer meer audiofiel verantwoord 🙄

Citaat van: twani op december 27, 2022, 17:23:16
Ik heb nergens de loudnessknop genoemd hoor :)

Ik bedoel meer, we zitten gemakkelijk uren te zeveren over een kabel die óf wat méér helder klinkt óf wat minder bassrespons geeft terwijl dit met een gratis slinger aan respectievelijk de bass of treble knop binnen no time geregeld is.

Een traploos A B vergelijk ook nog eens :)

Je kan er vanaf hier allerlei audiofiel verantwoorde theorieën op loslaten maar niemand gaat het verschil horen tussen een dure kabel met wat extra bassrespons of een slinger aan de bassknop.

Al die moderne versterkers hebben ook allemaal een zogeheten ¨Pure Direct¨ functie waarmee het beter zou moeten klinken.

Ik heb er vele voorbij gehad maar dat klinkt eigenlijk nooit beter. Dunner, dat soms wel........

En ik haat dunner.......
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

minplus

Mijn ervaring van de afgelopen 55 jaar is dat de toonregeling bij lage volumes sowieso leuk is.
Als je de zaak flink open draait is hij bij goede opnames overbodig. Bij slechte opnames wordt hij dan nog dringender nodig.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Rob46

Bij heel, heel laag volume heb ik ook soms de compensator van de E5000 ingeschakeld. Niets mis mee.
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

katwax

Sander ik begrijp je opmerking rond de gipsplaten niet zo goed, zeg je nou dat die het laag dempen?

Btw of het nu DSP, tonecontrol, ... whatever is, het is allemaal beetje vergelijkbaar en volgens Toole (als ik mij niet vergis)zelfs een must have. Het kan ten eerste wat helpen met room modes te poetsen, weinig pefecte ruimtes, maar ook om opnames te verbeteren, weinig perfecte opnames.
Dat laatste vind ik dan persoonlijk wat lastiger, want dan ben je toch bezig met het aanpassen van de opname zoals men deze heeft goedgekeurd om uit te geven, langs de andere kant kan het natuurlijk altijd zo zijn dat men geen tijd/zin/... had om hier toen aandacht aan te besteden  ;D
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Xander32

De luisterruimte absorbeert een deeltje bas, smalbandig. Dat hebben we destijds gemeten en gaven daar de gipsplaten en de openingen onder de deuren de schuld van. We wonen in een houtskeletbouw woning, hetgeen voorts zeker geen nadeel is betreffende de akoestiek. Echter, zoals aangegeven zitten er t.b.v. de luchtstroming (hete lucht verwarming vs mechanische ventilatie) in huis een goede cm ruimte tussen de onderzijde van de binnendeuren en de vloer. Daardoor is het lastiger (bas) druk opbouwen.

Citaat van: katwax op december 28, 2022, 10:25:43
Sander ik begrijp je opmerking rond de gipsplaten niet zo goed, zeg je nou dat die het laag dempen?

Btw of het nu DSP, tonecontrol, ... whatever is, het is allemaal beetje vergelijkbaar en volgens Toole (als ik mij niet vergis)zelfs een must have. Het kan ten eerste wat helpen met room modes te poetsen, weinig pefecte ruimtes, maar ook om opnames te verbeteren, weinig perfecte opnames.
Dat laatste vind ik dan persoonlijk wat lastiger, want dan ben je toch bezig met het aanpassen van de opname zoals men deze heeft goedgekeurd om uit te geven, langs de andere kant kan het natuurlijk altijd zo zijn dat men geen tijd/zin/... had om hier toen aandacht aan te besteden  ;D
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

OMG, jij ook al Rob 😱

Citaat van: Rob46 op december 28, 2022, 10:17:29
Bij heel, heel laag volume heb ik ook soms de compensator van de E5000 ingeschakeld. Niets mis mee.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

bert50

Waar moet dit naar toe Robert en Rob.[emoji85][emoji85][emoji85]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
devialet 250 expert pro Rega P10 
Luidsprekers Dynaudio Confidence 20.
Furutech 609 NFC stekkerblok met Siltech 880 LS bekabeling. En Siltech 880P

Xander32

Psssst Bert 🤫, jouw onderschrift; Hegel > Devialet 😉

Citaat van: bert50 op december 28, 2022, 19:33:01
Waar moet dit naar toe Robert en Rob.[emoji85][emoji85][emoji85]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Herkenbaar  :thumbs-up: Al verschilt het ook per speaker en versterking (in eenzelfde ruimte) is mijn ervaring.


Versterking:
De klasse D versterking welke ik in eigen keten heb uitgeprobeerd (een Ncore ev en een Marantz PM10) gaf duidelijk meer basdruk t.o.v. elke andere versterker die ik had, ongeacht het volume. En mijn huidige versterker geeft op laag volume ook reeds een meer vol geluid dan andere klasse A/B versterkers die ik had, maar evengoed minder dan de eerder genoemde klasse D varianten. De bas(druk) van die klasse D bakken vond ik ook het enige positieve eraan, op alle andere fronten prefereer ik klasse A dan wel klasse A/B.

De betekenis van de dempingsfactor op de hoor- en voelbare bas en op de baskwaliteit heb ik na al die jaren bezig zijn met deze hobby nog steeds niet helemaal begrepen 🫣 Wel heb ik ervaren dat meer niet per definitie ook beter is; de Hegel H590 en H390 zijn daar voor mij een voorbeeld van.


Speakers:
De Usher monitoren welke ik hier had, kwamen pas op een hoger volume in hun element, de Tannoy Glenairs gaven t.o.v. de Kensingtons op dezelfde versterking (Marantz PM11s3) ietwat meer basdruk, maar de bas van de Kensingtons is meer gedefinieerd en gaat lager (Glenairs 38 hz vs Kensingtons 29 hz). De Glenairs blijven in het vergelijk ook achter met een minder verfijnd midden en hoog. Echter beiden kennen een redelijk hoge gevoeligheid (Glenair 91 db vs Kensington 93 db) waardoor je met weinig watt al op een hoog volume kan spelen, maar dat neemt niet weg dat beide speakers onmiskenbaar gedijen bij veel vermogen. M.n. de Kensingtons reageren dankbaar op een potente (vermogen) versterker.


Citaat van: minplus op december 27, 2022, 19:22:07
Mijn ervaring van de afgelopen 55 jaar is dat de toonregeling bij lage volumes sowieso leuk is.
Als je de zaak flink open draait is hij bij goede opnames overbodig. Bij slechte opnames wordt hij dan nog dringender nodig.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

twani

#7873
Citaat van: Xander32 op december 29, 2022, 10:34:47
H
De betekenis van de dempingsfactor op de hoor- en voelbare bas en op de baskwaliteit heb ik na al die jaren bezig zijn met deze hobby nog steeds niet helemaal begrepen 🫣 Wel heb ik ervaren dat meer niet per definitie ook beter is; de Hegel H590 en H390 zijn daar voor mij een voorbeeld van.




Sterker nog, ik prefereer vooral versterkers met een extreem lage dempingsfactor en een flinke roll off.....

Een Hegel versterker beluisteren is voor een ervaring gelijk aan het openen van het vriesgedeelte van m'n ijskast.  Emotieloze kisten zijn dat...

Technisch vast perfect maar niet om aan te horen waarbij ik graag de factor smaak als disclaimer inbreng.

DofN

Dat is misschien ook wel een leuke constatering. Tegenwoordig bestaan er verschillende ontwerpen die dik prima zijn. Iedere versterker kan je beoordelen op hoe die jou bevalt, niet op voorhand op hoe die ontworpen is.



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software