Klankverschillen apparatuur, is er verschil tussen werkelijkheid en perceptie?

Gestart door MAW, september 26, 2016, 12:09:15

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Markus2

Citaat van: morca op oktober 23, 2016, 22:55:51
Met dat laatste geef je eigenlijk al antwoord op de vraag in de titel.
Binnen de grenzen van bv de amp zijn.
DusJa Er Is Wel Verschil  ;)

Op het moment dat de één in de vervorming schiet en de ander niet; Ja, heel duidelijk zelfs.
Wat voor mij niet wegneemt dat iedereen mag horen wat hij/zij al dan wel of niet denkt te horen.

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Markus2

Citaat van: Raphie op oktober 24, 2016, 13:19:47
als jij vindt dat een kabel geen verschil maakt, dan zijn we er toch?
Dan is het de perceptie van de persoon gedreven door "audio jewelry"
Hardstikke mooi, dan zijn we het zelfs zonder test al eens  ;D

Nee,

Knor geeft enkel aan dat men in normale situaties muziek niet klangeïsoleerd consumeert en dat andere factoren altijd in meer of minder mate meespelen en wegen in de totale beleving ervan.

Jullie passen beide een andere referentie toe en zodoende komen jullie niet nader tot elkaar.

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

scrutinizer

Citaat van: Raphie op oktober 24, 2016, 13:18:12
volgens mij heb ik dat al meerdere malen in dit topic hierboven uitgelegd, wanneer je meedoet met de ABX, kan je het zelf ervaren.

Handige kwinkslag Raphie....maar je geeft alleen aan dat het zo is..Niet hoe je deze info verkregen hebt. ;)

ABX....Je bedoelt met opname en filetjes/ Hebben we het destijds al over gehad JJ.
Nee...je geeft hier aan dat het meettechnisch er niet is. Kun je me uitleg geven hoe of laten zien waar deze uitspraak op getoetst kan worden?
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Raphie

Citaat van: scrutinizer op oktober 24, 2016, 13:27:00
Handige kwinkslag Raphie....maar je geeft alleen aan dat het zo is..Niet hoe je deze info verkregen hebt. ;)

ABX....Je bedoelt met opname en filetjes/ Hebben we het destijds al over gehad JJ.
Nee...je geeft hier aan dat het meettechnisch er niet is. Kun je me uitleg geven hoe of laten zien waar deze uitspraak op getoetst kan worden?
ik heb het al gedaan, je kan het alleen maar voor jezelf ervaren of ontkrachten als je het ook doet. Het is mij niet gelukt, ik ken ook niemand die het gelukt is. Misschien lukt het jou? Doe mee!
JBL PRX Power!

Raphie

Citaat van: Markus2 op oktober 24, 2016, 13:26:08
Nee,

Knor geeft enkel aan dat men in normale situaties muziek niet klangeïsoleerd consumeert en dat andere factoren altijd in meer of minder mate meespelen en wegen in de totale beleving ervan.

Jullie passen beide een andere referentie toe en zodoende komen jullie niet nader tot elkaar.

Groet, Mark
je bedoelt klank geisoleerd consumeert, leg eens uit wat bedoel je daarmee?
Benoem eens wat "andere factoren" en hun invloed op het resultaat?
Wat noem jij "totale beleving" en wat voor "weging" wil je daar op toepassen?
JBL PRX Power!

scrutinizer

Voor alle duidelijk zijn meetgegevens voor zover te vangen en interpreteren voor zowel apparaten als voor kabels bekend. Dus daar hoeft het wiel niet meer voor uitgevonden te worden.
Dat veel van deze verschillen klein zijn gezien de beperkende frequentie binnen het gehooroorgaan heb ik destijds wat wetenschappelijke onderzoeken aangedragen waarin aangeven werd dat pet scans aan konden tonen dat onze fysiek in staat was hogere frequenties te verwerken, is dit, wat mij betreft, nog steeds braakliggend terrein.

Ik blijf natuurlijk geinteresseerd in een bijdrage die mij van het tegendeel kan overtuigen.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Raphie

Citaat van: scrutinizer op oktober 24, 2016, 13:47:49
Voor alle duidelijk zijn meetgegevens voor zover te vangen en interpreteren voor zowel apparaten als voor kabels bekend. Dus daar hoeft het wiel niet meer voor uitgevonden te worden.
Dat veel van deze verschillen klein zijn gezien de beperkende frequentie binnen het gehooroorgaan heb ik destijds wat wetenschappelijke onderzoeken aangedragen waarin aangeven werd dat pet scans aan konden tonen dat onze fysiek in staat was hogere frequenties te verwerken, is dit, wat mij betreft, nog steeds braakliggend terrein.

Ik blijf natuurlijk geinteresseerd in een bijdrage die mij van het tegendeel kan overtuigen.
mooi, doe je mee dan? Laten we eerst eens vaststellen wat je wel en niet kan, kunnen we daarna verder gaan nadenken over het waarom.
JBL PRX Power!

Markus2

Citaat van: Raphie op oktober 24, 2016, 13:32:02
je bedoelt klank geisoleerd consumeert, leg eens uit wat bedoel je daarmee?
Benoem eens wat "andere factoren" en hun invloed op het resultaat?
Wat noem jij "totale beleving" en wat voor "weging" wil je daar op toepassen?
Klankisolatie is iets wat bij een ABX van kracht is. De volledige focus ligt op de klank en eventueel waarneembare verschillen. De apparatuur moet (in fysieke zin) zo min mogelijk of beter geen enkele invloed uitoefenen binnen de kaders van de test.

Andere factoren kunnen zijn;

Eerdere, ongestaafde ervaringen met merken, verschillende ontwerpen, kabels, etc.
Puur willekeurige "eigenschappen" welke worden opgeroepen door de fysische entiteit (die per individu dus kunnen verschillen en zelfs haaks op elkaar kunnen staan bij twee of meer personen).
Zaken die van anderen worden aan-overgenomen en welke "bevestigd" zijn in navolgende ervaringen.
Etc.

De totale beleving is die waar al je zintuigen actief zijn, alle persoonlijk gedachtegoed van kracht is en de emoties neemt zoals ze op dat moment komen.

De weging is persoonlijk en geschiedt mogelijk na de ervaring(en). Deze kent geen enkele wetenschappelijke waarde. Althans, misschien binnen de kaders van een wetenschappelijke test waarbij men willekeur en een eventuele consistentie hierin wenst te toetsen.

Groet, Mark :)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

scrutinizer

Citaat van: Raphie op oktober 24, 2016, 13:28:52
ik heb het al gedaan, je kan het alleen maar voor jezelf ervaren of ontkrachten als je het ook doet. Het is mij niet gelukt, ik ken ook niemand die het gelukt is. Misschien lukt het jou? Doe mee!

?......Dat bedoel ik ...Handige kwinkslag. ;)

JJ.. Voor alle duidelijkheid jij vraagt aan een ieder ...maar verliest, in mijn boekje geloofwaardigheid,  door zelf niet te antwoorden.

Deze discussies zijn nooit eenduidig beslist. Heb jij iets nieuws aan te brengen in deze kwestie?

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

Citaat van: Markus2 op oktober 24, 2016, 13:53:25
Klankisolatie is iets wat bij een ABX van kracht is. De volledige focus ligt op de klank en eventueel waarneembare verschillen. De apparatuur moet (in fysieke zin) zo min mogelijk of beter geen enkele invloed uitoefenen binnen de kaders van de test.

Andere factoren kunnen zijn;

Eerdere, ongestaafde ervaringen met merken, verschillende ontwerpen, kabels, etc.
Puur willekeurige "eigenschappen" welke worden opgeroepen door de fysische entiteit (die per individu dus kunnen verschillen en zelfs haaks op elkaar kunnen staan bij twee of meer personen).
Zaken die van anderen worden aan-overgenomen en welke "bevestigd" zijn in navolgende ervaringen.
Etc.

De totale beleving is die waar al je zintuigen actief zijn, alle persoonlijk gedachtegoed van kracht is en de emoties neemt zoals ze op dat moment komen.

De weging is persoonlijk en geschiedt mogelijk na de ervaring(en). Deze kent geen enkele wetenschappelijke waarde. Althans, misschien binnen de kaders van een wetenschappelijke test waarbij men willekeur en een eventuele consistentie hierin wenst te toetsen.

Groet, Mark :)

^^

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Raphie

Sorry Mark, maar je praat onzin.
Je luistert gewoon naar muziek op je eigen set, in je eigen tempo, geen loopje, geen toonjes, gewoon muziek. Heb jij een nummer waar je comfortabel mee bent?

De apparatuur is je eigen, dus voert geen invloed uit.

Je andere factoren staan niet in relatie tot de test.
Je mag testen wanneer je wilt.
Alle andere etc.'s voegen ook niks relevants toe.
Jij hoort dus alleen correct wanneer alle sterren juist staan opgelijnd  :popcorn:
Je begrijpt toch zelf hopelijk ook wel dat je betoog kant noch wal raakt?

Citaat van: Markus2 op oktober 24, 2016, 13:53:25
Klankisolatie is iets wat bij een ABX van kracht is. De volledige focus ligt op de klank en eventueel waarneembare verschillen. De apparatuur moet (in fysieke zin) zo min mogelijk of beter geen enkele invloed uitoefenen binnen de kaders van de test.

Andere factoren kunnen zijn;

Eerdere, ongestaafde ervaringen met merken, verschillende ontwerpen, kabels, etc.
Puur willekeurige "eigenschappen" welke worden opgeroepen door de fysische entiteit (die per individu dus kunnen verschillen en zelfs haaks op elkaar kunnen staan bij twee of meer personen).
Zaken die van anderen worden aan-overgenomen en welke "bevestigd" zijn in navolgende ervaringen.
Etc.

De totale beleving is die waar al je zintuigen actief zijn, alle persoonlijk gedachtegoed van kracht is en de emoties neemt zoals ze op dat moment komen.

De weging is persoonlijk en geschiedt mogelijk na de ervaring(en). Deze kent geen enkele wetenschappelijke waarde. Althans, misschien binnen de kaders van een wetenschappelijke test waarbij men willekeur en een eventuele consistentie hierin wenst te toetsen.

Groet, Mark :)
JBL PRX Power!

Raphie

JBL PRX Power!

Raphie

Citaat van: scrutinizer op oktober 24, 2016, 13:58:45
?......Dat bedoel ik ...Handige kwinkslag. ;)

JJ.. Voor alle duidelijkheid jij vraagt aan een ieder ...maar verliest, in mijn boekje geloofwaardigheid,  door zelf niet te antwoorden.

Deze discussies zijn nooit eenduidig beslist. Heb jij iets nieuws aan te brengen in deze kwestie?
ik heb al geantwoord. Maar nogmaals:  Ik heb getest, ik hoor het niet. Anderen hebben ook getest en horen het niet. Meten geeft ook geen verschil. Wat méér moet ik er dan nog over zeggen?
Volgens mij zijn degenen die het wel menen te horen aan zet.
- misschien meet hun kabel anders?
- misschien horen zij beter?

Kunnen we dit SAMEN onderzoeken? Ja of nee?
JBL PRX Power!

Markus2

Citaat van: Raphie op oktober 24, 2016, 14:00:02
Sorry Mark, maar je praat onzin.
Je luistert gewoon naar muziek op je eigen set, in je eigen tempo, geen loopje, geen toonjes, gewoon muziek. Heb jij een nummer waar je comfortabel mee bent?

De apparatuur is je eigen, dus voert geen invloed uit.

Je andere factoren staan niet in relatie tot de test.
Je mag testen wanneer je wilt.
Alle andere etc.'s voegen ook niks relevants toe.
Jij hoort dus alleen correct wanneer alle sterren juist staan opgelijnd  :popcorn:
Je begrijpt toch zelf hopelijk ook wel dat je betoog kant noch wal raakt?

Ook eigen apparatuur oefent invloed uit. Hoe kom je erbij dat, dat niet het geval is?
Sterker, dat doet de muziek ook, het enige waarop je hopen kan is dat die gerelateerde emotie gedurende de test consistent is.
De andere factoren staan niet in relatie tot de test zoals jij die afkadert, maar wel in relatie in de wijze zoals Knor het benaderd.

Op mijn betoog leunt de hele "high-end-scene" (in een notedop, dat wel).

En ik? Ik geniet altijd maximaal van mijn muziek, tenzij mijn gemoed het niet toelaat. Maar, dat heeft gelukkig niets met de stand der planeten, de kleur van mijn kabels of de merken in de kast te maken (althans dat den ik dan).

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Raphie

Citaat van: Markus2 op oktober 24, 2016, 14:15:30
Ook eigen apparatuur voert invloed uit. Hoe kom je erbij dat, dat niet het geval is?
Sterker, dat doet de muziek ook, het enige waarop je hopen kan is dat die gerelateerde emotie gedurende de test consistent is.
De andere factoren staan niet in relatie tot de test zoals jij die afkadert, maar wel in relatie in de wijze zoals Knor het benaderd.

Op mijn betoog leunt de hele "high-end-scene" (in een notedop, dat wel).

En ik? Ik geniet altijd maximaal van mijn muziek, tenzij mijn gemoed het niet toelaat. Maar, dat heeft gelukkig niets met de stand der planeten, de kleur van mijn kabels of de merken in de kast te maken (althans dat den ik dan).

Groet, Mark
hehehe :D maar zoals je het nu positioneert praat je meer over een religie dan over wetenschap. Voor beiden is er ruimte, zo lang we de zaken maar juist benoemen.
Religie is helaas géén onderdeel van een wetenschappelijke benadering, je kan het optekenen en ter lering en vermaeck aannemen, maar dat stopt het dan ook wel.
JBL PRX Power!

Raphie

Maar ik wil even terug naar het begin, kan een ieder die een power, usb of analoge interlink ter berschikking wil stellen, deze hier nomineren? Dan kunnen we het eerst eens worden welke het moeten worden en daarna files gaan maken.
JBL PRX Power!

Markus2

Kijk, we komen ergens.

Geloof noemt men ook wel overtuiging. En bij overtuiging kunnen er zaken, die er feitelijk niet zijn, wel waargenomen worden.

Zoals reeds eerder door mij genoemd, de wetenschappelijke test met placebo's.

Even kort;

Arts,patiënt en toetsers weten van toedienen placebo's. Toch ervaart de helft verbetering, met aanhouden van werking tot ca. 6 weken.

Da's toch rete-interessant, op z'n minst!

Groet, Mark ;)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

scrutinizer

Citaat van: Raphie op oktober 24, 2016, 14:08:38
ik heb al geantwoord. Maar nogmaals:  Ik heb getest, ik hoor het niet. Anderen hebben ook getest en horen het niet. Meten geeft ook geen verschil. Wat méér moet ik er dan nog over zeggen?
Volgens mij zijn degenen die het wel menen te horen aan zet.
- misschien meet hun kabel anders?
- misschien horen zij beter?

Kunnen we dit SAMEN onderzoeken? Ja of nee?
Dat is niet nodig, Jan Jaap. Alle meettechnische gegevens en wetenschappelijke onderzoeken over ons fysiek zijn voorhanden.
Daarnaast heeft het niet mijn belang ..... En zou dat wel het geval zijn heeft het verleden me geleerd jij voor mij niet het aangewezen persoon dit samen mee te beslechten.

Vind het wel een interessant om te volgen en reacties te geven daar waar afgeweken word van hetgeen al meerder malen aangehaald.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Raphie

Citaat van: Markus2 op oktober 24, 2016, 14:26:12
Kijk, we komen ergens.

Geloof noemt men ook wel overtuiging. En bij overtuiging kunnen er zaken, die er feitelijk niet zijn, wel waargenomen worden.

Zoals reeds eerder door mij genoemd, de wetenschappelijke test met placebo's.

Even kort;

Arts,patiënt en toetsers weten van toedienen placebo's. Toch ervaart de helft verbetering, met aanhouden van werking tot ca. 6 weken.

Da's toch rete-interessant, op z'n minst!

Groet, Mark ;)
dat is het ook, maar wie of wat geef je dan de credits?
Wanneer je verschil hoort, om wat voor reden dan ook, dan komt dat naar voren in de test
Deze mensen moeten ook aangeven, ik voel me wel/niet beter

Dus het maakt mij niet uit of jij 2 dezelfde, of 2 verschillende kabels, of een kabel en een kleerhanger uit elkaar kan houden. Als jij dat kán en we kunnen dat toetsen via ABX then I'm all yours :D
JBL PRX Power!

Raphie

Citaat van: scrutinizer op oktober 24, 2016, 14:27:20
Dat is niet nodig, Jan Jaap. Alle meettechnische gegevens en wetenschappelijke onderzoeken over ons fysiek zijn voorhanden.
Daarnaast heeft het niet mijn belang ..... En zou dat wel het geval zijn heeft het verleden me geleerd jij voor mij niet het aangewezen persoon dit samen mee te beslechten.

Vind het wel een interessant om te volgen en reacties te geven daar waar afgeweken word van hetgeen al meerder malen aangehaald.
ok, Anton heeft geen belang, zijn vast nog wel anderen die wel de daad bij het woord durven te voegen
JBL PRX Power!

morca

Janmer ,verschil in apparatuur is weer een kabel topic geworden  :(
En daar is al een speciaal topic voor.

Ik haak ook af een schakel kastje te maken mbt amps.
Topic is niet interessant meer met de zoveelste kabel discussie,terwijl de vraag van de ts interessant was.

Raphie

Morca, voel je a.u.b. vrij om iets met versterkers te doen, ben zeer benieuwd waar je mee komt?
JBL PRX Power!

RalphH


Citaat van: Raphie op oktober 24, 2016, 14:20:50
Maar ik wil even terug naar het begin, kan een ieder die een power, usb of analoge interlink ter berschikking wil stellen, deze hier nomineren? Dan kunnen we het eerst eens worden welke het moeten worden en daarna files gaan maken.

Ohw, ik ben best in voor een middagje hobby hoor. Heb 2 verschillende eindbakken. Als ik er niet mee naar de andere kant van het land hoef (tov Den bosch), wil ik die best beschikbaar stellen.
Interlinks heb ik ook wel wat verschillende liggen (vooral geen bijzondere denk ik zo), dus kunnen ook in de achterbak.
De ervaring kan enkel maar interessant zijn lijkt me zo. En eens wat andere forumleden ontmoeten is ook nooit verkeerd.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: Raphie op oktober 24, 2016, 15:44:41
Morca, voel je a.u.b. vrij om iets met versterkers te doen, ben zeer benieuwd waar je mee komt?
Ik wacht nog op antwoord mbt het relais.
Dan kan ik de amps met 1 druk op de knop wisselen.
Dat vind ik een interessante test.

Maar krijg geen bericht terug.
Anders word het met te omslachtig of moet een dure kopen.

Maistro kom je ook als ik het relais weet te lenen .


Raphie

Citaat van: morca op oktober 24, 2016, 16:10:51
Ik wacht nog op antwoord mbt het relais.
Dan kan ik de amps met 1 druk op de knop wisselen.
Dat vind ik een interessante test.

Maar krijg geen bericht terug.
Anders word het met te omslachtig of moet een dure kopen.

Maistro kom je ook als ik het relais weet te lenen .
jazeker dan doe ik wel mee hoor :) neem ik mijn dB meter mee :)
JBL PRX Power!