Klankverschillen apparatuur, is er verschil tussen werkelijkheid en perceptie?

Gestart door MAW, september 26, 2016, 12:09:15

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bas Akkerman

Citaat van: chansig op oktober 15, 2016, 17:15:25
Als de D&D er zijn zal het vergelijk niet hier plaatsvinden want de speakers zijn actief. :D

Ik wil het niet graag....je moet het zelf leuk vinden. Persoonlijk vind ik testen niets aan.

Je twijfel snap ik maar toch...hoe ben jij in staat om dan verschillen te duiden zonder test. Waarom is de dbt plots beperkend als het gaat om het duiden van de verschillen terwijl het ziend geen enkel probleem lijkt te kosten. Zie forum... :D

Gr. Hans
Dat weet ik, maar volgens mij kon je ze ook analoog aansluiten dacht ik. Althans ik begreep van Martijn dat je er nog steeds een voorversterker op aan kon sluiten? Je multisubopstelling is zeker ook een reden om bij je langs te komen. Net zo als dat het me leuk lijkt wat langer met je te babbelen dan twee jaar terug in Veldhoven.

DBT lijkt me wel grappig. Het is het fanatisme van anderen die de uitslag van een DBT als heilig bestempelen dat ik minder vind. Net zoals het fanatisme van anderen die een zakje zand op een speaker de beste uitvinding vinden sinds het wiel. Nou ben ik wat zand en wielen wat bevooroordeeld, touché.
De DBT is voor mij niet plots beperkend en zoals ik al een aantal keer zei is bias a bitch. Maar wat mij betreft is er een tussenweg, een nuancering en die vind ik juist wel interessant. Daarom vind ik het zo jammer dat er twee kampen lijken te zijn en niets ertussen in. Gebeurt helaas niet alleen bij dit soort discussies.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Former member 78

Citaat van: chansig op oktober 15, 2016, 17:28:45
Precies....niets mis mee. Op zicht staat voor mij het gegeven dat er geen verschillen meetbaar zijn ook los van wat ik hoor. Vind ik prima.

Over een tijdje komt de SONOS van Vik hier te logeren. Als ik het verschil hoor waarom dan niet kopen ? Omdat ik het verschil er mogelijk niet blind uit kan halen ? Boeiend.

Gr. Hans

Als het positief uitpakt in jouw set, gewoon kopen.
Veel plezier alvast :)

chansig

Citaat van: morca op oktober 15, 2016, 17:30:04
Ik mag van bas niet meer op deze opmerkingen ,die ook best grootspraak /uitlokkend zijn in gaan.
Degene die de bandpass voor me heeft ontworpen heeft me idd veel geleeerd over gepoorte subs.
Daar had ik tot 7 jaar geleden nog niet zoveel ervaring mee.
Heb ik ook nooit over gepocht dat ik dat zelf gedaan heb,maar juist altijd bovenstaande aangegeven.

Laat de popcorn jullie smaken heren.

Dank.

Volgens mij moet je de post van Bas nog een keer lezen. Het is gewoon nergens voor nodig om mij aan te spreken op mijn kennis (die ik zelf al jaren in twijfel trek) of dat je net weer opnieuw moet aangeven dat ik tegenstrijdige uitspraken doe (wat simpelweg ook niet klopt). Een beetje nuance, reflectie etc in je posts aanbrengen kan gewoon geen kwaad. Doe ermee wat je wilt.

Over jouw kennis kan ik niet oordelen dat doen anderen die dezelfde of meer kennis hebben wel. Zoals bv Dynky.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Bas Akkerman

Citaat van: ArjanR1 op oktober 15, 2016, 17:22:15
Zit nou niet zo stoer te praten over al die zogenaamde ervaring!
Jouw eigen bandpass heb je zelfs door een ander laten berekenen.

Daarnaast zijn jouw subs bijzonder matig qua afwerking, en spat heb DIY gehalte er van af.
Citaat van: morca op oktober 15, 2016, 17:30:04
Ik mag van bas niet meer op deze opmerkingen ,die ook best grootspraak /uitlokkend zijn in gaan.
Degene die de bandpass voor me heeft ontworpen heeft me idd veel geleeerd over gepoorte subs.
Daar had ik tot 7 jaar geleden nog niet zoveel ervaring mee.
Heb ik ook nooit over gepocht dat ik dat zelf gedaan heb,maar juist altijd bovenstaande aangegeven.

Laat de popcorn jullie smaken heren.
Het gaat om iedereen die persoonlijke aanvallen niet weet te weren uit een inhoudelijk verhaal. Please heren, laat DBT nou niet ook nog een double ban today betekenen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

flakkees

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

MAW

Citaat van: Bas Akkerman op oktober 15, 2016, 17:30:42
Dat weet ik, maar volgens mij kon je ze ook analoog aansluiten dacht ik. Althans ik begreep van Martijn dat je er nog steeds een voorversterker op aan kon sluiten? Je multisubopstelling is zeker ook een reden om bij je langs te komen. Net zo als dat het me leuk lijkt wat langer met je te babbelen dan twee jaar terug in Veldhoven.

DBT lijkt me wel grappig. Het is het fanatisme van anderen die de uitslag van een DBT als heilig bestempelen dat ik minder vind. Net zoals het fanatisme van anderen die een zakje zand op een speaker de beste uitvinding vinden sinds het wiel. Nou ben ik wat zand en wielen wat bevooroordeeld, touché.
De DBT is voor mij niet plots beperkend en zoals ik al een aantal keer zei is bias a bitch. Maar wat mij betreft is er een tussenweg, een nuancering en die vind ik juist wel interessant. Daarom vind ik het zo jammer dat er twee kampen lijken te zijn en niets ertussen in. Gebeurt helaas niet alleen bij dit soort discussies.

Wat wil je zeggen dan?

dbt is niet zaligmakend zeg je. waarom niet dan?
en er zijn 2 kampen er niets er tussenin. wat zou er tussenin moeten zitten dan? Als er 2 kampen zijn, welke zijn dat dan? het kamp dat wel onderscheid tussen perceptie erkent en het kamp dat dat niet erkent?
Gr. Martijn

brtram

Citaat van: MAW op oktober 15, 2016, 23:35:03
Wat wil je zeggen dan?

dbt is niet zaligmakend zeg je. waarom niet dan?
en er zijn 2 kampen er niets er tussenin. wat zou er tussenin moeten zitten dan? Als er 2 kampen zijn, welke zijn dat dan? het kamp dat wel onderscheid tussen perceptie erkent en het kamp dat dat niet erkent?

Het hondje van de pyromaan heet Fikkie  :(

MAW

Citaat van: Knor op oktober 15, 2016, 09:43:26
Je vergat er nog bij te zeggen dat de dbt alleen geschikt is voor apen die in een laboratorium gecontroleerd gaan zitten doen. Niks wat met het echte leven te maken heeft dus.

Ik ben bang dat dit meer over jouw begrip van dtb als onderzoeksmethodiek zegt dan over de de voor en nadelen van de onderzoeksmethodiek zelf.
Gr. Martijn

MAW

Citaat van: brtram op oktober 15, 2016, 23:48:38
Het hondje van de pyromaan heet Fikkie  :(

Tja als je een punt wil maken, maak dan een punt. Een aantal onderwerken aantikken zonder er inhoudelijk op in te gaan voegt alleen maar woorden toe.
Gr. Martijn

chansig

Citaat van: Bas Akkerman op oktober 15, 2016, 17:30:42
Dat weet ik, maar volgens mij kon je ze ook analoog aansluiten dacht ik. Althans ik begreep van Martijn dat je er nog steeds een voorversterker op aan kon sluiten? Je multisubopstelling is zeker ook een reden om bij je langs te komen. Net zo als dat het me leuk lijkt wat langer met je te babbelen dan twee jaar terug in Veldhoven.

Bij mij zit de minidsp erop. Maar mijn set is niet echt geschikt voor een dbt met een mooie bling/bling dure, zware versterker. Of je gaat de ev dan inzetten op de subs. Kan wel met die 4 kanaalsversterker werd het geluid slechter dan met de 2 losse Crowns.

Niet dbt getest by the way.

Gr. Hans



Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

brtram

Citaat van: MAW op oktober 16, 2016, 00:12:06
Tja als je een punt wil maken, maak dan een punt. Een aantal onderwerken aantikken zonder er inhoudelijk op in te gaan voegt alleen maar woorden toe.

Je bent m.i., als een pyromaan bezig.

Als de discussie bezig is zwijg je, en als de rust is teruggekeerd pak je de spiritusfles.

Al is Bas, zonder pruik, niet zo ontvlambaar  ;D

chansig

Misschien andere dingen te doen op een zaterdag ? En niet zoals die andere losers die de hele dag de tijd hebben om op het forum onzin te posten ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Markus2

Citaat van: MAW op oktober 16, 2016, 00:08:48
Ik ben bang dat dit meer over jouw begrip van dtb als onderzoeksmethodiek zegt dan over de de voor en nadelen van de onderzoeksmethodiek zelf.

Dat loopt vermoedelijk wel los. Knor heeft zeker een punt, want haalt "iets' aan wat men buiten de test wil houden of tenminste de invloed ervan. Men tracht tenslotte klank(verwerking) te isoleren van alle andere zintuiglijke invloeden en eventueel bijkomende emoties en sentimenten.

Groet, Mark ;)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

blueray

Citaat van: Markus2 op oktober 16, 2016, 12:38:43
Men tracht tenslotte klank(verwerking) te isoleren van alle andere zintuiglijke invloeden en eventueel bijkomende emoties en sentimenten.
Nee toch? Het enige dat een dbt 'doet' is voorkomen dat je weet naar welk apparaat je luistert, alle zintuigen en emoties blijven gewoon 'werken' tijdens een dbt, maar worden er misschien wel door beïnvloed. En dat zou kleine verschillen minder gemakkelijk aantoonbaar kunnen maken.

Zijn 'we' het er eigenlijk over eens dat een dbt in ieder geval geschikt is om grote verschillen aan te tonen? Zo ja, dan is de vraag of iemand die serieus grote verschillen ervaart tussen twee specifieke apparaten dat voor de lol een keer blind zou willen testen.
Revel m105/adi rme 2 dac/ncore iom amp/Nuc i3 Roon server

morca

In de winkel had je eerder van die kastjes dat je van luidspreker set kon wisselen.
Ik zal eens kijken of ik.die van een dealer kan lenen hier.
Als hij hem.nog heeft iig.

De ampvd sr 5006 blind testen tov de dikke denon.eindblokken.

Rusher


chansig

Zou ik het echt in extremen zoeken qua prijs. Dus een Sony van een paar honderd euro en een versterker van een duizendje of acht.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Markus2

Citaat van: chansig op oktober 16, 2016, 15:29:46
Zou ik het echt in extremen zoeken qua prijs. Dus een Sony van een paar honderd euro en een versterker van een duizendje of acht.

Gr. Hans

In de rebound?

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

chansig

Yep....er is hier zelfs ook iemand met een schakelkast.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

roeleken

Leuk, speakers vergelijken 'on the fly'.  Straks weer 20 berichten verder over de kwaliteit van het schakelkastje  :blink:
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

roeleken

een goedkope en dure is interessant, maar een middel ( rond de 1500 euro) lijkt me toch ook erg interessant. Heb zelf altijd het idee dat rond die prijs het al belachlijk goed kan klinken mits de juiste match (en ja daar ga je al.....)
Een Accuphase en een buizen mogen ook niet ontbreken wat mij betreft.
Wanneer is het  ;D ?
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

MAW

Citaat van: Markus2 op oktober 16, 2016, 12:38:43
Dat loopt vermoedelijk wel los. Knor heeft zeker een punt, want haalt "iets' aan wat men buiten de test wil houden of tenminste de invloed ervan. Men tracht tenslotte klank(verwerking) te isoleren van alle andere zintuiglijke invloeden en eventueel bijkomende emoties en sentimenten.

Groet, Mark ;)

Ja, dat is toch ook het hele punt? Dat is toch geen nadeel van de test? Dat IS de test.
Gr. Martijn

chansig

Citaat van: roeleken op oktober 16, 2016, 18:39:54
Leuk, speakers vergelijken 'on the fly'.  Straks weer 20 berichten verder over de kwaliteit van het schakelkastje  :blink:

Dat mag pas als we het eerst, 20 pagina's, gaan hebben over de kwaliteit van de mens. :D

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

morca

Citaat van: Rusher op oktober 16, 2016, 15:13:39
Leuk!

Leekmij ook wel leuk de interne front uitgangen vd sr te gaan vergelijken met de poa 6600,s
Even afwachten of hij het kastje nog heeft.
Hij is ze winkel.aan het verbouwen dus alles staat ingepakt.

Ik ga er dus geen speakers mij testen maar schakelen tussen de amp in de receiver en de denons.
En blind dan uiteraard.
Jeroen gaat de knoppen bedienen.



zoldar

spreek van tevoren af op welk level (kan met een sinuston) je gaat spelen. 70db-80db-90db.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech