Richtlijnen voor afstellen van stereo-/surroundset

Gestart door HTip, oktober 3, 2010, 16:33:58

« vorige - volgende »

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Valkyrie

Het was meer het idee dat ik graag advies wil hebben of ik het zo goed doe. Allen verzuimde ik de vraag erbij te stellen. ;)

Citaat van: HTip op november 16, 2010, 23:17:08
Wat me opvalt is dat je FL niet op 0dB staat en zelfs wordt geboost. Daar ben ik geen voorstander van, vanwege mogelijke schade aan de speaker. Begin met FL op 0dB (zoals beschreven in de gids) en werk dan alle andere speakers af. Post je nieuwe instellingen maar in je topic. Dan vind ik ze wel ;)

Dank je wel voor je reactie! :happy: Ik ga het morgen verder aanpassen.
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

skank1

Citaat van: Martijn90 op november 16, 2010, 13:46:22
Als ik het goed begrijp (ben niet zo goed in frans? :P) dan hebben jou speakers een -3 dB punt van 100 hz. Doe je dit maal 1,5 zit je op 150 wat theoretisch de beste crossover in je receiver zou moeten zijn. Ik zou het gewoon een testen. Ik heb dezelfde receiver en ik weet dat je heel makkelijk kan vergelijken tussen verschillende crossovers, terwijl je geluid aanblijft.

Ok ik zal dan maar eens 150 gebruiken
Waar moet ik op letten/verschil horen?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Martijnst1990

Tja waar moet je op letten. Gewoon wat switchen tussen verschillende crossovers en kijken wat in jou oren lekkerder klinkt :)
Citaat van: skank1 op november 17, 2010, 10:24:37
Ok ik zal dan maar eens 150 gebruiken
Waar moet ik op letten/verschil horen?

Net zelf ook even aan de slag gegaan met een dB meter. Kwam er achter dat het allemaal behoorlijk goed stond al (linker rear moest iets zachter). Alleen de sub is ene heel ander verhaal. Deze stond véél te hard blijkbaar. Maar als ik hem afstel op 75 dB dan is het net of er niet eens een sub meespeelt zo zacht is het. Toch vreemd want de dB meter meet toch voldoende geluid op de luisterplek, maar het is voor mij bijna niet merkbaar. De sub moet ook op hetzelfde volume als de andere speakers afgeregeld worden toch? Of lees ik iets over het hoofd.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Ghosty J

Het is ook wat je zelf prettig vind. Heel veel mensen luisteren alleen maar naar de bas. Dus als de sub 10db zachterstaat dan wat je gewend bent is het natuurlijk net alsof hij uit staat. Zelfde is als mensen altijd tv kijken op dynamisch en je zet de tv op film/movie dan missen ze kleur.

Ik heb mijn sub 7 db harder staan dan de rest vind ik lekker klinken. Op feestjes staat de sub op roch dus plus 3 dat is dan 10db harder :)

Citaat van: Martijn90 op november 17, 2010, 22:04:09
Tja waar moet je op letten. Gewoon wat switchen tussen verschillende crossovers en kijken wat in hou over lekkerder klinkt :)
Net zelf ook even aan de slag gegaan met een dB meter. Kwam er achter dat het allemaal behoorlijk goed stond al (linker rear moest iets zachter). Alleen de sub is ene heel ander verhaal. Deze stond véél te hard blijkbaar. Maar als ik hem afstel op 75 dB dan is het net of er niet eens een sub meespeelt zo zacht is het. Toch vreemd want de dB meter meet toch voldoende geluid op de luisterplek, maar het is voor mij bijna niet merkbaar. De sub moet ook op hetzelfde volume als de andere speakers afgeregeld worden toch? Of lees ik iets over het hoofd.

Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

HTip

Citaat van: skank1 op november 17, 2010, 10:24:37
Ok ik zal dan maar eens 150 gebruiken
Waar moet ik op letten/verschil horen?
Het verschil zal je merken in de homogeniteit van het geluid. Hoe beter de x-over is afgestemd op de speakers hoe beter de laagweergave wordt. Proberen met verschillende x-overfrequenties en luisteren is een noodzaak om te bepalen wat jij mooi vindt.

Mijn speakers gaan tot 35Hz, dus x-over zou 50Hz moeten kunnen zijn. Echter 70Hz klinkt het beste...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Citaat van: Martijn90 op november 17, 2010, 22:04:09
Net zelf ook even aan de slag gegaan met een dB meter. Kwam er achter dat het allemaal behoorlijk goed stond al (linker rear moest iets zachter). Alleen de sub is ene heel ander verhaal. Deze stond véél te hard blijkbaar. Maar als ik hem afstel op 75 dB dan is het net of er niet eens een sub meespeelt zo zacht is het. Toch vreemd want de dB meter meet toch voldoende geluid op de luisterplek, maar het is voor mij bijna niet merkbaar. De sub moet ook op hetzelfde volume als de andere speakers afgeregeld worden toch? Of lees ik iets over het hoofd.

Roze ruis is een mix van verschillende frequenties en is niet bruikbaar voor het afstellen van de sub. Hiervoor zijn op test-DVD's speciale testtonen aanwezig. De sub wordt ook wel eens op 80dB afgesteld. Is ook een beetje afhankelijk van de smaak.

Dat je helemaal geen bas op de luisterplek hoort kan ook met de ruimte te maken hebben. Staande golven die elkaar uitdoven resulteert in zwakke/geen basweergave. Kan zijn dat je de sub iets moet verplaatsen.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

skank1

Citaat van: HTip op november 18, 2010, 19:47:03
Het verschil zal je merken in de homogeniteit van het geluid. Hoe beter de x-over is afgestemd op de speakers hoe beter de laagweergave wordt. Proberen met verschillende x-overfrequenties en luisteren is een noodzaak om te bepalen wat jij mooi vindt.

Mijn speakers gaan tot 35Hz, dus x-over zou 50Hz moeten kunnen zijn. Echter 70Hz klinkt het beste...

ok bedankt voor de tip
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Martijnst1990

Inmiddels de set afgesteld met de dB meter en ik ben echt helemaal tevreden! Nogmaals bedankt voor alle informatie en hulp Philip!  :thumbs-up:
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

HTip

Citaat van: Martijn90 op november 21, 2010, 20:39:10
Inmiddels de set afgesteld met de dB meter en ik ben echt helemaal tevreden! Nogmaals bedankt voor alle informatie en hulp Philip!  :thumbs-up:
Graag gedaan! Veel luisterplezier :music:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

VlisChris

Citaat van: HTip op oktober  5, 2010, 22:06:37
Ook hier heb je weer een punt. Je bent goed bezig! Hangt inderdaad van de frequentiekarakteristiek van de speaker af. En er zijn zelfs fabrikanten die het -6dB punt aangeven als laagste weergegeven frequentie en dat is iets wat zo'n speaker echt niet goed kan weergeven. Redelijker is het -3dB punt.

Overigens als je niet van de specs van de fabrikant kan uitgaan heb je een heel ander probleem, want daar kom je zonder meting niet achter.

Heb niet meer verder helezen dus misschien is het al aan bod gekomen, maar Garmt schreef nogal eens dat je kantelpunt x anderhalf een goede vuistregel is.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

HTip

Citaat van: Christiaan S op januari 23, 2011, 23:10:27
Heb niet meer verder helezen dus misschien is het al aan bod gekomen, maar Garmt schreef nogal eens dat je kantelpunt x anderhalf een goede vuistregel is.
Anderhalf x wat? Als dat wat de laagste frequentie uit de specs van de speaker, dan klopt dat ja. Dit het -3dB punt in de karakteristiek. Dit staat overigens ook in de instelgids en wel hier:

Citaat
Cross-overfrequentie

Receiver
Stelregel is 1.5x de laagste frequentie die je speakers aankunnen, het zgn. -3dB-punt. Mijn receiver heeft slechts 1 instelling voor alles, dus dan is de center een compromis. Maar luisteren is de beste methode. Je hoort vanzelf of de center het laag aankan of dat je dat beter aan de sub kan overlaten. Niet alle processors/receivers hebben dezelfde mogelijkheden voor het instellen van de x-over. Indien mogelijk zo nauwkeurig mogelijk, anders de waarde die de gewenste waarde het dichts benaderd.

Subwoofer
Als je in je processor/receiver de x-over kan instellen moet je de x-over van de sub zo hoog mogelijk zetten. Bij voorkeur helemaal uit. Alleen als je dat niet kan, dan stel je de x-over van de sub volgens dezelfde regel in als bij de receiver.

Voorbeeld
Het -3dB punt van mijn fronts en rears is 35Hz. Theoretisch is dat dus 1,5x35=52Hz. Ik heb 50 en 60Hz geprobeerd, maar ik vond 70Hz beter klinken. Mijn center kan tot 45Hz, dus zou de x-over 1,5x45=67Hz, afgerond naar boven is dat 70Hz en dat klinkt prima ;) Voor receivers die bijv. alleen 80/100/120 Hz kunnen instellen dan deze in dit geval op 80Hz plaatsen.

Maar zoals elke richtlijn, de praktijk kan hierin afwijken ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

VlisChris

Ah, dus het stond er al zoals ik bedoelde. Dan heb ik niets gezegd.
Ik bedoelde idd het -3db punt.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

HTip

Citaat van: Christiaan S op januari 24, 2011, 07:00:31
Ah, dus het stond er al zoals ik bedoelde. Dan heb ik niets gezegd.
Ik bedoelde idd het -3db punt.
Is geen probleem hoor, want kantelpunt, x-over, e.d. worden vaak door elkaar gebruikt en dat maakt het niet duidelijker. Daarnaast gebruiken sommige fabrikanten zelfs het -6dB punt bij de specs ;)

Mooi dat je het begrijpt :thumbs-up:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

vik

Bedankt voor deze mooie tips!

Inmiddels ook alles afgesteld met een DB meter en de Digtal Video Essentials DVE dvd.

Wat mij opviel op mijn Denon AVC A1HDA , was dat om 75 DB uit de Front Left te krijgen als referentie ik mijn master volume op -5.0 DB moest zetten. (Alle kanalen eerst op 0.0 db gezet)

Wat verder ook even vervelend was dat om de levels handmatig bij de stellen, iedere keer de pink noise van de Denon er doorheen kwam.

Waar ik nog wel over twijfel is dat bij de 6.1 Full-Bandwidth Pink Noise set up, er tijdens de test tonen iedere keer speakers oplichten (op het scherm) in de hoeken of zijkanten die ik helemaal niet heb, maar dan wel hoor over mijn speakers.

Verder moet ik nog even stoeien met het afstellen van de sub.

Mijn metingen tussen Denon en DB meter:

Denon:                           DB meter:

FL :  -1.0                            -0.5
C  :  -1.0                            -1.0
FR:  -2.0                             -1.0
Sur. Right : -4.0                   -2.0
Sur. Back right : +1.5            +2.5
Sur. Back left :   +3.0            +3.0
Sur. Left: -1.0                      -1.0

Ik heb ook verder de instrukties aangehouden van mijn DB meter en de mic helemaal omhoog gezet i.p.v. in een hoek van 45 graden. Dat staat ook zo op de dvd.



Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

HTip

Goeie eerste poging vik! Eén kanaal moet altijd op 0 dB blijven staan. Voor het gemak neem ik altijd FL, omdat de eerste testtoon ook altijd daaruit komt.

De Marantz produceert ook altijd een testsignaal bij het handmatig instellen. Die negeer ik gewoon. Ik neem FL als referentie (0 dB instelling met 75 dBC output) en noteer de afwijkingen t.o.v. hiervan op papier. Daarna stel ik deze waarden in op de receiver en doe aansluitend nogmaals de test voor de eventuele fijnafstemming.

Stand van de dB-meter zijn de meningen over verdeeld. Ik denk dat het het belangrijkste is dat je consequent bent tijdens de meting.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

vik

Citaat van: HTip op augustus 15, 2011, 12:03:31
Goeie eerste poging vik! Eén kanaal moet altijd op 0 dB blijven staan. Voor het gemak neem ik altijd FL, omdat de eerste testtoon ook altijd daaruit komt.

De Marantz produceert ook altijd een testsignaal bij het handmatig instellen. Die negeer ik gewoon. Ik neem FL als referentie (0 dB instelling met 75 dBC output) en noteer de afwijkingen t.o.v. hiervan op papier. Daarna stel ik deze waarden in op de receiver en doe aansluitend nogmaals de test voor de eventuele fijnafstemming.

Stand van de dB-meter zijn de meningen over verdeeld. Ik denk dat het het belangrijkste is dat je consequent bent tijdens de meting.

Bedankt.

Als je al deze stappen hebt doorlopen. Kan je dan zoals bijvoorbeeld op mijn Denon AVC A1HDA de Audyssey gewoon op off zetten? Ik weet dat bij Cinemike de Audyssey gewoon helemaal uit staat. Dit is op een Denon AVP-A1HDA.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

JCL

Citaat van: vik op augustus 21, 2011, 15:24:36
Bedankt.

Als je al deze stappen hebt doorlopen. Kan je dan zoals bijvoorbeeld op mijn Denon AVC A1HDA de Audyssey gewoon op off zetten? Ik weet dat bij Cinemike de Audyssey gewoon helemaal uit staat. Dit is op een Denon AVP-A1HDA.

Ja, dat heb ik ook gedaan met mijn Audyssey, de room EQ gaat dan uit en die voegt in mijn situatie niks toe (klinkt het alleen maar brak door!).

HTip

Citaat van: vik op augustus 21, 2011, 15:24:36
Bedankt.

Als je al deze stappen hebt doorlopen. Kan je dan zoals bijvoorbeeld op mijn Denon AVC A1HDA de Audyssey gewoon op off zetten? Ik weet dat bij Cinemike de Audyssey gewoon helemaal uit staat. Dit is op een Denon AVP-A1HDA.
Is het je gelukt?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

vik

Citaat van: HTip op augustus 25, 2011, 11:32:43
Is het je gelukt?

Ik ben nog een beetje een het experimenteren met Audyssey on/off.

Ik denk ook verder dat Audyssey off alleen goed zal uitpakken als je akoestiek goed in orde is, zoals bij CineMike.

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

HTip

Citaat van: vik op augustus 25, 2011, 11:46:10
Ik ben nog een beetje een het experimenteren met Audyssey on/off.

Ik denk ook verder dat Audyssey off alleen goed zal uitpakken als je akoestiek goed in orde is, zoals bij CineMike.
Klopt! Audyssey en vergelijkbare systemen compenseren voor de "problemen" in de ruimte. Wordt dat je volgende stap? Is naar mijn mening de grootste upgrade die je kan doen...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

denoontje

Bij mij staat de eq ook uit. OP mijn oue denon werd de bas heel erg aangezet, en ik heb het idee dat op de arcam dit tn koste gaat van de ruimtelijkheid. Wel geeft het een wat bombastischer geluid (lees wat bioscoopeffect).
ben er nog niet helemaal uit.

Heeft iemand ervaring of de soort testdvd's die je gebruikt verschillende instellingen geeft?
DVE vindt ik een erg lastige testschijf om te gebruiken mbt navigeren
Wil anders de test met de toomgenerator in REWeens  doen.

HTip

DVE als DVD was inderdaad niet erg handig. De BD is een stuk beter bestuurbaar. Ik gebruik, zoals je wellicht nog weet, de CARA DVD. Ik heb ook de BD's van Spears & Munsil en AIX audio. Nog niet geprobeerd of er verschil zit tussen de verschillende testsignalen. Iets voor de M&G?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

zandbak

Inmiddels wat aan het uitproberen geweest met een avia dvd en een db meter.

Nu heb ik al meteen het volgende probleem: als ik de marantz sr7500 een testsignaal laat geven, dan hoor ik de ruis netjes uit 5 luidsprekers + sub komen.
Gebruik ik de avia dvd dan komt het testsignaal van de rechter achter luidspreker uit de luispreker rechtsvoor, en links achter idem dito uit links voor.

Wat mis ik in dit geheel?

Marantz SR 7008

HTip

Citaat van: zandbak op augustus 28, 2011, 18:04:45
Inmiddels wat aan het uitproberen geweest met een avia dvd en een db meter.

Nu heb ik al meteen het volgende probleem: als ik de marantz sr7500 een testsignaal laat geven, dan hoor ik de ruis netjes uit 5 luidsprekers + sub komen.
Gebruik ik de avia dvd dan komt het testsignaal van de rechter achter luidspreker uit de luispreker rechtsvoor, en links achter idem dito uit links voor.

Wat mis ik in dit geheel?


Hoe heb je de speler aangesloten, digitaal of analoog? Als het analoog is dan kan het zijn dat je de interlinks onjuist hebben aangesloten.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

zandbak

Digitaal, coaxial, pijltje op kabel van dvd speler naar versterker.
Marantz SR 7008