Richtlijnen voor afstellen van stereo-/surroundset

Gestart door HTip, oktober 3, 2010, 16:33:58

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

celerontje

Nu even geen dingen door elkaar gaan halen.
Die -10 dB LFE op de schijf is gewoon standaard voor surround (m.u.v. SACD volgens mij) zowel voor DTS, Dolby Digital, MPCM, Dolby SR-D etc.
Het verhaal dat DTS dit niet heeft komt door een klunzigheid uit het verleden, waarbij sommige schijfjes dit inderdaad niet hadden.

Vind je het gek dat bij Dolby mastering voor bioscoopfilms er altijd een consultant aanwezig moet zijn? Er zijn zoveel verhaaltjes die mensen op het verkeerde been zetten... :(
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Martijnst1990

Ik had nog een vraag over het volume van de subwoofer. Deze moet neem ik aan ook met de dB meter op 75 dB afgesteld worden? Dus met de linker front als 0 punt. Maar waar zet ik de gain van de sub zelf dan op? (Maakt volgens mij niet heel veel uit, zolang hij maar op 75 dB komt, maar vraag het toch liever even ;D)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Staaled

Citaat van: Martijn90 op november  7, 2010, 16:27:59
Ik had nog een vraag over het volume van de subwoofer. Deze moet neem ik aan ook met de dB meter op 75 dB afgesteld worden? Dus met de linker front als 0 punt. Maar waar zet ik de gain van de sub zelf dan op? (Maakt volgens mij niet heel veel uit, zolang hij maar op 75 dB komt, maar vraag het toch liever even ;D)
je start halverwege.
indien te hoog terugdraaien.
optimaal is het wanneer je niet al te veel in de processing hoeft aan te passen.
-12 dB bijvoorbeeld betekent dat je de gain v/d sub beter kunt verhogen verlagen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Martijnst1990

Citaat van: Hipster op november  7, 2010, 16:41:54
je start halverwege.
indien te hoog terugdraaien.
optimaal is het wanneer je niet al te veel in de processing hoeft aan te passen.
-12 dB bijvoorbeeld betekent dat je de gain v/d sub beter kunt verhogen.
Helemaal duidelijk, bedankt :)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Staaled

Citaat van: Martijn90 op november  7, 2010, 16:44:19
Helemaal duidelijk, bedankt :)
zit wel een fout in  :-[, moet natuurlijk verlagen zijn.  :thumbs-up:
die middagdutjes ook.........  :yawnee:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Martijnst1990

JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Ghosty J

Heb in de gebruiksaanwijzing gelezen dat de sub het laagst gaat op de stand jazz

Zie bijgevoegd bestand op blz 12

Citaat van: CoSo op november  5, 2010, 13:52:16
SW 0,0 db Volume omlaag gedaan en dan kom ik op een volume van 10  :wacko:
Sub heb ik op stand 2 staan (Rock)

Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

jowi

Citaat van: CoSo op november  5, 2010, 13:52:16
Speakers allemaal naar de sweetspot gedraaid en mijn afstanden zijn:
Dat lijkt me wat overdreven (voor de fronts dan), een beetje toe-in kan prettig zijn, maar ze 100% op de sweetspot richten lijkt me niet goed.

CoSo

Citaat van: jowi op november  7, 2010, 19:07:32
Dat lijkt me wat overdreven (voor de fronts dan), een beetje toe-in kan prettig zijn, maar ze 100% op de sweetspot richten lijkt me niet goed.


Denon Focal

Citaat van: jowi op november  7, 2010, 19:07:32
Dat lijkt me wat overdreven (voor de fronts dan), een beetje toe-in kan prettig zijn, maar ze 100% op de sweetspot richten lijkt me niet goed.


Mijn Focals staan ook loodrecht op de luisterpositie. Is dat minder goed en wat is het negatieve effect? In Stereo klinkt het namelijk prima.
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

Martijnst1990

Heb net ook een dB meter besteld bij Ralf :)

Word waarschijnlijk pas begin volgende week want.. Ralf's voorraad is op, hoe dat nou kan..? ;D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Madhouse

Citaat van: Martijn90 op november  8, 2010, 19:32:10
Word waarschijnlijk pas begin volgende week want.. Ralf's voorraad is op, hoe dat nou kan..? ;D

Volgens mij omdat hij erg aangeprezen word door sommige leden  :tongue2:
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

jowi

Citaat van: Denon Focal op november  8, 2010, 14:17:04
Mijn Focals staan ook loodrecht op de luisterpositie. Is dat minder goed en wat is het negatieve effect? In Stereo klinkt het namelijk prima.
Het geluidsbeeld kan veel te smal en te intiem en te klein worden. Voor je het weet zit alles qua 'soundstage' op een heel smal gebied vlak voor je, en alleen tussen de luidsprekers. Het geluid mag best breed zijn, je moet geluid ook van buiten beide luidsprekers kunnen horen in stereo. Als je ze zo extreem richt wordt dat erg lastig en dus erg 'smal' en ook ondiep. Misschien kan een meer ervaren iemand daar wat meer over zeggen... ik weet ook niet goed hoe ik het uit moet leggen.

CoSo

Citaat van: jowi op november  8, 2010, 20:27:22
Het geluidsbeeld kan veel te smal en te intiem en te klein worden. Voor je het weet zit alles qua 'soundstage' op een heel smal gebied vlak voor je, en alleen tussen de luidsprekers. Het geluid mag best breed zijn, je moet geluid ook van buiten beide luidsprekers kunnen horen in stereo. Als je ze zo extreem richt wordt dat erg lastig en dus erg 'smal' en ook ondiep. Misschien kan een meer ervaren iemand daar wat meer over zeggen... ik weet ook niet goed hoe ik het uit moet leggen.
Klinkt logisch.

HTip

Citaat van: jowi op november  7, 2010, 19:07:32
Dat lijkt me wat overdreven (voor de fronts dan), een beetje toe-in kan prettig zijn, maar ze 100% op de sweetspot richten lijkt me niet goed.

Hangt een beetje af van het afstraalgedrag van de speaker en met name de tweeters. Er zijn speakers die helemaal geen toe-in nodig hebben en dus een brede sweetspot hebben. Anderen daarentegen moeten juist volledig gericht worden naar de luisterplek en hebben dus een smalle sweetspot.

Citaat van: jowi op november  8, 2010, 20:27:22
Het geluidsbeeld kan veel te smal en te intiem en te klein worden. Voor je het weet zit alles qua 'soundstage' op een heel smal gebied vlak voor je, en alleen tussen de luidsprekers. Het geluid mag best breed zijn, je moet geluid ook van buiten beide luidsprekers kunnen horen in stereo. Als je ze zo extreem richt wordt dat erg lastig en dus erg 'smal' en ook ondiep. Misschien kan een meer ervaren iemand daar wat meer over zeggen... ik weet ook niet goed hoe ik het uit moet leggen.
Je legt het prima uit en dat is ook de reden dat ik mijn gids aangeef om te experimenteren met de toe-in/uit. Het kan je geluid (diepte, breedte) enorm veranderen.

Ik vond mijn sweetspot ook iets te smal en heb door de speakers een fractie minder toe-in te geven dit weten te verbreden met behoud van het karakter wat ik gewend ben.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Citaat van: Martijn90 op november  8, 2010, 19:32:10
Heb net ook een dB meter besteld bij Ralf :)

Word waarschijnlijk pas begin volgende week want.. Ralf's voorraad is op, hoe dat nou kan..? ;D
Citaat van: Madhouse op november  8, 2010, 19:34:14
Volgens mij omdat hij erg aangeprezen word door sommige leden  :tongue2:
Waar blijft mijn provisie :tongue2: ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Denon Focal

Dank voor de uitleg, klinkt logisch ook dat het per speaker anders kan zijn.
Ik ga ermee expirimenteren
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

skank1

Dit zijn mijn speakers en sub

Speakers:

Enceintes Galaxy 2
Type: satellite 2 voies clos
Tweeter 25mm + 2 médium 50mm
Nombre de voies: 2.5
Bande Passante (+-3dB Hz-KHz) : 100-20
Puissance nominale (W) : 75
Impédance nominale (O) : 4
Fréquence de coupure aiguë: 2500Hz/12dB/Oct
Position verticale ou horizontale
Accessoire le "Free Support" fourni
Visserie et câbles
Blindage magnétique
Dimensions (mm : H x L x P) : 270 x 150 x 100
Poids (Kg) : 2,5

Sub:

Caisson Météor 0.1 TC
Type: caisson de grave actif
Haut parleurs grave 210mm
Nombre de voies: 1
Bande passante (+-3dB Hz-KHz) : 35-160
Puissance amplificateur (RMS) : 100
Fréquence de coupure filtre (Hz) : 40/160
Phase 0-180°
Télécommande infrarouge
Allumage / extinction auto temporisé
Entrées haut et bas niveau G&D
Entrée LFE directe
Sortie haut niveau
Inverseur de phase
Dimensions (mm : H x L x P) : 370 x 320 x 340
Poids (Kg) : 14.5


Momenteel heb ik crossover op 100 staan in mijn pioneer versterker 9119, is dit goed? of moet hij nog hoger?
Op de sub zelf heb ik nog een low-pass draaiknop (van 40 tot 160) is dit hetzelfde als crossover?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Martijnst1990

Als ik het goed begrijp (ben niet zo goed in frans? :P) dan hebben jou speakers een -3 dB punt van 100 hz. Doe je dit maal 1,5 zit je op 150 wat theoretisch de beste crossover in je receiver zou moeten zijn. Ik zou het gewoon een testen. Ik heb dezelfde receiver en ik weet dat je heel makkelijk kan vergelijken tussen verschillende crossovers, terwijl je geluid aanblijft.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Snowmaster

De juiste crossover voor je set is ook vooral een kwestie van goed luisteren.
Automatisch inmeetsysteem is handig om mee te starten net als vuistregels.
Bij mijn speakers zit ik exact op de -3db afvalfrequentie, bij andere speakers weer flink hoger.
Belangrijk is of er informatie bijkomt na het wijzigen van de crossover en niet of het lekkerder klinkt terwijl je niet kunt aangeven waarom. Het is moeilijk om te omschrijven, maar geluid moet altijd beter worden en niet anders gaan klinken
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Valkyrie

Ook ik zal hier mijn instellingen eens posten. De Arcam staat als volgt ingesteld:

Speaker   Afstand   Correctie   
L2,90m+2,5dB
C2,80m+2,5dB
R2,90m+2,5dB
SL0,90m+0,5dB
SR0,90m-0,5dB
SW2,50m-

De Pioneer moet ik nog instellen, aangezien ik deze analoog heb aangesloten. :P
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Snowmaster

Deze topic is bedoeld om richtlijnen te geven voor het afstellen van een set.
Volgens mij horen posts van je eigen instellingen daar niet bij, zoals de twee hierboven  ;).
Je ervaringen delen mag natuurlijk weer wel.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

HTip

Citaat van: Snowmaster op november 16, 2010, 22:54:19
Deze topic is bedoeld om richtlijnen te geven voor het afstellen van een set.
Volgens mij horen posts van je eigen instellingen daar niet bij, zoals de twee hierboven  ;).
Om een goed advies te kunnen geven is zo'n meetresultaat wel handig. Maar het is inderdaad natuurlijk niet de bedoeling dat iedereen hier zijn instellingen gaat plaatsen. Daar kunnen we weer een ander topic voor openen ;) Wat mij betreft geen probleem als men hier een vraag stelt en de instellingen in het eigen topic plaatst met hier een verwijzing. Dat houdt het topic overzichtelijk en makkelijk leesbaar.

Citaat
Je ervaringen delen mag natuurlijk weer wel.
Absoluut!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Citaat van: Valkyrie op november 16, 2010, 22:49:33
Ook ik zal hier mijn instellingen eens posten. De Arcam staat als volgt ingesteld:

Speaker   Afstand   Correctie  
L2,90m+2,5dB
C2,80m+2,5dB
R2,90m+2,5dB
SL0,90m+0,5dB
SR0,90m-0,5dB
SW2,50m-

De Pioneer moet ik nog instellen, aangezien ik deze analoog heb aangesloten. :P


Wat me opvalt is dat je FL niet op 0dB staat en zelfs wordt geboost. Daar ben ik geen voorstander van, vanwege mogelijke schade aan de speaker. Begin met FL op 0dB (zoals beschreven in de gids) en werk dan alle andere speakers af. Post je nieuwe instellingen maar in je topic. Dan vind ik ze wel ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive