Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Clifdon

Ja dat volg ik ook niet. Ik kan allen m'n meetmic niet calibreren op het juiste dB niveau. Maar op zich veranderd er niets lijkt mij als ik relatief gezien maar een mooie curve heb. Ik ga nog even door met mn meetmic en rew. Totdat iemand echt aangeeft waarom ik een losse dB meter nodig zou hebben.

EDIT:
In een guide over REW lees ik:
CitaatA final option is an analog microphone, but most mics will require a preamplifier to produce line level and to supply the mic with phantom power. An SPL meter is still ideally required to provide a reference SPL figure against which to calibrate REW's SPL display. For full range measurements the mic must be calibrated for accurate results.

Dat betekend toch gewoon dat ik een dB meter nodig hebt als ik de juiste SPL waardes wil hebben? Maar zo lang ik op mn volume op 'luisterniveau' houd moet het toch prima te doen zijn zonder dB meter?

Tenzij ik dan iets niet begrijp aan de werking van REW.

morca

Ik weet zo even niet waar in rew,maar dan speel je testtoon af en de meetmic gebruik je dan als db meter.
In rew staat dan geen grafiek maar een schermpje die het aantal dbs aangeeft in cijfers ipv een grafiekje.
Ik sta nog niet zo lekker 1 been achter de computer,dus kan ook niet even voor je kijken.
Doe alles al een poosje via de telefoon.

Zelf gebruik ik dat ook bijna nooit meer.
Ik zoek een liedje met een bepaalde bass en dan hoor je met een variabele fase best goed als hij goed staat.

martien

Citaat van: martien op september  3, 2016, 11:50:27
Ik denk dat ik eruit ben.
Nu nog de vraag gesteld of dat een scatterplate in de panelen zinvol is voor de eerste reflectiepunten. Als ik het goed begrijp laten die de hogere frequenties ongemoeid, en aangezien bij mij het hoog wat vroeg afvalt zou dat mi gunstig kunnen zijn.

Dit is niet aan te raden omdat een scatterplate toch enige reflectie veroorzaakt. Dat is niet aan te raden voor de eerste reglectie punten.

@ralph
Ik ben eruit, wat doe jij?

RalphH

Wordt het hoog wel door je speakers weergegeven? As in, meting voor de speaker --> wel hoog aanwezig.

Zo ja, heb je al met toe in gespeeld? Scheelt bij mij erg veel, bij weinig toe in, valt er op bepaalde frequenties best wat weg. Meer toe in is dan weer ongunstiger voor de ruimtelijkheid van de weergave, dus uiteindelijk een compromis.
Scatterplates...geen ervaring mee, gebruik je wellicht eerder in een fors gedempte kamer? Geen idee eigenlijk..

Had je al een offerte voor een gecombineerde order dan?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

martien

Ik heb op pagina 275 een meting staan van 1 meter voor de speaker. Hier valt het hoog op dezelfde 8000hz ongeveer af.
Ik neem aan dat het dus aan de speaker ligt?

Ik ben nog aan het zoeken met de juiste toe in, ik heb nu het idee dat ik wat meer toe in prefereer boven minder toe in.
Ik denk dat ik de voor mij beste luisterdriehoek nu wel gevonden heb.

Ik wil voor mijzelf 4-244 panels en als jij mee wil bestellen, zou ik dan 2-244 panels en 2-224 panels doen. Met jouw 4-224 panels kom je dan op de juiste bestelhoeveelheden uit.
Ik denk dat ,omdat het eerste reflectiepunten zijn, het niet heel veel verschil uitmaakt of dat ik nu 224 of 244 panels gebruik?

martien

Ik denk ook dat ik na het plaatsen van de panelen weer moet  gaan schuiven en draaien.

RalphH

244 en 242 maakt zeker wel uit, absorbpie van de 242's loopt duidelijk hoger door.
Bij mij gaf de 242 een beter resultaat. Wat zegt GIK?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

martien

Dit was het antwoord op mijn vraag of dikkere panelen zinvol zou zijn;
A thicker panel definitely won't hurt. It will help with standing waves, so if you can, sure go for it! The FreeStand Bass Trap for example would be fine.



With best regards 
GIK Acoustics


Lukas Rimbach

Ik zal vandaag of morgen op hun site kijken of er verschil in absorbtie in de hogere freqenties zit.


morca

Daar staat ook een stukje van in de startpost.
Test van iemand op het akoestiek forum waar bert stoltenberg lid is.
Dubbeldik steenwol werkt stuk beter tov 1 plaat dik.

Ik ga zelf dikke toepassen.

RalphH

Citaat van: morca op september  5, 2016, 19:24:27
Dubbeldik steenwol werkt stuk beter tov 1 plaat dik.

Voor laag ja....toch?

Als cornertrap, voor laagcontrole. Maar wat doet 2x zo dik voor je hoog op de eerste reflectiepunten?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Nee niet als cornertrap.
Volgens mij staat de link in de startpost,lees die beter even.
Daar staat de uitleg in.
Volgens mij werkt het dan breedbandiger ,ook beter voor het laag.
Maar dat had ook met de plaatsing te maken .

morca

Citaat van: morca op september  6, 2016, 00:02:10
Nee niet als cornertrap.
Volgens mij staat de link in de startpost,lees die beter even.
Daar staat de uitleg in.
Volgens mij werkt het dan breedbandiger ,ook beter voor het laag.
Maar dat had ook met de plaatsing te maken .

Die van jouw hadden hier ook al invloed op het laag.
Al dat niet zoveel was als de hogere freq.
Er was al meer rust en detail in de bas.

Volgens mij zag ik dat vik bv panelen levert van zelfs 15 cm dik.
Die moet ik nog een pm.sturen wat ze kosten.
Wil er best wel eens 4 testen .

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Staaled

Citaat van: RalphH op september  5, 2016, 20:07:09
Voor laag ja....toch?

Als cornertrap, voor laagcontrole. Maar wat doet 2x zo dik voor je hoog op de eerste reflectiepunten?
Hetzelfde.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)


RalphH

Citaat van: Staaled op september  6, 2016, 09:01:00
Hetzelfde.

Meende ooit ergens gelezen of via gik gemaild te hebben gekregen da t uitmaakte, maar ka. T niet meer terugvinden, zal me vergissen.
Kan hier nog wel eens testen wat t met slap echo doet, meende een keer verschil te horen toen ik ze omgewisseld had.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: RalphH op september  6, 2016, 19:41:55
Meende ooit ergens gelezen of via gik gemaild te hebben gekregen da t uitmaakte, maar ka. T niet meer terugvinden, zal me vergissen.
Kan hier nog wel eens testen wat t met slap echo doet, meende een keer verschil te horen toen ik ze omgewisseld had.
Heb je het linkje van bert gelezen in de startpost.
Ik heb het ooit érgens hier met hem over de dikte gehad.
Hij is overtuigd en die gasten op dat forum waar hij naar linkte snappen het heel goed denk ik.

Echt zeker weten doe ik het natuurlijk ook niet  ;)

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: RalphH op september  6, 2016, 19:54:03
Als Bert overtuigd is, ben ik het ook helemaal.
Bij die test was de plaating van de panelen wel heel belangrijk.
Ik denk wel dat hij en die mannen die daadwerkelijk het verschil getest hebben er veel verstand van hebben.

Daarom heb ik het ook aan de startpost toegevoegd.
Hij was de collega van iemand die we hier ook als zeer kundig beschouwde mbt zulke zaken.
Daarom  schat ik zijn uitspraken wel hoog in.


Gerbrand

Citaat van: Gerbrand op april  5, 2016, 20:07:38
Hallo,

De plaatsing van de sub is bepaald met schuifwerk. Ik heb wel met de simulatie bepaald waar ik de beste kans had.

Hierbij een foto en twee simulaties met daarin de huidige opstelling en een opstelling met 2 subs. Ik heb nog geen opstelling kunnen vinden waarbij zowel de 90 Hz als de 60 Hz piek verdwijnt. Je ziet wel dat de bas links en rechts van de middenpositie een stuk beter wordt.

Gerbrand

Intussen (heb een tijdje weinig hieraan gedaan) heb ik een plek voor de sub gevonden die wel de 60 Hz en 90 Hz goedonderdrukt: tussen de voorspeakers in. Verder heb ik hierdoor ook een betere response van 40-50 Hz. De hele diepe dip bij 60 Hz/90 Hz is verdwenen.

Zie hieronder. Ik heb ook - eindelijk - REW gebruikt om de PEQ filters van mijn UMC te zetten. Al met al krijg ik nu een redelijk vlakke curve (voor/na hieronder voor sub + Links).

De volgende stap gaat toch iets met absorbers in de hoeken achter de fronts worden (zelfbouw). Wat is in Nederland het equivalent van Owens Corning 703 waar ze het op avs steeds overhebben?

Gr

Gerbrand




Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

MarkD

Ik heb dit topic van tijd tot tijd gevolgd, maar niet alles gelezen, dus bij voorbaat sorry als het onderstaande al eens eerder is behandeld...

In onze woonkamer ervaar ik met Harbeth Monitor 30.1 speakers een vervelende roommode rond 60 Hz. Dit ligt niet aan de speakers, want met elke andere speaker die ik in het verleden heb gehad was dit precies zo (overigens toen met vloerstaanders ook een flinke piek bij 30 Hz). Uit metingen met REW blijkt het hierbij te gaan om een piek die 10 tot 15 dB boven de rest van de curve uitkomt. Nu vroeg ik mij af of in mijn situatie een tweede subwoofer het probleem (deels) kan oplossen. Ik speel al met één Velodyne DD12. Dit is een subwoofer met ingebouwde DSP, waarbij het crossoverpunt destijds door BB&G is ingesteld op 53 Hz. Op die manier sluit ie naadloos aan op de Harbeths (die dus op hun beurt "full range" spelen). Qua versterking gebruik ik een voorversterker (met ingebouwde streamer en DAC) en eindversterker van Naim. De pre heeft geen instelmogelijkheden qua DSP. Heeft een tweede sub (bij voorkeur nog een DD12) in mijn geval dan zin of los ik hier het probleem op geen enkele wijze mee op?

Om jullie voor te zijn:

  • een andere opstelling door de speakers in de lengte van de kamer te laten spelen i.p.v. zoals nu in de breedte van de kamer is om praktische redenen geen optie;
  • een andere set gaat er niet komen, want deze set speelt verder volledig naar tevredenheid :music:;
  • basstraps heb ik naar gekeken, maar ik heb begrepen dat er dan zodanig veel van moeten worden opgesteld dat het een esthetische no-go is (het blijft een woonkamer);
  • 2 subs is de max, 4 kan ik niet kwijt in de woonkamer;
  • een losse DSP tussen voor- en eindversterker zie ik niet zitten (lijkt me ook lastig met de SNAIC-verbinding tussen beide apparaten).

Ik ben benieuwd naar jullie mening! :)
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

martien


MarkD

Citaat van: martien op september 21, 2016, 09:52:20
een digitale minidsp tussen bron en voorversterker een optie?

Nee, mijn voornaamste bron (streamer) zit IN de voorversterker (Naim NAC-N 272). ;D
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Henkjan_O

meerdere subs is (vaak) een prima oplossing voor dat soort problemen, het is wel een klus om te bepalen waar ze moeten staan en hoe te DSP-en

Op ZBA kwam iemand met deze software:
http://andyc.diy-audio-engineering.org/mso/html/index.html
multi sub optimiser, met naar verluid (staat bij mij nog op de todo lijst) zeer goede resultaten. niet de makkelijkste software, maar no pain, no gain zullen we maar denken

wat kan je instellen met die DSP in de Velodyne? kan je daarmee parametrische eq doen? en delay? want een bult is over t algemeen goed acceptabel te krijgen met een DSP (hoewel: die van jou zit boven de overname frequentie van de sub, en wordt dus (mede) aangesproken door de fronts)
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

MarkD

Citaat van: Henkjan_O op september 21, 2016, 10:27:59
meerdere subs is (vaak) een prima oplossing voor dat soort problemen, het is wel een klus om te bepalen waar ze moeten staan en hoe te DSP-en

Op ZBA kwam iemand met deze software:
http://andyc.diy-audio-engineering.org/mso/html/index.html
multi sub optimiser, met naar verluid (staat bij mij nog op de todo lijst) zeer goede resultaten. niet de makkelijkste software, maar no pain, no gain zullen we maar denken

wat kan je instellen met die DSP in de Velodyne? kan je daarmee parametrische eq doen? en delay? want een bult is over t algemeen goed acceptabel te krijgen met een DSP (hoewel: die van jou zit boven de overname frequentie van de sub, en wordt dus (mede) aangesproken door de fronts)

Bedankt voor het delen van de link (en je kennis)! De Velodyne kun je idd als parametrische eq instellen. Delay alleen door de fase in te stellen. Dat die bult boven de overnamefrequentie van de sub zit is mijn voornaamste punt van zorg bij het nut van de inzet van een 2de subwoofer. Ik weet niet of ik het goed verwoord, maar voornaamste doel van de 2de subwoofer zou moeten zijn dat ie de bult als het ware (deels) uitdooft.

Hieronder 2 voorbeeldschermen van de DSP-instellingen van de Velodyne (niet die van mij!):

Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers