Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Staaled

Ik heb wel eens leukere berichten gelezen. :unhappy:

Desalniettemin , we zullen ons best doen. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Witalik

Citaat van: RalphH op maart 20, 2016, 11:34:31
Je geeft in je pc (geluids opties) aan dat je een 5.1 setup hebt, pc stuurt vervolgens pcm naar je receiver. Die laatste stuurt t automatisch naar de nuiste speaker ,...mits je m niet handmatig op een bepaalde modus zet.

Gister weer even zitten klooien om ASIO4ALL werkend te krijgen. Maar bij REW kan ik bij het measurement scherm bij soundcard geen Output of Input kiezen. Nothing connected zegt ie dan. Als ik de ASIO4ALL config scherm open zie ik ook alleen AMD High definition audio device en de UMIK. Alleen kan ik er geen enkele open klappen zeg maar en ook kan ik er maar ééntje highlighten. Beetje irritant.

En ik ben er ook achter gekomen dat de Umik niet werkt met mijn USB cable van 10 meter.   
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

wackid

Ik heb daar ook mee lopen rotzooien. Ik heb REW afgesloten en de HDMI kabel er uit en in gedaan. En toen kon ik wel de HDMI uitgang selecteren in AISO4ALL  Configuratie. Daarna rew opgestart en zag diverse kanalen voorbij komen in rew.
Helaas nog geen enkele meting kunnen verrichten.

wackid

Eindelijk mijn eerste meting kunnen doen.

In een 7.2 opstelling gemeten .

Ben erg geschrokken van de waterfall. Ik wist dat ik een akoustisch probleem had maar dit ziet er niet best uit. Meting is gedaan met gordijn dicht.
Geluid op 80 dB. Volgens mij ziet de SPL er toch wel redelijk uit of niet? Alleen een rare dip bij 20 HZ.
Ik ben een beginner dus wat help zou welkom zijn.

Edit:
Na het aanpassen van de dB schaal ben ik er toch niet zo zeker van dat de SPL er goed uit ziet.   ::)

martien

de db schaal aan de linkerzijde even in stapjes van 5 db zetten dan kunnen ze je beter adviseren.

wackid

Citaat van: martien op maart 29, 2016, 10:41:01
de db schaal aan de linkerzijde even in stapjes van 5 db zetten dan kunnen ze je beter adviseren.

Bedankt voor de tip. Ik heb de foto's in de post aangepast.

RalphH

Ziet er an sich niet heel beroerd uit. Geen hele diepe gaten, oftewel het compleet wegvallen van laag.
De pieken die je nu hebt, zou je met wat DSP vrij goed moeten kunnen vlakken, scheelt ook weer in de echo die je in de waterval ziet.
Je geeft aan de dip op 20Hz een tegenvaller te vinden, maar wat voor subs heb je en tot hoe diep zouden de moeten lopen? Als je ze afzonderlijk meet (zonder fronts) is het dan wel beter?

Die echo is inderdaad vrij fors, al is de meting wat harder gemaakt dan gemiddeld, je zult bijv. niet snel voor langere tijd op 85dB+ muziek zitten te luiteren.
Erg lastig iets aan te doen, heeft toch met demping in je ruimte te maken en die zal er nu weinig zijn. Hoe is dat in het hoog? Als je in je handen klapt, blijft het geluid dan lang hangen?
Maak sowieso je meting is op de door REW aangegeven 75dB en kijk hoe het er dan uitziet, kan toch zomaar meevallen. Met film draai je wellicht wat harder, maar dan valt het naar mijn idee doorgaans iets minder hinderlijk op als het laag wat blijft hangen.

Gordijnen, kleedjes en andere dunne stofjes doen overigens niets voor het laag. Daar zijn grovere maatregelen voor nodig die in een woonkamer doorgaans niet gewaardeerd worden.

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

wackid

Citaat van: RalphH op maart 30, 2016, 09:48:58
Ziet er an sich niet heel beroerd uit. Geen hele diepe gaten, oftewel het compleet wegvallen van laag.
De pieken die je nu hebt, zou je met wat DSP vrij goed moeten kunnen vlakken, scheelt ook weer in de echo die je in de waterval ziet.
Je geeft aan de dip op 20Hz een tegenvaller te vinden, maar wat voor subs heb je en tot hoe diep zouden de moeten lopen? Als je ze afzonderlijk meet (zonder fronts) is het dan wel beter?

Die echo is inderdaad vrij fors, al is de meting wat harder gemaakt dan gemiddeld, je zult bijv. niet snel voor langere tijd op 85dB+ muziek zitten te luiteren.
Erg lastig iets aan te doen, heeft toch met demping in je ruimte te maken en die zal er nu weinig zijn. Hoe is dat in het hoog? Als je in je handen klapt, blijft het geluid dan lang hangen?
Maak sowieso je meting is op de door REW aangegeven 75dB en kijk hoe het er dan uitziet, kan toch zomaar meevallen. Met film draai je wellicht wat harder, maar dan valt het naar mijn idee doorgaans iets minder hinderlijk op als het laag wat blijft hangen.

Gordijnen, kleedjes en andere dunne stofjes doen overigens niets voor het laag. Daar zijn grovere maatregelen voor nodig die in een woonkamer doorgaans niet gewaardeerd worden.

Bedankt voor de analyse.
Ik heb een Klipsch R-115SW en KEF HTB2 als subwoofers. Ik heb de klipsch aangeschaft Voor het diepere laag en dat heb ik ook bereikt. Dat kan ik ook zien op de metingen als ik ze afzonderlijk meet. Maar de dip veranderd niet. Waar ik de Sub ook plaats.

De meting die ik eerst had gedaan waren de subs diagonaal en nu staan ze tegenover elkaar en dat heeft wel geholpen in de waterfall. Ook 75dB is idd beter. Alleen heb ik nu wel wat rare dipjes maar niet storend lijkt me?

Heb vandaag en gisteren wat wezen experimenteren met steenwol. Maar er is eigenlijk geen enkele verbetering zichtbaar in de waterfall.

Ik denk ook dat ik weet waar het probleem zit. Na de brand hebben de schilders er een "dure" plafondverf gebruikt omdat ze niets anders voor handen hadden op dat moment. Dit is een soort plastic laagje waardoor het gehele plafond gesealed is, glimt als een gek en best mooi. Maar natuurlijk funest voor de akoustiek. Als ik dat had geweten, en er bij was geweest had het er niet opgekomen.

Waar jij op doelt is flutterecho?? Ja die is er zeker. Wel heb ik gordijnen hangen en een vloerkleed.

Op zich klinkt het ook best redelijk alleen word ik op een gegeven moment wel luistermoe.

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

wackid

Citaat van: chansig op maart 30, 2016, 16:59:12
Die seal op je plafond absorbeert het laag toch niet ?

Gr Hans

Ben er ook niet blij mee dat het er op zit, begrijp me goed. Had liever gewoon standaard latex/muurverf gehad. Maar was er niet bij.

En daardoor heb ik nu wel last van flutterecho. Was eerst een stuk minder. Als ik in mijn handen klap zingt het hoog best lang door.
Of dat iets te maken heeft met de waterfall en laag. Dat weet ik niet?

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jvanhambelgium

Citaat van: wackid op maart 30, 2016, 17:03:30
Ben er ook niet blij mee dat het er op zit, begrijp me goed. Had liever gewoon standaard latex/muurverf gehad. Maar was er niet bij.

En daardoor heb ik nu wel last van flutterecho. Was eerst een stuk minder. Als ik in mijn handen klap zingt het hoog best lang door.
Of dat iets te maken heeft met de waterfall en laag. Dat weet ik niet?

Om de flutter-echo "zichtbaar" te maken ga je ofwel eens 20-20kHz prentjes moeten tonen (nu is dat slecht tot 200Hz waar niet echt flutter zit) of een impuls-response grafiekje dat je ook onder REW kan genereren zodat je dat visueel kan maken op een tijdslijn (X-as zal dan tijdslijn zijn)
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

wackid

Citaat van: jvanhambelgium op maart 30, 2016, 17:39:10
Om de flutter-echo "zichtbaar" te maken ga je ofwel eens 20-20kHz prentjes moeten tonen (nu is dat slecht tot 200Hz waar niet echt flutter zit) of een impuls-response grafiekje dat je ook onder REW kan genereren zodat je dat visueel kan maken op een tijdslijn (X-as zal dan tijdslijn zijn)

Hier heb ik een meting tot 20khz met 1/12 smoothing. Dat impulsgrafiekje zit toch in dezelfde meting? Moet ik die nog op een of andere manier aanpassen? Beetje abacadabra wat ik nu zo zie.

EDIT: Ik heb ze er allebei maar bij gedaan.

RalphH

Even de waterval van de volledige meting, zonder smoothing posten. Kijk straks wel weer ff mee als ik op mijn pc zit.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jvanhambelgium

Impulsmeting zit in dezelfde meetdata ja, je moet dus geen aparte "impulsmeting" doen ofzo.
Flutterecho zijn visueel steeds redelijk repetitief terugkomende piekjes.
Kan je die onderste impuls een inzoomen, enkel tot 500ms, gewoon door bovenaan rechts de "controls" aan te passen en daar een range in te geven.

Wat (engelstalig) leesvoer over flutter-echo etc. Niet zo eenvoudig maar met de prentjes mischien wel duidelijk.

http://www.tubetrap.com/bass_traps_articles/home-theater-5.htm
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

wackid

Hierbij de 20khz waterfall zonder smoothing.

En de impuls verder ingezoomd.

jvanhambelgium

Nagalm in de hogere frequenties is best "kort" te noemen eigenlijk en ziet er helemaal niet slecht uit!
Deze grafiek is de totale systeem-response toch? Dus alle speakers gewoon samen. Is dat een 2-channel STEREO meting gewoon?

Die impuls-respons heeft hier en daar wel een opflakkering, ipv een continue dalend effect toch op bepaalde momenten een opflakkering zeg maar.
Die piek zo rond 120ms? ofzo is wel speciaal en behoorlijk groot (% gezien dan)
Dan tussen 200-320ms blijft die ook goed volhouden.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

wackid

Citaat van: jvanhambelgium op maart 30, 2016, 19:56:45
Nagalm in de hogere frequenties is best "kort" te noemen eigenlijk en ziet er helemaal niet slecht uit!
Deze grafiek is de totale systeem-response toch? Dus alle speakers gewoon samen. Is dat een 2-channel STEREO meting gewoon?

Die impuls-respons heeft hier en daar wel een opflakkering, ipv een continue dalend effect toch op bepaalde momenten een opflakkering zeg maar.
Die piek zo rond 120ms? ofzo is wel speciaal en behoorlijk groot (% gezien dan)
Dan tussen 200-320ms blijft die ook goed volhouden.

Deze meting heb ik gedaan op multichannel. Is natuurlijk niet zo handig. Maar het ging mij in eerste instantie voor het laag. Om te kijken of daar wat te halen viel.
Heb de ruimte nu niet meer voor mezelf. Maar zal eens kijken of ik nog een stereo meting kan doen.

De hoogste pieken zit op 37 en op 48. Die schieten beiden naar 100 en -100.
Maar de bedoeling is dus dat je een gelijkmatig lopende sinus vorming moet hebben?


RalphH

Citaat van: jvanhambelgium op maart 30, 2016, 19:56:45
Nagalm in de hogere frequenties is best "kort" te noemen eigenlijk en ziet er helemaal niet slecht uit!

Volgens mij vertekent ie wat omdat de schaal niet logaritmisch staat, boven de 10kHz kun je haast verwaarlozen en idd zit daar weinig ringing. Daaronder kan het iets minder.

Citaat van: wackid op maart 30, 2016, 16:56:41
Heb vandaag en gisteren wat wezen experimenteren met steenwol. Maar er is eigenlijk geen enkele verbetering zichtbaar in de waterfall.

In het laag doet een plaatje steenwol inderdaad niets, hier is volume belangrijk, denk voor serieuze maatregelen eerder aan kamerhoge traps van 50cm en dikker dan aan een plaatje van 10cm.
Dit kan echter (juist geplaatst) wel zeer goed helpen tegen de flutterecho
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jvanhambelgium

Citaat van: wackid op maart 30, 2016, 20:18:00
Maar de bedoeling is dus dat je een gelijkmatig lopende sinus vorming moet hebben?

Niet echt, maar je zou wel een continue daling moeten hebben volgens een bepaalde curve. (Schroeder curve)
Maar je kan zo'n (filtered) impuls response gebruiken om uit te vissen waar een probleem kan zijn. Je weet de tijd (in milliseconden) waar een bepaalde rariteit afwijking zit. En weet dat geluid zo'n 34cm / milliseconde
doet kan je op die manier wel dingen in kaart proberen brengen, vb bepaalde reflectie-vlakken etc.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

wackid

@Ralph
Hmzzz denk dat ik dat er niet door krijg bij de commissie. Zou ik met een DSP de dip van 20hz omhoog kunnen krikken?

@janvanhambelgium
Daar zal ik nog wat vrije dagen aan spenderen en kijken of ik daar wat verbetering in kan treffen. Maar dan zou ik dat alleen kunnen doen met steenwol platen aan de muur. En of dat dan gaat helpen?

RalphH

Citaat van: wackid op maart 31, 2016, 11:07:25
@Ralph
Zou ik met een DSP de dip van 20hz omhoog kunnen krikken?

Nee, boosten is geen optie, hooguit een paar db (als dat al werkt, uitdoving is uitdoving), maar dat kan ook weer andere ongewenste effecten hebben, buiten dat het een bak aan vermogen (Watt) kost.
Maar de subs afzonderlijk gemeten, zonder fronts geeft dus altijd dezelfde dip, waar de sub ook staat in de kamer? Da's wel bijzonder. Is je kamer vierkant/rechthoekig? Zou je nog eens met de roomsimulator van REW kunnen gaan spelen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer