Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HTip

Beide posities hebben hun voor- en nadelen. De paarse heeft het minste verlies in het echte sublaag (rond de 10 Hz) maar die zul je niet vaak meemaken en dus last van hebben. De paarse heeft echter het meeste verlies in het midlaag en dat is een gebied waar je waarschijnlijk wel last van gaat hebben. De afval is te groot om te corrigeren.

Het is lastig om zo te beoordelen. Maar ik zou toch voor groen gaan. Heb je ook een waterval?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Hi-man

Hoi,

Zojuist ook een MiniDSP 2x4 besteld.
Ook heb ik een UMIK-1 meetmicrofoon besteld.

Mijn Behringer FBQ2496 is na 7 jaar overleden. Ben met name benieuwd naar de meting met de UMIK-1. Tot nu toe alleen de meeting kunnen doen met dB meter.

Kan niet wachten....


morca

Mel@ beide zijn wel goed,plus en min punten zijn al aangehaald,die paarse is geen slechte meting idd.
Maar die groene zou bij HT iets meer 20 hz < weergeven.

Hi-man@welkom ,kost die mic,en hang je die direct aan de usb als ik zo lees http://www.minidsp.com/products/acoustic-measurement/umik-1Ziet er goed uit .
Ben benieuwd naar je resultaat :)

mel

Citaat van: HTip op februari  8, 2013, 20:06:28
Beide posities hebben hun voor- en nadelen. De paarse heeft het minste verlies in het echte sublaag (rond de 10 Hz) maar die zul je niet vaak meemaken en dus last van hebben. De paarse heeft echter het meeste verlies in het midlaag en dat is een gebied waar je waarschijnlijk wel last van gaat hebben. De afval is te groot om te corrigeren.

Het is lastig om zo te beoordelen. Maar ik zou toch voor groen gaan. Heb je ook een waterval?

En in welk gebied juist heeft de paarse het meeste verlies?
Hierbij de waterfall
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

mel

Net de dsp aangesloten en de eerste aanpassing gedaan....hmmmm proberen te doen....met de dsp erbij krijg ik bij een sweep in REW veeeeeeeeeeeel minder output, sweep is nog maar net te horen eigenlijk.
Iemand een idee??
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

morca

Citaat van: mel op februari  8, 2013, 20:45:30
Net de dsp aangesloten en de eerste aanpassing gedaan....hmmmm proberen te doen....met de dsp erbij krijg ik bij een sweep in REW veeeeeeeeeeeel minder output, sweep is nog maar net te horen eigenlijk.
Iemand een idee??
Je moet vermoed ik de input en outputgain van de minidsp instellen,Ik heb er nog geen,normaal doet Tim de uitleg.

mel

ga ik eens proberen, wat vind je van deze meting? Buiten die dip op 56Hz lijkt het me behoorlijk
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820


mel

Citaat van: morca op februari  8, 2013, 22:16:42
Dat stukje 70-100 hz sluit ook niet echt mooi aan,is dit met je front,s of alleen de sub?

enkel de sub
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

HTip

De methode van de DSP van de Velodyne is als volgt. Zet de sub uit en zorg dat de master volume van de fronts ongeveer 75 dB aangeeft. Zet daarna de sub aan en probeer de output van de sub te matchen met de output van de fronts. Je kan ook 80 dB aanhouden voor een hogere SPL, maar hoger zou ik niet gaan.

Echter voordat je met de EQ/DSP aan de gang gaat, moet je eerst de fase en timing ook goed hebben. Eigenlijk begin je daarvoor nog eerst met plaatsing, maar dat heb je al gedaan. Fase is de volgende stap, dan timing (let op dat met DSP je de timing moet aanpassen) en tot slot pas level en dus volume.

En hoe minder EQ je gebruikt hoe beter. Luister ook naar de sweep. Deze moet gedurende de sweep altijd even hard klinken. En het kan dan best dat je niet een mooie house curve in de grafiek hebt staan.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

mel

De dsp heb ik even aan de kant gezet  :(, eerst hulp van tim inroepen  ;)
Terug geprobeerd de sub op 2 verschillende posities te zetten en meten, en deze metingen aangepast met de PEQ van de sub.
Geeft deze 2 metingen. Klinkt eentonig...maar welke heeft de voorkeur en waarom?

Mucho gracias
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

HTip

Citaat van: Hipster op februari  9, 2013, 09:24:55
Blauw,
deze geeft een gelijkmatiger respons.
Vind ik ook.

@mel: Staat de fase en timing al goed? Dat heeft, zoals eerder gezegd, invloed op de karakteristiek.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

mel

Citaat van: HTip op februari  9, 2013, 10:41:51
Vind ik ook.

@mel: Staat de fase en timing al goed? Dat heeft, zoals eerder gezegd, invloed op de karakteristiek.

Fase staat op 0, weet eigenlijk niet goed hoe fase moet afgeregeld worden ;)
Timing???
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

mel

mss is het een goed plan om verder te testen met de blauwe curve en verschillende metingen te doen met verschillende fases??
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

HTip

Citaat van: mel op februari  9, 2013, 10:46:14
Fase staat op 0, weet eigenlijk niet goed hoe fase moet afgeregeld worden ;)
Timing???
Fase instellen is niet eenvoudig, maar zorgt ervoor dat je maximale SPL hebt en toch de sub niet kunt aanwijzen. Het beste kun je dat doen met 2 personen en een basloopje (bijv. de eerste 30 seconden van The way you make me feel van Michael Jackson) op herhalen. Uiteindelijk verdwijnt de sub in het geluidsbeeld.

Timing, of eigenlijk vertraging, wordt bepaald door de afstand van de sub tot de luisterplek. Net als de overige speakers overigens. Echter bij een sub is de afstand ook nog afhankelijk van het gebruik van DSP. Zonder DSP is het meetpunt de voorkant van de sub. Met DSP is het juist de achterkant. Kan een paar ms verschil zijn.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

mel

Citaat van: HTip op februari  9, 2013, 13:19:50
Fase instellen is niet eenvoudig, maar zorgt ervoor dat je maximale SPL hebt en toch de sub niet kunt aanwijzen. Het beste kun je dat doen met 2 personen en een basloopje (bijv. de eerste 30 seconden van The way you make me feel van Michael Jackson) op herhalen. Uiteindelijk verdwijnt de sub in het geluidsbeeld.

Timing, of eigenlijk vertraging, wordt bepaald door de afstand van de sub tot de luisterplek. Net als de overige speakers overigens. Echter bij een sub is de afstand ook nog afhankelijk van het gebruik van DSP. Zonder DSP is het meetpunt de voorkant van de sub. Met DSP is het juist de achterkant. Kan een paar ms verschil zijn.

Ok, maar die timing staat toch gewoon ingesteld in mijn surround versterker?
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

mel

Ik heb de sub nu op alle mogelijke esthetische plaatsen gemeten, deze meting van gisteren is blijkbaar de beste....De respons verloopt volgens mij vrij goed...tot er een dip op ongeveer 56 Hz komt en vanaf 71 Hz Ik vraag me af hoe ik die  nog kan wegwerken??
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

morca

Het kan dat dat niet mogelijk is zonder 2 sub,soms werkt je ruimte gewoon niet 100 % mee,en daar moet je het mee doen.
Meting is niet slecht,die dippen zouden beter ook wat vlakker zijn,maar als je ruimte dat niet toelaat.....

Misschien dsp.......jammer dat tim er nou net even niet is.......

morca

Stukje uit de startpost van Tim:

Minidsp alstel Tip van Timvg:
Nog een minidsp tip die jullie wat tijd kan besparen. De max input van een ongebalanceerde minidsp is 2v (gebalanceerde is geloof ik 4,5v), wanneer je weet dat een receiver via de sub out makkelijk een veelvoud daarvan kan uitsturen is het dus aan te raden de sub out op een -6db te hebben, alsook de ingang van de minidsp ergens tussen -3 en -6 in te stellen. Dit zou moeten voorkomen dat je het inkomend signaal gaat clippen. Vervolgens is het belangrijk de gain van de output zodanig af te stellen dat deze gelijk loopt met de input, bij staat de input op -4 en de output op -11. Vervolgens pas je de gain van de eindversterker aan naargelang het nodige volume, en binnen de limiet dat de input van de versterker kan verwerken qua voltage (bij de mijne is dit aanpasbaar).

Tip van Tim voor afstellen gain voor de MiniDSP:http://www.hometheatershack.com/forums/home-theater-receivers-processors-amps/35677-gain-structure-home-theater-getting-most-pro-audio-equipment-your-system.html#axzz2GNaoptOW

Wanneer de gain structuur niet optimaal is kan je nooit maximale prestatie uit een systeem halen!



HTip

Citaat van: mel op februari  9, 2013, 13:24:46
Ok, maar die timing staat toch gewoon ingesteld in mijn surround versterker?
Klopt, maar als je gaat schuiven, dan moet je die ook aanpassen. En met DSP verandert het dus ook weer.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

yorkie13


HTip

Citaat van: mel op februari  9, 2013, 13:31:30
Ik heb de sub nu op alle mogelijke esthetische plaatsen gemeten, deze meting van gisteren is blijkbaar de beste....De respons verloopt volgens mij vrij goed...tot er een dip op ongeveer 56 Hz komt en vanaf 71 Hz Ik vraag me af hoe ik die  nog kan wegwerken??
Ik val in herhaling, maar fase kan nog een bepalende factor zijn. En dan heb je nog de x-over waarmee je ook de dip kan verschuiven.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

Citaat van: HTip op februari  9, 2013, 13:42:24
Klopt, maar als je gaat schuiven, dan moet je die ook aanpassen. En met DSP verandert het dus ook weer.
Dat is een goeie,heb je bij verzetten vd sub de afstand in de receiver wel aangepast Mel.

Mel krijgt de gain niet goed ,ik heb Tim al een berichtje verstuurd maar hij is met vakantie denk ik.
Forumlid Martijn misschien een paar tips voor Mel mbt de gain vd minidsp ?

mel

Citaat van: morca op februari  9, 2013, 13:45:36
Dat is een goeie,heb je bij verzetten vd sub de afstand in de receiver wel aangepast Mel.

Mel krijgt de gain niet goed ,ik heb Tim al een berichtje verstuurd maar hij is met vakantie denk ik.
Forumlid Martijn misschien een paar tips voor Mel mbt de gain vd minidsp ?

de afstand van de 2 meetplaatsen tot mijn luisterplaats is identiek
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820