Raymond zijn mini HT heaven.

Gestart door Raymond187, december 31, 2012, 13:52:13

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Raphie

Citaat van: HTip op november 23, 2016, 06:11:44
Wat je bescheiden noemt ;D De beleving van de film hangt naar mijn mening ook sterk af van hoe hoog het volume staat. Met name de fijndynamiek gaat vaak verloren als je op "bescheiden" volume speelt :unsure:
is geen fijn dynamiek, maar fletcher munson https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fletcher–Munson_curves
JBL PRX Power!

Raymond187

Citaat van: HTip op november 22, 2016, 19:47:19
:unsure: Vertel... ;D :headbanging:
Mijn informanten blijven geheim  :pompom:

Citaat van: RalphH op november 22, 2016, 22:36:36
Wat de filmtips betreft....net warcraft gedaan,..nice!
Volume op een bescheiden -11, het is tenslotte maar een doordeweekse dag ;)
Warcraft heb ik in 4of 5 delen moeten kijken ivm de kleine man in huis. Maar zeker wel een leuke film.

Citaat van: morca op november 22, 2016, 23:09:13
En de laatste 2 van  X man waren ook geweldig  :popcorn:
X man vind ik allemaal erg gaaf. De laatste ook.

Citaat van: HTip op november 23, 2016, 06:11:44
Wat je bescheiden noemt ;D De beleving van de film hangt naar mijn mening ook sterk af van hoe hoog het volume staat. Met name de fijndynamiek gaat vaak verloren als je op "bescheiden" volume speelt :unsure:
Misschien is voor Ralf bescheiden voor ons wel oorlogssterkte  :headbanging: er staat een pb ultra en o
Pb+  :worship:

Nou nou nou, moet niet gekker worden hier zelfs raphie reageert hier.

Wordt nog gezellig zo hahahhaa  :coffee:

HTip

Citaat van: Raymond187 op november 23, 2016, 10:04:31
Mijn informanten blijven geheim  :pompom:
Ik zal je informanten niet in gevaar laten brengen door jou ;D Daarom bij deze mijn bekentenis dat je bronnen inderdaad gelijk hebben en dat het hier regelmatig standje oorlog staat (ergens tussen de -8 en -2 dB) :o

Citaat
Misschien is voor Ralf bescheiden voor ons wel oorlogssterkte  :headbanging: er staat een pb ultra en o
Pb+  :worship:
-11 dB is ook serieus hard, maar het kan natuurlijk altijd harder ;D De kunst is wel dat het verdraagbaar en dus zuiver is :thumbs-up:

Citaat van: Raphie op november 23, 2016, 08:20:50
is geen fijn dynamiek, maar fletcher munson https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fletcher–Munson_curves
Weer wat geleerd :thumbs-up:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

RalphH

Citaat van: HTip op november 23, 2016, 06:11:44
Wat je bescheiden noemt ;D De beleving van de film hangt naar mijn mening ook sterk af van hoe hoog het volume staat. Met name de fijndynamiek gaat vaak verloren als je op "bescheiden" volume speelt :unsure:

Bedoel je in de laatste zin met "bescheiden", hard, of juist zacht?

An sich is -11 nog niet zo achterlijk hard toch? 0dB is referentie. Moet wel zeggen dat het erg van de track afhangt hoe hard ik m heb staan. Soms is dat -15, maar laatst ook -8 en toen had ik niet eens het idee dat het zo bezopen hard stond.
Kan natuurlijk ook wat aan mijn oren mankeren ;D.
Zal eens een dB meter erbij pakken als er een filmpje draait en kijken hoe hard het gaat.

Citaat van: Raphie op november 23, 2016, 08:20:50
is geen fijn dynamiek, maar fletcher munson https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fletcher–Munson_curves

Als ik het goed begrijp dan ervaren we de verschillende toonhoogten anders op verschillende volumes. Of juist tot een bepaald volume soort van hetzelfde en daarboven juist anders.
Boven dat bepaalde volume (ik lees ergens een vergelijk tussen 80 en 100dB) filmpje kijken, zou de algehele ervaring dus aan kunnen tasten. Is dat wat je bedoeld Philip?

Ik zou me dan wel enigszins afvragen hoe het dan met (bioscoop)films zit die (zou je zeggen), voor een bepaald geluidsniveau (referentieniveau) ontworpen zijn. Zijn de frequenties in de mix dan aangepast op deze weergave?
Of sla ik met bovenstaande helemaal de plank mis mbt wat Philip en Raphie bedoelen?

Citaat van: Raymond187 op november 23, 2016, 10:04:31
X man vind ik allemaal erg gaaf. De laatste ook.

Ik moet zeggen dat ik maar moeilijk aan de "jonge" cast kan wennen. En de laatste bad guy had ondanks zijn almachtigheid wel erg veel slaafjes nodig om de klus te klaren.  Maar misschien moet ik het nog eens een kans geven, er zijn hele volksstammen die er inderdaad anders over denken, wellicht ligt mijn lat te hoog. ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Citaat van: HTip op november 23, 2016, 19:50:56
-11 dB is ook serieus hard, maar het kan natuurlijk altijd harder ;D De kunst is wel dat het verdraagbaar en dus zuiver is :thumbs-up:

Naar mijn idee is het nog zuiver, de set geeft geen krimp. Kan ook makkelijk harder, maar dat wil ik de buren dan weer niet aandoen.

Wat mij wel soort van hindert, is dat ik het achtervolume net niet lekker krijg. Zet ik dat een halve dB zachter valt de bubbel teveel weg, maar op het huidige volume is het bij sommige scenes net weer wat teveel daar achter me. Gok een akoestiekdingetje, zit nogal wat echo daar, moeten wat paneeltjes naar het plafond....things to do..
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

WickedGame

Citaat van: RalphH op november 23, 2016, 20:03:40
Naar mijn idee is het nog zuiver, de set geeft geen krimp. Kan ook makkelijk harder, maar dat wil ik de buren dan weer niet aandoen.

Wat mij wel soort van hindert, is dat ik het achtervolume net niet lekker krijg. Zet ik dat een halve dB zachter valt de bubbel teveel weg, maar op het huidige volume is het bij sommige scenes net weer wat teveel daar achter me. Gok een akoestiekdingetje, zit nogal wat echo daar, moeten wat paneeltjes naar het plafond....things to do..

Kan het ook niet te maken hebben hoe het afgemixed is. Merk dat dit ook wel eens per film wil afwijken, waardoor soms de achterluidsprekers veel meer aanwezig zijn dan bij andere films.

HTip

Citaat van: RalphH op november 23, 2016, 19:59:41
Bedoel je in de laatste zin met "bescheiden", hard, of juist zacht?

An sich is -11 nog niet zo achterlijk hard toch? 0dB is referentie. Moet wel zeggen dat het erg van de track afhangt hoe hard ik m heb staan. Soms is dat -15, maar laatst ook -8 en toen had ik niet eens het idee dat het zo bezopen hard stond.
Kan natuurlijk ook wat aan mijn oren mankeren ;D.
Zal eens een dB meter erbij pakken als er een filmpje draait en kijken hoe hard het gaat.
Gebruik van "" is foutje van mij :unsure:  Ik bedoel zeker zacht. En -11dB is niet achterlijk hard, maar kan niet in alle ruimten zonder dat het onzuiver gaat klinken. In de thuissituatie is 0 dB = 75 dB(C) continu, dus met pieken van ca. 95 dB en soms nog wel daarboven (meestal sublaag). Ik heb een keer tijdens een M&G een meting gedaan bij Die Hard 4 (scene waar de gasontploffingen rap naderbij komen) en die kwam uit op 107 dB(C) :o Maar dat is natuurlijk slechts van korte duur.

Citaat
Als ik het goed begrijp dan ervaren we de verschillende toonhoogten anders op verschillende volumes. Of juist tot een bepaald volume soort van hetzelfde en daarboven juist anders.
Boven dat bepaalde volume (ik lees ergens een vergelijk tussen 80 en 100dB) filmpje kijken, zou de algehele ervaring dus aan kunnen tasten. Is dat wat je bedoeld Philip?
Ik bedoelde juist op lage volumes dat hoge en lage tonen minder goed worden waargenomen (misschien ook weergegeven). En precies dat is wat loudness doet, boost van hoge en lage tonen. Kan overigens niet zeggen dat ik dat mooier vind.

Citaat
Ik zou me dan wel enigszins afvragen hoe het dan met (bioscoop)films zit die (zou je zeggen), voor een bepaald geluidsniveau (referentieniveau) ontworpen zijn. Zijn de frequenties in de mix dan aangepast op deze weergave?
Of sla ik met bovenstaande helemaal de plank mis mbt wat Philip en Raphie bedoelen?
THX-standaard is 85 dB(C) bij weergave 0dB. Dan is het dynamisch bereik ook groter, maar komt dan snel in de buurt van gevaarlijk piekwaarden. Dit staat overigens uitgelegd in jouw leesvoer op de vorige pagina ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Citaat van: RalphH op november 23, 2016, 20:03:40
Naar mijn idee is het nog zuiver, de set geeft geen krimp. Kan ook makkelijk harder, maar dat wil ik de buren dan weer niet aandoen.

Wat mij wel soort van hindert, is dat ik het achtervolume net niet lekker krijg. Zet ik dat een halve dB zachter valt de bubbel teveel weg, maar op het huidige volume is het bij sommige scenes net weer wat teveel daar achter me. Gok een akoestiekdingetje, zit nogal wat echo daar, moeten wat paneeltjes naar het plafond....things to do..
Probleem is inderdaad dat levels slechts in stappen van 0.5 dB kunnen worden ingesteld. Is vaak ook een compromis. Kan soms ook aan timing liggen. Is dat allemaal in orde dan zou je eventueel met de levels van de fronts en center kunnen proberen om de balans te optimaliseren.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

11 db.... als ik mijn 5006 op 11 db zet gaat het echt achterlijk hard hier,als me boxen het aankunnen.......
Maar een maatje van me heeft een 6007,die kan je boven 0 db draaien,kunnen meer van jullie dat
Hij heeft hem ook vaak veel harder op de amp staan als mij om hetzelfde volume te halen.

RalphH

Met 11 dB zit je in principe nog 11 dB van referentieniveau (75/85db roze ruis), moet toch nog best te hebben zijn.

De boel hier is ingemeten via de auto-meting die de fronts (als referentiepunt) netjes op 0dB houdt, dus is ook niet dat het zooitje te laag ingesteld staat.
Kan me nog voorstellen dat wanneer je flink in de min (-) gaat in het level menu, je volumeknop naderhand ook weer omhoog moet.

Vruuuuger, kon ik de boel overigens ook niet zo hard zetten met de oude SR7001, controle was dan gewoon weg en werd het snel vermoeiend Sinds de onkyo en nu de Integra, merk ik dat dit toch heel anders is (ook zonder Audyssey). Kan veel harder draaien zonder dat het vermoeiend wordt.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

GPO

0 db == 85 dB en niet 75 dB. Dat is dus gemiddeld volume per speaker. Waarbij de eis is dat de speakers pieken van 20 dB harder aan moeten kunnen. Dat zijn dus pieken van 105 dB.

Het LFE kanaal staat +10 dB harder dan de andere kanalen dus die moet 115 dB aan pieken kunnen verwerken.

0 dB is daarom meestal veel te hard voor gemiddelde huiskamer en voor het gros vd setjes. Ik zelf zet hem meestal tussen -20 & -15. En dan is het gewoon prettig voor iedereen. Effecten zijn dan nog steeds geweldig en best bruut zo af en toe (sub gaat dan nog steeds over de 100 dB als het gevraagd wordt in de film). Stemmen zijn ook goed te verstaan op dat volume.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

morca

Ik denk dat de receiver/ vermogen.
De gevoeligheid vd speakers ook een factor zijn in deze discussie.
Ik vind de door jullie genoemde volumes erg hard .
Als ik dat doe is het niet prettig hard meer bij film.
Het is me wel opgevallen dat bij 2 vrienden de knop ook open moet tot de door jullie genoemde volumestand.

Ik vroeg me al eens eerder af waarom,maar lees nu dat dat bij veel leden ook het geval is

Ik heb in het menu de ingangsgevoeligheid wel alle op 0 staan.
Dus de input is niet hoger als aanbevolen.
Dan gaat het al snel meer vervormen.

GPO

Citaat van: morca op november 25, 2016, 01:04:49
Ik denk dat de receiver/ vermogen.
De gevoeligheid vd speakers ook een factor zijn in deze discussie.
Ik vind de door jullie genoemde volumes erg hard .
Als ik dat doe is het niet prettig hard meer bij film.
Het is me wel opgevallen dat bij 2 vrienden de knop ook open moet tot de door jullie genoemde volumestand.

Ik vroeg me al eens eerder af waarom,maar lees nu dat dat bij veel leden ook het geval is

Ik heb in het menu de ingangsgevoeligheid wel alle op 0 staan.
Dus de input is niet hoger als aanbevolen.
Dan gaat het al snel meer vervormen.

Heeft ADSY bij jou de levels bepaald per speaker? Die bepaald namelijk of je luidspekers bij 0 dB als master volume 85 dB halen. Als ze daar onder zitten, dan moeten de trimlevels hoger worden (bij minder efficiente speakers) en als ze harder dan 85 dB gaan dan moeten de trimlevels lager (bij meer efficiente speakers).

Bij mij staan bv de fronts op een trimlevel van -6 dB. Als ik dan op 0 dB master volume zou spelen bij een film, dan zouden de fronts gemiddeld 85 dB moeten produceren (da's hard overigens!).

Stel dat ik die fronts gewoon op 0 dB laat in de trimlevels en ik voer het master volume naar 0 dB, dan staan ze opeens gemiddeld 91 dB te produceren. Dat is dus enorm hard voor een gemiddelde waarde.

Wellicht speelt er zoiets bij jou ook?

Overigens kiezen de meeste fabrikanten ervoor om bij het bepalen van de trim levels een ruis signaal uit te sturen van 75 dB ipv 85 dB, anders is het gewoon niet leuk meer (te hard). Dus als je dan een gecalibreerde mic heb, dan moet je het allemaal afstemmen op 75 dB bij een master volume van 0 dB.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

morca

Fronts staan op een trimlevel van 0-db.
Maar dat staan ze bij die 2 vrienden ook.

Gisteren met een muziekje ging ik wel weer tot - 2db.
Maar dat was dan ook echt hard

RalphH

Citaat van: morca op november 25, 2016, 01:04:49
Ik denk dat de receiver/ vermogen.
De gevoeligheid vd speakers ook een factor zijn in deze discussie.

Vermogen zat 8) en een redelijk hoge gevoeligheid hier (van de speakers).

Citaat van: GPO op november 25, 2016, 09:06:33
Overigens kiezen de meeste fabrikanten ervoor om bij het bepalen van de trim levels een ruis signaal uit te sturen van 75 dB ipv 85 dB, anders is het gewoon niet leuk meer (te hard). Dus als je dan een gecalibreerde mic heb, dan moet je het allemaal afstemmen op 75 dB bij een master volume van 0 dB.GPO

Vandaar mijn eerdere "(75/85dB)"

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Raymond187

Vandaag de deur maar niet uit met de auto.

Zoonlief bij de buurmeisje aan het spelen. Moeders sporten. De kleinste slaapt.

En papa gaat knutselen. Ff betere en nieuwere componenten in de HTPC. Dan weer windhoos erop, kodi, antivirus.... Miljard kudt Mickeysoft updates... Laatste drivers erop van de manufacturers.

Enige jammer is de videokaart. Er zitten twee FANs op waarvan er 1 niet meer draait. Qua koeling maakt het wei ik uit. De CPU is tijdens film kijken 35gr.

LuPo

Citaat van: Raymond187 op januari  7, 2017, 11:31:08
Vandaag de deur maar niet uit met de auto.

[...]

Of juist wel. Kun je een nieuwe uitzoeken :devil: ;D

Raymond187

En kans op letsel... Nahhh zo 'n hekel heb ik ook al een iet aan die kudt Peugeot  :D

Raymond187

HTPC draait weer  :thumbs-up: . Betrap mezelf elke x weer dat dat het toch wat meer tijd kost dan ik hoop. Ik had een andere PSU een van 420w ipv de 500w die ik al had. Denk nou prima, paar jaar nieuwere PSU kan gene kwaad. Alles erin powerrrrrrrrr....hhmmm geen power  ??? Stekkers uit de videokaart en dan doet tie het wel...heeft die PSU van 420w net te weinig juice om op te starten...rrarrhhhh. Kan ik het MOBO er weer af halen, want 1 van de PSU kabels heb ik eronder zitten.

15 min later zit de andere PSU er weer in en dan loopt alles wel.

Kodi en de add-ons erop. Anti virus en meer komt er niet op.

De videokaart waarvan er maar 1 fan draaide is ook gefixed.

Allen met Kodi als ik een *.ISO opstart duurt dat erg lang voordat deze speelt. Echt paar minuten, terwijl het bestand maar 25GB is.Irritant ..

Raymond187

Vorige week eindelijk voor gelukt de vrouw te overtuigen om de bank tegen de achtermuur aan te zetten, en het dressoir rechts tegen de muur. Zo zit ik 1.5m verder van het scherm, maar ook de sub.

Met de BK+ rechts voor is er geen dip meer na een minimale correctie van de Anthem  :thumbs-up: En dat met de Klipsch uit. De Klipsch doet het slechter voorin.

Dat is wel mooi zo, want dan kan de Klipsch in de verkoop. Scheelt weer ruimte :)

Zag net een topic met mooie speakers (fronts en center) . Wel geïrriteerde moeders in huis  :D Maar toch een bod gedaan. Me maximale budget, dus ff afwachten. Geen ramp als mijn budget te laag is,maar gewon pech.

Wil eind september ook een andere projector kopen, soort van vervroegd kerstkado  :tounge2:
Wil dan gaan kijken naar een epson 9300, JVC x5000 of een Sony HW65. Kleur WIT.

RalphH

Fronts en center? Niet heel de set? ;)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Mooi trouwens dat de bank schuiven wat heeft opgeleverd, los. An een grotere dansvloer dan ;D.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Raymond187

Citaat van: RalphH op februari  1, 2017, 16:44:05
Fronts en center? Niet heel de set? ;)
Die surrounds kan ik niet kwijt. Zijn dipool dingen. Zo,s speaker 30CM boven me radiator lijkt me niet verstandig.

Citaat van: RalphH op februari  1, 2017, 16:46:48
Mooi trouwens dat de bank schuiven wat heeft opgeleverd, los. An een grotere dansvloer dan ;D.
En dansen dat ik doe joh... whoeiiiiiiiiii hahaha

Meet speel ruimte voor die twee terminators in de huiskamer vond ik wel fijn.

En de vrouw wilde een vloerkleed. Ik zeg JA doen we, kan iig geen kwaad vor het geluid o,n hoogpolig vloerkleedje.

RalphH

Staat me ff niet bij waar de verwarming hangt, maar toch niet aan de achterwand?
En dipools moeten/kunnen vrij hoog hangen volgensmij
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Raymond187

Links naast waar de bank nu staat. Maar wil sowieso geen speakers ophangen.

Als de revels komen dan wil ik voor en achter F206