Set van Hans

Gestart door chansig, oktober 27, 2006, 18:49:14

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Staaled

Citaat van: Markus2 op april 11, 2018, 20:27:00
Mmm, niet om het oneens zijn, maar denk je gewoon niet dat het hoog minder gedempt wordt? Of ten minste een combinatie van beide?

@Hans. Weet je van welk isolatiemateriaal de panelen gemaakt zijn?

:)
Ja. :)
Vandaar mijn verhoudingsgewijs.
De zijwand zal ook wat laagdemping geven plus mids en wat hoog ( dat bundelt immers naarmate het hoger gaat).
De voorwand ziet weinig mid en geen hoog.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)


Sirius666

Citaat van: morca op april 11, 2018, 22:07:12
Er word veel gepraat over de reflecties.
Maar een meting ervan zou ook leuk zijn.
Waterfall bedoel ik dan.

Ik ben benieuwd naar wat de invloed van een paneel aan het plafond en de achterwand is. Thuis (woonkamer) zou ik bijv. enkel wat aan de achterwand kwijt kunnen, toch maar eens op zoek.

DofN

#6403
Citaat van: Timvg op april 11, 2018, 18:45:45
Het is niet evident om breedbandig een eerste reflectie te dempen of te verstrooien, dan komt er nog bij dat het enkel echt goed klinkt indien dat off-axis geluid dicht bij het on-axis geluid leunt (..)

Of axis zit juist wel goed bij D&D omdat dit cruciaal is voor een goed ontwerp van LS. Zie hiervoor de gepubliceerde metingen:

http://dutchdutch.com/assets/images/8c-spec-sheet.pdf


Voor het experiment dempen tot je erbij neervalt want door je DSP (als die het doet) blijft het laag in (goed) verhouding tot het hoog. Zonder DSP en daardoor (verhoudingsgewijs) teveel laag wordt het geluid al snel dof. Mensen die gewoon maar wat gaan dempen zonder het laag aan te pakken, stappen snel in die val.

Daarna kan je stapsgewijs demping van zijwanden afbouwen (en iedere keer opnieuw DSP instellen). Maar plafond en eerste reflectiemuur (achter je LS, en vloer.. Dempen, dempen en nog eens dempen! :)

Ik zou dat gordijn weghalen.




You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Timvg

Citaat van: doorofnight op april 11, 2018, 23:00:30
Of axis zit juist wel goed bij D&D omdat dit cruciaal is voor een goed ontwerp van LS. Zie hiervoor de gepubliceerde metingen:

http://dutchdutch.com/assets/images/8c-spec-sheet.pdf


Voor het experiment dempen tot je erbij neervalt want door je DSP (als die het doet) blijft het laag in (goed) verhouding tot het hoog. Zonder DSP en daardoor (verhoudingsgewijs) teveel laag wordt het geluid al snel dof. Mensen die gewoon maar wat gaan dempen zonder het laag aan te pakken, stappen snel in die val.

Daarna kan je stapsgewijs demping van zijwanden afbouwen (en iedere keer opnieuw DSP instellen). Maar plafond en eerste reflectiemuur (achter je LS, en vloer.. Dempen, dempen en nog eens dempen! :)

Ik zou dat gordijn weghalen.
Jup. D&D doet dat voortreffelijk! Vandaar dat ik ook aangaf op de vorige pagina om die vroege reflecties zo te laten.

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk


chansig

Citaat van: doorofnight op april 11, 2018, 23:00:30
Of axis zit juist wel goed bij D&D omdat dit cruciaal is voor een goed ontwerp van LS. Zie hiervoor de gepubliceerde metingen:

http://dutchdutch.com/assets/images/8c-spec-sheet.pdf


Voor het experiment dempen tot je erbij neervalt want door je DSP (als die het doet) blijft het laag in (goed) verhouding tot het hoog. Zonder DSP en daardoor (verhoudingsgewijs) teveel laag wordt het geluid al snel dof. Mensen die gewoon maar wat gaan dempen zonder het laag aan te pakken, stappen snel in die val.

Daarna kan je stapsgewijs demping van zijwanden afbouwen (en iedere keer opnieuw DSP instellen). Maar plafond en eerste reflectiemuur (achter je LS, en vloer.. Dempen, dempen en nog eens dempen! :)

Ik zou dat gordijn weghalen.

Dat mooie roze gordijn ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

#6406
Excuus voor de dubbelpost dan Tim.

Is het een roze gordijn? Foto's zijn zo slecht dat je net Maz bent in zijn begindagen :)

Het gordijn glanst een beetje, misschien is het een dikgeweven stof die de nuttige eigenschappen van het absorptiespul erachter deels tegenhoudt? Daarmee doe je het gewenste effect deels teniet.

Zelfs gordijnen kunnen reflecteren.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

#6407
Je bedoelt het gordijn achter de speakers ? Nee...die zijn niet roze.  :D

Het is een wat "dikker" gordijn, geweven door kleine Chinese kinderhandjes op een boerderij in Polen. Dus niet glad oid.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Zal eens kijken of ik van de week tijd heb om een meting in REW te doen.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

morca

Je bent druk mee Hans.
Maar wel leuk dat je hier zo induikt.
Mag ik vragen om een waterfall meting ivm de reflecties

Dirk

waterfall gaat volgens mij niet lukken met de hardware die Hans zelf bezit.
gelukkig heeft 'ie die superears waarmee binnen de 10sec duidelijk is of het beter is  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Timvg


DofN

Jou kennende heb je er goed over nagedacht? Maar: MLP zowat in het midden? Hoelang is de ruimte? De belangrijkste knopen verwacht je niet daar?



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Citaat van: Dynky op april 12, 2018, 09:16:53
waterfall gaat volgens mij niet lukken met de hardware die Hans zelf bezit.
gelukkig heeft 'ie die superears waarmee binnen de 10sec duidelijk is of het beter is  ;)

Dit grapje is ouder dan belegen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Timvg

#6414
Citaat van: doorofnight op april 12, 2018, 10:20:05
Jou kennende heb je er goed over nagedacht? Maar: MLP zowat in het midden? Hoelang is de ruimte? De belangrijkste knopen verwacht je niet daar?

Goh 't is eerder een sketch op basis van waar Hans nu zit (zover ik op foto's mag afgaan?)

Bedoeling is de hoeken goed aan te pakken, voor- en achterwand, en dan de laterale reflecties schuin achter de luistpositie aan te pakken -als startpunt-.
Dus ik zou niet teveel belang hechten aan de dimensies op de tekening - eerder de contextuele positie van de demping. Mits er wat diffusie aan te pas komt zou ik nog wat anders gaan doen.

Edit: beetje als vervolg op wat ik hier als plaatste

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51193.msg3142399#msg3142399

DofN

#6415
Ok, zo.

Over het algemeen worden de eerste reflectiepunten aangeraden om aan te pakken en daar ben ik deels vanaf gestapt (ook na bestudering van Toole). Ik heb dat hier thuis ook een tijd lang tweezijdig/symmetrisch gedaan met tamelijk breedbandige absorptie. Uiteindelijk vind ik een asymmetrische absorptie toch lekkerder klinken (en optisch beter: ik heb mijn set in de woonkamer staan). Ik had verwacht dat het beeld scheef zou trekken en dat doet het niet.

Er valt iig genoeg te experimenten. Met eenzijdige breedbandige absorptie heb ik in het midden en hoog iig (geen, weinig) versmerende tweede (en latere) reflecties van de zijwanden.


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Timvg

Juist - trouwens ik (en ik vermoed anderen) heb(ben) ook gewoon niet de luxe om een set volledig symmetrisch te gaan plaatsen. Ik mag dan ook nog geen paneeltjes hangen  :dry:
Achja - kan alleen maar beter worden in een volgende woonst.

martien

Citaat van: doorofnight op april 12, 2018, 10:32:44
Ok, zo.

Over het algemeen worden de eerste reflectiepunten aangeraden om aan te pakken en daar ben ik deels vanaf gestapt (ook na bestudering van Toole). Ik heb dat hier thuis ook een tijd lang tweezijdig/symmetrisch gedaan met tamelijk breedbandige absorptie. Uiteindelijk vind ik een asymmetrische absorptie toch lekkerder klinken (en optisch beter: ik heb mijn set in de woonkamer staan). Ik had verwacht dat het beeld scheef zou trekken en dat doet het niet.

Er valt iig genoeg te experimenten. Met eenzijdige breedbandige absorptie heb ik in het midden en hoog iig (geen, weinig) versmerende tweede (en latere) reflecties van de zijwanden.

Dat vind ik interessant, ik merkte na het plaatsen van absorptie van de eerste reflectiepunten op de zijwanden een duidelijke verbetering van de plaatsing/stereobeeld, en meer rust. Ik heb nooit geprobeerd dit aan een kant te doen in verband met symmetrie en omdat het inderdaad veelvuldig aangeraden word om de eerste reflectiepunten zo te behandelen.

Timvg

Citaat van: martien op april 12, 2018, 11:11:26
Dat vind ik interessant, ik merkte na het plaatsen van absorptie van de eerste reflectiepunten op de zijwanden een duidelijke verbetering van de plaatsing/stereobeeld, en meer rust. Ik heb nooit geprobeerd dit aan een kant te doen in verband met symmetrie en omdat het inderdaad veelvuldig aangeraden word om de eerste reflectiepunten zo te behandelen.

Eerste voorwaarde is dat de speakers zich goed gedragen richting vroege reflectiepunten. En dat zijn er niet zo heel veel  :mellow:

martien

Citaat van: Timvg op april 12, 2018, 11:15:23
Eerste voorwaarde is dat de speakers zich goed gedragen richting vroege reflectiepunten. En dat zijn er niet zo heel veel  :mellow:

Ok duidelijk, toch een paar vragen.
Hoe kom ik daar achter?
Door te testen/luisteren of door te meten?
Of nog een andere optie?

Timvg

Zoiets moet helaas om accuraat te zijn in een dode kamer worden gemeten - of eventueel op een open veld liefst wat van de grond af.
Daarom dat het jammer is dat weinig fabrikanten uitgebreide metingen openbaar maken (als ze die metingen uberhaupt uitvoeren).

Welke speakers heb je?

martien

Aurum cantus v8f
Maar ik heb daar niet veel metingen van kunnen vinden.

Markus2

Citaat van: martien op april 12, 2018, 12:30:09
Aurum cantus v8f
Maar ik heb daar niet veel metingen van kunnen vinden.
Heb je ook enkel gezocht op metingen van de gebruikte ribbon?
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Staaled

#6423
Bij mijn weten bundelen ribbons sterk.

edit: dat is vertikaal.
Lateraal juist niet.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Markus2

Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1