JVC HD-350 review

Gestart door J.A.F._Doorhof, december 3, 2008, 16:19:50

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

J.A.F._Doorhof

Nee.
Er zijn heel veel factoren die te maken hebben met kleurechtheid.

De grayscale calibratie is niets meer en minder als een punt waarop de kleurtemperatuur over komt zoals het bedoeld is, maw als iets blauw gefilterd is dan zal het blauw overkomen, als iets rood gefilterd is zal het rood overkomen.
Als iets neutraal geschoten is zal het neutraal overkomen.

ECHTER dat is voor de midden waardes (of wel grijs en wat daar dicht bij ligt).

Voor KLEURECHTHEID spelen er 2 andere dingen.
1. De kleuren driehoek, de plaatsen waar RGB en CMY liggen.
2. De kleur decoder, de meng verhoudingen van de RGB CMY waardes.

Als je ALLES perfect zou hebben dan heb je een projector die alles laat zien zoals het bedoeld is.
Bepaalde projectoren met een goed werkend CMS kunnen dit, denk aan nieuwe Epson series, de HD750 van JVC en bv Panasonic.

Meestal gaat het echter op 1 van die punten fout, is dat een ramp ?
niet echt.
Als je op een gecalibreerde HD750 het CMS systeem uitzet op een standaard DVD zal de gemiddelde kijker een paar keer goed moeten kijken om het verschil te zien (het is er maar de gemiddelde kijker moet even opletten), zet je het CMS uit op een HD bron word het al veel sneller duidelijk.
Zet je het CMS uit op een scene met veel rood, groen en geel dan is het DIRECT duidelijk.

MAW er speelt nogal wat mee, vandaar dat de projectoren steeds ingewikkelder worden om goed te calibreren, simpel de grayscale en contrast/brightness goed zetten is er niet meer bij, CMS vereist een behoorlijke investering in tijd maar laat het vaak tot in de perfectie toe om een beeld optimaal goed te krijgen.

Nu CMS goed kan zijn zoals op de Epson/Panasonic/JVC's zie ik ook graag dit op alle projectoren en TV's terug komen.

LET WEL :
sommige displays hebben al van nature een goede driehoek en colordecoder check die hebben dus in principe geen CMS nodig.
Maar jammer genoeg hebben de meeste het wel nodig.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Citaat van: Tube-freak op december 20, 2008, 22:55:52
Als je een projector calibreert zou het dan niet zo moeten zijn dat de kleuren dan allemaal redelijk overeen moeten komen met andere gecalibreerde projectors.  Daar is tenslotte de calibratie voor, of zijn er nog andere dingen van invloed op de kleuren?
Je kunt bij de 350 niet alles kleuren parameters instellen zoals bij de 750, dat resulteert dus in theorie in een verschil. In de praktijk zit ik meestal een film te kijken en niet technisch het kleurenbeeld te analyseren, maar dat ben ik  ;)

J.A.F._Doorhof

@diceman,
je moet altijd zelf gaan kijken dat is helemaal waar, maar ik geef gewoon mijn ervaring.
Heb de 350 hier een paar uur gehad samen met de HD750 en vond het toch wel een behoorlijk verschil maar goed ik ben inderdaad geen gemiddelde kijker.
Vind ze beide gewoon goed :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

riwi

Citaat van: diceman op december 20, 2008, 22:58:23
genieten van het beeld, denk van wel is een plaatje O0

Plaatje  :) :



J.A.F._Doorhof

@kjelt,
Zoals aangegeven in mijn voorbeeld ligt het erg aan de afwijking en de scenes die je bekijkt.
Pak bv Edward Scissorhands op BD en je ziet duidelijk een verschil, pak je een DVD van terminator 2 zul je weinig verschil zien....
Hoe kan dat ?
Edward Scissorhands (de buiten scenes) bevatten enorm veel kleur, tegen oververzadiging aan en dan vooral in het groen.
Bij een niet CMS unit word het groen veel te groen weergegeven (niet natuurlijk meer), bij de CMS versie wel.

Waarom Terminator 2 dan niet ?
Die film heeft een behoorlijke voorkeur voor de coole kant, of wel blauw en als je dat bekijkt zit nu net die kant van de driehoek er redelijk op.

Ik adviseer meestal aan mensen om als ze het echt goed willen weten Cars mee te nemen voor het rood en groen en een film als Starship troopers voor zwart detail en eventuele verscherpings fouten.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

diceman

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 20, 2008, 23:04:43
@diceman,
je moet altijd zelf gaan kijken dat is helemaal waar, maar ik geef gewoon mijn ervaring.
Heb de 350 hier een paar uur gehad samen met de HD750 en vond het toch wel een behoorlijk verschil maar goed ik ben inderdaad geen gemiddelde kijker.
Vind ze beide gewoon goed :D

Kijk en dat is precies wat ik bedoel, denk dat jij verder/technischer kijkt dan de gemiddelde formumganger.
Ik kijk of het beeld me aanstaat ( lees een mooi plaatje is voor mij) en ga zitten en geniet.
Ik denk dat jij waarschijnlijk toch nog de laatste % uit het beeld wilt krijgen, die ik al niet eens miste.

En inderdaad ze zijn beide mooi.
Heb ook gezegd dat ik de Rs20 een iets natuurlijkere huidteint zag projecteren, maar het verschil was het mij niet waard, en heb er een sub voor gekocht, daar in tegen kom ik van een Sanyo Lcd pj af en jij ben al drie klasses hoger :)

Mijn advies, mensen geniet en have a good time.

diceman

#56
Citaat van: riwi op december 20, 2008, 23:07:43
Plaatje  :) :




Jammie  :inlove:  :nowink:, maar heb je zowel component als Hdmi aangesloten, zie je verschil onderling.
Blijft een mooi plaatje O0.

riwi

Citaat van: diceman op december 20, 2008, 23:16:05
Jammie  :inlove:  :nowink:, maar heb je zowel component als Hdmi aangesloten, zie je verschil onderling.
Blijft een mooi plaatje O0.

Ik kijk DVD nog altijd via component omdat ik nooit een hdmi dvd speler heb aangeschaft. Mijn oude Philips 963SA klinkt mooier dan de PS3/Samsung BD speler/tvix/popcorn/snazio etc dus als ik concert DVD kijk (da's het enige wat ik nog op DVD gebruik) kijk ik via component. Nog niet geprobeerd op de JVC.

Ik ga nu wat kijken (ipv forummen)  ;)

Kjelt

Frank, ik geloof je meteen. Bij de demo die Kermit gaf zag ik bij Casino royale ook wel wat onecht groene planten. Echter toen was ik echt bezig om het beeld technisch te bekijken. Normaal als ik gewoon film kijk dan zit ik er helemaal in en zeker bij de 350. Dat de 750 nog beter is geloof ik meteen en diegene die dat extra geld hebben en er voor over hebben zullen dit zeker willen. Wel vermoed ik dat heel veel mensen al meer als voldoende plezier met de 350 hebben en dat de 750 qua prijsverschil wel weer een flinke stap is. Als ik voor enkele honderden euro's de CMS erbij had gehad had ik hier zeker voor gekozen, echter 2000 euro oftewel ruim 50% extra op de straatprijs vind ik persoonlijk teveel. De hogere CR van de 750 tov 350 komt waarschijnlijk in mijn woonkamer met wit plafond toch niet tot zijn recht.

J.A.F._Doorhof

Iedere situatie verreist inderdaad een andere aanpak.
Met witte muren heb je inderdaad een nadeel te pakken.
Er zitten wel wat meer verschillen als alleen CR maar je hebt gelijk, over een jaar is er ook natuurlijk dan weer geld over voor een upgrade :D
(als die de moeite waard is natuurlijk).
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

manco401

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 20, 2008, 23:08:00
Edward Scissorhands (de buiten scenes) bevatten enorm veel kleur, tegen oververzadiging aan en dan vooral in het groen.
Bij een niet CMS unit word het groen veel te groen weergegeven (niet natuurlijk meer), bij de CMS versie wel.


Edward Scissorhands heeft dan ook kotslelijke kleuren, cms of geen cms  :tounge2:
Ik vind dat de oorsprong van oversaturatie meestal aan de film zelf ligt. Bijv. de meeste Micheal Bay films en series als CSI hebben al een soort geforceerd contrast met veel overgesatureerde tinten. Ik kan mij voorstellen dat een JVC zonder cms er dan idd een schepje bovenop doet. Dat soort kleurpaletten is jammergenoeg in veel films een plaag aan het worden. Nuja, velen vinden het mooi.

Kjelt

Frank, in een ander topic (21:9 topic) hadden we het kort over de JVC bug.
Lijkt me toch zaak dat hier een firmware update voor komt? Ga jij de bug in ieder geval bij JVC melden?

diceman

Citaat van: riwi op december 20, 2008, 23:23:59
Ik kijk DVD nog altijd via component omdat ik nooit een hdmi dvd speler heb aangeschaft. Mijn oude Philips 963SA klinkt mooier dan de PS3/Samsung BD speler/tvix/popcorn/snazio etc dus als ik concert DVD kijk (da's het enige wat ik nog op DVD gebruik) kijk ik via component. Nog niet geprobeerd op de JVC.

Ik ga nu wat kijken (ipv forummen)  ;)

Lijkt me verstandig :)

J.A.F._Doorhof

@Kjelt,
Ik ga de bug niet melden, de vraag is of ze het als bug zien namelijk.
De hele RGB limited en enhanced is sowieso een heet hangijzer binnen de standaard.
En zoals ook daar aangegeven het is heel simpel op te lossen en zal amper voor problemen zorgen tenzij je zoals ik alles wilt testen en dus toevallig begint met RGB limited :D

@manco,
Ik vind de kleurtjes fantastisch van die film, smaken verschillen :D
vooral de BD :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 20, 2008, 23:42:47
@Kjelt,
Ik ga de bug niet melden, de vraag is of ze het als bug zien namelijk.
De hele RGB limited en enhanced is sowieso een heet hangijzer binnen de standaard.
En zoals ook daar aangegeven het is heel simpel op te lossen en zal amper voor problemen zorgen tenzij je zoals ik alles wilt testen en dus toevallig begint met RGB limited :D
Frank jouw oplossing was toch om de bron op YCB te zetten maar als dit niet kan zoals bij de PCH, dan maar deze op 0-255 RGB zetten?
Anderen beweren dat je nooit een bron op 0-255 RGB mag zetten (blacker then black en whiter then white) of corrigeert de 350 dit zelf?

diceman

Citaat van: Kjelt op december 20, 2008, 23:32:27
Frank, ik geloof je meteen. Bij de demo die Kermit gaf zag ik bij Casino royale ook wel wat onecht groene planten. Echter toen was ik echt bezig om het beeld technisch te bekijken. Normaal als ik gewoon film kijk dan zit ik er helemaal in en zeker bij de 350. Dat de 750 nog beter is geloof ik meteen en diegene die dat extra geld hebben en er voor over hebben zullen dit zeker willen. Wel vermoed ik dat heel veel mensen al meer als voldoende plezier met de 350 hebben en dat de 750 qua prijsverschil wel weer een flinke stap is. Als ik voor enkele honderden euro's de CMS erbij had gehad had ik hier zeker voor gekozen, echter 2000 euro oftewel ruim 50% extra op de straatprijs vind ik persoonlijk teveel. De hogere CR van de 750 tov 350 komt waarschijnlijk in mijn woonkamer met wit plafond toch niet tot zijn recht.


Dat id precies wat ik ook al een aantal keren aangeef, er zal best verschil zijn, echter zie ik het niet/nauwelijks, dus vind ik het niet de 2000 euro meer waard.
Een ander ziet het wel en heeft het er wel voor over.

En als het gras wat groener is het zei zo, het is toch altijd groener bij de buurman :), mij boeit/stoort het niet zo, de 350 is een top projector, en is voor mij voldoende.

@Kjelt ook nog gefeliciteerd mer je aanwinst.

manco401

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 20, 2008, 23:42:47
@manco,
Ik vind de kleurtjes fantastisch van die film, smaken verschillen :D
vooral de BD :D

Mja in het geval van Edward Scissorhands is het natuurlijk wel express gedaan dat het dorpje er zeer fake/kleurig uitziet, in zijn kasteel gebruiken ze dan een totaal ander kleurpalet. Ben anders wel fan van Tim Burton. :)

Tube-freak

Ach de vraag is dan of de film maker de rare kleuren zo bedoelt heeft of dat het gewoon echt niet klopt.
Het is bijna net als audio, de ene opname is de andere niet.

Als er met opzet een film is opgenomen met een sepia effect dan wordt het al lastig om er een goed oordeel over te vellen, zelfs al vergelijk je het met een andere film met een soortgelijk effect.  Met LOTR films zijn de kleuren soms ook niet normaal (meer sprookjes achtig effect) maar wel weer helemaal gemaakt in de sfeer van de film dus dan is het toch ook niet erg dat de kleuren iets afwijken van wat normaal word geacht.






16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

J.A.F._Doorhof

En daar komt het nadeel van een niet CMS systeem om de hoek kijken bij bv edward scissorhands.
Op de HD100 heb ik de film ook gezien en daar gingen de kleurtjes zelfs voor mij te ver, op de HD750 zie ik weer wat ik op de Barco zag.
Maar goed dat is 1 voorbeeld natuurlijk.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MaxxMark

Citaat van: diceman op december 20, 2008, 22:24:10
Daar me vrouw en ik toch in hilversum waren, even bij BB&G langsgegaan.Enerzijds voor de gezelligheid :smile:,anderzijds voor de Jvc.
Toeval wou dat er nog twee forumleden waren ( forumnaam ontschoten :(, eigen naam Bart en Bob, twee gezellige kerels), en zij waren in de homethaether ruimte voor zowel de 350/750 en hun pro broertjes rs10/rs20.

Het is Mark en Bob :P Maar dat geeft niet :)

En inderdaad, het was gezellig om eens een ander forum lid te zien en te spreken :)

In eerste instantie al meteen zeer te spreken over het geluid van de projector; een zeer laag niveau :) Dat is wel wat anders dan die stofzuiger van een Barco die ik hier heb staan.

(just for the record: rs10 = hd350, rs20=hd750)

Onder het genot van een heerlijk kopje Earl Grey thee (welk merk was dat Bjorn/Garmt? ik vond em erg lekker;) ) zijn we begonnen met kijken.

Inderdaad als eerste de RS10 gezien. Omdat ik begin van het jaar de HD1/100 heb bekeken bij BB&G en daar toen ook Transformers op heb gezien, vond ik het aardig om deze mee te nemen in de vergelijking (ondanks dat de kleuren in transformers wat 'raar' zijn).

Het eerste wat mij op viel is dat 'echt' zwart toch niet 'echt' zwart is. Als ik thuis op mijn barco kijk en ik zet mijn desktop background op zwart, dan zie ik gewoon ook écht niets. Alleen als mn ogen gewend zijn (bijv na het film kijken) dan zie ik nog wel eens heel licht strooilicht vanuit de buizen.

Uiteraard is het niet 100% eerlijk om te verwachten dat een projector met een lamp als bron een perfect zwart plaatje kan creeëren. Toch was ik er een klein beetje teleurgesteld door. Dit omdat ik vaker heb gelezen dat men vond dat de JVC tegenwordig wel heel dichtbij Barco "zwart" komt. (uiteraard faalt de barco wel op het moment dat er op het zwart een lichtbron komt. Dan krijg je meteen mooie halo's :))

Vervolgens zijn we verder gegaan met Earth (bos scene's en deep ocean scene's). De bos scene's om het "groen" te kijken (opletten op oversaturation). En daarna naar Deep Ocean om te kijken hoe het met donkere kleuren er uit gaat zien. Hier vond ik weer dat met een volledig donkere kamer, het opvalt dat als in de hoeken een nagenoeg zwart beeld zou moeten zijn, je toch nog ziet dat het iets "lichter" is. Ik moet wel zeggen dat het contrast rete goed is! Vooral in vergelijking met mijn barco ;)

Daarna was het tijd voor Wall-E. Zeer mooi om naar te kijken! Zelf vond ik het lastig om met een animatie naar kleuren te kijken. Je weet niet wat "intentioneel" is en wat niet. Maar het zag er super uit! :wub:

Toen Diceman er bij was gekomen zijn we begonnen met een stukje Baraka (zag er ook weer erg mooi uit, ik blijf het zeggen) en daarna naar "The Dark Knight prologue".

Toen was het tijd voor de wissel naar de RS20. En begonnen we met nogmaals batman.
Zoals diceman al zei was het verschil in onze ogen eigenlijk minimaal. De huidskleuren zagen er ietsje normaler uit en het gras in de earth scene's was iets minder intens. Bij earth had ik hetzelfde gevoel bij de bos scene's (iets minder intens groen). Maar ik kon het gevoel niet van me af schudden dat ik het verschil alleen maar "wil" zien.

Later bleek dat het CMS ook uit stond. En dat verklaart in ieder geval dat ik het verschil niet (of nauwelijks zag). Het gamut van de RS20 was wel iets kleiner dan de RS10, maar zoals ik al zei, ik weet niet of ik het ook écht zag, of dat ik het alleen wilde zien.

Aan het eind hebben we nog even JAmes Bond er bij gepakt en zijn we wat gaan spelen met de THX setting van de RS20 (volgens mij was diceman toen al weer weg). Als je met de THX aan en THX uit gaat kijken en daar tussen wisselt zie je inderdaad verschil tussen beide versies. Maar of je (ik) dat zou bemerken als je ze wisselt en nog een keer dezelfde scene ziet weet ik niet. En daarmee is het dus de vraag of het het prijsverschil rechtvaardigt.

Aan het eind nog even met de iris settings gespeeld. Mij viel op dat als je de iris dicht zet dat het vrijwel geen invloed heeft op totaal "zwart" scene's. Deze blijven op het oog net zo donker als dat ze waren. Wel is het een bijzonder groot verschil in lichte scene's. Met de iris volledig gesloten springt het er niet meer zo van af. Het is nog steeds wel erg mooi, maar minder intens.


Al met al zit ik nog een beetje te tobben. Grootste stap voorwaarts tussen de Rs1/2 en RS10/100 vind ik nog wel dat de bright corners weg zijn. Als ze er al zijn, dan is het zeer minimaal (Bob en ik waren er op een moment niet over uit óf we nou nog wat zagen of dat het aan de film lag).

Ik ben binnen gekomen bij BB&G met het gevoel dat ik de RS20 zou willen. Op papier is hij gewoon beter qua contrast en accurater vanwegen zijn CMS.

Maar na de kijk sessie neig ik toch meer naar de RS10. Als ik de RS20 voor mijzelf moet goedpraten dan is dat volgens mij vooral om mijn gevoel af te kopen ("Je hebt de beste gekocht die er nu is, dus MOET het wel goed zijn" v.s. "Je hebt niet de beste, misschien is de ander wel beter, misschien kijk je naar verkeerde kleuren!").

Het enige verschil zou wat mij betreft ook alleen in dat kleur verschil liggen. Ik heb ook geprobeerd op te letten of het contrast zichtbaar beter/anders werd toen we van de rs10 naar rs20 gingen maar kon hier geen extreem verschil in vinden. Misschien dat een side-by-side comparison (waarbij je dus echt direct kan switchen tussen beide PJ's) een ander resultaat zou opleveren. Maar op dit moment zeggen mijn ogen dat ik voor de RS10 moet gaan.

Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

)p(

Citaat van: manco401 op december 20, 2008, 23:39:08
Edward Scissorhands heeft dan ook kotslelijke kleuren, cms of geen cms  :tounge2:
.

Eigenlijk moet je die film op 35mm bekijken...alleen daar komen de kleuren echt goed tot zijn recht...ze zijn met opzet zo geschoten om het sfeertje te bekijken...maar op dvd blijft er niet veel van over...de bd is al veel beter. Echt problematisch qua conversie naar video formaat is bv Eyes wide shut van Kubrick die haalt qua kleuren echt alles uit het film materiaal...

peter

J.A.F._Doorhof

CitaatLater bleek dat het CMS ook uit stond. En dat verklaart in ieder geval dat ik het verschil niet (of nauwelijks zag). Het gamut van de RS20 was wel iets kleiner dan de RS10, maar zoals ik al zei, ik weet niet of ik het ook écht zag, of dat ik het alleen wilde zien.

Heb je daarna wel een film gekeken met een gecalibreerde CMS aan ?
Vooral in de kleurgradaties scheelt dat namelijk echt behoorlijk.

De THX modes kan ik kort over zijn.
Hoewel de kleuren driehoek meetkundig lijkt te kloppen mis ik erg veel detail in cyaan en blauw, tevens is het beeld ENORM hard en niet rustig.
Heb hier samen met Jaco naar de verschillen zitten te kijken en THX mode ging erg snel uit.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MaxxMark

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 21, 2008, 11:11:06
Heb je daarna wel een film gekeken met een gecalibreerde CMS aan ?
Vooral in de kleurgradaties scheelt dat namelijk echt behoorlijk.

De THX modes kan ik kort over zijn.
Hoewel de kleuren driehoek meetkundig lijkt te kloppen mis ik erg veel detail in cyaan en blauw, tevens is het beeld ENORM hard en niet rustig.
Heb hier samen met Jaco naar de verschillen zitten te kijken en THX mode ging erg snel uit.

Uiteindelijk hebben we niet meer naar een versie met correcte CMS instellingen gekeken. Dit kwam omdat ik "eager" was om beiden te zien, en het demo model er eigenlijk pas net stond (bjorn legde uit waarom niet, maar ben de details daarvan kwijt, dat kan hij vast nog toelichten).

Persoonlijk vind ik dat als ik naar het verschil keek tussen CMS uit, THX uit, wel gecalibreerd  en THX aan dan vond ik het verschil wel aanwezig, maar niet onoverkomelijk.

Als ik dan even puur naar de "cijfertjes" kijk. Dan was het zo dat het gamut van de rs10 redelijk groot was. Bij de RS20 (zonder CMS) ongveer de helft dichter bij 'hoe het hoort'. En de RS20 met THX was  "op de driehoek".

Als ik dat dan vergelijk met wat ik "zie" dan zag ik tussen RS10 en RS20 misschien verschil (was ik dus niet eens zeker). En toen ik van RS20 naar RS20+THX ging zag ik alleen verschil als je THX aan zet en dan THX uit zet.

Voor mn gevoel zijn dat voor het oog 2 relatief kleine stapjes. Terwijl ze er op het papier uit zien alsof het een drama is. Ik sluit me dus aan bij de mening van Diceman dat de "prosumer" het verschil zien, maar dat voor de "enthausiast consumer" het verschil toch erg lastig wordt.

ik probeer natuurlijk een beetje goed te praten dat ik de rs10 wil, want dat scheelt me dus gewoon weer een smak geld ;)

En daarnaast, als ik een RS10 koop en na een half jaar kom ik tot de conclusie dat ik toch eigenlijk de rs20 had gewild, dan kan ik altijd nog besluiten om hem weg te doen en een rs20 te kopen ;) (lees dit niet als dat ik nu zeker ben dat ik een rs10 wil. Ik heb mezelf nog bedenktijd gegeven)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

J.A.F._Doorhof

Zonder cms kijken heeft weinig zin sorry.
Kijk je zonder cms is de 750 iets dynamischer en heeft hij een beter zwart level. Cms maakt echter het grote verschil
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Ik heb samen met Frank goed naar een RS-20 zitten kijken.

De THX stand is niet onaardig uit de doos, maar als je niet de moeite neemt om de unit goed te calibreren dan is dat erg jammer. Je kunt er nog meer uithalen dan er met die standaard setting uitkomt.

Ik heb naar een pre-productie HD-750 bij BB&G gekeken, en daar was het verschil shokkend tussen een standaard setting en de THX setting.  Het verschil tussen een gecalibreerde user setting en de THX stand is wel een stuk kleiner.

Ik heb nog niet een 350 gezien, dus geen oordeel over. Als het blacklevel tussen de 350 en de 750 net zo'n grote stap is als tussen de HD-1 en de HD-100 dan is mij dat snel de meerprijs waard..
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm