hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

hifiman

#10100
De belangrijkste conclusie van gisteravond is eigenlijk dat die prismasonic lens er met de x5000 echt tussen uit moet, dus dat ga ik vanavond doen en dan kijken wat dan mijn bevindingen zijn. Met name het puntje praktische bruikbaarheid van het zoomen tussen 16:9 en 21:9 maak ik mij wat zorgen over (ik ben een pietje precies en wil graag dat het beeld perfect op het scherm past), maar wellicht maak ik mij zorgen voor niks. We gaan het zien vanavond.

Op zich is het positief als de lens er tussen uit kan, dat zou betekenen dat ik na verkoop van x500 en lens een goedkope upgrade heb gedaan (in de zin van weinig of niks bijleggen). Maar ik sluit nog steeds niet uit dat de x500 blijft en de x5000 weer de deur uitgaat , al is dat niet mijn insteek.

Het zal nog wat avonden duren voor ik tot een eenduidige conclusie kan komen, immers ik wil ook nog die autocal doen en nog wat meer vergelijken en testen.

To be continued!

MLCinema

Citaat van: hifiman op maart 21, 2017, 12:43:32
De belangrijkste conclusie van gisteravond is eigenlijk dat die prismasonic lens er met de x5000 echt tussen uit moet, dus dat ga ik vanavond doen en dan kijken wat dan mijn bevindingen zijn. Met name het puntje praktische bruikbaarheid van het zoomen tussen 16:9 en 21:9 maak ik mij wat zorgen over (ik ben een pietje precies en wil graag dat het beeld perfect op het scherm past), maar wellicht maak ik mij zorgen voor niks. We gaan het zien vanavond.

Op zich is het positief als de lens er tussen uit kan, dat zou betekenen dat ik na verkoop van x500 en lens een goedkope upgrade heb gedaan (in de zin van weinig of niks bijleggen). Maar ik sluit nog steeds niet uit dat de x500 blijft en de x5000 weer de deur uitgaat , al is dat niet mijn insteek.

Het zal nog wat avonden duren voor ik tot een eenduidige conclusie kan komen, immers ik wil ook nog die autocal doen en nog wat meer vergelijken en testen.

To be continued!

Interessante maar toch ook ietwat teleurstellende bevindingen tot nog toe. Gelukkig is je X500 nog niet verkocht. Ben benieuwd naar je conclusies.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

hifiman

#10102
Citaat van: Kamidioblitz op maart 21, 2017, 15:12:45
Interessante maar toch ook ietwat teleurstellende bevindingen tot nog toe. Gelukkig is je X500 nog niet verkocht. Ben benieuwd naar je conclusies.
Het is inderdaad tot nu toe niet helemaal wat ik ervan verwacht had. Aan de andere kant, het jeukte vorige keer ook al toen er een x5000 te koop stond en de enige manier om erachter te komen of ik het een upgrade vind is toch in eigen situatie met elkaar vergelijken.


riwi

Citaat van: hifiman op maart 21, 2017, 12:43:32
De belangrijkste conclusie van gisteravond is eigenlijk dat die prismasonic lens er met de x5000 echt tussen uit moet, dus dat ga ik vanavond doen en dan kijken wat dan mijn bevindingen zijn. Met name het puntje praktische bruikbaarheid van het zoomen tussen 16:9 en 21:9 maak ik mij wat zorgen over (ik ben een pietje precies en wil graag dat het beeld perfect op het scherm past), maar wellicht maak ik mij zorgen voor niks. We gaan het zien vanavond.

De hoeveelheid licht is misschien ook even wennen. Ik draai ook nog met iris -6 als er geen forumgenoten bij zijn. Maar ik merk dat de meesten liefst zo veel mogelijk licht zien. Ik kijk zelf zoals jij zegt net zo lief naar een iets rustiger plaatje.

Kwa geheugenstanden voor de lens shift/focus en zoom kan je de eerste 2 standjes direct met de AB oproepen. Dus ik heb daarin ook de 16x9 en 21x9 standen opgenomen. Werkt best goed zolang je niet aan de randen van het bereik zit. Voor mij is het prima. Ik hoef het nooit bij te stellen. Mijn 21x9 stand is lager dan de 16x9 stand, dus ik wijzig alleen de shift en niet de zoom. Maar zoiets zul jij ook moeten als je de lens er tussenuit haalt.

kermit

Citaat van: hifiman op maart 21, 2017, 15:27:10
Het is inderdaad tot nu toe niet helemaal wat ik ervan verwacht had. Aan de andere kant, het jeukte vorige keer ook al toen er een x5000 te koop stond en de enige manier om erachter te komen of ik het een upgrade vind is toch in eigen situatie met elkaar vergelijken.
Lastige keuze. Ik heb ze ook beide gehad.  :D

Kjelt

Citaat van: riwi op maart 21, 2017, 16:11:13
De hoeveelheid licht is misschien ook even wennen. Ik draai ook nog met iris -6 als er geen forumgenoten bij zijn. Maar ik merk dat de meesten liefst zo veel mogelijk licht zien. Ik kijk zelf zoals jij zegt net zo lief naar een iets rustiger plaatje.
Je kunt nooit genoeg licht hebben, je kunt altijd de iris dichtgooien als je minder wilt hebben maar voor HDR heb je gewoon veel licht nodig.

hifiman

Citaat van: Kjelt op maart 21, 2017, 21:20:33
Je kunt nooit genoeg licht hebben, je kunt altijd de iris dichtgooien als je minder wilt hebben maar voor HDR heb je gewoon veel licht nodig.
Dat staat buiten kijf (voor HDR).  :thumbs-up:

hifiman

#10107
Ik heb vanavond de prismasonic lens verwijderd en dat geeft toch een heel ander resultaat!  :pompom:

Ten eerste verklaart het waarom ik gisteren opnieuw moest calibreren want dat moest ik nu weer, de lens heeft dus duidelijk een invloed en/of dat komt omdat met/zonder lens de iris in een andere stand stond om aan een gelijke hoeveelheid licht te komen. Anyway, dit geeft een veel fijner plaatje en nu is de hoeveelheid licht opeens wel wenselijk en ziet het er wel mooi uit.  :wub: Het lijkt erop dat het teveel licht door de prismasonic heen sturen een negatief effect heeft en de kleuren in felle scenes wat fletser doet lijken.

Het zoomen (wisselen tussen lens memories) werkt inderdaad prima. Wat ik wel heel erg mis is dat ik niet meer mijn hele beeld kan zien in 21:9 mode (logisch natuurlijk maar met prismasonic ben ik gewend dat dat wel kan).

Om een lang verhaal kort te maken, de X5000 presteert nu zoals verwacht 8)  Maar toch twijfel ik nog welke projector ik ga houden en welke ik ga verkopen. Onder de streep komt het erop neer: waar kies ik voor? Een dynamisch beeld met veel licht (X5000), of een minder dynamisch plaatje met de ultieme zwartwaarde (X500). Ik heb de X500 advertentie even on hold gezet en ga er nog eens rustig een nachtje over slapen waar ik voor kies.

riwi

Citaat van: hifiman op maart 21, 2017, 23:07:31
Ik heb de X500 advertentie even on hold gezet en ga er nog eens rustig een nachtje over slapen waar ik voor kies.
Dat is verstandig denk ik :) Ik ga zo een nachtje werken ;)

Ik vond bij William met de prismasonic ook een verbetering in contrast en scherpte zonder de lens ervoor. Maar de lens biedt ook weer positieve effecten en mogelijkheden.

hifiman

#10109
Citaat van: riwi op maart 21, 2017, 23:27:00
Dat is verstandig denk ik :) Ik ga zo een nachtje werken ;)

Ik vond bij William met de prismasonic ook een verbetering in contrast en scherpte zonder de lens ervoor. Maar de lens biedt ook weer positieve effecten en mogelijkheden.
Ik heb inderdaad gezien dat het zonder lens scherper werd en een wat beter contrast. Meer licht was voor mij de voornaamste reden destijds van de aanschaf van een anomorpische lens, maar ik kom er nu achter dat het ook een heel praktisch nut heeft dat je constant image height hebt (geen menu of OSD dingetjes die opeens buiten beeld vallen), als je net als ik een 21:9 scherm hebt. Dit alles staat uiteraard los van de kwaliteiten van de X5000.

Werk ze!  :worship:


Kjelt

Interessante ontwikkelingen en bevindingen.

Ik ben zelf wat rustiger geworden in het upgraden, pas als het echt een significante verbetering geeft stap ik weer met alles over, als ik dan alle "issues" lees hier op het forum met HDR, juiste calibraties, licht etc. etc. krijg ik steeds minder zin  ;D Of er moet iets begeven dan kan ik het vervangen natuurlijk.
Laat ze het eerst maar eens allemaal oplossen en voldoende content maken dan kijk ik wel weer verder.

Ben benieuwd naar je uiteindelijke keuze.

hifiman

#10111
Mijn uiteindelijke conclusie:

De X5000 is een pracht van een projector en gaat op meerdere vlakken de RS49 voorbij:

  • Meer licht
  • Scherper dynamischer plaatje
  • Betere MPC
  • Betere Frame Interpolatie
  • UHD (en dus HDR) mogelijkheid

Eigenlijk is de X500 maar op 1 punt net even wat beter en dat is het black level in het allerdiepste zwart. Ik kom echter tot de conclusie dat ik het CIH (constant Image height) principe toch een stuk meer waarde aan hecht dan ik zelf dacht, dat betekent dat ik er voor nu voor kies om met anamorphische lens te blijven draaien. Helaas is de combinatie van X5000 en de Prismasonic geen goede (naar mijn persoonlijke smaak). Ik heb dus een beslissing genomen al was het een hele lastige: ondanks het feit dat de X5000 op meerdere punten de betere projector is, ga ik voorlopig toch de X500 behouden en de X5000 weer verkopen. Wellicht dat ik er in de toekomst anders over ga denken (het CIH verhaal), maar dat zien we dan wel weer (dan koop ik wel weer een X5900 ofzo  ;) ).   

:popcorn:




MLCinema

Citaat van: hifiman op maart 22, 2017, 14:59:24
Mijn uiteindelijke conclusie:

De X5000 is een pracht van een projector en gaat op meerdere vlakken de RS49 voorbij:

  • Meer licht
  • Scherper dynamischer plaatje
  • Betere MPC
  • Betere Frame Interpolatie
  • UHD (en dus HDR) mogelijkheid

Eigenlijk is de X500 maar op 1 punt net even wat beter en dat is het black level in het allerdiepste zwart. Ik kom echter tot de conclusie dat ik het CIH (constant Image height) principe toch een stuk meer waarde aan hecht dan ik zelf dacht, dat betekent dat ik er voor nu voor kies om met anamorphische lens te blijven draaien. Helaas is de combinatie van X5000 en de Prismasonic geen goede (naar mijn persoonlijke smaak). Ik heb dus een beslissing genomen al was het een hele lastige: ondanks het feit dat de X5000 op meerdere punten de betere projector is, ga ik voorlopig toch de X500 behouden en de X5000 weer verkopen. Wellicht dat ik er in de toekomst anders over ga denken (het CIH verhaal), maar dat zien we dan wel weer (dan koop ik wel weer een X5900 ofzo).   

:popcorn:
Wauw! Dat had ik niet verwacht. Wel mooi dat je het zo kan doen. Het is dat ik nu geen budget heb, anders was het voor mij een hele leuke stap geweest...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

kermit

#10113
Citaat van: Kjelt op maart 22, 2017, 10:42:03
Interessante ontwikkelingen en bevindingen.

Ik ben zelf wat rustiger geworden in het upgraden, pas als het echt een significante verbetering geeft stap ik weer met alles over, als ik dan alle "issues" lees hier op het forum met HDR, juiste calibraties, licht etc. etc. krijg ik steeds minder zin  ;D Of er moet iets begeven dan kan ik het vervangen natuurlijk.
Laat ze het eerst maar eens allemaal oplossen en voldoende content maken dan kijk ik wel weer verder.

Ben benieuwd naar je uiteindelijke keuze.
Ik ben ook bekeerd. ;) Het hele HDR hoeft voor mij ook allemaal niet. Het is net als 15 jaar geleden toen de projectoren nog in ontwikkeling waren moest je steeds aan je contrast en brightness  draaien anders was het te donker of te fel.

hifiman

Jongens, ik ben toch bekeerd, de X5000 gaat definitief blijven  :tounge2: :wub:

Ik had wat praktische issues, die overigens niet zozeer met de projector zelf te maken hadden, maar meer met het spelen zonder anamorpische lens op een 21:9 scherm. Ik heb die issues allemaal op kunnen lossen binnen kodi en madvr op de htpc. Het enige wat overblijft is dat ik de onderkant van mijn scherm de masking verder naar beneden door wil trekken i.v.m. restlicht in donkere scenes die in 21:9 zoom mode onder mijn scherm op de lichte muur reflecteert. Dit is uiteraard vrij simpel op te lossen dus dat komt wel goed.

De X5000 is dus uit de verkoop en de RS49 (X500) weer in de verkoop. Ditmaal definitief  :pompom:


kermit

Citaat van: hifiman op maart 25, 2017, 23:24:35
Jongens, ik ben toch bekeerd, de X5000 gaat definitief blijven  :tounge2: :wub:

Ik had wat praktische issues, die overigens niet zozeer met de projector zelf te maken hadden, maar meer met het spelen zonder anamorpische lens op een 21:9 scherm. Ik heb die issues allemaal op kunnen lossen binnen kodi en madvr op de htpc. Het enige wat overblijft is dat ik de onderkant van mijn scherm de masking verder naar beneden door wil trekken i.v.m. restlicht in donkere scenes die in 21:9 zoom mode onder mijn scherm op de lichte muur reflecteert. Dit is uiteraard vrij simpel op te lossen dus dat komt wel goed.

De X5000 is dus uit de verkoop en de RS49 (X500) weer in de verkoop. Ditmaal definitief  :pompom:
Shit ik wilde net de x5000 kopen. :tounge: :tounge:

hifiman


MLCinema

Ach, je kan in ieder geval niet zeggen dat je er niet heel goed over nagedacht hebt! Nu eindelijk definitief Feli met je nieuwe projector!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

hifiman

Citaat van: Kamidioblitz op maart 26, 2017, 07:08:08
Ach, je kan in ieder geval niet zeggen dat je er niet heel goed over nagedacht hebt! Nu eindelijk definitief Feli met je nieuwe projector!
Haha, inderdaad! Dank je  :inlove:

riwi

En ga je nu zonder of met de prismasonic spelen? Wat was het probleem eigenlijk? zoom/afstand? Od de hoeveelheid licht?

Ik besef dat bv de taskbar/tray die je met de HTPC eigenlijk regelmatig nodig hebt niet handig is dat deze buiten je 21x9 vlak valt. Ik heb dat ook met het scherm op 21x9 stand dan zie ik de status van de Oppo amper en er valt wel vaker wat buiten beeld. Dat is soms lastig, maar meestal valt het wel mee.

hifiman

#10120
Ik ga inderdaad zonder prismasonic spelen, MET gaf echt teveel licht en vond ik niet mooi meer.

Er waren 3 zaken die mij in eerste instantie ervan weerhielden om de X5000 te houden:
1. Gezien mijn 21:9 scherm moet ik zonder prismasonic  het beeld uitzoomen als ik een cinemascope formaat film kijk (90% van de tijd dus in mijn geval), daarbij vallen de zwarte balken buiten het scherm en ik ging restlicht zien op mijn licht gekleurde muur onder het scherm en tevens ging er dan licht van de projectiebeam op mijn witte plafond terecht komen.

2. Het tweede was het besef dat ik functionaliteit kwijt raakt (kodi menu niet meer bedienbaar in 21:9 mode en OSD informatie van receiver volume bijvoorbeeld die van het scherm afvalt.

3. Het betere blacklevel van de X500.

Punt 1 ga ik oplossen door verwijderbare extra masking panelen met zwart vilt te gaan maken onder mijn scherm. Het issue van licht op het plafond heb ik opgelost door het beeld naar beneden te shiften en in madvr in te stellen dat in het geval van zwarte balken het beeld volledig bovenin wordt geplaatst.

Punt 2 was i.c.m. wat  kodi instellingen om het menu in het active beeld area kader te houden zo eigenlijk ook opgelost.

Punt 3 kwam ik tot de conclusie dat de voordelen van de X5000 toch zwaarder wegen dan dit ene kleine nadeeltje.

Eind goed al goed  :pompom:


Citaat van: riwi op maart 27, 2017, 16:14:33
En ga je nu zonder of met de prismasonic spelen? Wat was het probleem eigenlijk? zoom/afstand? Od de hoeveelheid licht?

Ik besef dat bv de taskbar/tray die je met de HTPC eigenlijk regelmatig nodig hebt niet handig is dat deze buiten je 21x9 vlak valt. Ik heb dat ook met het scherm op 21x9 stand dan zie ik de status van de Oppo amper en er valt wel vaker wat buiten beeld. Dat is soms lastig, maar meestal valt het wel mee.

hifiman

#10121
Ik heb niet stilgezeten en heb ondertussen een 2de hdmi verbinding gerealiseerd van de projector naar de andere kant van de kamer, wederom via een hdmi extender (die 4K ondersteund).

HDMI1 van de projector staat nog steeds aangesloten op de HDMI out van de Onkyo surround processor. HDMI2 van de projector gaat rechtstreeks naar de HTPC. Op deze manier voorkom ik dat ik mijn surround processor zou moeten upgraden, terwijl dat ding gewoon uitstekend bevalt!

Tevens heb ik vandaag een nieuwe videokaart gehaald voor de HTPC, een Nvidia GTX1070 met 2 hdmi uitgangen. Dit brengt als voordeel dat ik nu 4K materiaal kan kijken met behoud van mijn kwalitatief hoge MadVR instellingen en zonder haperingen. Dankzij de 2de hdmi uitgang van de videokaart heb ik toch hoogwaardig geluid erbij zoals ik dat al gewend was :-)

Ik heb een en ander vanmiddag al getest en het werkt. Of het ook echt goed werkt zonder problemen ga ik vanavond eens rustig bekijken.

hifiman

#10122
Vervolgens heb ik vandaag ook nog 2 panelen met zwart plakvilt gemaakt voor onder het scherm, dit is om het restlicht van de zwarte balken bij een cinemascope formaat film niet te hoeven zien, op mijn lichter muur zag ik het duidelijk en dat stoorde mij.

De panelen staan los en zijn dus na het film kijken weer te verwijderen. Alleen een beetje jammer dat ik niet doorhad dat ik te lange nietjes gebruikt heb en deze er bij het 1e paneel net zichtbaar doorheen gekomen zijn aan de voorkant. :nopompom: Afijn, het valt niet echt op en ik kan het altijd nog een keer opnieuw doen als ik dat wil.  :D

reza

Ja is indd een beetje jammer, ik zie ze namelijk ook zitten....



:tounge2:
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

riwi

#10124
Mooi zo met dat paneel eronder erbij. Kadert het goed af. Geeft een mooi kijkdoos gevoel denk ik, als het donker is.

Komt er ooit ook nog een PC drive voor UHD disks? Ik heb daar wel iets over gelezen dat die er al zou zijn inmiddels. Maargoed je wil voornamelijk files spelen denk ik.