Accuphase gebruikers & liefhebbers topic

Gestart door Xander32, november 5, 2022, 08:54:17

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

graafie

#700
*

Huub-13

Citaat van: roeleken op september  6, 2023, 10:01:23Deze gebruik je om meer controle te hebben over je volume stappen.  Het gaat minder snel omhoog, vooral handig als je bron erg hard binnenkomt en je met een ab werkt. Je kunt dan soms net dat volumestandje er tussenin krijgen. Maar idd wel opletten als je 'm per ongeluk uitzet en de volumeknop vrij hoog staat :)

Het zou onbegrijpelijk zijn van Accuphase als ze met die "attenuator"-knop de werking bedoelen die jullie aangeven.
Met dat knopje ingedrukt zit je al gauw met de volumeknop in een stand tussen 12 en 3 uur te werken.
Stel je voor dat jij of iemand anders op zo'n moment het knopje per ongeluk nogmaals indrukt . . .
Ernstige beschadiging van de speakers ligt dan op de loer.
De Accuphase-ontwerpers lijken me te intelligent om een dergelijke riskante functie (totaal niet foolproof!) te implementeren.
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

roeleken

Citaat van: DofN op september  6, 2023, 11:05:07Dat kan je toch makkelijk proberen. Kijk hoeveel je de knop moet draaien om er bijv. 1 dB bij te krijgen. Druk het knopje van de attentuator in, volume gaat 20dB naar beneden. Kijk dan of je langer/verder moet draaien om er 1dB bij te krijgen. Draai je langer/meer dan "normaal", dan zijn er meer stapjes te maken met de volumeknop en de attentuator aan.

Ik vind het niet aannemelijk want volgens Accuphase heeft AAVA 16 stapjes en en er komen niet meer bij als je de attenuator aanzet:

"Attenuator and balance control also implemented by AAVA

The functions of the attenuator and the left/right balance control are covered by the AAVA circuit as well, eliminating the need for additional circuit stages. Keeping the configuration simple helps to maintain sonic purity."

Volgens de gebruiksaanwijzing doet de knop niets meer dan -20dB.


volgens mij is er nog geen AAVA volumeregeling op de E406, pas bij de E450 series is deze gekomen. 
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

roeleken

Citaat van: Huub-13 op september  6, 2023, 12:48:22Het zou onbegrijpelijk zijn van Accuphase als ze met die "attenuator"-knop de werking bedoelen die jullie aangeven.
Met dat knopje ingedrukt zit je al gauw met de volumeknop in een stand tussen 12 en 3 uur te werken.
Stel je voor dat jij of iemand anders op zo'n moment het knopje per ongeluk nogmaals indrukt . . .
Ernstige beschadiging van de speakers ligt dan op de loer.
De Accuphase-ontwerpers lijken me te intelligent om een dergelijke riskante functie (totaal niet foolproof!) te implementeren.
standje 12 en 3 echt niet hoor met de attenuator :),  eerder standje kwart voor en wat verder.  En ja, het kan tricky zijn met die knop, maar ik ben altijd gewend na een buizenversterker gehad te hebben om het volume op 0 te zetten als ik 'm uitzet.
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

DofN

Citaat van: roeleken op september  6, 2023, 13:26:33volgens mij is er nog geen AAVA volumeregeling op de E406, pas bij de E450 series is deze gekomen. 

Kun je het nog steeds proberen. En het lijkt me nog steeds sterk dat je er opeens stapjes bij krijgt. In een volledig digitaal domein zou het kunnen. Maar zo is de volumeregeling van Accuphase niet.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

graafie

Citaat van: roeleken op september  6, 2023, 13:28:34standje 12 en 3 echt niet hoor met de attenuator :),  eerder standje kwart voor en wat verder.  En ja, het kan tricky zijn met die knop, maar ik ben altijd gewend na een buizenversterker gehad te hebben om het volume op 0 te zetten als ik 'm uitzet.

Dat ben ik me nu ook aan het aanleren, de volumeknop op 0 als ik hem uitzet. Vanmiddag lekker geluisterd naar muziek, eerst vanaf de cd speler en daarna over naar vinyl....man man, genieten hoor. Moest wel even de balans iets corrigeren, de rechter meter slaat iets verder door als ik het knopje op 0 zet.  :D

FS249

Veel luister plezier met jouw nieuwe aanwinst! Super mooie amp! :worship:
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

minplus

Altijd naar 0 bij het uitzetten. Doe ik al 60 jaar.
Ook al gaat het soms fout, zoals in de logeerkamer waar katten van een dochter logeerden. Ging daar de zaak opruimen en heb daarbij even de installatie daar aangezet.
Dacht er even niet aan dat die lieve kutkatten kopjes geven en in dit geval ook aan de volumeknop van de versterker...... ;D
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

FS249

Citaat van: minplus op september  6, 2023, 19:52:00Altijd naar 0 bij het uitzetten. Doe ik al 60 jaar.

Is bij mij ook standaard. Always.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Xander32

#709
En toch denk ik dat een attentuator zo is bedoeld, om bij een te hard uitsturende bron en/of om bij speakers met een erg hoge gevoeligheid, wat meer speelruimte te hebben met de volumeknop.

...en gelukkig is niet alles en iedereen foolproof, moet er niet aan denken, boring joh.
Het Accuphase-volk, leeft nou eenmaal een leven on the edge, spannend 😅 JOLO 🤣

Citaat van: Huub-13 op september  6, 2023, 12:48:22Het zou onbegrijpelijk zijn van Accuphase als ze met die "attenuator"-knop de werking bedoelen die jullie aangeven.
Met dat knopje ingedrukt zit je al gauw met de volumeknop in een stand tussen 12 en 3 uur te werken.
Stel je voor dat jij of iemand anders op zo'n moment het knopje per ongeluk nogmaals indrukt . . .
Ernstige beschadiging van de speakers ligt dan op de loer.
De Accuphase-ontwerpers lijken me te intelligent om een dergelijke riskante functie (totaal niet foolproof!) te implementeren.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Laan

Een kennis van me had dat met een Jadis da50. Speelde knalhard op stand 1. Was een modi van de Duitse dealer. Het idee erachter weet ik niet. Misschien is dat hier ook aan de orde? (En verklaart dat het bestaan van dat printplaatje? De originele wellicht?)
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

graafie

Citaat van: Laan op september  7, 2023, 08:10:22Een kennis van me had dat met een Jadis da50. Speelde knalhard op stand 1. Was een modi van de Duitse dealer. Het idee erachter weet ik niet. Misschien is dat hier ook aan de orde? (En verklaart dat het bestaan van dat printplaatje? De originele wellicht?)

geen idee.....

nog even over die attenuator knop, het lijkt me toch raar dat die is bedoeld om het geluid tijdelijk te dempen als je bv telefoon krijgt of iets dergelijks. Je bent sneller als je met je afstandsbediening het volume omlaag brengt of dat je er naar toe loopt en de volumeknop terugdraait...

roeleken

#712
Citaat van: graafie op september  7, 2023, 10:14:38geen idee.....

nog even over die attenuator knop, het lijkt me toch raar dat die is bedoeld om het geluid tijdelijk te dempen als je bv telefoon krijgt of iets dergelijks. Je bent sneller als je met je afstandsbediening het volume omlaag brengt of dat je er naar toe loopt en de volumeknop terugdraait...
ja, lijkt me ook. Toch zag ik deze uitleg bij een folder op internet van een Accuphase voorversterker.  Maar je kunt 'm gebruiken zoals je wilt natuurlijk :)   

Je hebt toch echt betere controle bij gebruik wanneer het anders bij standje 1 al luid gaat.

Je kunt ook even een stille bron kiezen met je ab als je gebeld wordt, of gewoon niet opnemen :)
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

roeleken

Citaat van: roeleken op september  7, 2023, 11:39:51ja, lijkt me ook. Toch zag ik deze uitleg bij een folder op internet van een Accuphase voorversterker.  Maar je kunt 'm gebruiken zoals je wilt natuurlijk :)   

Je hebt toch echt betere controle bij gebruik wanneer anders bij standje 1 het al luid gaat.

Je kunt ook even een stille bron kiezen met je ab als je gebeld wordt, of gewoon niet opnemen :)
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

graafie

#714
Citaat van: roeleken op september  7, 2023, 11:39:51ja, lijkt me ook. Toch zag ik deze uitleg bij een folder op internet van een Accuphase voorversterker.  Maar je kunt 'm gebruiken zoals je wilt natuurlijk :)   

Je hebt toch echt betere controle bij gebruik wanneer het anders bij standje 1 al luid gaat.

Je kunt ook even een stille bron kiezen met je ab als je gebeld wordt, of gewoon niet opnemen :)

Ik ga dan voor de laatste optie, gewoon niet opnemen. (tenzij het m'n vrouw is natuurlijk  :D ) Ik kan stand 2 halen als ik cd's afspeel zonder gebruik van de dempingsknop. Is goed te doen. Luister ik naar vinyl via de line 1 ingang dan kan ik makkelijk stand 4 halen. Ik begin er al aardig aan te wennen.  :headbanging:  :headbanging:  :headbanging:

Mediator

Mooie aanwinst Graafie zo'n 408. Veel luisterplezier!

vanzomereng

#716
Ik had eens een versterker (Dussun V6i) met een motorgestuurde volumemeter, bij het uitschakelen v/d versterker, werd het volume altijd automatisch terug naar 0 gedraaid  :clapping:

Zit deze functionaliteit niet op deze zeer vele malen duurde Accuphase-versterkers?  :eh:
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Rowdy

Volgens het blokschema van de E-408 staat de "Attenuatorschakelaar" tussen de balansregelaar en volumeregelaar getekend. Dan wordt het na mijn mening gebruikt als tijdelijke oplossing om het volume niveau te verlagen met 20 dB (dit getal staat in de handleiding) om bijvoorbeeld een telefoon gesprek te voeren.

graafie

Citaat van: Rowdy op september  7, 2023, 19:39:38Volgens het blokschema van de E-408 staat de "Attenuatorschakelaar" tussen de balansregelaar en volumeregelaar getekend. Dan wordt het na mijn mening gebruikt als tijdelijke oplossing om het volume niveau te verlagen met 20 dB (dit getal staat in de handleiding) om bijvoorbeeld een telefoon gesprek te voeren.

Het zou zomaar kunnen hoor maar....neem van mij aan dat ik geen telefoongesprek kan voeren als ik de attenuator knop gebruik....dan kan ik er nog geen zak van verstaan.  :D  :D  :D

M@rcel

Wilde de E-280 bestellen, maar kreeg te horen dat deze waarschijnlijk opgevolgd gaat worden door de E-2000.
Ergens wel logisch, want intussen is de 400 opgevolgd door de 4000 en de 500 door de 5000.
Iemand hier die daar misschien iets meer over weet?
Hoef niet persé de allernieuwste, duurt misschien nog lang voordat die uitkomt en zal waarschijnlijk ook wel duurder worden.
Wie gaat mij overhalen om gewoon de E-280 te bestellen 😬😂
Accuphase E-280 | Eversolo DMP-A6 | miniDSP Flex | Marantz UD5007 | Pro-ject  Debut Carbon EVO | Pro-ject Phono Box S3 b | Fyne Audio F501sp |  LG OLED55G1RLA | AppleTV | QNAP TS-251A

Laan

Nieuw kent lange levertijden. Prijs is natuurlijk hoger. De wappers verdwijnen op nieuwe modellen. Een nieuwe e 280 of jong gebruikte is nog niet zo gek denk ik.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Xander32

 :nowink:

... in de nieuwe modellen (E-4000 en E-5000) zijn ze zelfs iets groter en ietwat meer helder dan in de modellen die zij opvolgen. Dat zal voor een eventuele E-2000 niet anders zijn.

Ik verwacht dat je heel blij zal zijn met een E-280. Wellicht kan @Rob46 je nét dat laatste zetje geven 😃


Citaat van: Laan op september  7, 2023, 21:34:48Nieuw kent lange levertijden. Prijs is natuurlijk hoger. De wappers verdwijnen op nieuwe modellen. Een nieuwe e 280 of jong gebruikte is nog niet zo gek denk ik.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mediator

:sly: ik zeg het nog maar een keer. Op een Accuphase horen wappers

Xander32



Citaat van: M@rcel op september  7, 2023, 21:28:47Wilde de E-280 bestellen, maar kreeg te horen dat deze waarschijnlijk opgevolgd gaat worden door de E-2000.
Ergens wel logisch, want intussen is de 400 opgevolgd door de 4000 en de 500 door de 5000.
Iemand hier die daar misschien iets meer over weet?
Hoef niet persé de allernieuwste, duurt misschien nog lang voordat die uitkomt en zal waarschijnlijk ook wel duurder worden.
Wie gaat mij overhalen om gewoon de E-280 te bestellen 😬😂
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Laan

Mooie review! Ondanks het wapper verhaal dat niet van belang is denk ik dat dit mooi zat is voor een fyne f501sp.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3