Basstraps

Gestart door Blockbuster, februari 27, 2024, 10:28:43

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Blockbuster

Beste forumleden, even een korte vraag  ;D

Nu ik alle onderdelen heb wil ik beginnen met afbouwen van mijn kleine thuisbioscoop.

Echt wil ik graag tijdens het afbouwen rekening houden met de akoestiek.

Links en rechts komen de schuine daken samen bij de grond. Graag wil ik daar een kleine kastenwand maken van ongeveer 60cm voor het opslaan voor wat rotzooi. Nu dacht ik dan om de deuren icm Rockwool te maken zodat ik gelijk een basstrap heb.

Ook dacht ik boven in het plafond tussen de balken Rockwool te stoppen en afmonteren met een zwart gespannen doek.

Ik hoor graag jullie mening  :headbanging:

Alvast bedankt!


jahtari

Hoe meer hoe beter...! Goede ideeën en plekken ook, dan heb je er geen last van. De rockwool in de kastjes zal niet veel doen denk ik, omdat je dan nog altijd de hard reflectie van de kastjes hebt.

Misschien kun je het plafon nog wat lager maken en dus nog meer dempen, groter oppervlakte en diepte.

Ik heb drie kuub aan absorberend materiaal in mijn HT en dat levert mij een heerlijke sound op.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Sjaak_Banaan

Waarom Rockwool? Misschien liever het goedkoopste glaswol met lage dichtheid en dan een laagje Dacron zodat er geen vezels kunnen ontsnappen.

Je zou de kastjes nog 'open' kunnen laten door i.p.v. een echte deur, gewoon een frame met mooie open, gespannen stof te maken. Dan zou je de ruimte in de kastjes die je niet benut ook vol kunnen stoppen met absorptiemateriaal.
Als je het mooi wil aankleden zou je zelfs bedrukte stof, bijvoorbeeld Decotex kunnen gebruiken.
Hoge frequenties zullen daar minder goed doorheen gaan, maar lage frequenties wel.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Blockbuster

Citaat van: jahtari op februari 27, 2024, 11:12:12Hoe meer hoe beter...! Goede ideeën en plekken ook, dan heb je er geen last van. De rockwool in de kastjes zal niet veel doen denk ik, omdat je dan nog altijd de hard reflectie van de kastjes hebt.

Misschien kun je het plafon nog wat lager maken en dus nog meer dempen, groter oppervlakte en diepte.

Ik heb drie kuub aan absorberend materiaal in mijn HT en dat levert mij een heerlijke sound op.

Ooh oke top! ja ik ben bang dat misschien mijn geluid dood slaat of hoe het hook heet  :wub:

Blockbuster

Citaat van: Sjaak_Banaan op februari 27, 2024, 12:14:08Waarom Rockwool? Misschien liever het goedkoopste glaswol met lage dichtheid en dan een laagje Dacron zodat er geen vezels kunnen ontsnappen.

Je zou de kastjes nog 'open' kunnen laten door i.p.v. een echte deur, gewoon een frame met mooie open, gespannen stof te maken. Dan zou je de ruimte in de kastjes die je niet benut ook vol kunnen stoppen met absorptiemateriaal.
Als je het mooi wil aankleden zou je zelfs bedrukte stof, bijvoorbeeld Decotex kunnen gebruiken.
Hoge frequenties zullen daar minder goed doorheen gaan, maar lage frequenties wel.

omdat ik dacht dat rockwool beter is kwa demping?  :blink:
Heb het idd verkeerd neergezet. Ik wil daar een kasten maken. en die ik dan afsluit door middel van rockwool met gespannen doek. Dus dan is het een basstrap en deur in één  ;D

jahtari

Citaat van: Blockbuster op februari 27, 2024, 13:37:05Ooh oke top! ja ik ben bang dat misschien mijn geluid dood slaat of hoe het hook heet  :wub:
Ik zeg: hoe meer, hoe beter - zeker met surround geluid waar je 5/7/9/.... speakers hebt.

Alle ruimte informatie zit in de audio stream, je hebt geen extra reflecties nodig.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Blockbuster

Citaat van: jahtari op februari 27, 2024, 13:50:54Ik zeg: hoe meer, hoe beter - zeker met surround geluid waar je 5/7/9/.... speakers hebt.

Alle ruimte informatie zit in de audio stream, je hebt geen extra reflecties nodig.

Oke top!
Zelf dacht ik ook om de complete muur rondom het scherm met noppenschuim te beplakken. Heb voor voor het idee even stuuc loper tegen de muur geplakt  :P 



Sjaak_Banaan

PAS OP: Het gaat wél dood klinken als je alléén met dun schuim en dunne panelen gaat werken, dat werkt alleen in de hogere frequenties!

Je moet breedbandig absorberen, dan krijg je een 'droge' ruimte, dus dikke panelen maken 20-30 cm, zo dik als het kan. ;)

Voor het idee, dit zijn geperste glaswolpalen waar ik zelf mee bezig ben:



Dan zie je onderin bij dubbellaags, dus 20 cm, dat ze nog steeds maar een absorptiecoëfficiënt van 0,9 hebben bij 125 Hz. Ga je nog dunner, dan wordt het nog minder. ;)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Sjaak_Banaan

Citaat van: Blockbuster op februari 27, 2024, 13:56:46Oke top!
Zelf dacht ik ook om de complete muur rondom het scherm met noppenschuim te beplakken. Heb voor voor het idee even stuuc loper tegen de muur geplakt  :P 

Hoe groot is jouw kijkhoek en de afstand tot het scherm?
Wellicht zou je groter kunnen als het scherm lager hangt met de luidsprekers er achter?
Kan de maten moeilijk inschatten zo. :P
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Blockbuster

Citaat van: Sjaak_Banaan op februari 27, 2024, 14:21:00PAS OP: Het gaat wél dood klinken als je alléén met dun schuim en dunne panelen gaat werken, dat werkt alleen in de hogere frequenties!

Je moet breedbandig absorberen, dan krijg je een 'droge' ruimte, dus dikke panelen maken 20-30 cm, zo dik als het kan. ;)

Voor het idee, dit zijn geperste glaswolpalen waar ik zelf mee bezig ben:



Dan zie je onderin bij dubbellaags, dus 20 cm, dat ze nog steeds maar een absorptiecoëfficiënt van 0,9 hebben bij 125 Hz. Ga je nog dunner, dan wordt het nog minder. ;)


ooh oke dus als ik de 2 kasten wanden maak van 10cm rockwool van 400x60cm kan het dood gaan klinken?
Het scherm is 98inch met daaromheen 8cm frame. De kijkafstand is een kleine 3m. Lager hangen kan eigenlijk niet echt, want nu hangt de onderkant nog maar 60cm van de grond :crazy:

morca

Teveel kan zeker wel.
Jouw punt is niet zo hoog.
Dat kan wel denk ik.
Ik heb iemand hier in het verleden zijn koof helemaal vol zien proppen.
Dat was teveel hij moest de helft eruit halen.
Dan kan je testen.

Net als panelen op de reflectie punten, gewoon testen.
Ik zou steenwol of koudschuim k50 gebruiken voor de panelen.
Liefst wel 10 cm dik minimaal.

Sjaak_Banaan

#11
Het is maar de vraag of je het nodig hebt, misschien is het al best prima bij jou.
Meten is weten!

Persoonlijk denk ik dat breedbandig absorberen niet snel kwaad kan, je kunt het 'hoog' wellicht iets ontzien door slats of scatterplates voor je panelen te maken.

10 cm Rockwool gaat vast wat door, maar daar achter zit weer lucht, dus dat heeft ook weer impact.
Je kan het grof berekenen: http://www.acousticmodelling.com/8layers/porous.php
Moet je even de Pa.s/m2 waardes even achterhalen, die staan bij Rockwool op de site als het goed is.

Het scherm hangt bij mij maar ~30 cm van de grond, vind het totaal niet storend, eerder prettig, dan hoef ik niet naar boven te kijken. Speaker staat hier wel achter het scherm. ;)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Rob_Dingen

Zou eerst eens beginnen met meten in de ruimte zoals een RT60 meting.
En van daar uit gaan werken.
Het gevaar van teveel dempen op bepaalde frequentie gebieden daarmee kan het onevenwichtig gaan klinken.

Rob

Blockbuster

Citaat van: Sjaak_Banaan op februari 27, 2024, 14:40:16Het is maar de vraag of je het nodig hebt, misschien is het al best prima bij jou.
Meten is weten!

Persoonlijk denk ik dat breedbandig absorberen niet snel kwaad kan, je kunt het 'hoog' wellicht iets ontzien door slats of scatterplates voor je panelen te maken.

10 cm Rockwool gaat vast wat door, maar daar achter zit weer lucht, dus dat heeft ook weer impact.
Je kan het grof berekenen: http://www.acousticmodelling.com/8layers/porous.php
Moet je even de Pa.s/m2 waardes even achterhalen, die staan bij Rockwool op de site als het goed is.

Het scherm hangt bij mij maar ~30 cm van de grond, vind het totaal niet storend, eerder prettig, dan hoef ik niet naar boven te kijken. Speaker staat hier wel achter het scherm. ;)

Word dus nog aardig wat zoek werk haha.
Ooh echt mij leek dat persoon te laag  :o  aangezien ik er een bank ga neerzetten en 9/10 x toch onderuit lig 8)

Blockbuster

Citaat van: Rob_Dingen op februari 27, 2024, 14:49:06Zou eerst eens beginnen met meten in de ruimte zoals een RT60 meting.
En van daar uit gaan werken.
Het gevaar van teveel dempen op bepaalde frequentie gebieden daarmee kan het onevenwichtig gaan klinken.

Rob
[/quot
Citaat van: Rob_Dingen op februari 27, 2024, 14:49:06Zou eerst eens beginnen met meten in de ruimte zoals een RT60 meting.
En van daar uit gaan werken.
Het gevaar van teveel dempen op bepaalde frequentie gebieden daarmee kan het onevenwichtig gaan klinken.

Rob

Dus het komt er eigenlijk op neer dat ik eerst alleen het frame maak en dan alle speakers neerzet, ruimte meeting doe en dan er voor moet kiezen of deels afdichten met Rockwool of compleet dicht met hout.

jahtari

Geen noppenschuim gebruiken! Dat haalt alleen het hoog eruit en dat klinkt niet. Sowieso vies spul dat vergaat.

Ik zou zelf ook geen rockwool gebruiken, maar akotherm als vulmateriaal gebruiken. Lijkt me gewoon gezonder.

En idd zoals hierboven al vermeld, vooral dikke panelen gebruiken. Dat dempt ook mid en laag, en voor sublaag heb je heeeeel veel absorptie nodig.

En ikzelf zou het scherm lager hangen, tenzij je achterover wilt leunen en omhoog kijken.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Rob_Dingen

Je hoeft het niet af te dichten met hout je zou er ook plastic over kunnen spannen en dan dempt hij het hoog niet alleen laag en mid.
Maar dat kun je pas bepalen als je gemeten hebt.
Wel kun je beginnen op de eerste reflectie punten demping platen op te hangen en daarna gaan meten en kijken hoe het er uitziet.

Rob

Christof_G

#17
Ik zou het scherm ook wat lager hangen en voor een 2,35:1 scherm gaan. Dan is het minder hoog en breder, ideaal voor schuine daken.
Speakers: 3 x M&K Sound S150 | 2 x M&K S150T | 2  x M&K MP150 | 4 x B&W CCM663RD | 2 x A*BNB 10PP sub | 2 x JL Audio E112
Elektronica: Arcam AV860 + PA720 + PA410 | miniDSP 2x4 HD | Bluesound Node 2i
Video: JVC N7 | Vero V | Panasonic UB424

Blockbuster

Citaat van: Christof_G op februari 27, 2024, 21:10:59Ik zou het scherm ook wat lager hangen en voor een 2,35:1 scherm gaan. Dan kan is het minder hoog en breder, ideaal voor schuine daken.

Ik ga eerst dit eens proberen. Is voor mij de eerste x een projector met doek. Ook wil ik mijn center onder het scherm hangen, waarbij hij nu nog op een redelijk mooie hoogte komt. Anders moet ik en AT scherm hebben en alles wat daarbij komt  :'(

Sjaak_Banaan

#19
Citaat van: Blockbuster op februari 27, 2024, 21:51:42Ik ga eerst dit eens proberen. Is voor mij de eerste x een projector met doek. Ook wil ik mijn center onder het scherm hangen, waarbij hij nu nog op een redelijk mooie hoogte komt. Anders moet ik en AT scherm hebben en alles wat daarbij komt  :'(

Als je goedkoop AT eens wil proberen, dan zou je ook lycra kunnen aanschaffen, gewoon online te verkrijgen.
Dat is van dat badpakkenstof, eventueel dubbellaags voor hogere gain of met zwart stof erachter.
Daar projecteer ik al jaren op (1 laag wit, 1 laag zwart), het heeft wel een lage gain, ik schat 0,6 ofzo, dus je verliest best wat licht.
Hier gewoon op een houten frame gespannen en geniet.
Ondanks dat al jaren plezier van gehad en nu bijna klaar voor een commercieel scherm. :)

Zelf vind ik de center onder het doek afleiden, merk dat ik dan naar beneden kijk.
Wanneer je er verder vanaf zit vind ik het minder storend, qua geluid dan.
Doe je het toch, hou er dan rekening mee dat je mogelijk lichtreflecties krijgt op de speaker.
Dan is bekleden met plakvelours van DC-fix of Adamantium een mooie oplossing.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Blockbuster

Citaat van: Sjaak_Banaan op februari 27, 2024, 22:48:00Als je goedkoop AT eens wil proberen, dan zou je ook lycra kunnen aanschaffen, gewoon online te verkrijgen.
Dat is van dat badpakkenstof, eventueel dubbellaags voor hogere gain of met zwart stof erachter.
Daar projecteer ik al jaren op (1 laag wit, 1 laag zwart), het heeft wel een lage gain, ik schat 0,6 ofzo, dus je verliest best wat licht.
Hier gewoon op een houten frame gespannen en geniet.
Ondanks dat al jaren plezier van gehad en nu bijna klaar voor een commercieel scherm. :)

Zelf vind ik de center onder het doek afleiden, merk dat ik dan naar beneden kijk.
Wanneer je er verder vanaf zit vind ik het minder storend, qua geluid dan.
Doe je het toch, hou er dan rekening mee dat je mogelijk lichtreflecties krijgt op de speaker.
Dan is bekleden met plakvelours van DC-fix of Adamantium een mooie oplossing.

Ken dat idd altijd een proberen ja  :clapping:  Thnx voor de info :headbanging:  heb nu zelf een projecta homescreen deluxe net 0,6 gain. Ook heb ik nog een ander doek liggen geen flauw idee welke gain etc  :blush:

Gelukkig is mijn center van boven mat leer dus dat weerkaatst minimaal  :headbanging:

Sjaak_Banaan

Citaat van: Blockbuster op februari 27, 2024, 22:52:34Ken dat idd altijd een proberen ja  :clapping:  Thnx voor de info :headbanging:  heb nu zelf een projecta homescreen deluxe net 0,6 gain. Ook heb ik nog een ander doek liggen geen flauw idee welke gain etc  :blush:

Gelukkig is mijn center van boven mat leer dus dat weerkaatst minimaal  :headbanging:

0,6 is wel laag voor een commercieel scherm of niet? Of is dat al een AT scherm? :P
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Blockbuster

Citaat van: Sjaak_Banaan op februari 27, 2024, 22:59:180,6 is wel laag voor een commercieel scherm of niet? Of is dat al een AT scherm? :P

Nee valt mee komen de zwart waardes er beter uit. Heb de jvc x7500 blijkbaar produceert die behoorlijk wat licht dus dan is 0,6 prima  :clapping:

reza

Ik zou nooit een 0.6 gain scherm nemen met een 7500!!
Je zwart loopt dan helemaal dicht..
Het is juist mooi om boven de 1.0 te gaan zitten, want je wilt juist veel licht hebben op het doek, zeker met HDR en zeker als je geen oplossing hebt voor HDR, zoals madVR of iets dergelijks.

Mijn speakers staan onder het scherm, achter een doek, je ziet ze dus niet. Iedereen die bij komt, ook diegene die een AT scherm hebben horen niet dat de speakers op de grond staan en zijn dus "verbaasd" dat dat zo is. Als je speakers goed staan hoor je dus weinig verschil (thrust me).
 
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Blockbuster

Citaat van: reza op februari 28, 2024, 07:59:26Ik zou nooit een 0.6 gain scherm nemen met een 7500!!
Je zwart loopt dan helemaal dicht..
Het is juist mooi om boven de 1.0 te gaan zitten, want je wilt juist veel licht hebben op het doek, zeker met HDR en zeker als je geen oplossing hebt voor HDR, zoals madVR of iets dergelijks.

Mijn speakers staan onder het scherm, achter een doek, je ziet ze dus niet. Iedereen die bij komt, ook diegene die een AT scherm hebben horen niet dat de speakers op de grond staan en zijn dus "verbaasd" dat dat zo is. Als je speakers goed staan hoor je dus weinig verschil (thrust me).
 

Ooh oke  :o  Het scherm zat bij mijn aankoop van de JVC en werd verteld in een compleet verduisterde ruimte dat 0.6 juist mooi is. Heb even terug gezocht, heb ook nog het Thommydoek van 2.3m breed 16:9 - deze heeft een gain van 1.3 overgenomen van @Logix dus kan kijken welk doek ik mooier vind  :headbanging: