Jvc N5 of Epson TW 9400 of toch een Sony.

Gestart door Kerre, maart 26, 2021, 13:09:00

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Idske

Wellicht ten overvloede maar let op dat een nieuwe lamp voor de N5 ook iets van 5x zo veel kost als een epson lamp.

+- 500 vs 100
HT: 7.1.4 | Denon X4300H + Denon PMA 1510 ae | 2 x Dali Zensor 7 | 8 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | XTZ 12.17 Edge | JVC X7900 | Synology NAS | Zidoo Z9X | Apple TV 4K

Huiskamer: 5.0.0 | Denon 2113 | 2 x Dali Zensor 5 | 2 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | Panasonic 65ST50 | xbox one s | Dune hd solo lite

Kerre

#26
@Idske. Dat weet ik. Ik heb nu op een jaar tijd een 300 uur met 1 nieuwe lamp in de tw7300 gedaan. Dus heb nu een beeld van hoeveel uren ik ongeveer de projector gebruik.


Andere vraag. Kun je achter een HDMI splitter nog een HDMI splitter zetten? Dus van 1 signaal naar 2, waarvan je van die 1e naar nog eens twee gaat?
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

J.A.F._Doorhof

Dan nu de 9400 en over 3-4 jaar koop je voor hetzelfde geld iets wat veel mooier is.

Projectoren koop je voor 10 jaar "natuurlijk" Maar de realiteit is dat de meeste mensen na 2-3 jaar upgraden. Je kan dan beter nu een flinke stap nemen en wat geld apart houden en dan gaan sparen voor een jvc of sony tegen de tijd dat je echt naar een HT ruimte gaat
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Dirk

Citaat van: Kerre op maart 27, 2021, 14:10:50
Andere vraag. Kun je achter een HDMI splitter nog een HDMI splitter zetten? Dus van 1 signaal naar 2, waarvan je van die 1e naar nog eens twee gaat?
bij 95% vd splitters is dit geen probleem, maar zoek anders even op de "cascade" capaciteit vh model wat je wil gaan gebruiken, dan wordt eea snel duidelijk ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

ppeter

Volgens mij weet je idd goed wat je wil, en heb je een voorkeur voor de N5?
Ik kom van een TW9300, en kan de N5 zeker aanraden!

Zelfs in onze woonkamer met wit plafond, is de N5 gewoon van een ander niveau! Als je de muren iets donkerder kunt maken en gordijnen kosten ook geen arm, dan is de N5 zeker een optie. Voor het budget blijft de Epson gewoon een geweldige beamer, zeker in lichtere omstandigheden.
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

Richard70…

#30
Citaat van: Kerre op maart 27, 2021, 12:53:33
De vraag is meer koop ik de Epson voor nu of de Jvc voor de toekomst. Mijn vriendin en ik zijn van plan om een keer te verhuizen. Waarschijnlijk binnen een paar jaar. Daarnaast kunnen de muren eventueel nog donkerder worden geverfd.
Als je de muren een wat warmere kleur zou geven scheelt dat al behoorlijk, warm zwart of zo  :D
Paar verduisterende gordijnen en je bent al een heel eind.
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

wolfkampf

Ik heb de overstap gemaakt van de tw9300 naar de sony vw590es. Zo gelukkig mee  :pompom:
Mijn keus was vooral de goede motion handeling van de sony.
Ik weet niet of lens shift en zoom nog een punt van aandacht zijn?  Epson is hier heer en meester in.
Sony vpl-vw590es  ,i visions hd 4k ta8000 120" , zappiti HDR one, Denon avr-x2400 5.1.2 2x klipsch f2 synergy, klipsch rp 440 center, 2x klipsch rw10d subs
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143215.0

Kerre

Citaat van: wolfkampf op maart 27, 2021, 18:35:33
Ik heb de overstap gemaakt van de tw9300 naar de sony vw590es. Zo gelukkig mee  :pompom:
Mijn keus was vooral de goede motion handeling van de sony.
Ik weet niet of lens shift en zoom nog een punt van aandacht zijn?  Epson is hier heer en meester in.

Afstand muur/beamer tot scherm is ongeveer 5,133 m. Moet wel toegeven dat de zoom via de afstandsbediening wel fijn is. Maar eenmaal ingesteld blijft die toch gewoon staan. Natuurlijk is de snelle omschakeling van 16:9 naar 21.9 en de lens cover wel een gemak. Gisteren had ik een voorkeur voor de Jvc, maar vandaag juist weer voor de Epson. Ik vermoed dat die in mijn ruimte het meest optimale is.

Gisteravond film gekeken op de Epson en moet toegeven dat het in sommige felle delen toch wel erg fel is. Maar vanavond bij F1 eens kijken hoe het overdag nog bevalt. Is toch weer een dik half jaar geleden dat ie overdag aan stond.
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

denoontje

Ik gebruik ooit een lenscover.

Ben benieuwd wat het wordt.

Maar koop voor nu..niet voor later.
Nu genieten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Kerre

Zo, mooie F1 race gezien.

Allemaal bedankt voor de reacties. Gisteravond nog een vergelijkingsvideo van Heimkino gezien. Zeer verhelderend tussen de TW9400, N5 en VW 270 ES. Alhoewel ik naar de Jvc neig. Denk ik dat ik gezien mijn lichte omgeving en incidenteel gebruik overdag voor F1 inderdaad beter voor de Epson kan kiezen.

Denk ik momenteel 🧐
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

darkrunner

Citaat van: Kerre op maart 28, 2021, 21:44:04
Zo, mooie F1 race gezien.

Allemaal bedankt voor de reacties. Gisteravond nog een vergelijkingsvideo van Heimkino gezien. Zeer verhelderend tussen de TW9400, N5 en VW 270 ES. Alhoewel ik naar de Jvc neig. Denk ik dat ik gezien mijn lichte omgeving en incidenteel gebruik overdag voor F1 inderdaad beter voor de Epson kan kiezen.

Denk ik momenteel 🧐
Ga je niet beter af zijn met een Alr scberm en de Jvc?

Forum lid met een TW6800  en Alr scherm van Xyscreen
https://www.youtube.com/watch?v=fM9eDr3fFYk


Kerre

#37
Citaat van: darkrunner op maart 29, 2021, 07:22:40
Ga je niet beter af zijn met een Alr scberm en de Jvc?

Forum lid met een TW6800  en Alr scherm van Xyscreen
https://www.youtube.com/watch?v=fM9eDr3fFYk

Dat klopt. Maar een alr scherm heb ik al. :hehe: Die vervang ik voorlopig niet. Gaat zich nu puur om de beamer. Jvc of Epson.
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

Guus2

Geen idee hoe goed je met computers bent maar een HTPC met de laatste MadVR verslaat op sommige fronten zelfs de ingebouwde HDR van JVC. Oftewel de Epson icm MadVR loopt dan ineens een stukje minder ver achter op de JVC. Zonder MadVR kan je echter weinig van HDR verwachten bij de Epson, de ingebouwde HDR is naar mijn mening (ik heb zelf de 9400) hopeloos slecht. Je krijgt het eigenlijk nooit goed, je krijgt het idee(wat ook klopt) dat je continu de HDR slider wilt verzetten. Wel of geen native 4k maakt in de praktijk tijdens films echter weinig uit, de e-shift 4k van de Epson is gewoon heel goed en haarscherp. Qua motion komt de Epson echter niet in de buurt bij zowel de JVD als de Sony.

J.A.F._Doorhof

Heb je de Epson bij ons weg ?
Ik calibreer de HDR namelijk zo dat we eigenlijk nooit dit soort opmerkingen horen ?

Komt hij wel bij ons weg check dan even of je wel het goede geheugen laadt (HDR ISF)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kerre

Citaat van: Guus2 op maart 30, 2021, 09:00:50
Geen idee hoe goed je met computers bent maar een HTPC met de laatste MadVR verslaat op sommige fronten zelfs de ingebouwde HDR van JVC. Oftewel de Epson icm MadVR loopt dan ineens een stukje minder ver achter op de JVC. Zonder MadVR kan je echter weinig van HDR verwachten bij de Epson, de ingebouwde HDR is naar mijn mening (ik heb zelf de 9400) hopeloos slecht. Je krijgt het eigenlijk nooit goed, je krijgt het idee(wat ook klopt) dat je continu de HDR slider wilt verzetten. Wel of geen native 4k maakt in de praktijk tijdens films echter weinig uit, de e-shift 4k van de Epson is gewoon heel goed en haarscherp. Qua motion komt de Epson echter niet in de buurt bij zowel de JVD als de Sony.

Bedankt voor de tip. De term MadVR heb ik vaker voorbij zien komen. Maar ik werk eigenlijk alleen maar met een Apple TV. Toch ideaal kwa gebruikersgemak. Volgens mij werkt die MadVR daar niet zomaar mee. Tenminste een snelle zoekopdracht wees me naar Lumagen.

Ik heb in het verleden wel vaker naar htpc's gekeken. Maar nogmaals het gemak van een Apple TV is ongeëvenaard. Daarnaast heb ik ook een satelliet schotel met decoder. Maar sinds begin dit jaar overgestapt van Canal Digitaal naar NLZiet. Bevalt zeer goed. Met de schotel en decoder met custom software had ik vaak problemen. Vastlopers enzo. Mijn Xtrend ET8000 decoder werd niet volledig ondersteund. Tevens altijd maar denken aan opnemen van  uitzendingen enzo. Nu kan ik gewoon van alles terug kijken. Starten vanaf begin of live. Tevens kan ik vaak de reclames doorspoelen met mijn Logitech Harmony. Ook wel fijn.

Daarnaast draai ik inmiddels verschillende streamingsdiensten zoals Disney+, Netflix, Amazon Prime en Apple TV+. Daarnaast kan ik nog via Plex oude films terug kijken en via een kameraad zijn server.

Dus sindsdien gebruik ik enkel nog de Apple TV en staat de decoder te verstoffen..  Al meer als een kwartaal niet meer gebruikt. Hij staat er nog als backup mocht de niet-officiële F1 software van software ontwikkelaar Noahfetz het niet doen. Dan kan ik nog altijd via de decoder F1 kijken. Puur als backup dus.

Al met al een heel verhaal om toe te lichten dat ik eigenlijk MadVR niet ken of ooit gebruikt heb. Mocht het zonder Htpc gaan dan ben ik natuurlijk wel hierin geïnteresseerd.
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

J.A.F._Doorhof

Extern kan via de envy scalers
We hebben die ook staan en dan heb je wel de top qua tonemapping.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kerre

Citaat van: J.A.F._Doorhof op maart 30, 2021, 14:01:52
Extern kan via de envy scalers
We hebben die ook staan en dan heb je wel de top qua tonemapping.

En wat kost zoiets ongeveer? Je hoeft geen exacte prijs te geven, enkel een indicatie. Klinkt duur namelijk.  :nopompom:
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Kerre

Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

J.A.F._Doorhof

Maar dat werkt zonder enige "tweak" kunde ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Guus2

Citaat van: J.A.F._Doorhof op maart 30, 2021, 13:21:36
Heb je de Epson bij ons weg ?
Ik calibreer de HDR namelijk zo dat we eigenlijk nooit dit soort opmerkingen horen ?

Komt hij wel bij ons weg check dan even of je wel het goede geheugen laadt (HDR ISF)

Met grote tevredenheid bij jullie gekocht inderdaad!

De SDR calibratie beviel ook uitstekend(een vriend van mij doet echter de hercalibratie iedere paar honderd uur, dit om transport met de projector te voorkomen). De ISF HDR kalibratie had echter "extra toegevoegde saturatie" wat leidde tot een onnatuurlijk beeld in mijn beleving. Maar desondanks oogt de projector met "jullie HDR calibratie" beter dan "stock" / geen calibratie bij HDR dus wat dat betreft niets dan lof. Laat dat wel duidelijk zijn.

Maar dan nog; het verschil met laatste MadVR i.c.m. de natural SDR calibratie op normal lamp mode i.v.m. de ingebouwde HDR functie i.c.m. jou gekalibreerde ISF HDR van de 9400 is echt groot. Echt niet te vergelijken groot en iedereen die het gezien heeft deelt die mening, kijk de internationale forums er maar over na; niemand die MadVR heeft draaien met de 9400 gaat terug naar "Epson HDR". Zodra je dat gezien heb dan zie je direct dat de ingebouwde HDR "niet klopt". Met alle respect voor de kalibraties, een kalibratie kan een "niet dynamische HDR" niet ineens dynamisch/correct maken. Vandaar dat o.a. JVC hier ook zo in geïnvesteerd heeft, het zal mij niet verbazen als de volgende Epson ook met dynamische tonemapping gaat werken zonder MadVR en dat die verbetering nog groter/belangrijker is voor Epson dan de verandering naar native i.p.v. e-shift. Hiernaast hoop ik ook dat Epson iets gaat doen aan de motion, hiermee lopen ze nog wel echt achter, maar voor de prijs is de 9400 het beste.

MadVR (en dan enkel de laatste beta releases); haalt de absolute max uit projectors. Niet voor niks vraagt Madshi inderdaad ~10K voor een "tweak vrije" variant, simpelweg omdat het zo krankzinnig goed is.

Ik betwijfel of de andere klanten de ingebouwde HDR met een correct ingestelde(de nits moet je zelf opmeten o.a. en alle settings moet je snappen/goed doen) MadVR setup hebben vergeleken, dat denk ik niet. Zonder deze vergelijking weet je niet hoeveel beter het kan betreft HDR met de 9400.

Kerre

#47
Helder verhaal. Bedankt voor deze hele goede toevoeging.  ^^ Dus als ik het goed begrijp moet ik eigenlijk wachten op een TW9500. Voor het dynamische HDR deel dan. Of weer mijn ogen richten op een jvc N5. Of de combinatie MadVR en Tw 9400... Zou wat zijn als binnenkort een Tw 9500 zou worden aangekondigd. Niet dat ik dat verwacht. Maar hopen mag altijd.  ::)

Trouwens iedereen bedankt voor de waardevolle comments tot zover.  :worship: :clapping:
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

H&C Hifi


Kerre

Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel