Het interpreteren van metingen aan luidsprekers en het correleren met klank

Gestart door Martijn M, september 8, 2011, 17:01:26

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn M

Deze twee artikelen van bijna een kwart eeuw geleden zou ieder zichzelf respecterend audiofiel eens goed moeten bestuderen. Het eerste artikel beschrijft welke eigenschappen van een luidspreker gemeten kunnen worden en wat deze metingen betekenen. Het tweede artikel gaat in op de correlatie tussen meetresultaten en zeer uitgebreide blinde luistertests. De uitkomst van dat onderzoek is zeer interessant. Tegenwoordig weet men met een grote precisie op basis van metingen te voorspelen hoe een luidspreker in een blinde test gewaardeerd zal worden.

Het is handig om een paar uurtjes uit te trekken om dat eerste artikel goed te begrijpen. Vervolgens zou ik pas aan het tweede beginnen. Dat artikel heb ik al meerdere keren van voor tot achter doorgelezen, maar vooral kijk ik er vaak weer naar voor de metingen. Elke keer ontdek ik weer nieuwe dingen.

Als er vragen zijn, hoor ik dat graag. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Loudspeaker Measurements and Their Relationship to Listener Preferences: Part 1 - FLOYD E. TOOLE
Abstract: Precision measurements on loudspeakers have been possible for some time now, and over the years, various views of their importance have developed as a result of accumulaied experience and scientific investigation. A survey of the literature reveals areas of agreement and disagreement among workers. There is also evidence of geographic concentrations of loudspeaker designers and reviewers who appear to share attitudes toward specific measurements. Part 1 attempts to consolidate published opinion on loudspeaker measurements in preparation for Part 2, which presents the results of some current research on the subject.


Loudspeaker Measurements and Their Relationship to Listener Preferences: Part 2 - FLOYD E. TOOLE
Abstract: Using the highly reliable subjective ratings from an earlier study, loudspeaker measurements have been examined for systematic relationships to listener preferences. The result has been a logical and orderly organization of measurements that can be used to anticipate listener opinion. With the restriction to listeners with near-normal hearing and loudspeakers of the conventional forward-facing configuration, the data offer convincing proof that a reliable ranking of loudspeaker sound quality can be achieved with specific combinations of high-resolution free-field amplitude-response data. Using such data obtained at several orientations it is possible to estimate loudspeaker performance in the listening room. Listening-room and sound-power measurements alone appear to be susceptible to error in that while truly poor loudspeakers can generally be identified, excellence may not be recognized. High-quality stereo reproduction is compatible with
those loudspeakers yielding high sound quality; however, there appears to be an inherent trade-off between the illusions of specific image localization and the sense of spatial involvement.


EDIT: de adressen zijn veranderd. Het zijn tmp bestanden, dus tijdelijk. Actuele links hieronder:

http://www.aes.org/tmpFiles/elib/20110911/5276.pdf
http://www.aes.org/tmpFiles/elib/20110911/5270.pdf

Het lijkt er op dat de datum in de link staat (i.e. 20110911). Mogelijk veranderen ze de links dagelijks.

Als deze links ook niet meer werken, zoek dan op de titel van de artikelen en ze zouden bovenaan moeten komen te staan in google. Werkt dat niet, dan kun je me altijd een pm sturen voor de bestanden.

Dutch & Dutch

AbZ


HTip

Interessante materie. Ga ik zeker een keer tijd voor maken. Weet niet of ik alles ga begrijpen, maar dat hoor je dan hier wel ;)

Edit: Ik krijg op beide links een error. Ben ik de enige?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive


AbZ

hmm, links doen het bij nu ook niet  :blink:  maar wel toen het net gepost was...

er staat tmpfiles in de link en dat betekent ...  :devil:

Interficior

Citaat van: AbZ op september 12, 2011, 00:07:59
hmm, links doen het bij nu ook niet  :blink:  maar wel toen het net gepost was...

er staat tmpfiles in de link en dat betekent ...  :devil:
Heb je ze snel opgeslagen? ;D
Take it or lease it

AbZ

Citaat van: Interficior op september 12, 2011, 00:12:55
Heb je ze snel opgeslagen? ;D
Alleen de hoofdlijnen van het 1e artikel in mijn grijze cellen  :(
(speedreading; ik ga het niet samenvatten; geografisch patroon vond ik wel grappig)

@keyser, kan jij de link vernieuwen of zo?  al gevonden  :D

EJ


Koen K

Spijtig ja... Interessante materie, me dunkt.

AbZ

Ok jongens, ik heb hier een best wel handige website en die heet Google en daar kan je dingen mee zoeken...
en vinden   :xmas:

Probeer het zelf ook eens met de titel van het artikel  ;)

EJ


AbZ

Citaat van: EJ op september 12, 2011, 00:33:56
Echt? Hoe werkt dat?  :angel:
Dan moet je ff op het trefwoord 'Google' zoeken  :D

EJ

Ik zoek. Maar niet te vinden hier in de kamer. Geen 1e100 te vinden.

AbZ

Citaat van: EJ op september 12, 2011, 00:49:02
Ik zoek. Maar niet te vinden hier in de kamer. Geen 1e100 te vinden.
Nu val je door de mand:  je blijkt immers te weten dat Google eigenlijk Googol betekent  :D

EJ

Citaat van: AbZ op september 12, 2011, 00:56:48
Nu val je door de mand:  je blijkt immers te weten dat Google eigenlijk Googol betekent  :D
Kom kom, je kent het rijtje yocto · zepto · atto · femto · pico · nano · micro · milli · centi · deci · 1 · deca · hecto · kilo · mega · giga · tera · peta · exa · zetta · yotta ---- googol toch ook wel? Standaard kennis van een middelbare scholier.  :tongue2:  :angel:

AbZ

Volgens mij snappen we elkaars laatste geintjes niet  :)

Back on topic?

EJ

Ik de jouwe wel hoor. :D Maar ok, back on topic. pdf'jes gedownload. Nu nog tijd om ze te lezen.

Martijn M

De adressen zijn veranderd. Het zijn tmp bestanden, dus tijdelijk. Actuele links hieronder:

http://www.aes.org/tmpFiles/elib/20110911/5276.pdf
http://www.aes.org/tmpFiles/elib/20110911/5270.pdf

Het lijkt er op dat de datum in de link staat (i.e. 20110911). Mogelijk veranderen ze de links dagelijks.

Als deze links ook niet meer werken, zoek dan op de titel van de artikelen en ze zouden bovenaan moeten komen te staan in google. Werkt dat niet, dan kun je me altijd een pm sturen voor de bestanden.

Gaat dit lezen mensen!
Dutch & Dutch

HTip

Ik heb ze gedownload. Nu alleen nog even tijd maken om ze te lezen. Ben benieuwd...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive


Martijn M

Morca toch! Probeer 's acrobat reader, of foxit reader. Allebei gratis!

;)
Dutch & Dutch

morca

acrobat reader staat wel in me instalmap maar moet hem nog installen  :D

De comp doet een beetje gek dus hij moet ook een beurt hebben,helpt dat niet dan een nieuwe.
De bliksem is hier vorigjaar ingeslagen,hij was niet kapot maar echt goed doet hij het ook niet meer sindsdien,en het word erger.

Arno P


Martijn M

Is er al iemand toegekomen aan het lezen van deze artikelen? Ik ben benieuwd wat men er van vindt!
Dutch & Dutch

EJ