A Woman’s Nightmare….

Gestart door twani, juni 25, 2011, 16:21:10

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

twani

Citaat van: YamahaRXV op september  9, 2013, 17:43:57
Theo, jij heb de projecten gang er nu ook aardig in zie ik wel  :headbanging:
Ik kan het mis hebben, maar nu dit rack ziende weet ik gelijk waarom je de lambrisering toch een stukje donkerder wilde hebben  ;)

Heb je dit rack als voorbeeld gezien op een audio gerelateerde website of is het puur een eigen idee ?


"Tabula Ikea" :D

YamahaRXV

Citaat van: Onder013 op september  9, 2013, 18:03:59
Heb jij ervaring met beide soorten Jan? Ik ken Dynamat en de werking. Is dat andere merk ongeveer zo goed als Dynamat?

Henk, Merford levert (zoals je waarschijnlijk wel weet) een enorm breed assortiment materialen voor akoestische toepassingen waaronder ook het materiaal wat in het linkje staat.  Dit materiaal is een equivalent van Dynamat en heeft dus exact dezelfde werking en eigenschappen.
Met beide varianten heb ik ervaring en zelf heb ik nooit een voorkeur gehad, behalve dat Dynamat wat prijziger was.
In de tijd dat ik heel fanatiek was met caraudio en subbehuizingen met overwegend JL Audio drivers bouwde heb ik het veel toegepast om o.a. de MDF behuizingen stijver en beter klinkend te krijgen. Verder weet ik dat bedrijven zoals o.a. Speaker&Co en Speakerland het zeer veel toepassen om hun speakerkasten zoveel mogelijk resonantievrij te maken. (een heel andere methode dus als dat Harbeth bv toepast)
Ook wordt het door veel ''tweakers'' gebruikt om de behuizing van cd spelers stijver en resonantievrij te maken. Als ik mij niet vergis heeft van Medevoort dit ook toegepast bij het modificeren van spelers.

Wat Theo zegt over toepassingen voor carrosserie demping klopt grotendeels wel, alleen is de samenstelling van Dynamat en het materiaal wat Merford verkoopt toch wel anders hoor  ;)
Binnenkort ga ik eens aan de gang met o.a. dit materiaal om een plaat á la CA plate te vervaardigen.
De mensen die ik gesproken heb hierover waren overigens zeer enthousiast  ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

YamahaRXV

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

twani

Wat eerste foto's van een nieuwe opstelling.   Afstand speakers achterwand 75 cm ;)

twani

5volt voor het XMOS usb board, 12 volt voor het DAC board.

twani

Wat meer licht en tevens te zien waarom ik nog niet helemaal happy ben met de kleur van de lambrisering (te domker)

twani


Deleted member

Citaat van: YamahaRXV op september  9, 2013, 17:43:57

Ik ken mensen die zeer goede resultaten behalen door zelf een soort van CA platen te maken door dit materiaal te combineren met Berken multiplex en dan onder hun componenten plaatsen  ;)
Het heeft een zeer hoge specifieke massa, dempt ontzettend goed vibraties en wordt onder andere geleverd door Merford en in duurdere vorm onder de naam Dynamat.
http://shop.merford.nl/particulier_nederlands/toepassingen1-1/voertuigen/deuren/vibraflexr-extreme.html

Zes Zeven jaar geleden: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=41321.msg687325#msg687325

Heeft natuurlijk weinig met een CA Plate te maken...

YamahaRXV

Citaat van: Antoine op september  9, 2013, 23:10:25
Heeft natuurlijk weinig met een CA Plate te maken...

Dat ligt er aan..... uit welke materialen zijn die CA Plate,s samengesteld en wat is het primaire doel van deze ?  Puur ''vibration control'', of zijn er ''bepaalde'' materialen gebruikt die bevorderlijk werken tegen bv elektromagnetische velden ? (want die zijn er wel degelijk ook...)

Misschien wijkt die CA Plate in de basis nog niet eens veel af van de door jou samengestelde baseplaat met berken multiplex en bitumenlaag..... :angel:
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Deleted member

In de basis dienen ze 't zelfde doel maar ik denk dat daar de vergelijking ophoudt. De ene kabel is ook de andere niet, en dat geldt m.i. net zo voor 'dampening plates' (wat ze dan ook dempen).

Zie voor meer info over de CA plates dit topic en specifiek deze post: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=136330.msg2490107#msg2490107

Deleted Member 2

Citaat van: YamahaRXV op september  9, 2013, 21:17:43
Henk, Merford levert (zoals je waarschijnlijk wel weet) een enorm breed assortiment materialen voor akoestische toepassingen waaronder ook het materiaal wat in het linkje staat.  Dit materiaal is een equivalent van Dynamat en heeft dus exact dezelfde werking en eigenschappen.
Met beide varianten heb ik ervaring en zelf heb ik nooit een voorkeur gehad, behalve dat Dynamat wat prijziger was.
In de tijd dat ik heel fanatiek was met caraudio en subbehuizingen met overwegend JL Audio drivers bouwde heb ik het veel toegepast om o.a. de MDF behuizingen stijver en beter klinkend te krijgen. Verder weet ik dat bedrijven zoals o.a. Speaker&Co en Speakerland het zeer veel toepassen om hun speakerkasten zoveel mogelijk resonantievrij te maken. (een heel andere methode dus als dat Harbeth bv toepast)
Ook wordt het door veel ''tweakers'' gebruikt om de behuizing van cd spelers stijver en resonantievrij te maken. Als ik mij niet vergis heeft van Medevoort dit ook toegepast bij het modificeren van spelers.

Wat Theo zegt over toepassingen voor carrosserie demping klopt grotendeels wel, alleen is de samenstelling van Dynamat en het materiaal wat Merford verkoopt toch wel anders hoor  ;)
Binnenkort ga ik eens aan de gang met o.a. dit materiaal om een plaat á la CA plate te vervaardigen.
De mensen die ik gesproken heb hierover waren overigens zeer enthousiast  ;)

Jan, Dank voor de informatie. Ik ga de Merford eens proberen.

Overigens heb ik een vMedevoort uitvoering van een Teac cd-loopwerk van binnen eens goed bekeken. Daar waren een soort lood-bitumen platen gebruikt met karton er tussen in.

Een onafgewerkte en in stukken gezaagde CA-plate heb ik ook in m'n handen gehad en nauwkeurig bekeken. Het lijkt op underlayment van de gamma. Er zit wel een laagje in dat ik niet kon thuis brengen. Wellicht was dat het anti RFI gedoe. Beter is om RFI bij de bron aan te pakken in plaats van een scherm plaatsen onder een component waarvan je niet weet of deze hinder ondervindt van de eventueel aanwezige RFI.
uiteindelijk heb ik gekozen voor de oplossing die aansluit bij de wetten van de natuurkunde en werktuigbouwkunde: massa om energie om te zetten in warmte en een taaie massa om de resonantiefrequentie van die massa te dempen. Een mogelijk nadeel van deze oplossing is het gewicht. Eén "plank" voor onder een component weegt 60 kilogram.
Deze oplossing is overigens geen oplossing voor al uw problemen. Sommige componenten profiteren nou juist van een minder rigide ondergrond.

Ik ben daarom heel benieuwd naar hoe de "lattenbodem" oplossing van Theo bevalt. Eigelijk heeft hij een ondergrond gefabriceerd met zo weinig mogelijk massa. Dat kan prima werken, maar het is wellicht beter om de latten te laten ondersteunen (de poten dus) van een materiaal dat trilling goed geleidt (staal, glas) en dit geheel op een massa (betonnen vloer, et cetera) plaatst.
We gaan wel horen hoe de "tabula ikea" bevalt. :D

Gr
Henk

YamahaRXV

Citaat van: Onder013 op september 10, 2013, 00:20:47
Jan, Dank voor de informatie. Ik ga de Merford eens proberen.

Een onafgewerkte en in stukken gezaagde CA-plate heb ik ook in m'n handen gehad en nauwkeurig bekeken. Het lijkt op underlayment van de gamma. Er zit wel een laagje in dat ik niet kon thuis brengen. Wellicht was dat het anti RFI gedoe. Beter is om RFI bij de bron aan te pakken in plaats van een scherm plaatsen onder een component waarvan je niet weet of deze hinder ondervindt van de eventueel aanwezige RFI.

Graag gedaan :)   Het laagje wat je niet thuis kon brengen zal zeer waarschijnlijk een dunne laag carbonfiber met fijne struktuur geweest zijn ;)  Was het donkerkleurig toevallig....?  Carbonfiber werkt zeer effectief tegen electromagnetische straling en daar is eigenlijk niets geheimzinnigs of Jomanda-achtigs aan, zoals sommige mensen doen beweren. Is gewoon wetenschappelijk bewezen en wordt industrieel best vaak toegepast.
Bij de de grote en geavanceerde radarinstallaties op bv. luxe custom build jachten wordt het al jarenlang als een soort van beschermingskoepel toegepast om de radarinstallaties zoveel mogelijk vrij te houden van interferenties van allerlei aard (maar voornamelijk electromagnetische stralingsvelden)

Dat het in het audiogebeuren ook toegepast wordt weet ik ook, sterker nog, ik heb een aantal maanden geleden wat pre-production platen mogen testen met daarin carbonfiber en een aantal andere voor mij nog niet bekende elementen in verwerkt. Ik ben ervan overtuigd geraakt dat het kan werken, maar er is heel veel afhankelijk van de opbouw van het betreffende component waar deze onder geplaatst moet worden.  Interne voeding opbouw en het type materiaal van de behuizing spelen erg mee v.w.b. de werking.
Zo zijn we er achter gekomen dat een eigenwijs merk als Naim nagenoeg ongevoelig is voor de werking van de betreffende platen. Twee dingen kunnen hiervoor de reden zijn: enerzijds de toch wel goed doordachte en opgebouwde voeding van Naim, anderzijds de geheel dikwandige aluminium behuizing die Naim toepast.
Een materiaal als aluminium werkt bv. erg goed om HF straling tegen te gaan  ;)   


Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Jumping Jack

Mooi gedaan Theo! Maar waar staat je laptop nu, ik zie die niet op de foto's...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Dirk

Citaat van: Jumping Jack op september 10, 2013, 06:46:28
Mooi gedaan Theo! Maar waar staat je laptop nu, ik zie die niet op de foto's...
z'n bouwlamp  laptop staat links op de grond  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

twani

Citaat van: Dynky op september 10, 2013, 06:52:51
z'n bouwlamp  laptop staat links op de grond  ;)
Die dimt ná een aantal minuten......

twani

Citaat van: Jumping Jack op september 10, 2013, 06:46:28
Mooi gedaan Theo! Maar waar staat je laptop nu, ik zie die niet op de foto's...
Dank je Nick.

Deleted Member 2

Citaat van: YamahaRXV op september 10, 2013, 01:36:22
Graag gedaan :)   Het laagje wat je niet thuis kon brengen zal zeer waarschijnlijk een dunne laag carbonfiber met fijne struktuur geweest zijn ;)  Was het donkerkleurig toevallig....? 

Klopt. maar of het carbonfiber is, weet ik niet.

Perfectionist

#6643
Topic geschoond, wellicht dat twee mensen, A. en T. in jullie termen gesproken, elkaar een tijdje kunnen mijden, indachtig het rode lap stier effect?
Een beter forum begint bij jezelf.

YamahaRXV

Citaat van: Onder013 op september 10, 2013, 00:20:47
Jan, Dank voor de informatie. Ik ga de Merford eens proberen.

Wat wil je precies gaan construeren Henk met het materiaal van Merford ? (puur uit nieuwsgierigheid hoor.. ;D)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Deleted Member 2

Citaat van: YamahaRXV op september 10, 2013, 20:14:45
Wat wil je precies gaan construeren Henk met het materiaal van Merford ? (puur uit nieuwsgierigheid hoor.. ;D)

Het is achterstallig onderhoud.  ;D
De cayin cd-speler gaf in het begin zoals je weet nogal wat problemen met de laser. Toen ik dacht dat deze was gerepareerd heb ik de overigens al zeer solide geconstrueerde speler wat extra demping gegeven met Dynamat. Vervolgens bleek de speler niet afdoende gerepareerd en is uiteindelijk door de leverancier vervangen door een ander exemplaar. Het enige dat ik van  de dynamat nog kon gebruiken was de binnenkap over het loopwerk.
De rest heb ik daarna nooit meer behandeld: eerst maar eens afwachten of deze het blijft doen was het parool.
Hij doet het nog steeds en hoe :inlove:
Dus een paar stukken Merford aan de binnenkant van de bovenkap en de bodem is nog een klusje dat ik wil doen.

Overigens staat de cd-speler en de versterker al een tijdje op berken-multiplex en ook dat bevalt me uitstekend. Het is in zijn meest eenvoudige vorm: plaatje 18mm op glas zonder verdere fratsen (zowel de cd-speler als de versterker hebben standaard al uitstekende voeten).

Gr
Henk

twani

Zo! de DDDAC staat nu voor de 2e avond achter elkaar z'n kunsten vertonen en ik ben al erg gehecht aan 'm :inlove:

Hóe en wát dan? 

Één van de beweegredenen om de kleine verbouwing van afgelopen week aan te vangen was de wens om (zo goed als) zónder meubilair tússen de speakers te spelen. De verwachting/voorspelling was dat dit het de bühnevorming ten goede zou komen, hetgeen een qua predictie een voltreffer blijkt te zijn.

Omdat ik termen als zwart, lucht, plaatsing en dergelijke inmiddels niet meer kan horen, volsta ik met de opmerking dat alle op dit forum regulier aangewende termen om een goede klank te beschrijven, met méér of minder (afhankelijk van over welke eigenschap we het dan hebben) substantiële hoeveelheid zijn verbeterd. Deze dac speelt goud, voor alles bij elkaar nog onder de 500 euro.

Zit er nog meer in het (dac) vat?  Jawel, het is nu wachten op de Cinemag15b uitgangstrafo's en wellicht daarna de upgrade naar een 4 of 8 deks dacboard.

Voordeel van de Cinemag trafo's is dat meteen de hele PCM chip wordt gebruikt dit itt de reguliere situatie waarin je altijd maar de helft van de 1794 gebruikt.

Wordt vervolgt. Speelt deze de M1 DAC, hoe fijn ook, weg? Jazeker, helemaal en op alle fronten.




AbZ

Zo, is hier nog wat gebeurd?  :coffee:

Citaat van: twani op september 10, 2013, 22:31:49Omdat ik termen als zwart, lucht, plaatsing en dergelijke inmiddels niet meer kan horen, volsta ik met de opmerking dat alle op dit forum regulier aangewende termen om een goede klank te beschrijven, met méér of minder (afhankelijk van over welke eigenschap we het dan hebben) substantiële hoeveelheid zijn verbeterd.
Complimenten voor de vorderingen en het taalgebruik  :thumbs-up:

twani

Citaat van: Perfectionist op september 10, 2013, 15:35:01
Topic geschoond, wellicht dat twee mensen, A. en T. in jullie termen gesproken, elkaar een tijdje kunnen mijden, indachtig het rode lap stier effect?
Openbaar beloofd ;)

AbZ