Dempingsplaten van Crusade Audio

Gestart door quattronl, september 1, 2013, 21:26:36

Vorige topic - Volgende topic

Deleted member

Verder worden trillingen van verschillende frequenties door elk type materiaal anders gedempt (en dus deels geabsorbeerd, deels gereflecteerd). Denken dat je met beton klaar ben zoals ik Raphie eerder zag schrijven is veel te simpel gedacht. Beton absorbeert veel minder eenvoudig trillingen dan bijv. hout of zacht rubber. Massa toevoegen is slechts een van de opties om minder eenvoudig trillingen/resonanties te laten ontstaan.

Waarom de verschillende materialen voor verschillende uitwerking in klank kunnen zorgen (als je daar al in gelooft/dat ervaart) ook onder apparatuur zonder mechanische/bewegende onderdelen heeft ongetwijfeld daar mee te maken. Crusade Audio heeft blijkbaar een goede mix gevonden van materialen om trillingen in audioapparatuur optimaal te dempen en de plates daarmee 't effect te laten geven dat mensen ervaren.

Het hoe en waarom precies is meer een technische discussie die m.i. niet in dit topic thuis hoort.

Raphie

Hier kan ik me wel in vinden Antoine. Er zijn meerdere dimensies en de absorptie coëfficiënt van beton is weer geheel anders als van gips, rockwool, diverse foams of houtsoorten. ieder materiaal werkt in z'n eigen bereik en alleen extreem fluffy rockwool met extreme dieptes is echt compleet breedbandig. (maar ook weer niet lineair)

Het uiteindelijk resultaat is zo sterk als de zwakste schakel. M'n CA plate doet uitstekend werk qua microfonie (en waarschijnlijk RFI) onder m'n versterker, maar in mijn 89m2 betonnen/plavuizen galmbak, kan die het verschil niet maken onder m'n subwoofer.

Het enige wat ik probeerde aan te geven is dat er geen breedbandige  "one size, fits all" oplossing is als het op akoestiek aan komt, benut de diverse materialen binnen de bandbreedte waar in ze werken, alleen dan boek je resultaat.

Voor de mensen die nadenken over de subproblematiek en de CA plate willen inzetten op een andere manier dan het optimaliseren van de electronica, bedenk je eens het volgende, hoe klinkt je sub buiten? op een groot open veld? Als je alles wat je stoort, dan niet meer hoort én je het gevoel hebt dat je sub een stukje zachter speelt. Dan is je uitdaging in akoestiek, niet in demping  ;)
JBL PRX Power!

Deleted Member 2

Citaat van: Antoine op september  3, 2013, 18:32:27

Het hoe en waarom precies is meer een technische discussie die m.i. niet in dit topic thuis hoort.

Juist wel. Leg svp het hoe en waarom precies uit.

Deleted member

Citaat van: Onder013 op september  3, 2013, 20:03:40
Juist wel. Leg svp het hoe en waarom precies uit.

Nice try. :sarcasm: Zie onderstaande.

Citaat van: quattronl op september  1, 2013, 21:26:36
<knip>
Dus aan alle eigenaren: deel je bevindingen!
Aan alle nieuwsgierigen: stel je vragen maar. Niet dat wij alles kunnen beantwoorden want ook wij weten niet exact wat er voor geheim goedje in de platen zit, we weten alleen dat het werkt :)
De mensen van CA lezen zo af en toe wel mee maar geven, logischerwijs, hun geheim niet prijs. Dat moeten we respecteren.
Discussies zijn niet te vermijden maar respecteer elkaars keuze of gedachtengang. Als dit ontaard in een welles-nietes spelletje dan gooi ik dit topic weer dicht.

Deleted Member 2

Citaat van: Antoine op september  3, 2013, 20:14:24
Nice try. :sarcasm: Zie onderstaande.
Ik snap niet wat je met dat laatste bedoelt. Je wekt in je eerdere post de indruk dat je beschikt over meer kennis dan je geeft. Daar vraag ik naar.
Ik heb nu geen vliegenmepper in mijn mouw hoor.

Spui je kennis maar. Dat hoeft niet tot een ergerlijke discussie te voeren. Wellicht wel tot verdere vragen. Maar daar is toch geen bezwaar tegen?

Overigens kan naar mijn mening een ca-plate geen trilling in een component dempen. De plate kan hoog uit voorkomen dat naar de ondergrond vloeiende trilling teruggekaatst wordt naar de component.

quattronl

Ik vermoed dat Onder013 refereert naar de 1e alinea in je posting Antoine ;)
Je was daar lekker op dreef met een interessante uiteenzetting.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Deleted Member 2

Citaat van: quattronl op september  3, 2013, 20:27:12
Ik vermoed dat Onder013 refereert naar de 1e alinea in je posting Antoine ;)
Je was daar lekker op dreef met een interessante uiteenzetting.

ik refereer naar dit stukje tekst: "Het hoe en waarom precies is meer een technische discussie die m.i. niet in dit topic thuis hoort."

Deleted member

Citaat van: Onder013 op september  3, 2013, 20:21:28
Ik snap niet wat je met dat laatste bedoelt. Je wekt in je eerdere post de indruk dat je beschikt over meer kennis dan je geeft. Daar vraag ik naar.
Ik heb nu geen vliegenmepper in mijn mouw hoor.

Spui je kennis maar. Dat hoeft niet tot een ergerlijke discussie te voeren. Wellicht wel tot verdere vragen. Maar daar is toch geen bezwaar tegen?

Ik deelde slechts algemene basiskennis uit de fysica. Niemand hier kent 't exacte 'geheim van de smid' en kan dat dus ook niet toelichten/verder uitdiepen, dat is al meermaals aangegeven door verschillende personen.

Citaat van: Onder013 op september  3, 2013, 20:21:28
Overigens kan naar mijn mening een ca-plate geen trilling in een component dempen. De plate kan hoog uit voorkomen dat naar de ondergrond vloeiende trilling teruggekaatst wordt naar de component.

Als je niet weet hoe de plaat werkt kun je ook geen voorspellingen over de werking doen. Diezelfde voorspelling verpakken als een mening slaat dan ook nergens op.

(edit: correctie) Zou 't waar zijn wat jij zegt dan koppelt een plate alleen het apparaat aan de ondergrond zonder zelf te absorberen.

(Overigens heb ik jouw plaatje van de vliegenmepper en bijbehorende "tip" aan mijn adres in Twani's topic eerder vanavond gezien voor deze werd verwijderd door een mod dus mij nu proberen te manipuleren is vrij zinloos. Ik laat 't hier dus ook verder bij.)

Deleted Member 2

Citaat van: Antoine op september  3, 2013, 20:48:35
Ik deelde slechts algemene basiskennis uit de fysica. Niemand hier kent 't exacte 'geheim van de smid' en kan dat dus ook niet toelichten/verder uitdiepen, dat is al meermaals aangegeven door verschillende personen.

Als je niet weet hoe de plaat werkt kun je ook geen voorspellingen over de werking doen. Diezelfde voorspelling verpakken als een mening slaat dan ook nergens op.

Zou 't waar zijn wat jij zegt dan ontkoppelt een plate alleen het apparaat van de ondergrond alsof de plate een oneindige stijfheid heeft...

(Overigens heb ik jouw plaatje van de vliegenmepper en bijbehorende "tip" aan mijn adres in Twani's topic eerder vanavond gezien voor deze werd verwijderd door een mod dus mij nu proberen te manipuleren is vrij zinloos. Ik laat 't hier dus ook verder bij.)
Ik geef je nog aan dat ik hier in dit topic geen vliegenmepper in de mouw heb. In het topic van twani was je weer eens ergerlijk aan het trollen met de duidelijke bedoeling om te provoceren.

Hier in dit topic lees ik wat je te melden hebt en vraag om verdere uitleg omdat je stopt voordat het informatief wordt.

fijne avond verder. Lees je fysica boek vanaf hoofdstuk 1 nog eens goed door. Kijk dan eens naar het verschil tussen absorberen en transformeren. Kan geen kwaad.

VlisChris

Heren,

Hou er rekening mee dat het topic in het review deel staat.
Discussieren over de werking kan dus, maar zorg met zijn allen dat we aan de goede kant van het scherp van het mes blijven ;)

Alvast weer hartelijk dank voor de medewerking!

Deleted Member 2

Citaat van: Christiaan S op september  3, 2013, 21:31:45
Heren,

Hou er rekening mee dat het topic in het review deel staat.
Discussieren over de werking kan dus, maar zorg met zijn allen dat we aan de goede kant van het scherp van het mes blijven ;)

Alvast weer hartelijk dank voor de medewerking!

Ik kan je verzekeren dat het me moeite kost om me in te houden. Komt goed (wat het inhouden betreft).

Gr
Henk

Deleted member

Citaat van: Onder013 op september  3, 2013, 20:57:04
fijne avond verder. Lees je fysica boek vanaf hoofdstuk 1 nog eens goed door. Kijk dan eens naar het verschil tussen absorberen en transformeren. Kan geen kwaad.

Volgens mij snap jij 't juist niet... ;D ;D

Deleted Member 2

Citaat van: Antoine op september  3, 2013, 21:47:53
Volgens mij snap jij 't juist niet... ;D ;D

neem eerst dat leerboek nog eens door voordat je oordeelt.

Nooff

Ik snap er even helemaal niets meer van. Niemand weet wat er IN de plaat zit maar er is wel een doorsnede van de plaat in omloop die men heeft kunnen bekijken? Afgezien van het (vind ik) absurde prijskaartje van een dubieus stuk (hout met keramiek?) plaat dat schijnbaar wonderen verricht aangaande RFI en EMI (dat schijnbaar alleen op die plek voorkomt?) neemt men de poeha verhalen van gebruikers en zelfs de fabrikant wel heel snel voor lief.

Ik heb geen ervaring met 1 van deze platen en ben ook niet van plan om er zoveel geld voor neer te tellen, maar metingen zullen dan toch enigszins de werking ervan moeten kunnen aantonen.

Raphie

Ik heb geen poeha verhalen toch? ik vind dat mijn plaat z'n werk even goed doet als een goed meubel, niet beter niet slechter, zeker géén magische boost voor mijn setup.
JBL PRX Power!

Deleted member

Citaat van: Onder013 op september  3, 2013, 21:53:21
neem eerst dat leerboek nog eens door voordat je je oordeelt.

Het is welliswaar flink weggezakt maar ik heb een behoorlijk technisch theoretische achtergrond. Ik heb echter werkelijk waar nog nooit gehoord van "transformeren" van trillingen. Geen idee dus wat jij er mee bedoelt.

Ik ga de werking van de op 27 juli bestelde Diamond-2 plate binnenkort zelf ervaren en hier beschrijven. Wil jij lekker verder gaan bomen en soebatten over dan zou ik een topic starten in 't gedeelte 'Technische en wetenschappelijke discussies over.....' van dit forum. Ik zal er niet aan deelnemen, ook hier verder niet. Ik houd 't bij 't eerder geschreven verhaaltje, verder interesseert 't me, net als kabeldiscussies, namelijk niet als 't maar werkt. En werkt 't niet in mijn situatie dan deel ik dat ook hier.

Nooff

Citaat van: Raphie op september  3, 2013, 22:33:28
Ik heb geen poeha verhalen toch? ik vind dat mijn plaat z'n werk even goed doet als een goed meubel, niet beter niet slechter, zeker géén magische boost voor mijn setup.
klopt, maar doelde niet specifiek op jou. Ik vond je ervaring duidelijk en to the point, objectief en niet meteen in de gloria over hoeveel beter het beeld en geluid wel niet is geworden, alsof er een totaal nieuwe set staat, wat het voor mij persoonlijk allemaal zeer ongeloofwaardig maakt. Ik heb geen belang bij deze platen omdat de werking ervan mij gewoonweg niet interesseert en omdat ik het bijna schandalig vind wat zo'n ding moet kosten. Enfin, ieder zijn ding.

Deleted Member 2

Citaat van: Antoine op september  3, 2013, 22:38:20
Het is welliswaar flink weggezakt maar ik heb een behoorlijk technisch theoretische achtergrond. Ik heb echter werkelijk waar nog nooit gehoord van "transformeren" van trillingen. Geen idee dus wat jij er mee bedoelt.

Ik ga de werking van de op 27 juli bestelde Diamond-2 plate binnenkort zelf ervaren en hier beschrijven. Wil jij lekker verder gaan bomen en soebatten over dan zou ik een topic starten in 't gedeelte 'Technische en wetenschappelijke discussies over.....' van dit forum. Ik zal er niet aan deelnemen, ook hier verder niet. Ik houd 't bij 't eerder geschreven verhaaltje, verder interesseert 't me, net als kabeldiscussies, namelijk niet als 't maar werkt. En werkt 't niet in mijn situatie dan deel ik dat ook hier.

.

Peerless Monster

Citaat van: Nooff op september  3, 2013, 22:41:45
klopt, maar doelde niet specifiek op jou. Ik vond je ervaring duidelijk en to the point, objectief en niet meteen in de gloria over hoeveel beter het beeld en geluid wel niet is geworden, alsof er een totaal nieuwe set staat, wat het voor mij persoonlijk allemaal zeer ongeloofwaardig maakt. Ik heb geen belang bij deze platen omdat de werking ervan mij gewoonweg niet interesseert en omdat ik het bijna schandalig vind wat zo'n ding moet kosten. Enfin, ieder zijn ding.

Totdat je het zelf hebt gehoord in je eigen set.
Scepticisme is natuurlijk je eigen recht, maar om het geheel poeha te noemen, zonder dat te kunnen staven...
Concurrent wellicht? Of een dealer die ze niet mag verkopen?
In deze wereld van jaloezie en afgunst vind ik ook dat de sceptici eens hun oogkleppen af mogen zetten, ipv aan de wal te roepen dat iets niet kan werken...
Lekker makkelijk namelijk.
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

skoebiedoe

Denk dat er zoveel phoeha rond is omdat het inderdaad iets nieuws is maar ook omdat de makers zelf er blijkbaar een geheim van maken hoe die plaat juist werkt.
Je kan de werking toch verklaren zonder daarbij geheimen prijs te geven...

Kan ook zijn dat ze dit juist willen...een hype creeren zodat er meer vraag ontstaat en als er dan nog lange wachttijden onstaan en moeilijk te verkrijgen is.....

Soit,ben gene believer op dat gebied maar wil altijd wel bijleren. ;)

( staan ze niet op beurzen met die plaat zodat je daar de werking kan " horen" )

Raphie

de CA plate is niet echt gebasseerd op techniek, zie het meer als een kok die met de beste ingrediënten aan de slag gaat en iets lekkers maakt.
In high end praat je niet meer over techniek, daar is product ontwikkelingen allemaal wat abstracter en meer op gevoel.
Niet iedereen heeft daar iets mee. Dat houdt het ook exclusief.
JBL PRX Power!

quattronl

Zojuist heb ik antwoord van Rogier van CA gehad op enkele vragen die ik zelf al had en die hier in het topic voorbij kwamen.
Ik hoop dat daarmee in ieder geval enkele onduidelijkheden weggenomen worden.

V: Welke platen zijn er nu allemaal? En welke zijn er geweest? Er circuleren nogal wat namen wat het allemaal nogal onduidelijk maakt (Plate, SE, SE Flat, Diamond 1, Diamond One, Diamond 2, Diamond 2 Mk II). Die laatste naam heeft Philip verzonnen als zijnde de laatste versie die o.a. ik en Roy zeer binnenkort gaan krijgen.
A: Er is nu officieel het volgende leverbaar: 
-De CA Base, een dempingsplaat zonder ceramiek, maar wel met shielding
-De CA Plate, met shielding en ceramiek, maar dunner en minder goed dat de diamond-1
-De Ca Diamond-1, met shielding en ceramiek, dikker en beter dan de plate

De Diamond-2 is officieel nog niet wereldkunding gemaakt, dus eigenlijk zou je niet kunnen spreken van een mk-1 of mk-2. De huidige versie, die ook wel de mk-2 genoemd wordt is het uitgerijpte product, welke ook straks officieel gelanceerd wordt. De opbouw hiervan is beter maar ook bewerkelijker, en hij is ook dikker. Dit is momenteel de beste plaat die we uitbrengen.

V: Hebben jullie metingen gedaan wbt de mate van demping (resonantie) en in welke mate RFI en EMI tegengehouden wordt? Is er bijv. ook met REW gemeten?
A: We hebben wel een keer de effecten analoog gemeten, en inmiddels zijn er meer metingen, maar vooral veel en heel erg veel geluisterd, geprobeerd en veranderd voordat we op deze ontwerpen uitkwamen. Uiteraard in vele verschillende setups. Je kunt niet zeggen dat hoe meer shielding hoe beter, als je alles afschermt gaat het geluid ook weer slechter klinken. Hetzelfde geld voor demping, als je teveel dempt gaat het ook doods klinken (de dynamiek en beleving gaat weg). Puur een RFI meting zou dus niks zeggen, daar er geen referentie is wanneer het goed is. Als alles wegdempen het beste zou zijn zouden we geen harde ontkoppeling zoals de Cones etc hebben.

V: er is wat 'onenigheid' over het nut van de platen onder een sub. Zijn er platen die weinig tot niks doen onder een sub en platen die juist wel wat doen? Oftewel: in hoeverre zit er verschil tussen de platen qua toepasbaarheid?
A: In principe werken al onze dempingsplaten onder de subwoofer, maar de een beter dan de ander. De beste optie is hiervoor ook de Diamond-2 (omdat deze meer energie kan opnemen en zwaarder is wat voor de subwoofer beter is).  Zowel de base, plate, diamond-1 en diamond-2 zijn universeel toepasbaar, je kunt dus mixen voor budget en voor plaatsen waar je geen hoogte genoeg hebt de lagere varianten pakken.

V: Je wilt vast niks kwijt over de samenstelling van het 'goedje' in de platen? :)  Wil je er wellicht wel heel globaal iets over zeggen, gewoon een tipje van de sluier?
A: In alle platen vanaf de Plate zit Cermamiek, hetzelfde waarvan de Cones, Feet etc van zijn gemaakt. Dit zorgt voor een goede demping van de resonanties. Daarnaast zijn de platen opgebouwd uit verschillende materialen, lagen en er zit uiteraard een schielding plaat in om straling tegen te houden. Het is daarmee niet een eenvoudig te maken product voor ons, maar het werkt des te beter. 

V: Klopt het dat het frame van verschillende soorten hout is?
A: Ja verschillende diktes en soorten met ieder zijn eigen klank/resonantie. Dit komt vrij precies om tot dit resultaat te komen. Al het hout is overigens FSC.

V: Zit er nog een coating tussen het hout en de laklaag?
A: Ja.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

chansig

Top dat ze moeite nemen om antwoord te geven op de vragen en dat je ze hier mag plaatsen. Er zijn dus geen verschillen te zien op de metingen begrijp ik er zo een beetje uit.

Ik ben vervolgens wel weer nieuwsgierig waarom ze onder de ene subwoofer beter zouden werken dan onder de andere ?

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Peerless Monster

Citaat van: Raphie op september  4, 2013, 10:18:21
de CA plate is niet echt gebasseerd op techniek, zie het meer als een kok die met de beste ingrediënten aan de slag gaat en iets lekkers maakt.
In high end praat je niet meer over techniek, daar is product ontwikkelingen allemaal wat abstracter en meer op gevoel.
Niet iedereen heeft daar iets mee. Dat houdt het ook exclusief.

Als je de site erop na slaat (http://www.ca-electronics.com/Products/ca-diamond-1/), dan zegt Crusade exact hetzelfde over hun product, alleen met iets andere woorden:

The CA Diamond 1 Damping Plate is our best damping plate. It provides extremely effective resonance reduction whilst virtually annihilating unwanted RFI that might otherwise penetrate your equipment and distort your music.

The Diamond 1 Plate is the result of many months of testing en trying, optimizing the combination of materials to provide the best possible damping and shielding in one single plate. Our specially improved ceramics in combination with the multiple types and thickness of wood turned out to work extremely well.

The massive shielding plate encapsulated in ceramics will both shield equipment on top and below from RFI. When more Diamond 1 Damping Plates are used, the effect is even larger, as each consecutive component in your sound system is isolated from the radiation the others emanate.

As with the CA Cones, the specially adapted Ceramic developed and used by CA Electronics will very effectively absorb a wide range of vibrations and frequencies as do the different types of wood used in the damping plates. The damping quality of the plates will greatly enhance the sound quality of your favourite music.

The CA Electronics Diamond 1 damping plate is hand-crafted in our workshop, to make certain we deliver the quality you expect from us. This means we can adapt the size and colour of each plate to your personal needs and taste.

We Invite you to give the CA Diamond 1 Plate a try! You will not be disappointed!

Specifications:

Width: 500 mm
Depth: 400 mm
Height: 45 mm
Weight: +- 10 kilo
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10