Het Dynaudio topic

Gestart door the limp man, juni 9, 2011, 20:56:48

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dragstar1200

#175
Ik heb een stel Dynaudio Audience 62 vloerstaanders aangestuurd door voor-en eindversterkers van Aaron.
Zeer tevreden over de weergave rustig neutraal klankbeeld met goede soundstage .
Inspeeltijd duurt wel eventjes vooraleer de speakers loskomen ,maar eens los ...............wat een weergave !
Met de Aarons ook bij laag volume een mooie dynamische weergave .

Audiofiel

Welkom op dit forum. ;)


Volgens mij heb je dit ook al in 2 andere topics geplaatst. Het wordt op een forum niet zo gewaardeerd als je op 3 plekken dezelfde vraag neerzet... ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Joske007

Iemand al de nieuwe Excite-reeks gezien of gehoord, ze zijn er alvast wel mooier op geworden.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Lightspeed

In augustus/september pas hoor.  :google:

Ze schijnen technisch wat meer te lijken op de vorige Focus-lijn, maar makkelijk aan te sturen enzo.

http://www.dynaudio.com/int/blog_news.php?nr=25
-> nu weer 'back to basics' in STEREO <-
[ Yamaha A-S301 + CambridgeAudio 651BD + Tannoy RevolutionSignature DC4 + Sharp LC32LE705 & Yamaha ingebouwde DAC]
[ GDrive hdd 750GB -Firewire800 > Mac Mini -2010, Audirvana+ 2 & iTunes -A/FLAC muziek > USB 16&24bit > iFi Nano idsd DAC. ]
[ Dual 505-1 (Ortofon) ]

vanzomereng

Citaat van: Lightspeed op juni  1, 2013, 13:21:06
In augustus/september pas hoor.  :google:

Ze schijnen technisch wat meer te lijken op de vorige Focus-lijn, maar makkelijk aan te sturen enzo.

Wellicht qua impedantie "goedmoedig"  maar als je wat luider wilt spelen  :eh:
De opgegeven gevoeligheid van 82 tot 84db (2,83 V/1 m) voor de monitor/center en kleinste staander is nu niet
verpletterend maar wellicht valt het in de praktijk mee
De grootste staander X38  =  86db (2,83 V/1 m)

http://www.dynaudio.com/int/pdf/Excite_HIGHEND_Folder.pdf
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Joske007

Voor een luistertest van de New Excite" wordt het afwachten wat het brengt.

Ik heb hier thuis de Focus 260 en de Focus 210c in demo staan en aangesloten op een receiver "Pioneer LX85" , mag toch zeggen dat de sound door de Pioneer er toch uit wordt gehaald.
Alleen zeer jammer, dat de Focus 340 t.o.v. de 260 in prijs, zo een enorme grote sprong maakt, waarvan ik de reden/waarom even niet kan vatten  :confused:
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Ik heb nu al enkele dagen de Dynaudio Focus 340 naast de Focus 260 uitgebreid kunnen vergelijken.
Beiden hebben dezelfde tweeter, maar eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat de Focus 340 veel donkerder kleurt t.o.v. de 260 en naar mijn gevoel minder detail laat horen. Het lijkt wel of de Focus 340 en 380 met zijn grotere drivers niet in het gamma thuis hoort om tot een mooie en homogene surround speakeropstelling te maken.

De onderstaande speakers uit de Focus reeks, lijken me het best voor surround, bij elkaar aan te sluiten.
* Frontspeakers: Focus 260
* Centerspeaker: Focus 210c
* Rear speakers: Focus 160
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

vanzomereng

Als je naar prijs/kwaliteitsverhouding gaat kijken is m.i.z. de Focus 260, het pareltje van de hele Dynaudio-series.

In absolute zin, ook in vergelijk met andere merken, is het opmerkelijk hoe bijzonder goed de Focus 260 presteert
Heb nou Katie Melau Live opstaan en gewoon hoe krankzinnig goed het klinkt  :happy:
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Joske007

Speakers uitzoeken voor een opstelling in stereo is al een hele opgave op zich.
Om nu dezelfde speakers verder uit te breiden naar een mooi geheel voor surround beleving maakt het allemaal nog moeilijker  :crazy:

Vandaag heb ik eens naar "audio physic tempo 25" geluisterd, leuke speaker met een zacht hoog, maar het laag was in de kleine ruimte waar ik luisterde wel echt te aanwezig.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Staaled

Citaat van: Joske007 op juni  2, 2013, 20:36:39
Ik heb nu al enkele dagen de Dynaudio Focus 340 naast de Focus 260 uitgebreid kunnen vergelijken.
Beiden hebben dezelfde tweeter, maar eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat de Focus 340 veel donkerder kleurt t.o.v. de 260 en naar mijn gevoel minder detail laat horen. Het lijkt wel of de Focus 340 en 380 met zijn grotere drivers niet in het gamma thuis hoort om tot een mooie en homogene surround speakeropstelling te maken.

De onderstaande speakers uit de Focus reeks, lijken me het best voor surround, bij elkaar aan te sluiten.
* Frontspeakers: Focus 260
* Centerspeaker: Focus 210c
* Rear speakers: Focus 160
Is de 340 mogelijk niet te groot voor je ruimte?

Spreekt dan namelijk de roommodes sterker aan dus meer kleuring.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Charlemagne

Citaat van: Hipster op juni  2, 2013, 22:16:42
Is de 340 mogelijk niet te groot voor je ruimte?

Spreekt dan namelijk de roommodes sterker aan dus meer kleuring.
Bovendien vraagt de 340 om een krachtige versterker met veel grip op de bas. Als dat er niet is gaat ie ook kleuren, denk ik.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Joske007

Citaat van: Hipster op juni  2, 2013, 22:16:42
Is de 340 mogelijk niet te groot voor je ruimte?
Spreekt dan namelijk de roommodes sterker aan dus meer kleuring.
Ruimte is meer dan 50m², dus de Focus 340 zou deze zonder kleuring mooi eb goed moeten kunnen vullen.
Ik moet zeggen dat de Focus 260, naar mijn smaak het meest neutraal speelt voor diverse genres van muziek.

Als versterker speel ik met een Pioneer SC-LX85, wat dus voldoende power aan boord zou moeten hebben.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Staaled

Citaat van: Joske007 op juni  3, 2013, 07:23:34
Ruimte is meer dan 50m², dus de Focus 340 zou deze zonder kleuring mooi eb goed moeten kunnen vullen.
Ik moet zeggen dat de Focus 260, naar mijn smaak het meest neutraal speelt voor diverse genres van muziek.

Als versterker speel ik met een Pioneer SC-LX85, wat dus voldoende power aan boord zou moeten hebben.
Je ruimte is dan groot zat idd.

Charlemagne heeft een punt.
Het zou je wel eens kunnen verbazen hoeveel versterkergrip er daadwerkelijk nodig is voor menige Dynaudio.

Als ik mij niet vergis heeft de SC- LX85 Class D eindtrappen.
Ik gebruikte ooit mijn SC- LX71 om alleen de surrounds te versterken en dit alleen vanaf 80 Hz.
Toen ik eenmaal een Lyngdorf SDA 2175 gebruikte hoorde ik pas druk en controle.






"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Charlemagne

Citaat van: Hipster op juni  3, 2013, 09:05:35
Je ruimte is dan groot zat idd.

Charlemagne heeft een punt.
Het zou je wel eens kunnen verbazen hoeveel versterkergrip er daadwerkelijk nodig is voor menige Dynaudio.

Als ik mij niet vergis heeft de SC- LX85 Class D eindtrappen.
Ik gebruikte ooit mijn SC- LX71 om alleen de surrounds te versterken en dit alleen vanaf 80 Hz.
Toen ik eenmaal een Lyngdorf SDA 2175 gebruikte hoorde ik pas druk en controle.
Die ervaring heb ik ook. Mijn Sapphires zijn vergelijkbaar met de 380, maar dan in een feestelijk (en duur) jasje. Op mijn oude Sphinx monoblokken (à 250 W) bleven de bassen aan de box plakken. Met mijn Lyngdorf TDAI 2200, die de versterker opvolgde, kwam er controle over het laag, met veel meer focus en gelaagdheid. Met mijn huidige Devialet klinkt het nu helemaal hemels. Een versterker doet veel met de grotere modellen van Dynaudio. Die vragen om power en controle om het goed te laten klinken, is mijn ervaring. ChM
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Moris

Volgens info die ik van de officiele Dynaudio dealer kreeg, zou mijn Pioneer SC-LX85 voor de Focus reeks meer dan voldoende moeten zijn.
Een mcintosh versterker (die hij zelf ook verdeeld) zou het bij deze reeks echt niet beter doen, dan de Pioneer LX85, buiten de lichte kleuring dan gerekend!

Deleted User

Ik kan niet wachten tot mijn Dynaudio C1 mkII geleverd wordt dan....... En dat straks icm mijn Lyngdorf set :D

vanzomereng

Citaat van: Hipster op juni  3, 2013, 09:05:35
Je ruimte is dan groot zat idd.

Charlemagne heeft een punt.
Het zou je wel eens kunnen verbazen hoeveel versterkergrip er daadwerkelijk nodig is voor menige Dynaudio.

Als ik mij niet vergis heeft de SC- LX85 Class D eindtrappen.
Ik gebruikte ooit mijn SC- LX71 om alleen de surrounds te versterken en dit alleen vanaf 80 Hz.
Toen ik eenmaal een Lyngdorf SDA 2175 gebruikte hoorde ik pas druk en controle.

Je kunt niet alle types op 1 hoop gooien en m.b.t. versterkers/"grip" op je luidsprekers, de sky is de limit,
duurder, zwaarder etc..  kost allemaal gewoon extra geld --> gewoon een goede modus kiezen en vooral niet
de indruk wekken, dat het met minder zware versterkers, het dan totaal niet klinkt.

Ik heb de Focus 260 ook gehoord op een Marantz pm15s2 en dit klinkt gewoon zeer goed,
ik verwacht met de Pioneer SC-LX85, dezelfde fraaie resultaten....

M.b.t. de Focus 340 heb ik in stereoplay gelezen (eigenlijk een meetgrafiek gezien) dat deze een "bult" heeft
rond de 90hz en daarna steil afvalt en als slotsom minder diep doorloopt als een 260, zie hiervoor de bijlage, waarin ook nog
het e.e.a staat over aanstuurbaarheid !   (m.i.z. zal in de meeste woonkamers, een Focus 260 beter tot zijn recht komen) 
Als bonus nog een extra test v/d Focus 260 in "6moons"

http://www.dynaudio.com/int/pdf/DYN_Focus_Stereoplay_10_11.pdf

http://www.6moons.com/audioreviews/dynaudio4/1.html
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Joske007

Omdat ik me maar bleef afvragen waarom de Dynaudio Focus 340, zoveel duurder is, wat donkerder kleurt dan de Focus 260 (toch hebben beiden dezelfde tweeter).

Heb ik beide speakers de meest optimale plaats gegeven om tot een goed stereobeeld te komen.
Zo heb ik de Focus 340 eens wat verder van de muur gezet zodat deze de nodige ademruimte krijgt, alsook eens wat sokken in de poorten gestoken.

Door deze zaken ben ik van de Focus 340 nu wel aangenaam verrast, waardoor ik mag zeggen dat alles nu veel beter en gebalanceerder klinkt dan voorheen. Het hoog, midden en laag vloeit nu naar mijn smaak zo mooi vlotjes in elkaar, waardoor pianostukken, vrouwenstemmen, enz.. nu echt om van te genieten zijn (lekker smooth).

Helaas zal het voor surround met de Focus 340, duur en moeilijk worden om alles goed op elkaar af te kunnen stemmen met speakers uit dezelfde Dynaudio Focus-reeks.
Waardoor ik nu met de vraag zit of ik voor het surround gedeelte nu niet beter kies voor afzonderlijke en goedkopere boekenplank speakers die op elkaar zijn afgesteld en de Dynaudio Focus enkel gebruik voor stereoweergave?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Iemand ervaring met de Dynaudio Focus 160?
Heeft deze dezelfde sound als de Focus 260, buiten het extra laag meegerekend?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

cardas49

#194
Heb de 2 modellen 2x kunnen vergelijken bij dealers. Vond de sound inderdaad behoorlijk gelijk, afgezien van het laag. Waar ik bij de eerste luistersessie nog niet helemaal gecharmeerd was van het hoogste hoog van de tweeter, was dat bij de 2e sessie anders. Hier viel eigenlijk alles op zijn plek. Iets in de versterking / akoestiek / inspelen van de speakers zorgde voor een prettiger hoog. Volgende week kan ik de 160 in mijn eigen ruimte beluisteren, en het zou zo maar kunnen dat deze daarna blijft. Eigenlijk moet ik eerst ook nog Harbeth gaan beluisteren, maar mijn (on)geduld gaat hier parten spelen :D. Het feit dat de vrouw de meeste Harbeth modellen "oerlelijk" vind ogen speelt ook mee.

Leuk dat je de AP Tempo 25 noemt. Deze hebben ze ook voor me aangesloten toen ik de Focus modellen ging vergelijken. Vond de Tempo 25 nog net iets natuurlijker klinken  dan de Focus reeks, maar het laag was, ondanks de vrije ruimte, naar mijn idee ook niet optimaal. De Focus modellen hadden veel puntigere, strakkere bas, scoorden daar beter.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

cardas49

Heeft iemand eigen foto's van de stand 3x of stand 6? Op de Dynaudio website staan geen foto's van het vooraanzicht. Wil graag weten hoe dik de kolommen zijn. En presteert de Stand 6 nou echt beter qua geluid dan de stand 3x? €400 ipv €200 is nogal een verschil.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

Joske007

Citaat van: mark235 op juni 15, 2013, 01:00:43
Heb de 2 modellen 2x kunnen vergelijken bij dealers. Vond de sound inderdaad behoorlijk gelijk, afgezien van het laag. Waar ik bij de eerste luistersessie nog niet helemaal gecharmeerd was van het hoogste hoog van de tweeter, was dat bij de 2e sessie anders. Hier viel eigenlijk alles op zijn plek. Iets in de versterking / akoestiek / inspelen van de speakers zorgde voor een prettiger hoog. Volgende week kan ik de 160 in mijn eigen ruimte beluisteren, en het zou zo maar kunnen dat deze daarna blijft. Eigenlijk moet ik eerst ook nog Harbeth gaan beluisteren, maar mijn (on)geduld gaat hier parten spelen :D. Het feit dat de vrouw de meeste Harbeth modellen "oerlelijk" vind ogen speelt ook mee.

Leuk dat je de AP Tempo 25 noemt. Deze hebben ze ook voor me aangesloten toen ik de Focus modellen ging vergelijken. Vond de Tempo 25 nog net iets natuurlijker klinken  dan de Focus reeks, maar het laag was, ondanks de vrije ruimte, naar mijn idee ook niet optimaal. De Focus modellen hadden veel puntigere, strakkere bas, scoorden daar beter.
De focus 160 blijft een mooie speaker om naar te luisteren en sluit ook zeer mooi aan bij de bijbehorende Focus 210 center. Het hoogste hoog ervaar ik hier thuis ook als aangenaam.

Blij te lezen dat jou ervaring ondersteund dat de Focus 260 voor het mid en hoog gelijkaardig klinkt.
Gisteren de AP Tempo 25 naast de AP Classic 20 in een veel grotere ruimte als voorheen kunnen beluisteren.
Het laag blijft nog steeds het algemeen geluidsbeeld domineren en hierdoor valt voor mijn smaak de balance uit elkaar.

Ook heb ik nog lang en met veel luisterplezier naar de "Sonus Faber Venere" geluisterd, welke volgende week hier in demo, thuis zal staan naast de Dynaudio Focus.
Ik heb het vermoeden dat de Focus voor mijn ruimte beter zal matchen dan de Sonus Faber Venere. Maar dit kan ik pas beoordelen wanneer ze beiden hier staan.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Xander32

Je pakt het iig. goed aan; zelfs een 1 op 1 vergelijk bij jou thuis :thumbs-up:.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Joske007

Citaat van: Xander32 op juni 15, 2013, 10:02:48
Je pakt het iig. goed aan; zelfs een 1 op 1 vergelijk bij jou thuis :thumbs-up:.
Bedankt  ;)

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

raindog

Citaat van: mark235 op juni 15, 2013, 01:00:43
Volgende week kan ik de 160 in mijn eigen ruimte beluisteren, en het zou zo maar kunnen dat deze daarna blijft. Eigenlijk moet ik eerst ook nog Harbeth gaan beluisteren, maar mijn (on)geduld gaat hier parten spelen :D. Het feit dat de vrouw de meeste Harbeth modellen "oerlelijk" vind ogen speelt ook mee.

Geduld behouden is soms moeilijk, toch zou het mooi zijn als je de Harbeths nog zou kunnen beluisteren. Harbeths hebben best wel wat overeenkomsten met Dynaudio maar er zijn ook verschillen. Wat betreft uiterlijk, de kleur en de stand zijn heel bepalend voor de uitstraling.  Bijvoorbeeld in Ebony fineer, en op een mooie matzwarte stand van Custom Design of Skylan, ziet een Harbeth er heel strak en bijzonder uit. Een stuk minder klassiek (lees: 'oubollig' ...  ;) ) dan in de lichtere kleuren. Persoonlijk houd ik wel van dat klassieke maar in een modern interieur past het niet altijd even goed.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)