Zelfbouw subwoofer, informatie inwinnen

Gestart door skyfox, februari 15, 2011, 13:28:51

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

daxie

Citaat van: morca op maart 17, 2011, 14:02:35
Mooie woofer hoor,goed bezig

Mdf zou ik laten zagen bij een keukenboer ofzo die heeft meestal een comp gestuurde zaag
Dan heb je alleen een decopeerzaag nodig om de woofer erin te zagen,of ook even vragen
Slagmoeren kan wel hoeft niet,ik gebruikte voor een sdx15 gewoon schroeven van 4,5 of 5 dik en 45 lang(dubbele baffle),die komt er echt nooit uit hoor zeker weten

bracing heeft bij deze grote wel enig nut denk ik,maar ik gebruik het voor mijn 12 icnh nooit

Nadeel van schroeven is dat als je de driver er eens uit moet halen, ze al rap niet meer pakken. Slagmoeren zijn wat robuuster.
Als je slagmoeren gebruikt, doe er zeker een paar druppeltjes lijm op zodat ze zeker niet loskomen.
als je schroeven gebruikt, niet vergeten voorboren...

Onne

@Skyfox: Dit is de bovenfrees

Hier zit de bovenfrees met een bout door het midden van het rondje (wat er uit moet) vast.
Even de frees instellen qua diepte en de straal, en dan rondjes trekken tot het gewenste resultaat is bereikt.
Werkt erg goed al zeg ik het zelf.

skyfox

Citaat van: Onne op maart 17, 2011, 14:45:18
@Skyfox: Dit is de bovenfrees
Hier zit de bovenfrees met een bout door het midden van het rondje (wat er uit moet) vast.
Even de frees instellen qua diepte en de straal, en dan rondjes trekken tot het gewenste resultaat is bereikt.
Werkt erg goed al zeg ik het zelf.

Aha, had al zoiets gezien in jouw topic idd. Enne, Boels verhuurt (bijna) alles? Neem aan dat ik zo'n ding gewoon een dagje kan huren bij de bouwmarkt?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

daxie

Wellicht wel. Hou rekening met een hoop stof.
Als je huurt bij Boels kan je onmiddellijk al een cirkelgeleider vragen, dan hoef je zo geen constructie te bouwen.

skyfox

Zo, hierbij een drietal fotootjes van de woofer die ik vandaag geschoten heb.

Nu is het tijd om een versterker aan te schaffen. Ik twijfel tussen:
* Hypex DS8
* Dayton SPA1000
* Elemental Designs LT/1300
De beste prijs/prestatieverhouding is in handen van de Dayton, die dan ook op dit moment mijn voorkeur heeft. Is er een goede reden om misschien toch voor een van de andere twee amps te gaan?




Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

morca

Mooie woofer hoor  :thumbs-up:
De drie amp zijn alledrie wel doed denk ik,de hypex heeft als enige variabele fase ipv 0 of 180,maar bij de andere heb je net iets vermogen
De woofer is 1000 watt rms toch? dan zou hij op een hypex DS8 al heel mooi spelen,die andere 2 amp moet je in amerika bestellen toch?
Moeilijk he kiezen ;D

skyfox

De RMS power handling is 500 watt. Dus alles daarboven is puur voor headroom en om equalising aan te kunnen.

Ik twijfel eigenlijk het meeste tussen een DS8.0 nu en de Dayton HPSA1000. In principe heb ik een Velodyne SMS-1 voor het equalisen. Het enige verschil tussen de twee amps (behalve 150 watt) is dan dat Hypex een variabele fase heeft.

Zit er nog verschil in bouwkwaliteit tussen de twee? En is die variabele fase echt een pluspunt (ivm ook mijn SMS-1)? Als fase een pluspunt is, zou dan evt een 500w BK plateamp het overwegen waard zijn?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

skyfox

Nou, de kogel is door de kerk. Het word een BK electronics Monolith+ plate-amp van 500 watt rms. Niet de grote getallen waar ik oorspronkelijk naar gekeken heb. Dit komt voornamelijk door de vele berichten op het AVS forum waar gesteld wordt dat een amp van 500 watt voor deze driver meer dan ruim voldoende is, zelfs met equalising meegenomen.

Ik verwacht de amp met ongeveer 2 a 3 weken binnen te hebben, waarna ik het hout voor de kist kan gaan bestellen. In de tussentijd kan ik mooi met vrouwlief over de locatie, het formaat en de afwerking nadenken.

Wat duurt het allemaal lang, ik wil m'n sub!!  :smile:
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9


skyfox

Citaat van: morca op april 15, 2011, 19:08:46
Ik had toen mijn kistje al klaar staan en de amp kon meteen spelen .
Even 8 schroefjes en 4 aansluitingen maken

Daar heb je dan ook wel weer een punt... Hmmz, deze week eens even met de vrouw babbelen over wat, waar enzo. Dan vrijdagavond even langs de houthandel om een bestelling te plaatsen.  :clapping:
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Ejorne

Succes man! Jammer dat we niet samen een amp konden over laten komen om wat op de verzendkosten te besparen. Ook jammer dat we (jij) niets heb mogen horen op de aanvraag van een powerbuy.

Maar goed, je amp is onderweg en dat is waar het uiteindelijk om gaat.  8)

skyfox

Inderdaad jammer, maar ik heb er vrede mee. Sommige dingen gaan nou eenmaal zoals ze gaan. En ik denk dat ik met deze aankoop geen flater zal slaan.

Zoals ik al eerder zei, op het AVS forum wordt mijn driver geadviseerd met amps met ongeveer 500 watt RMS vermogen. Dus meer zou prima zijn voor extra controle over de conus, maar ik vraag me af of ik het echt nodig heb. Had ook haast voor 550 euro een Crown K2 PA amp gekocht, maar die laten gaan om dezelfde reden als dat ik dus niet voor de grote wattage plateamps heb gekozen.

Zou ik nou echt merken dat ik met het gebruik van m'n SMS-1 tekort kom aan power dan is een upgrade snel genoeg geregeld, en deze plateamp kan ik dan inzetten op... de slaapkamer ofzo  :angel: Maar voor het zover is, eerst lekker spelen.  :music:
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Ejorne

Citaat van: skyfox op april 18, 2011, 13:28:04
Maar voor het zover is, eerst lekker spelen.  :music:

Inderdaad !  8)

En succes nog met de bouw. Deel je de voortgang van de bouw op het forum?

morca

Citaat van: Ejorne op april 18, 2011, 10:28:41
Succes man! Jammer dat we niet samen een amp konden over laten komen om wat op de verzendkosten te besparen. Ook jammer dat we (jij) niets heb mogen horen op de aanvraag van een powerbuy.

Maar goed, je amp is onderweg en dat is waar het uiteindelijk om gaat.  8)
Ja jammer nou moet ik nog langer op mijn 2e hypex wachten :D

goeie tip trouwens he vast laten zagen en monteren Skyfox,kan je rustig werken voordat alles binnen is anders raken sommige nogal gehaast en prikken dan door de woofer heen
Je zal niet de eerste zijn,mijn eerste keer moet nog komen ;D

Ejorne

Citaat van: morca op april 18, 2011, 17:05:14
Je zal niet de eerste zijn,mijn eerste keer moet nog komen ;D

Gelukkig wel!  8)

morca

Citaat van: Ejorne op april 18, 2011, 17:26:37
Gelukkig wel!  8)
Ik hoop toch nooit,de volgende die ik wil maken moet HET worden als er buget is  :pompom:
Daar wil ik zeker niet in prikken,maar dat komt zeker wel goed  :D

CaptainJack


morca

Citaat van: CaptainJack op april 18, 2011, 17:55:50
Ben benieuwd wat jij bedoeld met HET
Nou ik wil tegen het einde van het jaar een sub voor beneden bouwen,jouw laatste project, en het hier weer zien van die Gothams brengt me op ideeen
Dan weet je wel ong wat het moet worden,en het merk..... ::)
HET voor mij bedoelde ik dus,welk type woofers komt nog eerst kijken wat het buget is.
Ik hoop 2x W6 ofW7 maar ben bang dat het W3 word,maar dan heb ik nog niks te klagen

Ejorne

Citaat van: morca op april 18, 2011, 17:37:20
Ik hoop toch nooit,de volgende die ik wil maken moet HET worden als er buget is  :pompom:
Daar wil ik zeker niet in prikken,maar dat komt zeker wel goed  :D

Ik hoop uiteraard ook nooit.  ;)

De volgende sub wordt wel een heel mooie als ik je plannen zo lees.  O0


2x een W6 zal volgens mij al een bruut geval kunnen worden en JL kennende, vooral strak!

2x een W3 zal, gezien je enkele W3, ook een erg prettige sub worden.
Al vraag ik mij af wat een enkele W6 tegenover 2x W3 doet. Je weet dat de W3 strrrrak klinkt. De W6 zal logischerwijs nog strakker klinken maar je weet het maar nooit. Het lijkt toch een geheel andere woofer met een veel grotere uitslag dan een W3. 

Ik kijk er naar uit!  8)

CaptainJack

Citaat van: morca op april 18, 2011, 18:20:14
Nou ik wil tegen het einde van het jaar een sub voor beneden bouwen,jouw laatste project, en het hier weer zien van die Gothams brengt me op ideeen
Dan weet je wel ong wat het moet worden,en het merk..... ::)
HET voor mij bedoelde ik dus,welk type woofers komt nog eerst kijken wat het buget is.
Ik hoop 2x W6 ofW7 maar ben bang dat het W3 word,maar dan heb ik nog niks te klagen

Ik zal de laatste zijn die zal beweren dat de JL subs niet goed zijn laten we dat even voorop stellen.

Maar als je puur naar specs en prijs gaat kijken moet je toegegeven dat ze wel erg hoog geprijsd zijn.
Voor mijn laatste project heb ik ook naar de 13W7 gekeken (naast woofers van B&C, Beyma, 18Sound, TC en andere merken) uiteindelijke driver keuze is gebaseerd op de specs en de bijbehorende prijs.

Ik zou zeker is verder kijken dan JL.
De truuk van de gothams zit niet in de gebruikte woofers maar in de kast en de geïntegreerde elektronica.

Strakke basweergave kan je bereiken door een goed doordacht ontwerp met de juiste driver(s), de juiste electronica en een juiste afstelling.

B.

Tja, een TC vergelijken met een JL is als appels en peren :D

morca

goed nieuws B ivm je nieuwe hobby:Geen regen vd week  :D

Captain jack@,zo,n TC heb ik ook naar gekeken maar vind geen spec,s ,er is niks ingevuld.als jij de spec,s toevallig hebt zou ik ze zeer graag zien.
Dan komt altijd nog dat ik er eerst naar wil luisteren, en niet veel leden hebben er 1 staan.
Ik heb niet alleen naar JL gekeken ,maar zonder spec,s koop ik niet maarzo om te proberen.

CaptainJack

Morca: Bij Parts Express kun je de specs zo terug vinden van TC.

Maar ik heb meer dan alleen TC vergeleken er zijn veel goede woofers te vinden. Als je in de prijs klasse van de JL W7 kijkt zou ik ook zeker is naar de
Aurasound NS18-992-4A (18") en Aurasound NS12-794-4A (12") kijken.


B.

Citaat van: morca op april 18, 2011, 21:50:51
goed nieuws B ivm je nieuwe hobby:Geen regen vd week  :D

Haha, maar ik rij door weer en wind :D  Het is wel mooi weer om te poetsen, maar ik heb de middelen nog niet :(

morca

Citaat van: B. op april 19, 2011, 14:36:09
Haha, maar ik rij door weer en wind :D  Het is wel mooi weer om te poetsen, maar ik heb de middelen nog niet :(

Het is ook net te warm om te poetsen,de wax droogt zo snel op in dit zonnetje,heerlijk weer om een beetje te cruisen  :thumbs-up:
De auto bevalt je gelukkig wel