Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

jossie

Citaat van: morca op januari  5, 2017, 14:24:19
Bezwaar als ik je uitleg hier in de startpost zet Jossie,met een link naar je org topic?

Maar natuurlijk niet...   ::)

Dat pieptopic verdient aandacht!
Omni !

djaxx

Vraagje.
Ik sta op het punt om een tweede pb1000 aan te kopen. Ik draai momenteel 5.1 , focal 826v en sr800 rears. Ik hoop een geote sprong te maken in het laag. Zou graag strakker laag bekomen in mijn woonkamer. Ben echter geen held en ben van plan me aan 1 van de voorgestelde opties van svs site te houden.namelijk naast mijn front speakers op de lage muur.
Nu is de vraag, ga ik effectief mooie stappen maken? Is het aan te raden om deze aan te kopen?

morca

Citaat van: jossie op januari  5, 2017, 14:46:47
Maar natuurlijk niet...   ::)

Dat pieptopic verdient aandacht!
Dat dacht ik ook.
Veel nuttige info zonde als dat wegzakt omdat er niemand meer op reageert.

Citaat van: djaxx op januari  5, 2017, 19:44:22
Vraagje.
Ik sta op het punt om een tweede pb1000 aan te kopen. Ik draai momenteel 5.1 , focal 826v en sr800 rears. Ik hoop een geote sprong te maken in het laag. Zou graag strakker laag bekomen in mijn woonkamer. Ben echter geen held en ben van plan me aan 1 van de voorgestelde opties van svs site te houden.namelijk naast mijn front speakers op de lage muur.
Nu is de vraag, ga ik effectief mooie stappen maken? Is het aan te raden om deze aan te kopen?
1 ding valt me op,strakker laag zeg je.
En niet meer geweld in het laag.
Een gesloten sub klinkt strakker,een gepoorte geeft meer geweld.
Even iets om te overdenken misschien.

Ps de plaatsing kan svs niet voorspellen,dat is in elke ruimte weer anders......

djaxx

Mss druk ik me niet juist uit. Ik ben eigenlijk al best tevreden over 1 pb1000. Echter mis ik met muziek, stereo weergave, wat mooi laag vind ik. Weet dat een sb daar beter in is maar wil,de gepoorte voor films niet meer missen.
Ik zou graag daar wat mooie winst behalen met een tweede sub. Bij muziek is het laag duidelijk niet mooi verdeeld in de kamer. Zou leuk zijn moest het bij films dan ook nog leuker gaan klinken. Weet niet echt wat ik mag verwachten. Op svs site raden ze duidelijk dual aan maar hoe serieus maag je een fabrikant nemen, die verkoopt er natuurlijk liever 2 ipv1.
Wat ik wel niet wens is dat het echt veel te hevig zou gaan worden nu met 2 subs, naar de buren toe ook. Maar meen begrepen te hebben dat dit niet het geval zal zijn.
Zou het de moeite zijn of niet vraag ik me af.


minidsp.nl

Citaat van: djaxx op januari  5, 2017, 19:44:22
.... Zou graag strakker laag bekomen in mijn woonkamer....
Heb je een idee wat er niet goed is, "strakker" is nogal een subjectieve term.  Heb je bv al eens wat (laten) meten?  Hoe beter je je probleem kent, hoe beter je naar een oplossing toe kan werken.  Vaak werkt een dual sub goed voor een betere verdeling, vaak samen met een DSP, maar het zou zomaar kunnen dat je het beste kan beginnen met de akoestiek en/of plaatsing.
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

morca

Het is ook wel zo dat laag door de hele kamer goed krijgen bijna onmogelijk zo goed te krijgen is als op de luisterplek.
Mits je nu alles goed geplaatst en ingeregeld hebt.

Welke receiver heb je.

djaxx

Met echte metingen ben ik nog nooit aan de slag gegaan eerlijk gezegd.
Wel heb ik door de jaren al heel wat plaatsen uitgeprobeert waarvan er twee echt duidelijk de beste zijn, zijnde vooraan naast de rechterfront en links achter in de hoek naast de sweetspot.
Nu naar akoestiek toe is het ongetwijfeld harde ruimte, living in L vorm met stenen vloer, inrichting dtrak en modern en dus veel vrije ruimte. We houden dit ook graag zo en gaan zeker niet aan de slag met panelen in de leefruimte.
Het is voor 75% zeker dat met de tijd de ganse boel naar zolder verhuisd naar aparte ht ruimte. Met dat in het achterhoofd en de pb1000 die ik nu voor mooie prijs kon overnemen wilde ik hem nu al aankopen. Ik ging ervan uit dat dit een enorme stap voorwaards zou betekenen in mijn leefruimte maar nu doen jullie mij natuurlijk twijfelen. Ooit wil ik wel leren uitmeten maar het is natuurlijk kort dag ivm de overname. Doen of niet doen?

minidsp.nl

Een 2e sub zal zeker een verbetering brengen, daar twijfelt denk ik niemand over hoor. Het is alleen dat je met metingen erbij wat gerichter aan de slag kan, vandaar mijn vraag.

Kansen moet je pakken :D al helemaal als je in de woonkamer geen akoestische maatregelen wil nemen (begrijpelijk) dan is een dual sub de beste weg vooruit. Al helemaal als je al een top2 van plaatsen hebt. En we zijn gewoon jaloers, extra gear willen we allemaal  :headbanging:
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

morca

Mits goed te plaatsen zal hij idd verbetering brengen,dus ik zeg doen.
Afstellen /intregatie komt dan vanzelf wel.

Maareuh wat voor receiver heb je,sommige receivers met XT32 regelen 2 sub,s apart best goed in als de akoestiek de meting niet teveel tegenwerkt.

djaxx

Bedankt voor de wijze raad kenners.
@ Morca. marantz sr 7008, heb gelezen dat deze prima met 2 subs overweg kan.


djaxx


morca

Jazeker,dan regelt hij de afstanden voor beide sub apart in.
maar weet het niet zeker....
Misschien iemand die een 7008 heeft ,of het antwoord heeft die even bij wil springen voor de zekerheid?

djaxx

Volgende staat in de online manual op marantz site  "Audyssey Sub EQ HT provides individual correction for dual subwoofer setups, and the SR7008 is Audyssey Installer Pro ready."


djaxx


djaxx

ok, heb hem nu een uurtje getest al en duidelijk wat vooruitgang in het strakkere laag.
Wat ik me wel afvraag, ik ben gewoon dat audessey mijn sub wat te stil insteld. Ik zet deze met db meter dan manueel naar +-75db. Nu kan ik met de marantz het speakerlevel wijzigen van elke sub apart of van de beide samen. De vraag, moeten ze samen 75db spelen of meet ik ze elk apart in?

morca

Als je andere speakers 75 db spelen,horen de subs samen ook 75 db te spelen.
Maar.... adsy zet de subs vaak te zacht,ik zou.ze samen iets harder zetten.
Veel leden komen op 4-6db harder uit.
Wat voor jouw lekker klinkt moet je gewoon even testen.

RalphH

Audyssey meet ze voor afstand en volume apart in. Je kunt ze daarna even nameten of er 1tje niet te hard of zacht staat en zoals Morca al aangeeft, eventueel naar smaak bijregelen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

djaxx

Hij zet ze beiden niet op zelfde speaker level. Ik neem aan dat ik het verschil tussen beide zo zal moeten houden en dit een gevolg is van de ruimte? Zo meteen is guardians of the galaxy bekijken. Goed testje denk ik zo  :inlove:


djaxx

Ben ik nu zo dom of? Ik begrijp het niet.
Als ik ze apart meet zitten ze, wanneer de andere speakers op 75db staan, rond de 68db elk. Wanneer ik ze samen laten spelen met deze serting geven ze +-72 db. Ik krijg de mogelijkheid om ze elk apart bij te regelen of om ze samen te regelen. Heb ze samen wat verhoogd zodat ze samen nu +-77 db geven. Klinkt wel leuk nu.
Duidelijk strakkere bass en op lager volume heb ik ook nog een mooie laagweergave. De duals blijven zeker staan.
Dyn eq, staat ingeschakeld nu, ga ook nog is testen met eq uit.

morca

Citaat van: djaxx op januari  8, 2017, 20:34:46
Ben ik nu zo dom of? Ik begrijp het niet.
Als ik ze apart meet zitten ze, wanneer de andere speakers op 75db staan, rond de 68db elk. Wanneer ik ze samen laten spelen met deze serting geven ze +-72 db. Ik krijg de mogelijkheid om ze elk apart bij te regelen of om ze samen te regelen. Heb ze samen wat verhoogd zodat ze samen nu +-77 db geven. Klinkt wel leuk nu.
Duidelijk strakkere bass en op lager volume heb ik ook nog een mooie laagweergave. De duals blijven zeker staan.
Dyn eq, staat ingeschakeld nu, ga ook nog is testen met eq uit.
Meestal is uit beter.

Maar goed je hoort verbetering dus,dat is  :thumbs-up: :thumbs-up:


djaxx

Als ik hem uit zet word de bubble heel pak minder. Had ik voordien ook al.
Ik ga het een tijdje bekijken zo en genieten van de set! :inlove: