Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

angelo83

Dag ,

Ik heb momenteel een dspeaker 8033 cinema in demo.
Nu allemaal leuk maar vind ik de verschillen minimaal .
Het voordeel is de lift 25 voor wat meer actie in de echt lage tonen .
Plus ik kan er niet goed tegen dat er een ¨blackbox¨ tussen zit en geen idee heb wat er nu gedaan wordt.

Nu volgende stap is gaan meten .
Dus ik heb nu een umik-1 microfoon besteld a 90.-

Nu zit ik te twijfelen om er een mini-dsp bij te bestellen en de cinema niet te nemen .

Nu komt pas mijn vraag  ;D
Heeft de mini-dsp voordelen /nadelen tov dspeaker?
En welke versie kan ik het best nemen (mini-dsp) voor 1sub en evt in de toekomst een 2de sub .

Bedankt !!

Angelo




RalphH

De dspeaker kan enkel toppen vlakken en idd, het is een black box.

De Minidsp is volledig configureerbaar en kan dus ook dips wat boosten. Let wel op, boosten is niet ideaal, een paar dB kan wel, maar beter is het om een plek voor je sub zoeken waarbij door ruimte invloeden geen of minder dips (nulls) ontstaan.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

snicky

Citaat van: GPO op februari 15, 2015, 16:27:05
Vandaag ff mijn Behringer netjes weggewerkt achter het TV meubel.



Ipv los op de sub.....  :clapping:

Gpo

Bevalt deze beetje goed? Wil hem misschien ook wel even proberen.

Edit. Kan het beter niet doen, merkte al met een anti mode dat de svs sb subwoofer best snel over ze nek kan gaan als ik op stevig volume wil luisteren.
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

GPO

Citaat van: snicky op februari 16, 2015, 13:04:59
...
Bevalt deze beetje goed? Wil hem misschien ook wel even proberen.
...

De Behringer is een geweldige tweakers-tool. Ik vind dit apparaat een stuk beter tov zo'n antimode, omdat je alles helemaal zelf in de hand hebt. Je kunt zelf via de MIDI ingang nagenoeg hetzelfde bereiken als een miniDSP of antimode (dus meten en de nieuwe equalizer instellingen -berekend door REW- naar de Behringer sturen). Ik voer echter de EQ instellingen handmatig in (wel berekend via REW, anders is het niet te doen), maar dat is geen probleem.

Citaat van: snicky op februari 16, 2015, 13:04:59
...
Edit. Kan het beter niet doen, merkte al met een anti mode dat de svs sb subwoofer best snel over ze nek kan gaan als ik op stevig volume wil luisteren.
...

Wat bedoel je precies? Dit heeft niets te maken met de Behringer.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Ejorne

Citaat van: GPO op februari 16, 2015, 13:39:43
De Behringer is een geweldige tweakers-tool. Ik vind dit apparaat een stuk beter tov zo'n antimode, omdat je alles helemaal zelf in de hand hebt. Je kunt zelf via de MIDI ingang nagenoeg hetzelfde bereiken als een miniDSP of antimode (dus meten en de nieuwe equalizer instellingen -berekend door REW- naar de Behringer sturen). Ik voer echter de EQ instellingen handmatig in (wel berekend via REW, anders is het niet te doen), maar dat is geen probleem.

Wat bedoel je precies? Dit heeft niets te maken met de Behringer.

GPO

Met de Behringer kun je een stuk meer dan met zo'n anitmode.
Maar toch wel aanzienlijk wat minder (uitgebreid) dan met een mini-DSP.

Maar inderdaad, genoeg instelmogelijkheden en daarmee dus een goede 'tweak' voor een subwoofer.

GPO

Citaat van: Ejorne op februari 16, 2015, 15:36:56
Met de Behringer kun je een stuk meer dan met zo'n anitmode.
Maar toch wel aanzienlijk wat minder (uitgebreid) dan met een mini-DSP.

Maar inderdaad, genoeg instelmogelijkheden en daarmee dus een goede 'tweak' voor een subwoofer.

ok, toch nieuwschierig: wat kan een miniDSP meer dan een Behringer? We hebben het toch over zo'n soort apparaat --> http://www.minidsp.com/products/minidsp-in-a-box/minidsp-2x4 ?

Kan zo snel niet zien dat het meer biedt dan een Behringer, behalve dat de SW wat meer fancy is. (icm REW valt dat ook wel weer mee denk ik zo)....
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

snicky

Citaat van: GPO op februari 16, 2015, 13:39:43
De Behringer is een geweldige tweakers-tool. Ik vind dit apparaat een stuk beter tov zo'n antimode, omdat je alles helemaal zelf in de hand hebt. Je kunt zelf via de MIDI ingang nagenoeg hetzelfde bereiken als een miniDSP of antimode (dus meten en de nieuwe equalizer instellingen -berekend door REW- naar de Behringer sturen). Ik voer echter de EQ instellingen handmatig in (wel berekend via REW, anders is het niet te doen), maar dat is geen probleem.

Wat bedoel je precies? Dit heeft niets te maken met de Behringer.

GPO

Anti mode versterkt toch ook tot max 6/7 db?

Ik merkte dat me subwoofer over ze nek ging toen ik de anti mode had aanstaan als ik hem beetje op ref speelde.

Maar dat kan trouwens ook komen door de lift functie.

Weet het niet meer.

Maar wat ik bedoelde een anti mode versterkt en behringer kan je dipjes ook versterken?

Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

RalphH

Citaat van: snicky op februari 16, 2015, 16:30:08
Maar wat ik bedoelde een anti mode versterkt en behringer kan je dipjes ook versterken?

Kan met beide inderdaad.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

angelo83


Ejorne

Citaat van: GPO op februari 16, 2015, 15:48:18
ok, toch nieuwschierig: wat kan een miniDSP meer dan een Behringer? We hebben het toch over zo'n soort apparaat --> http://www.minidsp.com/products/minidsp-in-a-box/minidsp-2x4 ?

Kan zo snel niet zien dat het meer biedt dan een Behringer, behalve dat de SW wat meer fancy is. (icm REW valt dat ook wel weer mee denk ik zo)....

Met de miniDSP kun je een linkwitz transform instellen. Met de behringer kun je dit wel enigszins nabootsen maar daar heb je dan 2 of meer filters voor nodig.

Ook kun je FIR filters gebruiken op de miniDSP

En ook kun je filters toepassen onder de 20Hz.


jeffaudio

Citaat van: snicky op februari 13, 2015, 23:05:42
Blijf toch met wat vraagtekens zitten.

Mijn pioneer doet bijna of helemaal niks aan sub eq.

Voor de subwoofer meet die alleen de afstand, het kanaalniveau en zie foto:


De pioneer detecteert ook maar 1 subwoofer ook al heeft die 2 pre outs.

Nu wordt het dus als 1 subwoofer gezien en stelt hier de afstand en kanaalniveau op af.


Kan ik niet beter de subwoofers achteraf afstellen als ik bijvoorbeeld alleen speaker kalibratie doe?

Dus pioneer niet het kanaal niveau en afstand laten meten maar via rew beiden subwoofer volume meten en afstellen op gelijke niveau van frontspeakers en de fase hier op afstellen.

Alleen dan staat nog wel in de pioneer de sub afstand op 3 meter. Moet ik dat dan zo laten of terug zetten tot 0.1m (verder gaat niet)

Of is dit allemaal wat overbodig?

ben ik ook benieuwd naar , mijn marantz ziet ook maar 1 woofer.
Ik denk wel dat de versterker beide gelijk waardig afsteld toch?
Stereo setup: Mcintosh,Vincent,, popcorn,Lapp, van den Hul, Epson
HT Setup 11.1 Atmos/DTS X  Marantz, denon,Klipsch Quadral,Popcorn,  ,Oehlbach , optoma
Slaapkamer Setup  Denon , Teufel 5.1.2,quadral ,Mitsubishi beamer

snicky

Citaat van: jeffaudio op februari 16, 2015, 17:17:07
ben ik ook benieuwd naar , mijn marantz ziet ook maar 1 woofer.
Ik denk wel dat de versterker beide gelijk waardig afsteld toch?

Ik denk dat je het beste voordat je gaat kalibreren het subwoofer niveau met een db meter gelijk afstelt op 75db op de luisterplaats. En daarna gaat kalibreren.


Bij mij ziet het er dan zo uit. Me rechter sub die bijna in de hoek staat staat de gain op bijna 10 uur

De subwoofer links midden in de kamer staat de gain bijna op11 uur
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

jeffaudio

Citaat van: snicky op februari 16, 2015, 17:20:35
Ik denk dat je het beste voordat je gaat kalibreren het subwoofer niveau met een db meter gelijk afstelt op 75db op de luisterplaats. En daarna gaat kalibreren.


Bij mij ziet het er dan zo uit. Me rechter sub die bijna in de hoek staat staat de gain op bijna 10 uur

De subwoofer links midden in de kamer staat de gain bijna op11 uur

helaas heb ik die niet.
Bij mijn woofers staan beide op een kwart kwa gain.
Op mijn versterker stelt hij hem dan op -9 db af.
Stereo setup: Mcintosh,Vincent,, popcorn,Lapp, van den Hul, Epson
HT Setup 11.1 Atmos/DTS X  Marantz, denon,Klipsch Quadral,Popcorn,  ,Oehlbach , optoma
Slaapkamer Setup  Denon , Teufel 5.1.2,quadral ,Mitsubishi beamer

morca

Citaat van: snicky op februari 16, 2015, 13:04:59
Bevalt deze beetje goed? Wil hem misschien ook wel even proberen.

Edit. Kan het beter niet doen, merkte al met een anti mode dat de svs sb subwoofer best snel over ze nek kan gaan als ik op stevig volume wil luisteren.
Hij gaat ergens van over ze nek,met de antimode kan je niks regelen.
De 1124 is super ,was mijn eerste dsp en hij staat er nog steeds.
Over ze nek gaan kan iets zijn wat teveel aanwezig is,dat kan je dan beter bijregelen als met een 8033.


snicky


Citaat van: morca op februari 16, 2015, 17:51:15
Hij gaat ergens van over ze nek,met de antimode kan je niks regelen.
De 1124 is super ,was mijn eerste dsp en hij staat er nog steeds.
Over ze nek gaan kan iets zijn wat teveel aanwezig is,dat kan je dan beter bijregelen als met een 8033.

Denk ook uiteindelijk dat het door de liftfuntie kwam van 15 tot 25hz
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

morca

Citaat van: Ejorne op februari 16, 2015, 16:49:38
Met de miniDSP kun je een linkwitz transform instellen. Met de behringer kun je dit wel enigszins nabootsen maar daar heb je dan 2 of meer filters voor nodig.

Ook kun je FIR filters gebruiken op de miniDSP

En ook kun je filters toepassen onder de 20Hz.
LP en HP filter heeft de 1124 ook niet ,de minidsp wel.
Die filters zijn soms heel handig.

snicky

En met zo een Behringer FBQ1000. Stel je die dan in aan de hand van REW?

Dus als je een dip hebt op 50hz kan je die wat opkrikken met zo een behringer? En dan opnieuw meten en kijken wat het resultaat is?
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

morca

Citaat van: snicky op februari 16, 2015, 18:45:24
En met zo een Behringer FBQ1000. Stel je die dan in aan de hand van REW?

Dus als je een dip hebt op 50hz kan je die wat opkrikken met zo een behringer? En dan opnieuw meten en kijken wat het resultaat is?
Ja dat kan idd,al een dip vullen niet de manier van werken is.
Meestal ga je kijken of de plaatsing en fase optimaal is.
Daarna eventueel bulten in je spl vlakken,als laatste zou ik pas boosten op een dip.
En dan alleen als het hoorbaar verbeterd,dan meet ik dus wel,maar luister nog meer of het wel klopt wat ik boost.

Ik heb met de mijne niks geboost alleen maar gedempt voor een vlakke curve.
Bij muziek is vlak prettig dan kloppen je instrumenten vaak.
Bij film moet je hem niet te vlak maken,dan mis je wat van de filmsensatie.
Voor muziek demp ik me roommodus bv wel 15 db,maar voor film is dat minder denk 11 db anders mist er teveel geweld.
Zo geld dit voor elke piek die je wegvlakt,luister of het klopt anders draai je hem op het oor iets terug.
Dat finetunen voor film doe ik op het oor.

snicky

Poe, ingewikkeld weer maar wel interessant [emoji16] hoe ver wil ik gaan is de vraag.....

En kan je dan meerdere instellingen opslaan voor bv muziek stand en film stand?
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

morca

Citaat van: snicky op februari 16, 2015, 19:06:43
Poe, ingewikkeld weer maar wel interessant [emoji16] hoe ver wil ik gaan is de vraag.....

En kan je dan meerdere instellingen opslaan voor bv muziek stand en film stand?
Ja je kan meedere presets maken,ik heb er 2,film en muziek  ;)

snicky

Denk dat ik m maar gewoon bestel en ga testen. Mag bij Bax binnen 90 dagen terug sturen.[emoji89]
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

morca

Ik zou het doen....zien we je hier snel weer terug voor meer vragen denk ik ;D

Vergeet het midi snoertje niet om hem aan de comp te linken,weet niet zeker of die er standaard bij zit....denk van niet.