Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ejorne

Citaat van: Zymotic op augustus  6, 2013, 19:51:06
Ik ben weer wat verder gekomen. NU op mijn eigen PC en in mijn eigen ruimte. Het valt me wel op dat ik de versterker bijna voluit moet zetten om de levels iets bij elkaar te krijgen.

Hier de resultaten:

De grafiek lijkt bij 50hz pas te beginnen. (of ligt dat aan mijn telefoon browser?)
En de waterfall kun je het best even zo instellen zodat je alleen het laag ziet. Van 10 tot 100 of 200hz of zo.

Zymotic

Dat klopt, omdat mijn fronts niet lager gaan dan 45hz dacht ik dat het geen zin had om lager te meten.


morca

PS links boven je meting staat capture,druk daarop aub.
Zet de setting 700x500 was het dacht ik,dan krijg je een plaatje van de meting alleen in klein formaat ivm posten

Zymotic

Morgen even opnieuw meten vanaf 10hz, Is het ook mogelijk om 2.1 te meten, of is dat niet noodzakelijk?

Nu even met een capture (voor de test)

morca

Als je je geluidskaart stereo aansluit op je receiver,meet je altijd de 2.1 setup.
Dit is voor goeie intregatie vd sub en de front,s wel wenslijk.

De sub alleen meet je door de geluidskaart aan je sub te hangen,maar persoonlijk doe ik dat nooit.


capture is netjes trouwens  ;)

RalphH

Citaat van: morca op augustus  6, 2013, 21:41:32
De sub alleen meet je door de geluidskaart aan je sub te hangen,maar persoonlijk doe ik dat nooit.

Of je fronts los te koppelen

Citaat
Als je je geluidskaart stereo aansluit op je receiver,meet je altijd de 2.1 setup.

Wel even zorgen dat je receiver niet op "direct" staat, dan doet de sub doorgaans niet mee namelijk.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Zymotic

Even opnieuw gemeten vanaf 10hz.

Volgens mij is er nog wel wat werk te verzetten in het laag  :huh2:

morca

Beste dip op 70 hz....dat is een staande golf vermoed ik.

Bult op 42 hz is je roomgain,die moet je met ADSY of ARC wegpoetsen.......
Dat zal met die staande golf moeilijker worden,dat ligt aan de plaatsing vd speakers in de ruimte tov je luisterplek.

Timvg

De bult is een staande golf, de dip een nulpunt (het omgekeerde dus, ook akoestisch gezien). Het is technisch ook wel roomgain, maar daarmee bedoelt men eerder een constante gain onderaan, en niet enkel de piek ;)

Wat is de crossover tussen speakers en sub juist? Toevallig rond de 70hz?

Zymotic


morca

Je hebt wel gelijk dat de roomgain een beetje te breed is idd.
Die dip zou ook goed een faseprobleem zijn nou ik nog eens kijk.

Maareuh die bult een staande golf,ik dacht dat dat altijd een dip veroorzaakt,maar dan juist een piek in een ander gebied ,even andersom denken bedoel je.
Zo loste RalphH idd ook zijn piek op als ik het wel heb.

Timvg

Ja dat kan wel hoor, maar dan is het geen staande golf maar een nulpunt  ;)..  Kan ook een combinatie zijn van meerdere zaken. 
Methodisch te werk gaan dus, eerst kijken of de dip kan verbeterd worden door de te spelen met de polariteit en/of fase rond de crossover.. Kan ook zijn dat het echt een dip is op de luisterplek (door kamerinvloed) en dan valt er weinig aan te doen.. De piek op 40hz valt natuuurlijk wel glad te strijken..

RalphH

Kun je ook eens een grafiekje posten van enkel je sub (fronts unpluggen) en fronts (sub uitzetten) schaal grafiek tot 200Hz.
Kunnen we even zien of er nog wat uit fase staat.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Tim@Als je hele gebied globaal glad zou dsp,en is die dip op 70 hz zelf,s bijna niet aanwezig zie ik net.

RalphH @ lijkt me een goed begin!!

Timvg

Citaat van: morca op augustus  7, 2013, 18:09:59
Tim@Als je hele gebied globaal glad zou dsp,en is die dip op 70 hz zelf,s bijna niet aanwezig zie ik net.

RalphH @ lijkt me een goed begin!!

Klopt, komt ook wel omdat de sub vrij hard afgesteld staat.. Over 't algemeen is het wel een mooie respons trouwens.

Zymotic

Citaat van: RalphH op augustus  7, 2013, 18:09:33
Kun je ook eens een grafiekje posten van enkel je sub (fronts unpluggen) en fronts (sub uitzetten) schaal grafiek tot 200Hz.
Kunnen we even zien of er nog wat uit fase staat.

Ga ik doen! Momenteel is alles via audessy ingeregeld, deze zou de fase toch ook moeten regelen?

jvanhambelgium

Citaat van: Zymotic op augustus  7, 2013, 18:37:31
Ga ik doen! Momenteel is alles via audessy ingeregeld, deze zou de fase toch ook moeten regelen?

Ja, normaal wel ... maar allesinds op mijn Onkyo + XT32 had ik toch iets raars voor zodat ik de fase op 180° moet instellen in het Onkyo menu om een behoorlijk "dal" weg te werken...
De meest vlakke op met fase op 180° (en de standaardinstelling is 0°)
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

yorkie13


Zymotic

Ik heb de audessy weer even zijn werk laten doen en opnieuw gemeten:


Zymotic

Alleen de sub testen is een beetje lastig, aangezien alleen biwired / bare is aangesloten.

RalphH

Kun je de linker schaal wat aanpassen. Stel de boel ff in zoals morca t in t begintopic ergens heeft staan. Leest voor iedereen was makkelijker. ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Zymotic


RalphH

Jij bent goed bezig!!

Citaat van: Zymotic op augustus  7, 2013, 19:33:21
Alleen de sub testen is een beetje lastig, aangezien alleen biwired / bare is aangesloten.

Wat je kunt doen, is de crossover even zo hoog mogelijk zetten, dat geeft al een beeld.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Zymotic