Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RalphH

Citaat van: morca op december 30, 2012, 00:56:12
Weet jij zelf ook zat van  ;),

Gedeeltelijk, bij mij doet de SVS een stukje en de BK een stukje, ze vullen elkaar aan.

Voor jos zijn situatie vroeg me af of je met 2 wat lichtere subs die wellicht per stuk maar tot 23hz lopen, dmv ze te combineren wellicht toch lagere output kunt verkrijgen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Waar woon je ook alweer Jos, Belgie toch hè, of vergis ik me?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Jos ik zou de sub links naast de front,zoveel mogelijk in de hoek eens proberen,
Die kon wel eens beter uitpakken tov je luisterplek,
en we gaan even wat cornergain in proberen te zetten voor het laag onder 30 hz.

Joske007

Citaat van: RalphH op december 30, 2012, 01:04:51
Waar woon je ook alweer Jos, Belgie toch hè, of vergis ik me?

Ik woon in België, omgeving Antwerpen.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Citaat van: RalphH op december 30, 2012, 01:02:01
Gedeeltelijk, bij mij doet de SVS een stukje en de BK een stukje, ze vullen elkaar aan.

Voor jos zijn situatie vroeg me af of je met 2 wat lichtere subs die wellicht per stuk maar tot 23hz lopen, dmv ze te combineren wellicht toch lagere output kunt verkrijgen.
Lager niet echt,wel meer gain in hetzelfde gebied als 1 ong,vooral onder en nabij 20 hz,

Timvg

Dat van die meer subs en meer output onderaan gaat enkel op indien de tweede sublocatie (of derde, of vierde) meer room gain heeft en in fase komt te staan met de andere sub.. Bij mij bv. of ik nu 1, 2 of 4 subs aanzet, die curve blijft quasi hetzelfde. Ik zou eerst kijken wat de SB ultra ervan bakt, dat is nog een ander beest dan de velodyne. Indien je toch nog output mist rond de 20hz kan je idd kijken voor de PB ultra die rond z'n tuningpunten een dB of 6 voordeel zal hebben (6dB is gelijk aan twee SB ultra's op mekaar)

RalphH

Dat dacht ik inderdaad al.
Ff tussendoor op en neer is dan helaas niet helemaal te doen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Joske007

Citaat van: morca op december 30, 2012, 01:05:33
Jos ik zou de sub links naast de front,zoveel mogelijk in de hoek eens proberen,
Die kon wel eens beter uitpakken tov je luisterplek,
en we gaan even wat cornergain in proberen te zetten voor het laag onder 30 hz.

Bedoel je om de sub in de linkerhoek voorbij de deur te plaatsen, zie grond plan. http://users.telenet.be/max1/Opstelling.bmp
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link


Joske007

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Timvg

En indien geen van de opties goed uitdraait mag je altijd een captivator komen ophalen Jos, is maar een uurtje rijden voor jou  ;)

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129142.0

Joske007

Citaat van: Timvg op december 30, 2012, 01:07:50
Ik zou eerst kijken wat de SB ultra ervan bakt, dat is nog een ander beest dan de velodyne. Indien je toch nog output mist rond de 20hz kan je idd kijken voor de PB ultra die rond z'n tuningpunten een dB of 6 voordeel zal hebben (6dB is gelijk aan twee SB ultra's op mekaar)

De Velodyne staat hier in demo, dus er zijn gelukkig geen potten gebroken  :smile:
Ben ik in deze situatie beter af met de SVS SB13-Ultra dan met de Velodyne  ???
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

RalphH

Is de hoek voor het bureau echt een hoek, een muurtje dus? Dat zou ook goed uit kunnen pakken met wat extra gain.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Joske007

Citaat van: RalphH op december 30, 2012, 01:13:55
Is de hoek voor het bureau echt een hoek, een muurtje dus? Dat zou ook goed uit kunnen pakken met wat extra gain.

Het L-muurtje waarachter het bureau zich bevindt is een laag muurtje van 120cm hoogte.
Tegen deze muur en de zitbank heb ik daarstraks de sub al geplaatst, dit was een van de beter plaatsen.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

RalphH

Citaat van: Joske007 op december 30, 2012, 01:15:29
Tegen deze muur en de zitbank heb ik daarstraks de sub al geplaatst, dus was een van de goede plaatsen.

Ok, mooi, had ik niet gezien.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Joske007

Sub staat nu op een nieuwe plaats in de linkerhoek opgesteld



Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

RalphH

Ah, wacht eens, zet je Y-as eens even wat anders, vanaf 45dB ofzo. Geeft een wat minder chaotisch beeld, lager weergeven in de grafiek is niet nuttig.
Ziet je waterval er ook meteen een stuk minder drastisch uit.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Joske007

Citaat van: RalphH op december 30, 2012, 01:44:38
Ah, wacht eens, zet je Y-as eens even wat anders, vanaf 45dB ofzo. Geeft een wat minder chaotisch beeld, lager weergeven in de grafiek is niet nuttig.
Ziet je waterval er ook meteen een stuk minder drastisch uit.

Ik heb de Y-as op 45dB gezet, beter zo  ???
Time range staat op 300msec.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

RalphH

Citaat van: Joske007 op december 30, 2012, 01:52:33
Ik heb de Y-as op 45dB gezet, beter zo  ???

;D
Zoals ie stond geeft de grafiek een hoop info weer die je niet nodig hebt en doorgaans staan alle grafieken die gepost worden in hetzelfde formaat. Maakt het vergelijken wat makkelijker.
bijv.



Als je nou je grafiek bekijkt dan ziet de waterval er ook wat minder dramatisch uit als het goed is.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Joske007

Grafiek en Waterfall aangepast, beter zo?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Kijk dan,daar moet ie staan Jos als het kan.
Imo ogen is het gelukt  :pompom:

Dat is je plek,links voor,dat ik het niet meteen zag.
Je ruimte is wel anders.
Maar jouw positie tov van de sub,en beide tov de ruimte zijn bijna gelijk aan mijn zitgedeelte .

Nagalm mag dan hoog zijn,maar dat is ie op elke plek.
Linksvoor heb je optie met goeie DSP te vlakken tot 20 hz,kijk we komen er wel  :D


morca

Citaat van: Joske007 op december 30, 2012, 01:52:33
Ik heb de Y-as op 45dB gezet, beter zo  ???
Time range staat op 300msec.
Ja ik lees hem wel goed zo,de freq heb je netjes tot 100 gezet,db range mag op 45 tot 95 of 100 staan.
Maar daar hoef je geen nieuwe meting voor te posten,ik trek nu een denkbeeldig lijntje op 45 hz,en denk de rest weg.

Rechts boven je meting staat in REW de button limits.
Zet left op 10 right op 100,top 100 bottom 45,dan krijg je een gelijkende meting.
Voor de vorige maakt dat niks meer uit,we hebben je plek gevonden.
Nu DSP toepassen,
We kunnen nog 1 test doen morgen met de auto eq op deze plek.
Als hij dan nog niet goed werkt,ga ik eens kijken naar de manual DSP setting van deze sub,denk dat dat wel kan.

morca

Toch iets wat ik me afvraag ivm alle ultralaagmetingen de laatste tijd,bij 20 valt het af in me huiskamer.
Maar bij 10 meet ik volop en bij 7 hz ook,zit toevallig net te kijken voor Jos in REW ivm die limit,s
En zit die meting nog eens te bekijken,denk post ze even

rovinggecko

Nog even gekeken naar wat reviews op het web voor de Velodyne spl-1200.
Weet niet of alle testen met exact dezelfde versie gedaan zijn, maar bv:

http://www.hometheatershack.com/forums/subwoofer-tests-archived/8146-velodyne-spl-1200-mk2.html#axzz2GWwfT79n
Geeft een +/- 3db punt op 22Hz.

http://www.audioholics.com/reviews/speakers/subwoofers/velodyne-spl-1200-series-ii/spl-1200-series-ii-subwoofer-conclusion-and-measurements
"For theatrical soundtracks, the punch and dynamic power of the SPL-1200 will leave you feeling like you are part of the action. While lesser subwoofers struggle to reproduce true LFE content, the Velodyne's 10dB point was measured at 20.4 Hz using near-field microphone placement- impressive indeed for such a compact speaker."

Op zich zou ik verwachten dat eea tot zo'n 25 Hz redelijke stabiel is waarna het na 22 Hz echt af gaat vallen (er van uitgaande dat er niet veel room gain is).
- Er zit ook zowel een high als low pass filter op de Velodyne zo lijkt het, misschien nog even voor de 200% zekerheid checken dat die beiden uit staan en niet vanaf 40Hz al af begint te kappen.
- De Velodyne gaat duidelijk niet zo laag als de mooie zelfbouw subs die hier langs komen, zoals RalphH z'n 'bragging' grafiekje, dus moeten daar ook niet aan vergelijken.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer