Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RalphH

Ik ga morgen weer eens wat meten denk ik. Ben vrij en heb niet al teveel opdrachten meegekregen in het kader van huishouding  ;D.
Eens ff wat met fase spelen, daar heb ik me nog niet zo in verdiept, zou in theorie wel wat te halen moeten zijn lijkt me.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Ik ga zaterdag met Ejorne meten van mijn correctie.

Dan bestaat dit topic ook 1 jaar,ik ga dus zaterdag dus wat plaatsen met een taart erbij  :D  :D

Ben beniewd RalphH,kom je ook nog even meekijken bij Mimic om mee te denken of heb je teveel klusjes  :D

RalphH

Citaat van: morca op januari 31, 2012, 10:07:56
kom je ook nog even meekijken bij Mimic om mee te denken of heb je teveel klusjes  :D

Die heb ik ff gemist, maaaar dat komt goed morgen.  :thumbs-up:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: RalphH op januari 31, 2012, 10:25:00
Die heb ik ff gemist, maaaar dat komt goed morgen.  :thumbs-up:
Akoestiek laat ik even aan Philip over ,die is er al mee bezig.Dus dat komt al goed  ;)
Hij heeft veel van Toine gelezen,ik weer meer over subjes en instellen.

Mimic gaat nog wel subjes bouwen,nog hele leuke ook,dan kom ik weer met de DSP helpen  :D

HTip

Citaat van: morca op januari 31, 2012, 18:24:56
Akoestiek laat ik even aan Philip over ,die is er al mee bezig.Dus dat komt al goed  ;)
Hij heeft veel van Toine gelezen,ik weer meer over subjes en instellen.

Mimic gaat nog wel subjes bouwen,nog hele leuke ook,dan kom ik weer met de DSP helpen  :D
En zo vullen we elkaar goed aan :thumbs-up:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

Citaat van: HTip op februari  1, 2012, 10:31:05
En zo vullen we elkaar goed aan :thumbs-up:
Idd ,zo ben ik weer een beetje mee aan het lezen bij Mimic nu,wat jouw en andere kijk op panelen zijn,
Voor mij 1 groot voordeel ,een jaartje meelezen en dan ben ik helemaal opmezelf denk dat ik beneden ook wat dingen ga bouwen en ophangen.
Mijn huiskamer word mijn HT,denk alleen met een grote plasma dan ipv een beamer.

Heb er goed zin aan,lekker veel ruimte,kan ik ook eens een goeie M&G houden ,de laatste beviel me wel

RalphH

Nou...Het meetgerei weer eens uit de kast gehaald om te kijken of er nog wat te verbeteren valt, vooral op het punt van faseinstellingen:

3 Metinkjes gedaan, bij allen staat de kantelfrequentie in de Marantz op 80Hz:, niets met fase gedaan:
- fronts en sub beide aangesloten.
- enkel de fronts gemeten
- enkel de sub gemeten





Er blijven wat flinke dippers inzitten, of ik deze ooit weg krijg valt te betwijfelen. De sub staat nu ongeveer wel op de meest ideale plek geloof ik. Betere plekken in de kamer zijn er wellicht wel, maar dat past ie niet.
Met fase settings kan ik weinig doen denk ik, de dippen zitten zowel bij de fronts als bij de sub ongeveer op dezelfde plekken.

Valt me nog wel op dat de fronts niet erg ver door lopen en al erg vlot afvallen in de hoge tonen. Weinig aan te doen gok ik zo.

Nog even wat watervalletjes, want daar zijn we met zijn allen dol op natuurlijk  ;D ;D





Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Nog even een testje gedaan met de kantelfrequentie naar 120 hz, kijken of dat wat doet, maar dat is de moeite van het posten niet waard, amper verschil, zelfs nog wat slechter.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

De dippen komen idd overeen,begin ook te vermoeden dat dit een room mode is waar je niet makkelijk af gaat komen,met deze plaatsing.

Ik zou haast zeggen fase maar dat had je al geprobeerd toch,hebben we het toen volgens mij ook over gehad dat je wel hoorde dat je sub nu harder gaat.
Anders eens aan de fase draaien met een testtoon van 80 hz tot je db uitslag 3 db hoger is als de laagste fasestand(3db minder)

Maar volgens mij had je dat al eens geprobeerd.

Wel klote hoor die dippen,het valt niet altijd mee om het mooi te krijgen.

1969mach1

Citaat van: morca op januari 31, 2012, 10:07:56
Ik ga zaterdag met Ejorne meten van mijn correctie.

Dan bestaat dit topic ook 1 jaar,ik ga dus zaterdag dus wat plaatsen met een taart erbij  :D  :D

Ben beniewd RalphH,kom je ook nog even meekijken bij Mimic om mee te denken of heb je teveel klusjes  :D

Succes en veel plezier!

RalphH

Citaat van: morca op februari  1, 2012, 15:15:15
Anders eens aan de fase draaien met een testtoon van 80 hz tot je db uitslag 3 db hoger is als de laagste fasestand(3db minder)

Ga ik nog eens proberen als Denoontje en/of MTissink hier zijn, hoef ik Karla er niet mee lastig te vallen  ;).

Citaat van: morca op februari  1, 2012, 15:15:15
Wel klote hoor die dippen,het valt niet altijd mee om het mooi te krijgen.

Ach..was nog op zoek naar wat verbetering, maar klinkt al best leuk. Tov de gemiddelde woonkamer hier in NL, is dit al heeeeel goed dacht ik zo.
Wie weet, ooit nog een 2e subje, of een andere op een andere plaats.
Toekomst enzo, ver ook  ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

offtopic, maar toch..
Wel weer wat verbetering op het htpc vlak --> nieuwe xbmc geinstalleerd. Speelt nu ook Blu Ray dus wellicht ook interessant voor de topic starter  ;D. Met een minor aanpassing ook nog HD audio, dus das mooi. Alles opnieuw ingeregeld en heb het idee dat het net ff wat lekkerder klinkt als voorheen met TMT.
Zie ook hier

Ontopic ff niets te melden verder, sorry  ;D ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: RalphH op februari  1, 2012, 16:49:43
offtopic, maar toch..
Wel weer wat verbetering op het htpc vlak --> nieuwe xbmc geinstalleerd. Speelt nu ook Blu Ray dus wellicht ook interessant voor de topic starter  ;D. Met een minor aanpassing ook nog HD audio, dus das mooi. Alles opnieuw ingeregeld en heb het idee dat het net ff wat lekkerder klinkt als voorheen met TMT.
Zie ook hier

Ontopic ff niets te melden verder, sorry  ;D ;D
Ok helemaal goed,en convert ook HD formaten naar HD lpcm ?
denk het wel aangezien wij hetzelfde probleem hebben(hadden)  :D

toppie  :thumbs-up:

Kingpin

M'n systeem is een Buizenversterker op monitoren met een op high-level aangesloten sub ingesteld op 81Hz.
De sub kan ik met behulp van een RoomEQ aanpassen aan de grootte van de ruimte.
De kamergrootte is ongeveer 9 meter bij 5 meter en een hoogte van ongeveer 2m50.
De speakers staan aan de langste kant opgesteld (dus aan de 9 meter kant).
Dit alles heb ik op gehoor/smaak afgesteld qua sub/monitor overgang en plaatsing van speakers.

Kunnen jullie je mening eens geven over deze grafieken:

Room Analyzer meting MET SUB:



Room Analyzer meting ZONDER SUB:




RTA meting MET SUB:



RTA meting ZONDER SUB:




FullRange meting MET SUB:



FullRange meting ZONDER SUB:




3DView MET SUB:



3DView ZONDER SUB:



2D waterfall ZONDER SUB:
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

morca

Van 40 tot 60 heb je wat nagalm,denk niet knetterveel valt mee.

Meting met de sub zou ik strak trekken op 60 hz ong,en dan eens kijken hoe dat klinkt,ziet er niet echt slecht uit.
Denk als je de pieken weghaald ,tot alles ong op 60 db komt(ong gelijk 30-50 hz iets hoger word vaak ook prettig ervaren,housecurve)
Maar dat moet je even testen naar smaak en ruimte

zelf zou ik eerst ong een rechte lijn proberen te maken,klinkt dit niet goed ga je die iets bijwerken .

Sorry trouwens zou gisteren in je topic komen kijken,heb bijna de hele avond op bed gelegen.

Test wat,bevalt het of bijna,post je die meting ,kijken we daar weer even samen verder naar aan de hand hoe je het vind klinken


Kingpin

Citaat van: morca op februari  1, 2012, 17:41:39
Van 40 tot 60 heb je wat nagalm,denk niet knetterveel valt mee.

Meting met de sub zou ik strak trekken op 60 hz ong,en dan eens kijken hoe dat klinkt,ziet er niet echt slecht uit.
Denk als je de pieken weghaald ,tot alles ong op 60 db komt(ong gelijk 30-50 hz iets hoger word vaak ook prettig ervaren,housecurve)
Maar dat moet je even testen naar smaak en ruimte

zelf zou ik eerst ong een rechte lijn proberen te maken,klinkt dit niet goed ga je die iets bijwerken .

Sorry trouwens zou gisteren in je topic komen kijken,heb bijna de hele avond op bed gelegen.

Test wat,bevalt het of bijna,post je die meting ,kijken we daar weer even samen verder naar aan de hand hoe je het vind klinken
De sub staat nu op een overgangsfreq. van 81Hz, zal eens kijken wat ie doet als ik 'm op 60Hz instel en een beetje speel met de EQ van de sub.

Bedankt voor de feedback.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

morca

Ik zou proberen die 3 bulten die je met sub ziet met 3 banden eens aan te pakken.Is het en parametrische EQ?
Ben even kwijt wat voor sub, denk een XTZ aan de gebruikte app gezien  :D

Die meting zonder sub zie ik jammer genoeg dezelfde bulten,die kan je niet regelen......denk roommode.
Even kijken of er in je andere topic plaatjes staan,kan je niet iets aan je setup schuiven,of heb je dat al getest?

Het zou fijn zijn als je fronts zonder sub die 2 bultjes iets kwijt zijn,optimaal zou zijn die eerst iets beter te krijgen door middel van plaatsing.
En dan de sub pas erbij,net hoeveel werk je erin wilt stoppen,schuiven kan veel helpen,soms ook niks....

morca

Citaat van: RalphH op februari  1, 2012, 14:33:53
Nou...Het meetgerei weer eens uit de kast gehaald om te kijken of er nog wat te verbeteren valt, vooral op het punt van faseinstellingen:

3 Metinkjes gedaan, bij allen staat de kantelfrequentie in de Marantz op 80Hz:, niets met fase gedaan:
- fronts en sub beide aangesloten.
- enkel de fronts gemeten
- enkel de sub gemeten





Er blijven wat flinke dippers inzitten, of ik deze ooit weg krijg valt te betwijfelen. De sub staat nu ongeveer wel op de meest ideale plek geloof ik. Betere plekken in de kamer zijn er wellicht wel, maar dat past ie niet.
Met fase settings kan ik weinig doen denk ik, de dippen zitten zowel bij de fronts als bij de sub ongeveer op dezelfde plekken.

Valt me nog wel op dat de fronts niet erg ver door lopen en al erg vlot afvallen in de hoge tonen. Weinig aan te doen gok ik zo.

Nog even wat watervalletjes, want daar zijn we met zijn allen dol op natuurlijk  ;D ;D







RalphH ik heb nog even rustig alles zitten bekijken.
Je hebt idd een roommode,ik heb nog even goed je front,s en sub bekeken,denk dat je sub best goed aansluit,hij zou iets harder mogen,maar....

Ik zie je front,s bij 150 hz echt afvallen in een dip,dus als je dat die sub te hard zet,heb je net zoiets als ik eerst had zonder filtercorrectie (vst plugin),dat het echt niet meer klopt.
Het zal nog niet meevallen die te vullen,als je een liedje met drumslam,s draaid bv money for nothing,hoor die kleine drums dan wel pittig uit je Tannoy,s komen.

Ik zit je meting te bekijken,en vraag me opeens af of je niet iets mist net als ik eerst,alleen bij jouw door een roommode,en minder
je zou eens met een vst kunnen proberen wat er gebeurd als je dat vlakker kan trekken.

En je hoog valt idd ook al apart weg,net alsof er in deze setup toch iets niet helemaal goed gaat.

Waterfall best netjes tov de eerste denk ik  :thumbs-up:

Subje en fase kan je nog testen ,maar na goed kijken denk ik niet dat dat je veel gaat brengen,beter zo laten misschien en nog een over de front,s nadenken.

1969mach1

Citaat van: morca op februari  1, 2012, 17:43:37
Dankjewel  :thumbs-up: hoe gaat ie daar,aan het bouwen of zit je er al in  :D
Zat vd week nog te denken Mach even sturen hoe het gaat met de HT

Kast zit er in!
Volgende week woensdagavond het scherm ophangen en dan beginnen met metingen en het plaatsen van de panelen.
Dit weekend hopelijk een hoekbank plaatsen, zal ook vast wel wat schelen qua galm.

morca

Citaat van: 1969mach1 op februari  1, 2012, 21:43:26
Kast zit er in!
Volgende week woensdagavond het scherm ophangen en dan beginnen met metingen en het plaatsen van de panelen.
Dit weekend hopelijk een hoekbank plaatsen, zal ook vast wel wat schelen qua galm.
Hoekbank vult met mooi ,komt ie tot/tegen de achter en zij muur te staan dan?
Dan breekt ie de hoeken ook nog iets,in het laag kan dat gunstig zijn.
Ben benieuwd hoe dit gaat klinken,

Goed bekeken trouwens een grote bank,als je zin hebt kan je er ook even lekker bij gaan liggen  :thumbs-up:

Kingpin

Citaat van: morca op februari  1, 2012, 20:21:06
Ik zou proberen die 3 bulten die je met sub ziet met 3 banden eens aan te pakken.Is het en parametrische EQ?
Ben even kwijt wat voor sub, denk een XTZ aan de gebruikte app gezien  :D

Die meting zonder sub zie ik jammer genoeg dezelfde bulten,die kan je niet regelen......denk roommode.
Even kijken of er in je andere topic plaatjes staan,kan je niet iets aan je setup schuiven,of heb je dat al getest?

Het zou fijn zijn als je fronts zonder sub die 2 bultjes iets kwijt zijn,optimaal zou zijn die eerst iets beter te krijgen door middel van plaatsing.
En dan de sub pas erbij,net hoeveel werk je erin wilt stoppen,schuiven kan veel helpen,soms ook niks....
Het betreft een Audio Physic Luna I Sub, high-level aangesloten. Ik zit met de bank tegen de muur vandaar de room modes die ik niet weg krijg.
Het geheel is totaal niet storend maar wel interessant om het geheel eens te meten (en zeker weten).
Ik kan met de sub weinig doen qua plaatsing, enerzijds omdat het een woonkamer is anderzijds .... dat horen jullie nog :)
Ik heb een nieuwe meting gedaan ... via RTA de overgang verlaagt naar 61Hz en de roomEQ aangepast.
Moet zeggen dat dit inderdaad op het gehoor wel wat scheelt, betere info boven 50 a 60Hz zonder dat het aangedikt wordt.
Gezien de resultaten niet echt veel verschil, maar wel wat.

Resultaat met sub op 61Hz:

Room Analyzer op 6ppo:



Room Analyzer op 2ppo:



RTA Meting:



FullRange meting:



3D Waterfall:

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

RalphH

Citaat van: morca op februari  1, 2012, 20:36:39
RalphH ik heb nog even rustig alles zitten bekijken.
Je hebt idd een roommode,ik heb nog even goed je front,s en sub bekeken,denk dat je sub best goed aansluit,hij zou iets harder mogen,maar....

Ik zie je front,s bij 150 hz echt afvallen in een dip,dus als je dat die sub te hard zet,heb je net zoiets als ik eerst had zonder filtercorrectie (vst plugin),dat het echt niet meer klopt.
Het zal nog niet meevallen die te vullen,als je een liedje met drumslam,s draaid bv money for nothing,hoor die kleine drums dan wel pittig uit je Tannoy,s komen.

Ik zit je meting te bekijken,en vraag me opeens af of je niet iets mist net als ik eerst,alleen bij jouw door een roommode,en minder
je zou eens met een vst kunnen proberen wat er gebeurd als je dat vlakker kan trekken.

En je hoog valt idd ook al apart weg,net alsof er in deze setup toch iets niet helemaal goed gaat.

Waterfall best netjes tov de eerste denk ik  :thumbs-up:

Subje en fase kan je nog testen ,maar na goed kijken denk ik niet dat dat je veel gaat brengen,beter zo laten misschien en nog een over de front,s nadenken.


Gister film zitten kijken via xmbc, het laag komt daar veel prominenter door tov TMT. Harder moet ie zeker niet staan, want we dreunde van de bank af :D.

Zal eens kijken of ik iets met die VST plugin kan forceren. Drumslam valt tegen, double bass komt niet lekker door. Als ik ietskes naar voren leun, wordt het een tikkie beter.
Grootste issue zit in de kamer denk ik, maar de afval in de hoge tonen is wel vreemd, speakers moeten het kunnen.
Moet nog eens proberen met wat andere spullen (pc/receiver/amp) om te checken of het in de speakers zit.

Waterval ben ik ook wel tevreden over, veel beter wordt het niet in de huidige setting en met de beperking in mogelijkheden.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: RalphH op februari  2, 2012, 10:13:45
Gister film zitten kijken via xmbc, het laag komt daar veel prominenter door tov TMT. Harder moet ie zeker niet staan, want we dreunde van de bank af :D.

Zal eens kijken of ik iets met die VST plugin kan forceren. Drumslam valt tegen, double bass komt niet lekker door. Als ik ietskes naar voren leun, wordt het een tikkie beter.
Grootste issue zit in de kamer denk ik, maar de afval in de hoge tonen is wel vreemd, speakers moeten het kunnen.
Moet nog eens proberen met wat andere spullen (pc/receiver/amp) om te checken of het in de speakers zit.

Waterval ben ik ook wel tevreden over, veel beter wordt het niet in de huidige setting en met de beperking in mogelijkheden.
Ja iki zie opeens wat er mist denk ik,en je zegt het nu zelf ook.
Ik weet niet of je een roommode moet corriceren of dat het daar niet beter van word.
Proberen kan natuurlijk altijd.

Maareuh XBMC zet nu ook dtsMA om naar LPCM ?

RalphH

Citaat van: morca op februari  2, 2012, 12:47:59
Maareuh XBMC zet nu ook dtsMA om naar LPCM ?

Yep, wel even de plugin van die Brasiliaan op je pc knallen en in de system-settings (binnen xbmc) vinkje aanzetten dat je amp lpcm ondersteund. Ook vinkjes voor DTS-DTSMaster-AC3-TueHD etc uitvinken, dan zet ie alles om --> DTS door de amp laten doen en de rest niet, was niet zo'n succes.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer