Set van Hans

Gestart door chansig, oktober 27, 2006, 18:49:14

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

chansig

Yep....staan er alleen 2...alleen met nummer en 1 met toevoeging _90 deg. Welke moet je dan gebruiken ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Timvg

Hangt er vanaf hoe je em richt. Rechtop of naar voor.. maakt ook enkel uit voor het hoge spul hoor. Daar corrigeer je best sowieso niet.

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: Timvg op april 13, 2018, 20:02:54
Hangt er vanaf hoe je em richt. Rechtop of naar voor...

Is ook een beetje afhankelijk van de leeftijd (toch Huub?) ...

Maar sorry, ga verder. Leuk en leerzaam. Tot ik me er weer mee moest bemoeien... moet ik ook niet doen. Maar doen en laten hè?

chansig

Ik ben nu in de stoel blijven zitten en de mic voor me gehouden. Niet echt ideaal, maar ging mij even erom of ik een meting gedaan kreeg.

Nog wat algemene info. Speakers staan (binnenkant gemeten) 1.30 meter van elkaar af. Ik zit op ongeveer 1.30 van de speakers.

Speakers staan iets ingedraaid. 10 cm van de achterwand en 30 cm van de zijwand. Had ik nog beloofd te zullen geven.

Gr. Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Citaat van: Baardmannetje op april 13, 2018, 20:06:24
Maar sorry, ga verder. Leuk en leerzaam. Tot ik me er weer mee moest bemoeien... moet ik ook niet doen. Maar doen en laten hè?

Lekker bemoeien, ik ram je gewoon op je muil als het me niet aanstaat. Lekker gefietst vandaag ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

Ja!

Stukje het woud in, richting Austerlitz. Klein tochtje van een drie kwartier bij elkaar ofzo.

:smile:

chansig

Nice...helaas willen die van mij niet meer met mij fietsen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

morca

#6482
Je waterfall is netjes!!.
De spl zit een rare dip op 4 khz die ik niet echt op de waterfall zie.
Dat is vreemd
Edit op 12 khz nog 1 dip.

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: chansig op april 13, 2018, 20:14:42
Nice...helaas willen die van mij niet meer met mij fietsen.

En jij niet paardrijden..?

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Timvg

Hans, was die meting toevallig van beide speakers samen?

chansig

Ja.....volgens mij wel.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Timvg

Die meet je dus best apart (bij measure kan je bij output kanaal selecteren). Verklaart een hoop onregelmatigheden die ik zie in het hoog.


chansig

Citaat van: Timvg op april 13, 2018, 23:16:06
Die meet je dus best apart (bij measure kan je bij output kanaal selecteren). Verklaart een hoop onregelmatigheden die ik zie in het hoog.

Ik realiseerde me dat Martijn dat ook altijd deed. Zal het vandaag komende week eens gaan doen.

Is er dan ergens een knop waarmee je de twee samenvoegt ? De ARC meet trouwens ook de speakers apart.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Timvg

Citaat van: morca op april 13, 2018, 23:21:22
Je meet uiteindelijk toch altijd beide speakers samen?
Je luisterd  ook naar beide..

Je luistert misschien naar beide (of meer) maar uiteindelijk geven ze enkel maar een deel hetzelfde weer, anders zou alles mono zijn. Maar het verklaart alleszins wat comb filtering dat ik zie in het hoog. Nu willen we vooral het effect van de ruimte zien op de speakers (die metingen hebben we al van D&D), en niet het effect van de speakers op mekaar + de ruimte, dan wordt het wat moeilijk. Maar zoiets kan achteraf wel nog gedaan worden natuurlijk.

DofN

Fijn dat je je kennis zo deelt Tim.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Timvg

#6492
Graag gedaan. Maar maak me anderzijds geen illusies dat ik het hier of daar ook wel een keertje kan fout hebben.. Dus als er iemand meeleest die iets bedenkelijk van me leest. Corrigeer maar (als je 't natuurlijk kan staven).

Nog even om terug te komen op de comb filtering in het hoog. De golflengtes daar zijn zo kort dat je ze enkel op één plek in de ruimte kan doen kloppen tijdsgewijs (ze dus in fase krijgen).

Hoofd of microfoon een beetje naar links, rechts, .. en 't klopt niet meer. Gelukkig zijn we niet zo gevoelig hiervoor en luisteren we hier met gemak door.

Sterker zelfs. Er is een effect genaamd acoustic crosstalk interference wat er dus voor zorgt dat er bepaalde frequentiegebieden uit fase gaan klinken, gewoon omdat onze oren (onze 2 microfoons) te ver uit mekaar staan.

Vandaar dat bv een dedicated center speaker altijd anders (in feite beter) klinkt dan een phantom mono door twee luidsprekers.



DofN

Corrigeren of doorvragen.. Altijd bereid :)

Laatst zat hier een vriend van me in de luisterstoel die toch wilde controleren of ik niet stiekem een luidspreker in het midden van mijn fronts achter een doek had verborgen, omdat de opgenomen stem recht voor hem stond. (stereo, muziek).

Ik luister eigenlijk nooit muziek met een center aan.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Timvg

Ik ook niet vaak. Soms pakt het goed uit, veelal minder. Ben wel grote fan van 5 kanaals SA-CD of DVD-A. Jammer dat daar niet meer werk van gemaakt is.

DofN

Ik heb eens een testopstelling thuis gedaan, naar goed voorbeeld elders, met twee "fluisterluidsprekers" op oorhoogte links en rechts van me die meeliepen met de fronts. Die fluisteraars had ik gecrossd op ik dacht 500 Hz oid. En flink vertraagd (omdat ze dichterbij staan dan de fronts) en de ruimtelijkheid van de opname nam enorm toe. Soms wil ik daar een permanente opstelling van maken... Maar optisch wordt het me allemaal al te veel, al kunnen het kleine monitoren zijn.

Eigenlijk is een stereo opstelling armetierig ook voor stereo opnames.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Timvg

Anthem heeft zo'n upmix functie voor muziek die de front stage met rust laat en iets gelijkaardig doet.. Aardig - al wordt ook het laag dikker om de één of andere reden. Ik gebruik het voor rock/metal welk veelal te flets mixed is. Bij Prologic 2 kan je ook met panning spelen (tot de center uitschakelen toe) en dat werkt ook wel aardig, al neemt daar het laag dan weer wat af  :sarcasm:

Stereo dan maar  :turn:

morca

Citaat van: Timvg op april 14, 2018, 08:42:09
Je luistert misschien naar beide (of meer) maar uiteindelijk geven ze enkel maar een deel hetzelfde weer, anders zou alles mono zijn. Maar het verklaart alleszins wat comb filtering dat ik zie in het hoog. Nu willen we vooral het effect van de ruimte zien op de speakers (die metingen hebben we al van D&D), en niet het effect van de speakers op mekaar + de ruimte, dan wordt het wat moeilijk. Maar zoiets kan achteraf wel nog gedaan worden natuurlijk.
Ja goed punt je kan ze apart meten en inregelen.
Maar uiteindelijk zou ik ze ook weer samen meten of ze samen ook correct weergegeven.

Goed punt Tim

morca

Citaat van: doorofnight op april 14, 2018, 09:27:44
Corrigeren of doorvragen.. Altijd bereid :)

Laatst zat hier een vriend van me in de luisterstoel die toch wilde controleren of ik niet stiekem een luidspreker in het midden van mijn fronts achter een doek had verborgen, omdat de opgenomen stem recht voor hem stond. (stereo, muziek).

Ik luister eigenlijk nooit muziek met een center aan.
Lol.
Hij had nog niet eerder zo gehoord?

Ik geniet daar altijd zo intens van.
Net alsof er iemand echt staat te zingen in het midden.
Die plaatsing in het geluidsbeeld is zo belangrijk.
Maakt het genot te luisteren vele male grorer.
Ik betrap me erop dat ik met me nieuwe pre soms geluid overduidelijk verder uitelkaar hoor als de speakers staan.
Dat is ook zo mooi

Timvg



Citaat van: morca op april 14, 2018, 10:41:10
Ja goed punt je kan ze apart meten en inregelen.
Maar uiteindelijk zou ik ze ook weer samen meten of ze samen ook correct weergegeven.

Goed punt Tim

Wat vooral belangrijk is tussen eventuele subs en mains. Daarboven kan je nog wat gaan spelen met plaatsing voor te zien hoe het uitpakt tot ongeveer 1500hz. Dan zit je met een golf van ruw 22cm. Daarboven zou ik zeggen dat het nog weinig uitmaakt omdat de golven te klein worden (kan dus nooit voor beide oren nog 100% kloppen).