Hans Beekhuijzen -3db 'trick'

Gestart door Vhond, januari 13, 2024, 13:37:31

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vhond

Begrijp niet helemaal wat hij hierover beweert bij NOS dac's?

https://www.youtube.com/watch?v=gXYCrvUPJY4&t=0s

Daarbij, in een NOS DAC (als bv. een Metrum Onyx) kan je niks aanpassen op het gebied van uit te sturen db's en veel streamers ook niet (behalve dan softwarematig wat me ook niet de bedoeling lijkt)?? (bv. Auralic Lightning software kan je het output volume softwarematig aanpassen in een streamer maar niet hardwarematig).

Zie ik iets over het hoofd, maar voor wie is die -3db trick dan van toepassing??

AudioEnZo

Zo in het filmpje te zien gebeurt dit al vóór de dac. Bijvoorbeeld in Roon, daar kun je dit sowieso instellen. Maar ook in ander software zoals Jriver.

Vhond

Maar ook bij NOS DAC's van toepassing?

AudioEnZo

Lijkt mij wel, een nos dac is ook een ladderdac. Bij een 1-bitter zal het niet helpen (dsd dac).

Of ik heb het gewoon helemaal mis  :P

morca

Interessant.
Ik zou foobar iets zachter kunnen zetten in de software.
.

Ik heb de usb dac ook analoog iets zachter staan.
Hij stuurt 2.25v uit en de analoge ingang is 2 volt op de arcam.
Anders clipt hij daar al.

Vhond

Citaat van: AudioEnZo op februari 26, 2024, 12:21:44Lijkt mij wel, een nos dac is ook een ladderdac. Bij een 1-bitter zal het niet helpen (dsd dac).

Of ik heb het gewoon helemaal mis  :P
Maar wat zei Hans B daarover?
Volgens mij staat het ook los van het type DAC (is het meer een 'generieke' correctie voor geluid wat volgens de 'loudness war' is geproduceerd), maar was me niet geheel duidelijk wat Hans erover zei in zijn stream.

kermy

Citaat van: morca op februari 26, 2024, 12:35:39Interessant.
Ik zou foobar iets zachter kunnen zetten in de software.
.

Ik heb de usb dac ook analoog iets zachter staan.
Hij stuurt 2.25v uit en de analoge ingang is 2 volt op de arcam.
Anders clipt hij daar al.

Technisch geheel juist, maar dat is dan wel bij 0dBfs, en er zijn niet zoveel zaken die zo hard worden opgenomen. Maar als je het zo doet, dan kan er nooit iets clippen in je keten.

Met vriendelijke groet,

Kermy

morca

Citaat van: kermy op februari 26, 2024, 13:01:47Technisch geheel juist, maar dat is dan wel bij 0dBfs, en er zijn niet zoveel zaken die zo hard worden opgenomen. Maar als je het zo doet, dan kan er nooit iets clippen in je keten.

Met vriendelijke groet,

Kermy
Citaat van: kermy op februari 26, 2024, 13:01:47Technisch geheel juist, maar dat is dan wel bij 0dBfs, en er zijn niet zoveel zaken die zo hard worden opgenomen. Maar als je het zo doet, dan kan er nooit iets clippen in je keten.

Met vriendelijke groet,

Kermy
Elke receiver en pre die ik gehad heb.
Klinkt ook zuiverder op ik denk 1,8 volt uitstuur.
De input vd amp vervormd minder ,en de output vd Dac ook.
Resultaat zuiverder geluid

morca

Ik hoorde al eens dat foobar anders klonk als hij zachter staat.
Maar dat was toen ik hem perongeluk zachter had gezet.

Ivm met bit perfect heb ik hem toen weer op 100 gezet,zonder verder te luisteren.

Nu heb ik toch nog eens getest aan de hand van dit topic.

Op min 3 klinkt het beter.
Minder vervorming,stemmen klinken zuiverder.

AudioEnZo

Citaat van: Vhond op februari 26, 2024, 12:42:30Maar wat zei Hans B daarover?
Volgens mij staat het ook los van het type DAC (is het meer een 'generieke' correctie voor geluid wat volgens de 'loudness war' is geproduceerd), maar was me niet geheel duidelijk wat Hans erover zei in zijn stream.
Volgens mij bedoelde Hans B dat ook zo.

Faxe

In Roon kun je inderdaad headroom aanzetten en daarbij aangeven met hoeveel dB dit moet (aanbevolen is -3dB).

Lyngdorf versterkers hebben ICC wat volgens mij iets vergelijkbaars doet. Uit de Lyngdorf gebruiksaanwijzing:

ICC activeren
Audio signalen die de 0 dBFS overschrijden (decibels in verhouding tot de totale schaal) zullen oversturen
en resulteren in geluidsvervorming. Met ICC (Intersample Clipping Correction) ingeschakeld, zal de
TDAI-3400 extra headroom voorzien om oversturen tegen te gaan.
Het veranderen van ingangsbron of in Stand-By zetten zal het ICC niveau resetten.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

morca

Ik zal foobar settings ook eens proberen te achterhalen voor optimaal resultaat.

Er is een setting replay gain.
Die staat nu aan.


brt

Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Richi

Citaat van: brt op maart 20, 2024, 19:15:49@Richi , grappig dit draadje 😉
De magische -3dB (die bij mij nu teruggebracht zijn naar -2dB). :D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a


Richi

Citaat van: morca op maart 21, 2024, 00:22:19Kan of wil je dat toelichten Richi
Jazeker. @brt ontdekte dat als we DSP in Roon toepassen, er bij sommige nummers die hard zijn opgenomen clipping plaats vindt. Via de headroom functie in Roon wordt het volume standaard met -3dB aangepast. In mijn geval is -2dB voldoende voor de meeste nummers.

Bart en ik begrijpen nog steeds niet waarom de headroom met 3dB verlaagd moet worden om clipping te voorkomen, terwijl we met de DSP instellingen alleen volume verminderen op bepaalde frequenties en we geen boost toepassen.

Daar komt mijn opmerking vandaan.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

morca

Citaat van: Richi op maart 21, 2024, 08:02:11Jazeker. @brt ontdekte dat als we DSP in Roon toepassen, er bij sommige nummers die hard zijn opgenomen clipping plaats vindt. Via de headroom functie in Roon wordt het volume standaard met -3dB aangepast. In mijn geval is -2dB voldoende voor de meeste nummers.

Bart en ik begrijpen nog steeds niet waarom de headroom met 3dB verlaagd moet worden om clipping te voorkomen, terwijl we met de DSP instellingen alleen volume verminderen op bepaalde frequenties en we geen boost toepassen.

Daar komt mijn opmerking vandaan.

Zonder dsp hoor je dat clipping niet?
Dat is apart idd.


Ik speel met foobar op min 3 sinds dit topic.
Heerlijk! :music:

J.A.F._Doorhof

Als een dsp een vorm van EQ heeft dan kom je al snel boven de standaard.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

brt

Citaat van: Richi op maart 21, 2024, 00:14:30De magische -3dB (die bij mij nu teruggebracht zijn naar -2dB). :D

Ik zit op -1,5db, gaat ook prima
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Citaat van: J.A.F._Doorhof op maart 21, 2024, 09:18:25Als een dsp een vorm van EQ heeft dan kom je al snel boven de standaard.



Ook als je uitsluitend frequenties mindert?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

J.A.F._Doorhof

Als je alleen verminderd dan niet

Probleem is de zgn Loudness war
Na mastering mag je feitelijk niet boven de 0dBFS komen. Maar het beste is wat headroom aan te houden.

Vooral als "normalisation" gebruikt word door de streaming dienst kan dit soms ongelukkig uitkomen als je te hoog mastered.

Aangezien tegenwoordig niet alle opnames meer uit "pro" studios komt en van tape maar uit DAWs is het erg makkelijk geworden een master te verknallen.

Ik gok dat ze daarom ook die extra headroom inzetten.

Hier een kleine uitleg die misschien leuk is
https://mrmixandmaster.com/loudness-lufs-vs-rms-vs-dbfs/
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

morca

Citaat van: J.A.F._Doorhof op maart 21, 2024, 10:22:01Als je alleen verminderd dan niet

Probleem is de zgn Loudness war
Na mastering mag je feitelijk niet boven de 0dBFS komen. Maar het beste is wat headroom aan te houden.

Vooral als "normalisation" gebruikt word door de streaming dienst kan dit soms ongelukkig uitkomen als je te hoog mastered.

Aangezien tegenwoordig niet alle opnames meer uit "pro" studios komt en van tape maar uit DAWs is het erg makkelijk geworden een master te verknallen.

Ik gok dat ze daarom ook die extra headroom inzetten.

Hier een kleine uitleg die misschien leuk is
https://mrmixandmaster.com/loudness-lufs-vs-rms-vs-dbfs/

Ook de zachte opnames klinken beter hier op min 3 db.

Ik zal nog eens op min 2 db testen.

J.A.F._Doorhof

In een andere thread ook wel eens vermeld
Elke versterker heeft een sweetspot.

Het is absoluut aan te raden te spelen met input en output settings als je losse componenten gebruikt.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

morca

Citaat van: J.A.F._Doorhof op maart 21, 2024, 10:33:20In een andere thread ook wel eens vermeld
Elke versterker heeft een sweetspot.

Het is absoluut aan te raden te spelen met input en output settings als je losse componenten gebruikt.


Mijn usb dac heeft ook analoge volume regeling.
Die stond altijd al op 1,8 volt ong omdat het dan iets Cleaner klinkt.

De analoge output en de input vervormen dan iets minder.

De min 3 db digitaal is een welcome extraatje daarboven op :music: