Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.


morca

Bij verwarring dat we hier geen ondersteuning geven voor front speakers afstelling/dsp.
Titel en startpost aangepast ivm ADSY en ARC afstelling,voor alle 5.1 speakers.

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Zie Dauwe zijn DIY topic met die grote 18 inch joekels ,als je de ouwe titel leest lijkt het misschien idd dat we alleen een handje met de sub helpen.
Denk zal het iets duidelijker maken,in de startpost ook .

PS ,goeie info net,heb ik effe toegevoegd maestro  :D

RalphH

Aaaah, nu snap ik m, zat scheef te lezen ;D.

Realtraps dingetje is wel handig idd, ken m al een tijdje, maar kwam nu bovenborrelen. Akoestiek...."verbazingwekkend" en zooo belangrijk.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


skank1

Net bezig maar lukt mij totaal niet goed.. Wat heb ik gedaan

Ik heb een macbook pro met laatste rew op
Spl meter verbonden met line in van sweex extne usb geluidskaart
Deze geluidskaart is met usb verbonden aan de mac
En dan van de 2.1 front speaker uitgang vd sweex verbonden naar de aux op mn pioneer 919

In de preferences van mn mac heb ik onder sound staan,  output usb sound device, en onder input geen idee wat ik daar moet kiezen? (Mogelijkheden zijn internal mic, usb sound device mic, usb sound device external line connector, usb sound device external spdif interface, usb sound device mic &external line...)


Dan rew opgestart
Preferences gekozen, onder mic/meter "c weighted spl meter" aangevinkt en cal file "radioshack 33-2055-4050-cs.cal grladen, is wel niet de juiste maar kom.

Dan output device gekozen voor default device en input device gekozen voor default (moet ik hier die spl meter niet zien?)

Vervolgens calibrate kan ik helaas niet doen vermits ik de loopkabel niet heb. Maar volgens jvanham is dit niet nodig...

Dan wil ik de levels juist zetten... (Gekozen voor use main speaker to check levels)
Klik ik op check levels... Maar dan is die linkse kolom helemaal groen tot bovenaan en moet ik mijn versterker  volledig opendraaien om de rechtse kolom ook groen te krijgen of toch min of meer gelijk, wat me niet normaal lijkt, want ik ga zo mn versterker opblazen vrees ik...


Sorry maar ben echt een leek hierin....

Graag wat veel hulp lol
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

RalphH

Je kunt met je macbook pro icm een dB meter al aan de slag. De mic-in kun je namelijk omzetten naar line-in.

Ga je toch met de externe kaart verder, zorg dan dat de interne mic van de macbook even uitgezet wordt en kies in REW als uitvoer de externe kaart en als invoer ook de line van de externe kaart.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

skank1

Ik denk dat het gelukt is, kreeg deze keer toch geen foutmeldingen bij metingen lol
Hoe neem ik nu een printscreen van de  meting?

Overigens als ik de levels juist zet, hoe weet ik hoe hoog ik het volume moet zetten van de versterker? Tot 75db maar op fie spl meter gaat hij van -10 tot + 6
Range staat op 70
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

MVG

Dan volume omhoog draaien tot de naald van je db meter op + 5 staat. Range op 70, naald bij + 5 is dus 75  ;D

(zo denk ik dat het moet, indien niet dan hoor ik het graag)

skank1

Citaat van: MVG op mei  6, 2013, 12:38:30
Dan volume omhoog draaien tot de naald van je db meter op + 5 staat. Range op 70, naald bij + 5 is dus 75  ;D

(zo denk ik dat het moet, indien niet dan hoor ik het graag)

Dan blaas ik zo goed als mn versterker op denk ik
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

MVG

Dit is hoe ik het doe bij afstellen van de speakers. Om het volume gelijk te krijgen.. Weet niet hoe ze nu in je receiver staan?

MVG

Je bedoelt toch de levels gelijk zetten in de receiver denk ik? Of in REW? Daar heb ik geen kaas van gegeten.

Dus levels gelijk zetten met ruistoon? Eerst alle speakers op nul db zetten in je receiver, dan testoon afspelen op je linkerfront, volume omhoog tot db meter 75 db aangeeft. En dan de rest van de speakers. Staat precies beschreven in de instelgids van HTip.

skank1

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

skank1

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jvanhambelgium

Das al prima, nu eventueel gewoon boveaan een andere soort grafiek kiezen "All SPL" (dus zonder phase)
Vervolgens even je "limits" goedzetten voor een overzichtelijk grafiek.
"Limits" kan je vinden ter hoogte van de keuze-knoppen van soorten grafieken, dan helemaal rechts de voorlaatste.

Pas aan naar smaak ;-) Als je enkel subwoofer wil zien -> 10Hz -> 150 a 200Hz en vertikaal tussen 45 - 90dB ofzo
Allez, gewoon tot je een mooi gevulde grafiek krijgt over het hele scherm.

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

MVG

Citaat van: skank1 op mei  6, 2013, 13:10:45
rew

Sorry, daar kan ik je niet mee helpen. Ralph wel, die laat vandaag vast z'n virtuele gezicht nog wel zien. Ik dacht je dat je in de receiver bedoelde. Niet je amp opblazen heh ;D

RalphH

 ;D Ik kijk er  vanavond ff naar. Maar grote kans dat iemand me voor is.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Ejorne

Citaat van: skank1 op mei  6, 2013, 12:42:21
Dan blaas ik zo goed als mn versterker op denk ik

Je moet eerst zorgen dat je het REW test-geluid uit je speakers laat komen die 75dB op de dB meter aangeeft. Dus volume van de versterker omhoog/omlaag totdat de (voltcraft?)dbmeter 75db aangeeft. (Als je tijdens deze stap al je versterker opblaast dan is er iets mis met de db-meter of je apparatuur. Want 75dB moet geen probleem zijn voor de meeste versteker/speaker combinaties)

Vervolgens binnen REW de inputwaarde ook op 75db zetten tijdens de calibratie. Je ziet dan een levelmeter uitslaan die een bepaalde waarde aangeeft. Afhankelijk van de input-gevoeligheid van je mic-ingang. (Je volumne op de versterker moet hetzelfde blijven namelijk die 75dB) Dus pas je de inganggevoeligheid van de mic-ingang aan totdat ook REW 75db aangeeft. 

morca

Citaat van: jvanhambelgium op mei  6, 2013, 13:19:53
Das al prima, nu eventueel gewoon boveaan een andere soort grafiek kiezen "All SPL" (dus zonder phase)
Vervolgens even je "limits" goedzetten voor een overzichtelijk grafiek.
"Limits" kan je vinden ter hoogte van de keuze-knoppen van soorten grafieken, dan helemaal rechts de voorlaatste.

Pas aan naar smaak ;-) Als je enkel subwoofer wil zien -> 10Hz -> 150 a 200Hz en vertikaal tussen 45 - 90dB ofzo
Allez, gewoon tot je een mooi gevulde grafiek krijgt over het hele scherm.
J.... heeft hier al de juiste settings geveven voor de meting zie ik,dat zou een beter beeld geven.
Je meet zonder smoothing,lijkt me goed begin,dat brengt het meeste in beeld.

Verder ziet hij er nog noet eens zo slecht uit Skank,volgende meting met waterfall?,even kijken wat je ruimte doet.

skank1

Zal ik doen.. Moet nu helaas wachten tot de volgende keer..

Ejorne,
Ik kan hem instellen tot 75db echter als ik dan input level ongeveer in het groen wil krijgen tot -18db, kan ik het volume niet laag genoeg zetten.. Vreemd...
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii


RalphH

Citaat van: morca op mei  6, 2013, 17:18:14
Volume vd mixer of van je Receiver?

Denk receiver.
Klinkt alsof het volume van de line-ingang wat te hard staat.

Doe ook de spl meter calibratie binnen REW inderdaad even zoals Ejorne aangeeft.

Citaat van: skank1 op mei  6, 2013, 17:15:59
Zal ik doen.. Moet nu helaas wachten tot de volgende keer...

Vanavond toch zeker?! ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

skank1

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

skank1

Vraag me af of die cal file voor mn mic wel goed is...zoals op foto aangeeft -32db.. ?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii