Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

mel

Citaat van: RalphH op maart 13, 2013, 21:56:08
;D Is gewoon net ff wat makkelijker te lezen zo.

Volume verloopt erg tussen 200 en 5000Hz.
Het grote verschil in volume zorgt natuurlijk wel voor een totale onbalans. Grillig is een grafiek altijd, maar zo'n dip is wel apart. Wat jehier aan kunt doen, zou ik eerlijk niet weten. Dit is naar mijn meting geen ruimte akoestiek maar een weergaveprobleem.
Ik zou zeggen dat een paar paneeltjes hier niet echt tegen gaat helpen.

Daarnaast staat je sub ook nog wat te hard tov het geheel (+ 5dB tov de hoogst gemeten waarde van de fronts).

@Morca
Wellicht je beginpost nog even iets uitbreiden met alle wensen tav welke grafieken te plaatsen.
Bijv:
stappen van 10dB per streepje, nagalm schaal 300ms etc.
Zorgt er voor dat alle grafieken hetzelfde zijn, de verschillen lijken in de grafiek van Mel bijv. veel groter als dat ze werkelijk zijn. Ja ik weet het, ligt aan mij, ik moet gewoon beter naar de schaalverdeling kijken ;D

ok, 2 vragen: 1. Wat moet ik verstaan onder'weergaveprobleem' ?
                      2. Kan ik aannemen dat het leggen van extra tapijten op de tegelvloer zeker geen slecht zal doen aan de akoestiek, eerder zowiezo een verbetering?

Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

morca

Citaat van: mel op maart 14, 2013, 17:02:33
ok, 2 vragen: 1. Wat moet ik verstaan onder'weergaveprobleem' ?
                      2. Kan ik aannemen dat het leggen van extra tapijten op de tegelvloer zeker geen slecht zal doen aan de akoestiek, eerder zowiezo een verbetering?
Punt 2 zeker ,misschien in je achterruimte nog wel.
Plus als die achterruimte veel nagalm opbouwd,misschien daar ook eens over een paar panelen gaan denken.

Wat hoor je als je in je handen klapt in het luistergedeelte,en in het andere gedeelte achter die kast?
Hoor je het uit de hoeken terugkomen?

mel

Citaat van: morca op maart 14, 2013, 17:06:19
Punt 2 zeker ,misschien in je achterruimte nog wel.
Plus als die achterruimte veel nagalm opbouwd,misschien daar ook eens over een paar panelen gaan denken.

Wat hoor je als je in je handen klapt in het luistergedeelte,en in het andere gedeelte achter die kast?
Hoor je het uit de hoeken terugkomen?

mmmm, das een moeilijke  ;), ik denk niet dat ik het uit de hoeken hoor terug komen
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820


mel

Citaat van: morca op maart 14, 2013, 18:34:54
ik bedoel ook de hoek tussen je muur en het plafond.
Maar je hoort wel wat terugkomen neem ik aan  ;)

ja dat wel maar dit vind ik zeer moeilijk om te beoordelen ;)
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

morca

Ik ben ook geen expert,maar panelen helpen erg goed.
RalphH had ze eens bij zich,ik stond versteld van het meer in detail in je muziek.
Maar ook als het druk is en men praat veel en hard,klinkt je kamer veel rustiger.
Veel prettiger om in te vertoeven.

mel

Citaat van: mel op maart 14, 2013, 17:02:33
ok, 2 vragen: 1. Wat moet ik verstaan onder'weergaveprobleem' ?
                      2. Kan ik aannemen dat het leggen van extra tapijten op de tegelvloer zeker geen slecht zal doen aan de akoestiek, eerder zowiezo een verbetering?

Wat bedoel je nu met ' weergaveprobleem ' ?
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Ejorne

Weergaveprobleem is een probleem dat zich voordoet in de weergave. Dus ergens tussen de bron en de speakers. Misschien een faseinstelling? Staan alle speakers met elkaar in fase? Plus en min aansluiting maar ook de afstandinstelling? Of het is een "karakter van de speakers of versterker,maar dat vermoed ik niet.

Ik denk trouwens dat naast de nagalm ook pieken en dalen wel aangepakt worden door panelen. Pieken en dalen zijn afkomstig van directe en indirecte golven. Hoe meer indirecte golven worden weggenomen hoe minder er op elkaar in (tegen) kan werken.

Joske007

Is een zwaar gordijn achter de bank mogelijk, die je tijdens het film kijken even dicht schuift?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

mel

Citaat van: Joske007 op maart 14, 2013, 19:49:37
Is een zwaar gordijn achter de bank mogelijk, die je tijdens het film kijken even dicht schuift?

ja is eventueel mogelijk , maar dit is geen erg mooie oplossing.
Ik heb al verschillende mensen gehoord  (van dit forum en andere ) dat het soms ' schreeuwerig ' en ' schel ' klinken KAN te wijten zijn aan te klein vermogen van de versterker, iemand hier nog een idee over?
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820


HTip

Citaat van: mel op maart 14, 2013, 19:57:51
ja is eventueel mogelijk , maar dit is geen erg mooie oplossing.
Ik heb al verschillende mensen gehoord  (van dit forum en andere ) dat het soms ' schreeuwerig ' en ' schel ' klinken KAN te wijten zijn aan te klein vermogen van de versterker, iemand hier nog een idee over?
Die uitleg ben ik wel benieuwd naar. In mijn insteltopic heb ik uitgelegd wat het benodigde vermogen in relatie tot gevoeligheid en akoestiek. Ik weet niet wat de gevoeligheid is van je speakers, maar een gemiddelde speaker is 88dB. Dit voorbeeld heb ik in mijn insteltopic uitgewerkt.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=105013.0

Dan heb je op 3m een vermogen van slechts 6W per kanaal nodig. Ik denk niet dat er veel versterkers zijn die daar een probleem mee hebben. Dit wordt nog wel iets complexer met de weerstand van de speakers, maar ook hier is 4-8 Ohm gebruikelijk.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

Bij sub,s gaat dit imo weer niet helemaal op,men zegt alleen 3 db meer met 2 keer zoveel vermogen.
Maar de unit speelt ook veel strakker,dus misschien is dat bij speakers ook wel het geval.

mel

Citaat van: morca op maart 14, 2013, 20:22:51
Welke receiver en speakers heb je dan?

Onkyo TX SR 805 - center speaker: B&W CDM CNT en de rest van de speakers moet in de nabije toekomst ook van dezelfde b&w reeks worden
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

morca

Dat is niet de minste receiver,je zou genoeg vermogen moeten hebben voor goeie aanstuuring.
Wat voor front,s had je ook al weer,je noemt alleen de center

HTip

Citaat van: morca op maart 14, 2013, 21:12:28
Bij sub,s gaat dit imo weer niet helemaal op,men zegt alleen 3 db meer met 2 keer zoveel vermogen.
Maar de unit speelt ook veel strakker,dus misschien is dat bij speakers ook wel het geval.
Sorry, maar nou ben je me kwijt. Ik haal gewoon een stuk theorie aan, waarmee je kan uitrekenen hoeveel vermogen je nodig hebt om een bepaalde geluidsdruk te halen op de luisterplek met 5 speakers. Ik heb het nergens over een sub en die heeft hier ook helemaal niets mee te maken. Zeker niet met scherp of schreeuwerig geluid.

Ik vraag me eerlijk sterk af of ik nog advies moet geven in dit topic. Bij de instelling van de sub van mel geef ik aan dat de basis van het geluid door de speakers wordt gemaakt en dat je daar moet beginnen en daarna de sub proberen op hetzelfde niveau te krijgen. Dat wordt min of meer weggewuifd en een paar pagina's komen we door de REW-grafieken erachter dat de sub veel te hard staat en dat de andere speakers helemaal niet op gemiddeld 75dB spelen. Ik snap dat er meerdere theoriën zijn en ook meerdere standpunten, maar het lijkt erop dat er daar hier helaas geen ruimte voor is. Mijn methode is trouwens hoe subwooferfabrikant Velodyne adviseert de EQ/DSP van de DD-series in te stellen...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

Euh sorry Phillip,zo was het niet bedoelt.......

Ik doelde alleen op dat iets meer vermogen niet altijd het resultaat geft wat gewenst is.
Puur als je amp 100 RMS en de speakers 200 of 250 rms zijn bv.
Die 250 watt speakers vinden 250 watt van een goeie amp lekker,daar spelen ze beter op.
Maar laten we dat even... of licht jij het verder toe,ik haalde alleen de vergelijking aan.


Ik zie wel dat ie de sub hard heeft staan,die piek op 6 khz is de boosdoener denk ik.
Die piek wilde ik hem iets weg laten werken en dan de sub zachter,in stappen werken zeg maar.
Hele stuk 400 hz en lager ligt te hoog ,en 2 tot 10 khz moet wat aan gebeuren met die 2 pieken.



Deed niks af aan jouw post,moet je niet persoonlijk opvatten,zo was het echt niet bedoeld,ik weet dat je een goeie kerel bent.
En stel je post,s op prijs,....misverstand ? Wat mij betreft wel  :unsure:

Mijn excuus als ik verkeerd over kwam.


RalphH

Citaat van: mel op maart 14, 2013, 19:22:53
Wat bedoel je nu met ' weergaveprobleem ' ?

Dat wat Jeroen (Ejorne) aangeeft.

Of reflecties tot dergelijke "afwijkingen" kunnen leiden, durf ik niet te zeggen. Ik zou zeggen dat als er veel reflecties zijn, er ook relatief veel nagalm zou moeten zijn en de meting (als deze klopt) laat dit dan weer niet zien.
Dit is puur mijn beredenering, 'k heb niet genoeg akoestische kennis voor om dit te kunnen onderbouwen.

Was een late reactie trouwens, zat bij vrienden. Zag op de plee  ;D wel dat er nogal wat werd gepost, maar om er nou bij te gaan zitten om op mijn gemak te reageren vond ik ook niet nodig.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: RalphH op maart 14, 2013, 23:54:00
Dat wat Jeroen (Ejorne) aangeeft.

Of reflecties tot dergelijke "afwijkingen" kunnen leiden, durf ik niet te zeggen. Ik zou zeggen dat als er veel reflecties zijn, er ook relatief veel nagalm zou moeten zijn en de meting (als deze klopt) laat dit dan weer niet zien.
Dit is puur mijn beredenering, 'k heb niet genoeg akoestische kennis voor om dit te kunnen onderbouwen.

Was een late reactie trouwens, zat bij vrienden. Zag op de plee  ;D wel dat er nogal wat werd gepost, maar om er nou bij te gaan zitten om op mijn gemak te reageren vond ik ook niet nodig.
Op de plee...............wat een toewijding  :D

Mbt de nagalm,ik meet het hier ook niet echt in de living,maar panelen,je hebt het gehoord het waren jou eigen panelen.
Morgen voor de gein me fullrange er eens bijzoeken om te kijken hoe dat er ook al weer uit ziet.

Maar misschien met een RT meting beter in beeld te brengen als ik zometeen panelen heb. :)

RalphH

Geluidsbeeld wordt er zeker ruistiger van, maar of je dit dermate terugziet in een meting, betwijfel ik dan weer.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Ik ook,maar we zullen zien,heb je die mooie GIK,s gezien.
2 Zwarte en 1 gebroken wit,bij wie zouden die toch mooi in huis passen  ::)
Vakantiegeld,ik wil ze !!!!!  :devil: hahahahha

HTip

Gisteren nog willen reageren, maar het forum was niet bereikbaar ;)

No hard feelings! Ik heb ook niet de wijsheid in pacht, gelukkig maar ;D Ik vind juist dat we elkaar goed aanvullen en iedereen die hier met vragen komt op de een of andere manier van goede antwoorden voorzien. Dat is best lastig op afstand met een paar grafieken en toch lukt het bijna iedere keer! :thumbs-up:

Het klopt trouwens wat je zegt dat een speaker (lees: tweeter) zelden wordt opgeblazen door teveel vermogen, maar juist door te weinig vermogen en toch hard spelen, waardoor door de vervorming clipping ontstaat.

In het geval van mel, denk ik niet dat dat aan de orde is. Ik weet niet wat de gevoeligheid van de speaker is, maar met een krachtige Onkyo receiver lijkt me dat echt niet aan de orde. Dus mel, doe ons en jezelf een plezier, zoek het niet in aanpassen van versterking. Zonde van het geld ;) Schreeuwerigheid en schel zijn zaken die worden veroorzaakt door je harde ruimte. Wat je daar precies aan kan doen is niet eenvoudig. Bovendien moet je het ook nog willen, want veel oplossingen zijn niet echt geschikt voor een woonkamer. De panelen die Ralph heeft zouden denk ik niet misstaan als kunstwerk ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Ejorne

De nagalm van de midden en hoge tonen is overigens (volgens mij) moeilijk af te lezen met de waterfall grafiek. Je ziet in elke grafiek van elke ruimte dat de nagalm erg lijkt mee te vallen. Ook in mijn meting terwijl het hier echt een ranzige nagalmbak is... Misschien is het wat beter af te lezen wanneer er erg ingezoomd wordt. Maar ik denk dat de RTA meting hier beter voor is maar ikzelf weet nog niet helemaal hoe die grafiek moet lezen...

Het zou overigens prettig zijn als de grafieken, ook de waterfall, in logaritmische verdeling wordt gezet. Soms, zo ook de laatste waterfall metingen, zie je dat deze niet logaritmisch zijn opgebouwd. Overeenkomsten met ons gehoor (en met andere metingen) zijn dan lastig te leggen...

Former member 78

Citaat van: morca op maart 14, 2013, 23:21:32
Euh sorry Phillip,zo was het niet bedoelt.......

Ik doelde alleen op dat iets meer vermogen niet altijd het resultaat geft wat gewenst is.
Puur als je amp 100 RMS en de speakers 200 of 250 rms zijn bv.
Die 250 watt speakers vinden 250 watt van een goeie amp lekker,daar spelen ze beter op.
Maar laten we dat even... of licht jij het verder toe,ik haalde alleen de vergelijking aan.


Ik zie wel dat ie de sub hard heeft staan,die piek op 6 khz is de boosdoener denk ik.
Die piek wilde ik hem iets weg laten werken en dan de sub zachter,in stappen werken zeg maar.
Hele stuk 400 hz en lager ligt te hoog ,en 2 tot 10 khz moet wat aan gebeuren met die 2 pieken.



Deed niks af aan jouw post,moet je niet persoonlijk opvatten,zo was het echt niet bedoeld,ik weet dat je een goeie kerel bent.
En stel je post,s op prijs,....misverstand ? Wat mij betreft wel  :unsure:

Mijn excuus als ik verkeerd over kwam.

Even op inhaken,
En bij deze laat ik subs even achterwege...

Fronts van bijvoorbeeld 250watt hebben echt niet een 250watt versterker nodig.
Het gaat niet om de kwantiteit, maar om de kwaliteit.

Simpel voorbeeld, de Luxman welke ik heb gehad was maar 2x20watt.
En die deed het echt beter dan de Anthem welke 2x120watt geeft. Met de Luxman heb ik
de volumeknop nooit verder gehad dan ''12uur'' en dan knal je serieus!

Ejorne

Citaat van: ArjanR1 op maart 15, 2013, 09:55:49
Even op inhaken,
En bij deze laat ik subs even achterwege...

Fronts van bijvoorbeeld 250watt hebben echt niet een 250watt versterker nodig.
Het gaat niet om de kwantiteit, maar om de kwaliteit.

Dit geld in theorie natuurlijk voor elke speaker,of het nu een satelietje of een grote subwoofer is.
Maar in de praktijk gaat het dikwijls niet op.Het gaat dan op een of andere manier toch niet helemaal lekker.
Wil niet zeggen dat ik de theorie niet aanneem. Ik denk eerder dat het aan de opgegeven specificaties van de fabrikant ligt. Als een versteker in staat is om bijvoorbeeld 20Watt ongelimiteerd en zonder compromis te leveren dan denk ik dat elke speaker of sub erop kan knallen. Maar op een of andere manier zijn er dus kennelijk heel veel versterkers die die 20watt niet kunnen leveren, ook al specificeert de fabrikant de versterker op 1000 watt.

Ik vind het daarop geen prettig idee dat er met deze theorie geschermt wordt. Want daar kan men een miskoop op doen. Ik heb bijvoorbeeld mijn SDX15 lange tijd voorzien van te weinig prik. Alleen omdat ik er vanuit ging dat de theorie 1 op 1 vertaalbaar was naar de praktijk.

Maar deze theorie moeten we natuurlijk ook niet compleet negeren. Zo moeten we inderdaad niet adviseren om iemand een andere receiver te laten kopen terwijl die al een bakbeest van een Onkyo heeft staan. Er zullen best wel betere (en magerder gespecificeerde) receivers bestaan. Maar grote winst (of uberhaupt winst) zal die persoon met een andere versterker niet halen. Akoestiek of inregeling is het toverwoord in heel veel gevallen...