Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

nielvm

Meeste metingen zijn hier bedoeld om de subwoofer juist in te regelen.

Hoe zit het bij jullie met de rest van het spectrum? Ik vind dat er bij mij heel wat schommelingen zijn, vooral dan in het gebied tussen 100 en 400hz. Is dit normaal? Ligt dit aan de ruimte of aan de luidsprekers?

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X


RalphH

Klinkt bekend Niel.
Bij mij is het tussen 95 en 150 een groot gat. Is de ruimte, en helaas met schuiven een lastige frequentie om aan te pakken.
Ik wil binnenkort toch eens pogen iets met panelen aan het plafond te gaan doen, eens kijken of dat dit verbetering brengt.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Staaled

Dat is normaal.
De ruimte en objecten in die ruimte hebben ook in dat gebied invloed.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

nielvm

Ok, een geruststelling. Zouden diffusiepanelen verbetering brengen?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Btw, voor full range metingen is het duidelijker om met 1/12th octave smoothing te werken  ;)

On topic: je kan ook eens met wat toe-in experimenteren om wandreflecties te verminderen.

Staaled

Citaat van: nielvm op december  1, 2012, 13:46:52
Ok, een geruststelling. Zouden diffusiepanelen verbetering brengen?
Ja , of absorbtie.

Eea is afhankelijk van de huidige situatie en het doel (balans film /muziek).
Is de ruimte nu al erg levendig,oftewel klinkt lang na (=nat) , ligt absorbtie meer voor de hand.
Meest nieuwbouw icm strak interieur dus.
Is de ruimte al aan de droge kant kun je ook met diffusie aan de gang.

Ik ben zelf op een combinatie van uitgekomen. :music:

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

nielvm

De nagalm is al aangepakt. Misschien eens beginnen lezen over diffusie  ;)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

RalphH

Weet niet of diffusie op dergelijke frequenties iets doet. 100Hz lijkt me sowieso een staande golf dingetje(?)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

nielvm

Ik betwijfel zelfs of diffusie daadwerkelijk iets zou doen aan het frequentieverloop, maar ik ben niet zeker.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

RalphH

Ik heb nog 4 GIK 244 panelen staan, als je zin hebt kunnen we hier wellicht eens een paar uurtjes mee spelen. In onze ruimte ben ik daar niet zo flexibel in. Waar woont je huis ook ongeveer weer?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

nielvm

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

RalphH

Oef, das bijna om de hoek :bigsmile:.
Is wel een keer een optie, maar dat wordt inplannen, kom zelf uit Den Bosch.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Staaled

244's zijn waarschijnlijk een mooie optie aangezien deze juist in je probleemgebied sterk dempen terwijl het hoog minder
wordt aangetast.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

RalphH

Klopt helemaal. Heb de 242's aan de muur ooit eens vervangen door de 244's, was in het hoog zeker een stuk minder gedempt.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

nielvm

Zou alleszins, mocht ik diffusers plaatsen, overgaan tot zelfbouw. Dan kan ik zelf het werkingsgebied bepalen.

Citaat van: RalphH op december  1, 2012, 16:17:40
Oef, das bijna om de hoek :bigsmile:.
Is wel een keer een optie, maar dat wordt inplannen, kom zelf uit Den Bosch.

Je bent welkom. Is inderdaad niet om de hoek dus dat wordt inplannen. Met de feesten in het vooruitzicht niet zo meteen mogelijk lijkt me  :P
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

RalphH

Heb tussen kerst en nieuw wel vrij, maar weet niet of dat voor jou ook het geval is. Wellicht een optie,
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

nielvm

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Citaat van: RalphH op december  1, 2012, 17:12:25
Heb tussen kerst en nieuw wel vrij, maar weet niet of dat voor jou ook het geval is. Wellicht een optie,
Hihi vorig jaar was je hier tussen kerst en oud en nieuw  ;)
Dit word weer een ervaring voor je denk ik RalphH  :D

Net zelf even The Dark Night gekeken met Jeroen,dat stukje met dat vliegtuig is knetter .
Dat was weer even genieten...  :popcorn:

nielvm

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

RalphH

Citaat van: morca op december  1, 2012, 18:12:02
Hihi vorig jaar was je hier tussen kerst en oud en nieuw  ;)

;D Klopt ja. Toen was ik qua planning helemaal "vrij" Karla zat toen in Brasiiiil.
Heb overigens niets te klagen, ze is zeer flexibel. Dus tussendoor bezoekjes zijn no problemo. That reminds me, er staat nog een rondje Den Bosch voor de Friessche heren in te plannen. Ook eens even iets mee doen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Ejorne

Citaat van: morca op december  1, 2012, 18:12:02
Net zelf even The Dark Night gekeken met Jeroen,dat stukje met dat vliegtuig is knetter .
Dat was weer even genieten...  :popcorn:

Inderdaad, dat was  en mooi stukje!  8) 8)


high-q

Citaat van: RalphH op december  1, 2012, 16:32:24
Klopt helemaal. Heb de 242's aan de muur ooit eens vervangen door de 244's, was in het hoog zeker een stuk minder gedempt.

Heb je enig idee welke ik in mijn situatie toe zou moeten passen? Volgens mij waren we tot de conclusie gekomen dat het hoog wel iets gedempt kon worden in mijn ruimte.
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

RalphH

Ik had destijds de 242's (de dunne) bij me, die dempen het meest in de hoge tonen. Werd het meteen wat rustiger van. Heb je een nagalm grafiek van het hoog?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer