Sub versterker vraag

Gestart door theflo777, mei 10, 2024, 10:02:22

« vorige - volgende »

palmspar en 1 gast bekijken dit topic.

theflo777

Hallo daar,

Ik heb een paar ouwe dual opposed mirage bps 400 ge upgrade met JL audio 13v3-4 woofers. Gister alles weer met REW de miniDSP ingeregeld en het is een mega upgrade tov ouwe drivers. Nu heb ik het plan om de 400w plaatversterker te gaan vervangen met een externe amp. Ik dacht de dual opposed subs in parralel aan te sluiten dus 2x 4 ohm zou dan 2 ohm worden als ik het goed heb. Zou dan een Crown XLS 2502 de juiste keuze zijn die geeft dan 2x 1200w aan 2ohm. Ik heb dus 2 dual opposed subs staan op elk kanaal dus 1. Ik hoor graag van iemand die hier meer over weet Vriendelijk dank alvast,

Floris


FrankBe

#2
Ik ben zeer tevreden over de Crown XLS reeks (XLS1002 & XLS2502 in gebruik) vanwege het vermogen en de stille werking.

Waarschijnlijk zijn de dual opposed behuizingen NIET van mekaar gescheiden en dan mag je maar 1 versterkerkanaal voor beide woofers gebruiken. De XLS moet dan bridged gebruikt worden en de enige mogelijkheid is dan de 2 spoelen van de JL in serie te verbinden om ze dan beiden parallel op de versterker aan te sluiten zodat je weer bij 4 Ohm uitkomt.

Maar als 1200W genoeg is voor de 2, kan je evengoed een XLS1002 of 1502 gebruiken. Deze leveren respectievelijk 1100W en 1550W af in bridge mono mode.

morca

Citaat van: FrankBe op mei 15, 2024, 17:08:45Ik ben zeer tevreden over de Crown XLS reeks (XLS1002 & XLS2502 in gebruik) vanwege het vermogen en de stille werking.

Waarschijnlijk zijn de dual opposed behuizingen NIET van mekaar gescheiden en dan mag je maar 1 versterkerkanaal voor beide woofers gebruiken. De XLS moet dan bridged gebruikt worden en de enige mogelijkheid is dan de 2 spoelen van de JL in serie te verbinden om ze dan beiden parallel op de versterker aan te sluiten zodat je weer bij 4 Ohm uitkomt.

Maar als 1200W genoeg is voor de 2, kan je evengoed een XLS1002 of 1502 gebruiken. Deze leveren respectievelijk 1100W en 1550W af in bridge mono mode.
Die driver is enkelspoels.
Dus kan alleen parallel op 2 ohm uitkomen in mono.

FrankBe

Citaat van: morca op mei 15, 2024, 17:33:31Die driver is enkelspoels.
Dus kan alleen parallel op 2 ohm uitkomen in mono.

Dan wordt het met 2 woofers in 1 volume:
  • ofwel maar 1 kanaal van de Crown gebruiken,
  • ofwel de woofers in serie aansluiten zodat je bij 8 Ohm uitkomt en dan de Crown naar keuze in bridged mono.
2 Ohm mono lust de Crown niet.

morca

Citaat van: FrankBe op mei 15, 2024, 17:47:08Dan wordt het met 2 woofers in 1 volume:
  • ofwel maar 1 kanaal van de Crown gebruiken,
  • ofwel de woofers in serie aansluiten zodat je bij 8 Ohm uitkomt en dan de Crown naar keuze in bridged mono.
2 Ohm mono lust de Crown niet.
In serie word weer afgeraden lees ik vaak.

Beter was geweest de 8 ohm versie vd driver in deze toepassing.

palmspar

Citaat van: FrankBe op mei 15, 2024, 17:08:45Waarschijnlijk zijn de dual opposed behuizingen NIET van mekaar gescheiden en dan mag je maar 1 versterkerkanaal voor beide woofers gebruiken.

Zou dat met een Hypex fa502 ook niet kunnen? die heeft ook 2 aparte versterkerkanalen.
Voor de zekerheid is het misschien beter om er een schot tussen te plaatsen idd.

FrankBe

#7
Citaat van: palmspar op mei 15, 2024, 18:15:07Zou dat met een Hypex fa502 ook niet kunnen? die heeft ook 2 aparte versterkerkanalen.
Voor de zekerheid is het misschien beter om er een schot tussen te plaatsen idd.

Wacht... even terug naar de eerste post gescrold... lees ik het goed dat je 2 aparte subs heb en dus in totaal 4 nieuwe JL audio 13v3-4?

palmspar

#8
Citaat van: FrankBe op mei 15, 2024, 18:30:41Wacht... even terug naar de eerste post gescrold... lees ik het goed dat je 2 aparte subs heb en dus in totaal 4 nieuwe JL audio 13v3-4?

Ik ben niet de topicstarter hoor, reageerde enkel maar.
Maar ik denk idd dat er 4 jl subwoofers zijn aan te sturen voor de topicstarter.

FrankBe

Citaat van: palmspar op mei 15, 2024, 18:40:28Ik ben niet de topicstarter hoor, reageerde enkel maar.
Maar ik denk idd dat er 4 jl subwoofers zijn aan te sturen voor de topicstarter.

Een beetje vermoeidheid van mijn kant en de verkeerde dingen opgepikt :P

Nee met 4 JL zou er inderdaad geen probleem mogen zijn  ;)


theflo777

Dank voor alle reacties!
Deze subs werden ooit in jaren tachtig in referentie ruimte van de widescreen review (home theater /lasterdisc magazine)  gebruikt 4 stuks. Dit was nog in de gloriedagen van de laserdiscs.
Het zijn inderdaad 2 subwoofer kasten met elk 2 dual opposed subwoofers en ook elk gescheiden compartimenten dus niet 1 open ruimte voor 2 woofers. Ik had daar ook een vraag over of het niet beter zou zijn de scheidingswand weg te breken. Of je dan niet nog lager geluid krijg ivm grotere behuizing. Maar toen las ik weer dat als er maar minimale verschillen zijn het risico op overbelasten groter is dan met scheingswand. Het klinkt nu al mega laag en dynamisch. Kunnen jullie vertellen wat het verschil voordelen zou zijn als ik van 400w naar 1200w zou upgraden? Klopt mijn redenatie over dat 2 woofers 4 ohm in parralel 2 word en dat het aantal watt word opgeteld 600 + 600 = 1200 watt? Of veranderd dat omdat het 2ohm word? Alvast dank!

FrankBe

Even de kastafmetingen opgezocht (zou ca. 60L + 60L moeten zijn) en met deze gegevens de JL 13W3v3-4 in WinISD gegooid. Je gaat je woofer mechanisch over zijn grenzen kunnen duwen met 1200W (18mm travel). Met 900W blijf je net onder de x-max grens van 15.5mm. Als deze JL dus 18mm x-mech aankan, zie ik geen enkel probleem.

Laat dat tussenschot maar mooi zitten. Waarschijnlijk onderdeel van de bracing van de kast  ;)

marcel976

Ben zelf niet zo'n fan van bridge mono en ook niet van 2 ohm.

Waarom niet per chassis een aansluiting op de sub en dan telkens aansturen met een 2 kanaals power amp @ 4 ohm load ?