Sanders Ht-& Stereoset

Gestart door Xander32, augustus 25, 2009, 20:28:34

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Xander32

#225
Citaat van: pagr op maart  6, 2010, 18:18:28
Ik heb de focals ook iets ingedraaid waardoor het geluid beter loskwam. Ik merk geen waarneembaar verschil in geluid op de 2 zitplekken op de bank dat de sweetspot kleiner is geworden door het indraaien. Ik heb wel de richtlijn van Focal aangehouden: 1 = 2 >= 3, zie fig C handleiding. Hierbij is de afstand tussen de speakers 3,7m (= "3"), de afstand van speakers tot de zitplek 4m (="1"& "2") met een gemiddelde afstand van de achterwand van 19cm.  Ik heb ook de speakers 1 meter van de wand gezet en merkte wel dat het geluid rustiger werd (geen reflecties etc.)  Dit bevestigde voor mij dat iedere speakers ver van de wand gezet moeten worden maar helaas is dat voor mij (en vele forumleden) niet mogelijk omdat de woonkamer een gebied is waar allerlei compromissen moeten worden gesloten met alle gezinsleden.
Aandacht besteden aan de opstelling van de speakers betaald zich snel terug. Nog sterker: een grotere winst voor bijna nop kan je niet behalen.

Momenteel zit ik aan het maximaal mogelijke betreft opstelling van de speakers in onze woonkamer en daar heb ik nog het het geluk van een vriendin welke mij hierin mijn gang laat gaan.

(ik zit nog steeds te wachten op het moment dat zij met haar verwachtingen betreft tegenprestaties van mijn kant en/of een ander pakket van eisen komt  :-X)


:D Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

#226
Zojuist de set nogmaals opnieuw proberen af te stellen, de meetcondities waren optimaal(lees: muisstil):

Eerst middels auto set-up (Audessy), max. aantal (6) meetpunten, de uitkomsten:
* algemeen: mooie soundbubble, weinig bas (sub)
* Front L - large, 2.53m, 0.0 Db
* Center - large, 4.02m, +1Db
* Front R - large, 2.50m, -1 Db
* Sur.R - large, 4.02m, +2Db
* Sur.L - large, 4.02m, +3.5Db
* Sub - 4.02m, - 5.5Db

Vervolgens alles met meetlint en Db meter nagelopen, de uitkomsten:
* algemeen: de auto set-up blijkt alle speakers op 80Db of meer te hebben gezet  :omg:, m.u.v. de sub (77Db)
* Front L - large, 2.53m, -5.5 Db
* Center - small, 2.37m, -4.0 Db
* Front R - large, 2.50m, -5.5 Db
* Sur.R - small, 1.34m, - 4.5 Db
* Sur.L - small, 1.98m, -2.0 Db
* Sub - 2.47m, - 3.0 Db

Hiermee(de handmatige aangepaste setting) maar weer eens een poosje draaien. De uitkomsten v.d. auto set-up heb ik opgeschreven, daar kan ik weer op terug vallen indien nodig.

Ik blijf mij echter verbazen over de giga verschillen betreft de afstanden en de Db`s tussen auto set-up en handmatig  ???. Ik heb dan ook geen idee hoe ik deze moet interpreteren en/of kan uitleggen.



Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Robbert54

daar klopt idd echt helemaal niks van. en de audessy zet je dan gewoon op de luister positie? vreemd ook dat 3 cm verschil in fronts gelijk voor 1DB minder zorgt. en je rears hebben helemaal een extreme afwijking..

zou het lekker handmatig houden dan.
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Xander32

Citaat van: The Vampire op maart  8, 2010, 13:36:49
daar klopt idd echt helemaal niks van. en de audessy zet je dan gewoon op de luister positie? vreemd ook dat 3 cm verschil in fronts gelijk voor 1DB minder zorgt. en je rears hebben helemaal een extreme afwijking..

zou het lekker handmatig houden dan.
Audessy heb ik volgens het boekje gedaan, d.w.z.:
* alles wat kan storen af/uit gezet, niets in de baan van speaker en mic,
* de mic. op een stabiele standaard,
* eerst op de 1e luisterpositie(de voornaamste), +/- 50 cm van de achterwand,
* dan tweede luisterpositie
* dan derde
* dan wederom bovenstaande luisterposities maar een meter naar voren.

En het was heerlijk stil(maandag-ochtend, wonend op een rustig pleintje).


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Robbert54

misschien BB&G eens een mailtje sturen, misschien kunnen die voor opheldering zorgen..
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

JeroenGRT

Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

Xander32

#231
Citaat van: JeroenGRT op maart  8, 2010, 19:30:13
tip at3500: http://link.marktplaats.nl/326611834
:thumbs-up: voor de tip, super!

Echter zijn wij na de aanschaf van nieuwe zitmeubels nu eerst weer onze spaarrekening aan het spekken en daarnaast heb ik de AT nog niet kunnen horen. Ik heb mij vast voorgenomen om zo echt voor aankoop verschillende spelers, liefst in mijn eigen set, met elkaar te gaan vergelijken(met zulke bedragen ga ik niet enkel af op ervaringen van anderen/reviews).

Maar super van je betreft de tip.

Spaarrekenig spekken gaat echter snel met meevalletjes zoals vandaag: belasting aangifte de deur uit gedaan: €1900,- reour :P.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

JeroenGRT

Graag gedaan! Dat schiet dan inderdaad goed op. Denk ik wel goed om eerst verschillende cd spelers te beluisteren, zal wel lastig worden om ze allemaal thuis te kunnen beluisteren denk ik.
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

S@m

#233
Thuis beluisteren zal idd niet meevallen.

Ik zou m'n huidige cd speler meenemen naar betreffende winkel (in het geval van de AT3500 'Sense of Music') en daar de spelers vergelijken. Geeft imo toch een heel aardig beeld.

Xander32

Citaat van: S@m op maart  9, 2010, 12:45:00
Thuis beluisteren zal idd niet meevallen.

Ik zou m'n huidige cd speler meenemen naar betreffende winkel (in het geval van de AT3500 'Sense of Music') en daar de spelers vergelijken. Geeft imo toch een heel aardig beeld.
Er zit hier in `t oosten van het land een gerenomeerde hifi zaak met een mooi aanbod van zowel nieuw als tweedehands en die niet moeilijk doet betreft het "thuis uitproberen" 8).


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

JeroenGRT

Goh welke winkel zou dat toch zijn  :D , zitten vast 2 w's in  ;D

Ach de AT3500 kun je gewoon blindelings kopen  ;)
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

Xander32

Citaat van: JeroenGRT op maart  9, 2010, 20:59:36
Goh welke winkel zou dat toch zijn  :D , zitten vast 2 w's in  ;D

Ach de AT3500 kun je gewoon blindelings kopen  ;)
Betreft eerste opmerking uhm  :sarcasm:   JA.
Betreft tweede opmerking: fijn dat jij er zo`n vertrouwen in hebt ;).
Maar ik ben nou eenmaal geen gokker en zeker niet met bedragen met meer dan twee getallen voor de komma.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

JeroenGRT

Citaat van: Xander32 op maart 10, 2010, 16:49:36
Betreft eerste opmerking uhm  :sarcasm:   JA.
Betreft tweede opmerking: fijn dat jij er zo`n vertrouwen in hebt ;).
Maar ik ben nou eenmaal geen gokker en zeker niet met bedragen met meer dan twee getallen voor de komma.


Sander.

hehehe was ook maar een grapje, zeker luisteren!
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

Xander32

Citaat van: JeroenGRT op maart 10, 2010, 22:22:12
hehehe was ook maar een grapje, zeker luisteren!
;) Gaat ook zekers gebeuren.

Weer wat audio-visueel genieten gekocht:

Kyteman`s Hiphop Orkest (Live) - The Hermit Sessions Tour (DVD)

Jason Mraz - We Sing, We Dance, We Steal Things

Sting – All This Time

2 Meter Sessies - Venice



:clapping: Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

#239
Zojuist de BK eens op z`n spikes gezet, resultaat: klinkt nu droger, sneller en luider. M.n. dat laatste verrast mij, heb de gain maar een stukje verder dicht geschroefd 8).


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

djaxx

Citaat van: Xander32 op maart 13, 2010, 12:19:37
Zojuist de BK eens op z`n spikes gezet, resultaat: klinkt nu droger, sneller en luider. M.n. dat laatste verrast mij, heb de gain maar een stukje verder dicht geschroefd 8).


Sander.

Sander,

Heb vandaag ook nog eens een volledige meting gedaan, alles volgens het boekje dus op staander enz. Na de meting ben ik zoals jij aan de slag gaan met de db meter en het meetlint. Ik kwam tot dezelfde vaststelling als jij, de sub stond precies te slapen. Nu heb ik de afstand van de sub terug op de afstand gezet die audessey bepaald had en nu is het wel perfect. Misschien heb je er wat aan...

Xander32

Citaat van: djaxx op maart 13, 2010, 22:24:57
Sander,

Heb vandaag ook nog eens een volledige meting gedaan, alles volgens het boekje dus op staander enz. Na de meting ben ik zoals jij aan de slag gaan met de db meter en het meetlint. Ik kwam tot dezelfde vaststelling als jij, de sub stond precies te slapen. Nu heb ik de afstand van de sub terug op de afstand gezet die audessey bepaald had en nu is het wel perfect. Misschien heb je er wat aan...
Thx voor de tip: ik zal vanmiddag, wanneer de buurtjes uit bed zijn, de afstand van de sub weer eens terugzetten op die van de auto set-up en gaan luisteren.

De sub is nu krachtig en strak maar ik kan mij voorstellen dat als je de afstand totaan de luisterplek vergroot, zoals Auddesy doet, de sub nog beter zal integreren. Dat zal zijn snelheid / de snelheid van het signaal beinvloeden.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

#242
Citaat van: Xander32 op maart 14, 2010, 11:33:28
Thx voor de tip: ik zal vanmiddag, wanneer de buurtjes uit bed zijn, de afstand van de sub weer eens terugzetten op die van de auto set-up en gaan luisteren.

De sub is nu krachtig en strak maar ik kan mij voorstellen dat als je de afstand totaan de luisterplek vergroot, zoals Auddesy doet, de sub nog beter zal integreren. Dat zal zijn snelheid / de snelheid van het signaal beinvloeden.


Sander.
Zojuist een uurtje met de set-up (receiver) van de sub zitten spelen, m.n. de afstand.
Wel bijzonder wat veranderen van de afstand doet met het geluid.

De werkelijke afstand sub > luisterplek = 2.47 meter, echter gaf Audessy 4.02 meter op. Ik had de sub de afgelopen week op 2.47 m. staan en zojuist weer naar de Audessy setting (en ter vergelijk naar 0,5 meter en 8 meter)gegaan. Resultaat:
* 2.47 meter - snelle, strakke en voelbare bas,
* 4.02 meter - de sub lijkt te zijn opgelost, d.w.z.: je kan deze niet meer horen en voelen  ???,
* 0.5   meter - de sub is krachtig maar lijkt net achter de muziek (Dream Theater - Score, dubbele basssdrum) aan te hobbelen,
* 8.0   meter - ik had er opeens een min of meer pro-actieve sub staan, klonk onnatuurlijk, geforceerd, opgejaagd, steeds net een fractie te vroeg.

Resume: ik mijn set en ruimte geeft de werkelijke afstand het beste resultaat.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

yorkie13

dat wat die spikes betreft , onder de xxls400 is niet zo vreemd
je zet de subwoofer als het ware een stuk stabieler neer
ik heb er nu een op soundcare superspikes staan en een nog op de nylon schroeven
daar is wel iets verschil in te
ik zal eens de standaard spikes eronder gooien en kijken wat dit doet
ik heb er wel een brok belgisch hardsteen onder liggen van 3 cm dik

Xander32

Citaat van: RA SUBS op maart 14, 2010, 15:16:37
dat wat die spikes betreft , onder de xxls400 is niet zo vreemd
je zet de subwoofer als het ware een stuk stabieler neer
ik heb er nu een op soundcare superspikes staan en een nog op de nylon schroeven
daar is wel iets verschil in te
ik zal eens de standaard spikes eronder gooien en kijken wat dit doet
ik heb er wel een brok belgisch hardsteen onder liggen van 3 cm dik
@ Ralf: door de BK op spikes te zetten komt deze ook hoger op z`n poten te staan(een toename afstand driver > vloer van +/- 1,5 cm). Zou dat verschil in hoogte ook van invloed zijn op de toename geluidsdruk? Met mijn boerenverstand heb ik het idee dat de sub hierdoor beter zijn druk kwijt kan :sarcasm:. En ook ik zelf heb de BK op een zware tegel staan ;).


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

yorkie13

de subwoofer staat gewoon beter op zijn plek, en schuift absoluut niet door de spikes
de gewichtsverdeling per spike is nu goed verdeeld
het laag is hierdoor strakker
dat is mijn ervaring met en zonder spikes

Xander32

#246
Citaat van: RA SUBS op maart 14, 2010, 17:07:07
de subwoofer staat gewoon beter op zijn plek, en schuift absoluut niet door de spikes
de gewichtsverdeling per spike is nu goed verdeeld
het laag is hierdoor strakker
dat is mijn ervaring met en zonder spikes
De mijne nu ook ;).
Maar het opvallende buiten dat de sub wat strakker ging spelen is dat deze ook luider ging. En dat laatste kan ik niet verklaren ???.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Martijnst1990

Hele mooie set Sander!

Lekker knus interieur ook, past mooi bij elkaar zo :)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Xander32

#248
Citaat van: Martijn90 op maart 15, 2010, 20:26:52
Hele mooie set Sander!

Lekker knus interieur ook, past mooi bij elkaar zo :)
Thx voor de positieve feedback :thumbs-up:. Wij zijn dan ook blij met ons knusse huisje en de huidige ht-/stereoset.

Wat ik eng vind is dat mijn vriendin nu ook door heeft hoe zij de ht-set moet aan zwengelen (plasma, blu-ray speler, receiver en A5 aanzetten en allen de juiste instellingen ...)

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

#249
Zojuist ruzie met de Pioneer blu ray speler.
Ik had een fimware update van de Pioneer/eu site ged/l en op de speler gezet. Nadien deed deze niets meer :o. De speler gaf steeds aan: No Update.

Voorgaande keren heb ik de updates van de Pioneer/nl site gehaald; of dat er iets mee van doen heeft ¿ Kan mij haast niet voorstellen.
Maar de speler doet het inmiddels weer alleen heb ik geen idee waar ik dat aan te danken heb :blink:.
Als er iets mis gaat met zulke zaken, met updates, software-matige zaken krijg ik altijd meteen de kriebbels :crazy:.

Maar kan nu vanaaf gelukkig toch nog de gehuurde BD 2012 gaan kijken :clapping:.





Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT