Magnepan en apparatuur

Gestart door Wiros, november 13, 2005, 15:01:22

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wiros

Citaat van: superleo7 op november 18, 2005, 18:01:14
Voor wat betreft die stalen voetjes bij ralic.de wat een geld zeg.

Er is niet simpeler temaken dan dat . Als je naar de eerste de beste ijzer boer gaat die maakt ze voor 25 procent van de prijs.Zelf maken kan ook natuurlijk.
Idd je kan ze zelf heel goed (laten) maken!
Staan de voeten op spikes of id?
vr gr Wim

Jenkins

Nou, mijn set ziet er als volgt uit;

Speakers: MG12 QRSE op zware metalen voeten die de speaker rechtop zetten
Versterker: Electrocompaniet ECI 3
CD speler: Harman Kardon HD 970
Platenspeler: Rega P25 / Benz MC Gold / Heed Orbit
Bekabeling: alles koperlakdraad
Behringer Ultracurve 2496

Mijn luisterkamer meet (L x B x H): 5,5 meter x 3,8 ~ 4,1 meter x 2,6 meter.
Ik ben nog druk bezig om de akoestiek te verbeteren. Hiervoor heb ik Thingman in de arm genomen.
Ergens in augustus wordt hiermee actief mee begonnen.

kohns

Magnepan schijnt ook heel goed te klinken op Primare...

Spijtig dat die speakers zo groot zijn en zo ver van de muur moeten staan anders ...
B&W 802 Diamond, ghost center, CWM DS8 | Primare CD31, SP31, A30.3, A32 | Dune player | Kimber, VDH, Oehlbach | Isotek | Logitech Harmony | Panasonic TH-50PY700F, PTA-900E | Projecta Electrol High contrast M

Jenkins

Hier nog wat fotootjes van hoe het er nu bij staat.

:)

Jenkins

#29
Misschien is het beter dat ik een apart topic hiervoor open, maar weet niet zo goed waar en hoe ik deze foto's moet verplaatsen. Suggesties zijn welkom!  :)

Hier de tussentijdse review van Toine Dingemans' bezoek bij ons thuis.

Om half 5 was Toine al in het warme Zuiden ter plekke. En na de nodige metingen, luisterproeven, pauzes flessen water en gezellige discussies / anekdotes ging hij om 23:00 uur weer huiswaarts!
Geen haastklus, dus  O0. Maar dat was ook onmogelijk met die hitte...  :-[

Na eerst wat afgekoeld te zijn, te hebben bijgepraat en avond gegeten zijn we dus eerst gaan luisteren.
Toine was er snel over uit dat het midden en hoog qua klank eigenlijk niet veel nodig hadden; dat was wel OK! Alleen het laag was problematisch. Net zoals ik altijd al had geroepen, dus. Daarna is hij gaan pink noisen.

Daar bleek al heel snel waar en hoe de schoen wrong.
Een heel hardnekkige piek rond de 94 Herz. En een bij 32 Hz. En hier en daar nog wel meer pieken en dalen, maar dat waren toch wel de twee sterkte.
Deze 32 Hz. wordt flink versterkt door de kamer, maar dat pakt toevallig lekker uit, omdat de Maggies niet verder gaan dan 35 Hz. Dus dat is een welkom zetje in de rug.
Helaas is er ook een flinke dip / uitdoving rond 50 Hz (= halve golflengte van die 94 Hz).
Wat met die dip gaat gebeuren is afhankelijk van de te nemen maatregelen voor die pieken.
Hier moet Toine later nog op terug komen in zijn plan van aanpak.

We hebben diverse metingen gedaan waarbij telkens de speakers en de luisterpositie op de centimeter nauwkeurig werden gewijzigd. Daaruit bleek (weer) dat de positie van de luisterplaats een heel grote invloed heeft op de klankbalans. Veel meer nog dan de plaatsing van de speakers!

Uiteraard hebben we de verschillende posities ook met gewoon luisteren beoordeeld.
Daaruit bleek dat mijn eigen opstelling aardig dicht bij de gisteren gevonden optimale plaats bleek te liggen.
De planken staan nu wat verder naar voren toe en iets meer naar binnen toe. Slechts het omwisselen van de speakers (nu dus de tweeters aan de binnenzijde van de panelen) is het meest ingrijpende wat er echt veranderd is. En met heel fijn resultaat; het centrum wordt nu beter gevuld, er is minder "linker speaker & rechter speaker-geluid", maar meer een wall of sound.  8)

Ook nagalmtijd-metingen gedaan en daaruit bleek pijnlijk duidelijk waar nog een probleem zat.  :-\
Onder de 250 Hz was de nagalmtijd tussen de 0,9 ~  1,2 seconde.
Het gewenste maximum is 0,6 ~ 0,8 seconde. Dat maakt zich in die langzaam uitstervende vette "Wooeemmmmmmp" hoorbaar. Gelukkig bleek dat de nagalmtijd van de rest van het freq. Spectrum helemaal niet verkeerd was! Die MG-producten brengen dus gelukkig ook hele goeie dingen.

Gebleken is dat mijn kamer een heel grillig karakter heeft, maar dat het volgens Toine niet onoverkomelijk is. Hij heeft nog een 4-tal diffusers achter gelaten waarmee ik de komende weken kan gaan experimenteren.

Zelf heb ik hem ook wat kunnen meegeven! Ik heb hem het effect van 2 van m'n reflectors laten horen. Een betere plaatsing en helderder hoog was de winst. Dat vond hij interessant genoeg om er in z'n eigen luisterzolder mee te experimenteren.

Tot zo ver mijn tussentijdse recensie. Zodra Toine alle meetresultaten en luisterimpressies heeft kunnen verwerken laat hij weten hoe verder te gaan.

Wordt vervolgd!
:D

aMUSEd

leuk verslag! Succes en houd ons op de hoogte!

Jenkins