Jenkins' 2 kanaals luisterruimte

Gestart door Jenkins, augustus 3, 2006, 13:33:57

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jenkins

Toch maar een los topic geopend.  ;)

Citaat van: Jenkins op augustus  2, 2006, 21:40:45Bij deze weer een update.  :)


Vorige week heb ik van Toine – Thingman – Dingemans de evaluatie en meetresultaten, van zijn consult bij mij thuis, ontvangen.
Meetresultaten zonder zelf te hebben geluisterd kunnen eigenlijk maar een half plaatje van het totaal geven.
't Een kan in feite niet zonder 't ander, kunnen we wel zeggen.
Uit de metingen bleek heel duidelijk hoe grillig het klankkarakter van mijn luisterruimte is.  >:D

Diverse pink noise metingen, waarbij de luisterplek + luidsprekeropstelling werden opgemeten, toonden weliswaar terugkerende pieken en dalen. De spreiding van de verschillende opstellingen was echter zo groot, dat op basis van deze metingen alleen, geen gedegen advies mogelijk was.

Nagalmmetingen brachten een ander minpuntje van de kamer aan het licht.
Deze lag beneden de 250 Hz. aanzienlijk boven het gewenste niveau (30% ~ 100% te lang!!!)  :-\



CitaatDe voorgestelde akoestische maatregelen, gebaseerd op luister- en meetproeven, bevatten een aantal lattenabsorbers die in de 4 hoeken van de kamer dienen te worden geplaatst. Deze dienen de pieken bij 96 Hz, 200 Hz en 250 Hz. aan te pakken.
Daarnaast moet een grote koof, hangend aan het plafond, de sterke piek bij 63 Hz. de kop in drukken.

Gekozen is voor lattenabsorbers, omdat die nauwkeurig op een gewenste frequentie zijn af te stemmen en tamelijk smalbandig te werk gaan. Breedbandige absorptie is in mijn situatie niet gewenst, vanwege de grilligheid van de pieken en dalen.



CitaatDeze absorbers moeten, als alles volgens plan verloopt, de nagalmtijd binnen de grenzen van wat wenselijk is brengen. Ook moeten de hardnekkige pieken zo worden aangepakt dat het laag weer mooi strak en genuanceerd gaat klinken.



CitaatZodra ik de bouwplannen ontvangen heb, gaat de make-over beginnen.



CitaatOh ja, ik kon ook kiezen voor kant-en-klaar producten. Maar dat ging ver over mijn budget heen.  :P
Toch fijn dat je een grote som geld kunt besparen met wat knutselen.  ;)
Wordt vervolgd.







Citaat van: Jenkins op juli  7, 2006, 08:23:35
Nou, mijn set ziet er als volgt uit;

Speakers: MG12 QRSE op zware metalen voeten die de speaker rechtop zetten
Versterker: Electrocompaniet ECI 3
CD speler: Harman Kardon HD 970
Platenspeler: Rega P25 / Benz MC Gold / Heed Orbit
Bekabeling: alles koperlakdraad
Behringer Ultracurve 2496

Mijn luisterkamer meet (L x B x H): 5,5 meter x 3,8 ~ 4,1 meter x 2,6 meter.
Ik ben nog druk bezig om de akoestiek te verbeteren. Hiervoor heb ik Thingman in de arm genomen.
Ergens in augustus wordt hiermee actief mee begonnen.

Jenkins

Hallo mensen,

Maar nu even een korte update.

Gisteren avond zijn m'n vrouw en ik samen naar Thingman gereden, omdat ik nog wat vragen had over de te bouwen lattenabsorbers.
Als rechtgeaarde D.I.N.Y.-er* heb ik misschien wat meer richtlijnen nodig dan de kundige zelfbouwers hier...   ::)
Vooral het monteren van de latten en Toine's bevestiging van het feit dat luchtdicht maken van de constructie (middels kit en/of dunnen tochtstrip o.i.d.) waren belangrijk om nog eens aangehaald te hebben.
Desondanks zal ik toch de hulp in roepen van een bevriende timmerman.
Niet, dat het me nu niet alleen zou lukken om de traps te bouwen,
maar als je de mogelijkheid hebt om een ervaren houtbewerker te vragen, dan moet je dat niet nalaten. Zeker niet als de constructie van het geheel toch wel een bepaalde mate van nauwkeurigheid vereist.

Na een poos gepraat te hebben over mogelijke constructies, vormen, voorbeelden daarvan bekeken, gewikt en gewogen te hebben was ik er wel uit.
Het worden behoorlijke constructies met veel latten en latjes MDF.
Het idee om de grote bass absorber aan het plafond te bevestigen heb ik al laten varen;
Scheelt een partij extra boor- en schroefwerk in het plafond, natuurlijk. :P
Deze wordt nu gewoon op de grond gebouwd, achter de luisterplek.
Voor de werking maakt dat niks uit, maar voor het gemak bij de bouw duidelijk WEL.

Tenslotte heb ik mijn vrouw eens laten horen waarom ik zo onder de indruk was van Toine's systeem.
We hadden niet veel tijd meer om te luisteren en hebben na 1 nummertje van Yellow de zolderruimte weer verlaten. Maar niet zonder flink indruk gemaakt te hebben op haar!  O0
Op weg naar huis zei ze dat ze die klankkleur precies is zoals wij dat nu ook zo prettig vinden. En dat het eigenlijk iets teveel gedempt is in het hoog, maakt 't volgens haar wel zo, dat de muziek zo lekker rustig klinkt. Ach... we hebben geen haast, maar wel een richting.  8)

Van 't weekend de bouwtekeningen verder gaan uitwerken, zodat ik onze timmerman kan laten zien wat 't uiteindelijk moet gaan worden.


Stay tuned!





* = Do It Not Yourself   :-[

mikeske

Aardige set heb je daar  :)

Ben zelf ook geinteresseerd in akoestische veranderingen dus zal dit hier zeker volgen.
Kan ik terug wat bijleren  :)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Harry HT

Hoi Jenkins,

Mooie Maggie's  8) heb je.

Waar gebruik je de behringer voor? of heb je ook een sub?

Ik vermoed dat je platenspeler een stuk mooier zal klinken wanneer je deze van de glazenplaat afhaalt, dit omdat ik Ron Ploeger een keer heb horen zeggen dat glas nooit goed klinkt.

Citaat van: Jenkins op augustus 12, 2006, 08:37:04
Ach... we hebben geen haast, maar wel een richting.  8)
Dat is wel prettig dat je weet waar jullie naartoe willen, want anders kun je volgens mij eindeloos experimenteren met de opstellingsmogelijkheden en uiteindelijk door het vele experimententeren een ontevreden gevoel erop nahouden. Misschien kun je al test opstellingen en luisterbevindingen registreren, dit ivm het korte acoustische geheugen en niet meer precies weten hoe het precies stond opgesteld was gemonteerd.

Is bij de verrichte metingen uitgegaan van een vaste speakeropstelling en luisterplek? Of krijg je ook advies over wat de beste plek is voor de speakers en luisterplek? En is het advies specifiek voor de speakers die je nu hebt of is de luisterplek gewoon de beste plek om speakers neer te zetten?

Kun je met het verkleinen van je luisterruimte b.v. 50 cm korter maken niet al een heleboel problemen van te voren voorkomen?

CitaatStay tuned!
Doen we  8)

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

advr



Mooie set-up. ;D

Als gestoorde vinyl aanhanger zag ik natuurlijk meteen de Okki Nokki staan ;D

Wel lekker dat je een apart ruimte hebt die je kunt aanpassen wat je wilt. In een huiskamer is dat allemaal wel lastiger.  :o

succes met het verdere finetunen van je ruimte.

Ad.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

graafke

Mooi set ben erg benieuwd wat voor effect de akoustische veranderingen hebben en hoe het project gaat worden. Zal het dan ook volgen.  ;D

graafke

Citaat van: advr op augustus 12, 2006, 11:50:39
Als gestoorde vinyl aanhanger zag ik natuurlijk meteen de Okki Nokki staan ;D

stofzuiger  >:D ;D

Wijx wondere wereld

Waarom heb je gekozen voor die ultradunne luidsprekerkabels? Lijkt me toch wel ten koste gaan van de laagweergave. ben benieuwd wat je ervaringen zijn
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Jenkins

#8
Hi!  :D

Bedankt voor jullie complimenten  :D!

@ Harry:

Thx! Mijn MG12s zijn echte blijvers! OF het moet zijn dat Magnepan op termijn met vergelijkbaar grote panelen komt met echte ribbon tweeters, want dat is me noch een partij fraaier dan de quasi ribbons die in deze speakers zitten.
De Behringer heb ik in 1e instantie gekocht, omdat ik meende daarmee de problematische akoestiek van m'n kamer te kunnen omzeilen. Helaas bleek dat niet helemaal naar tevredenheid uit te pakken.
En dus ben ik verder gegaan met het optimaliseren van de akoestiek. Hoe en of ik de BUC na dit project blijf gebruiken staat nog in de sterren. Voorlopig blijf ik 'm in ieder geval benutten als hoogwaardige en nauwkeurige dB-meter. Uitstekend geschikt als controle middel, dus.

De adviezen die ik heb gekregen zijn gebaseerd op 3 luisterplek-metingen en 6 luidspreker-opstellingen.
Van daaruit hebben we de (tot nu toe!!!) optimale luister en speakerplekken bepaald.
Straks zal blijken in hoe verre deze gaan veranderen.
DAT die gaan veranderen is vrijwel zeker. Maar hoe, dat moeten we afwachten. 8)

De frequentiemetingen zijn specifiek van de MG12s, gebaseerd op deze kamerakoestiek.
Maar de nagalmmetingen zijn voor ALLEEN de KAMER specifiek! De gebruikte luidspreker heeft daar, meen ik, geen invloed op.

Het verkleinen van (één van) de ratio's had inderdaad een hoop staande golvenellende beperkt. Maar volgens Toine had een verbreding van de kamer hiervoor het snelste effect. En laat dat nu net het moeilijkste te zijn om te realiseren... :'(

De Rega P25 staat inderdaad serieus verkeerd.  :-\ Geheel ten onrechte staat ie op die glazen plank. Zodra ik de akoestiek echter heb hoe ik 'm wil hebben (grotendeels), zal ik een muurbevestiging maken, zoals ik die al had! De Okki Nokki is een andere zeer verantwoorde investering, want ik heb nog een handvol kratten met LP's die ik met veel heimwee in een kast heb staan. Gaat dus helemaal goed komen. Ik moet echter prioriteiten stellen.  ;)

@ Wijx:

Dit is een experiment dat eigenlijk verrassend goed heeft uitgepakt.
Men neme een L71 spoel van Mundorf, rolt 2 of 3 meter draad af (2 maal) en markeert die met een kleurtje.
Met een boormachien o.i.d. draai je die twee draden in elkaar en sluit 'm aan tussen versterker en speaker.
Op deze basis heb ik m'n interlinks gesoldeerd; 2 draden voor de RCA stekkers en 3 voor de XLR stekkers.
Omdat deze draad verharst is, heb je geen plastic nodig voor isolatie.
Als je bang bent om die harslaag te beschadigen kun je de draden eventueel in een katoenen huls (schoenveter) stoppen.
Echt; frustrerend goed, zo, want de Kimber RP8 die ik hier onlangs van een forumlid heb over kunnen nemen ligt weer werkeloos in een hoek. :)
Omdat het gevoelsmatig dunne luidsprekerdraad is, heb ik me een L100 spoel besteld en ga daarmee op dezelfde voet dikkere LS-kabels maken. Ben benieuwd hoe dat uitpakt.

Wordt vervolgd!

Met  :) groet,

Roy

aMUSEd

Hoi Roy,

Zijn die voeten te koop? En zo ja, wat kosten ze.

Heb je jouw maggies wel eens schuin (op 'normale' gebogen voet) gezet in de kamer?
Ik kan me voorstellen dat e.a. dan minder kritisch mbt kamerakoestiek.

De combinatie van Electrocompaniet ECI 3 em magnepan is mij niet bekend (de afzonderlijke componenten wel) maar ik kan me voorstellen dat het lekker klinkt.

Gr.
Hans

Jenkins

#10
Hoi Hans,

Helaas, de voeten zaten bij de speakers toen ik deze overnam van de vorige eigenaar.
Die had een handige kennis die ze voor 'm gebouwd heeft.
Eigenlijk zijn ze tamelijk eenvoudig; een (massief metalen) rechthoekige buis met daarop een L-profiel geschroefd. Zou eventueel ook van massief en zwaar hout te maken moeten zijn.

Toen ik gisteren weer bij Toine Dingemans was (om de bouwplannen van mijn bass traps te bespreken), noemde hij hetzelfde;
Zijn Apogees laat hij sinds deze week ook weer een paar graden naar achteren hellen.
(voorkant voeten 1 cm opgetild)
Dat zou staande golven wat reduceren.
Vanmorgen ook uitgeprobeerd.

Guess what: dit simpele tweakje is in mijn kamer ook een blijvertje!  :D

Hier trouwens nog een fotootje van mijn interlink:

Joep

Goed bezig hoor met die bedrading, less is more!

Ik wist trouwens niet dat je zoveel veranderd was met je apparatuur. Dat is wel behoorlijk snel gegaan, geloof ik? Ach, ik heb nu ook een totaal andere set dan voorheen..eigenlijk niks ernstigs! ;D

Jenkins

Hoi Proprius,
Tja, die bedrading... Het blijft me verbazen hoe weinig eigenlijk al goed is!  :D
Binnenkort ontvang ik de L100 spoel. Daarmee ga ik de luidsprekerbedrading vervangen. Eens zien of die L71 niet toch iets te dun blijkt.  8)

Het is inderdaad snel gegaan met deze set  :P
M'n spaarvarkentje kijkt me nog steeds boos aan.  >:D

Anyway,
Om de tijd een beetje te doden, totdat de timmerman die me gaat helpen bij het bouwen van SoundScapeS' bass traps even nog een tussendoortje.  :)
laatst vroeg iemand me hoe die RoomTunes en PZCs (pressure zone controllers) werken.
Eigenlijk zijn het tamelijk simpele constructies.
Foto's zeggen daarbij vaak meer dan vele woorden.
Dus zal ik die eerst plaatsen. Mochten er daarna nog vragen zijn, ben ik graag bereid die proberen te beantwoorden.
Eerst wat foto's van de RoomTunes, daarna van de PZCs.

Jenkins

En hier een paar van m'n PZC.
Met die bout die door het stof prikt kun je dus spanning op de kersenhouten voorplaat aanbrengen.
Het plankje waarmee die bout de plank aandrukt is verbonden met het frame, zoals je dat ook gezien hebt bij de RoomTunes. Het gele spul is iets van glaswol.
Jammer dat de frontplaat zo dik is. Ik denk dat, als ie de helft dunner was geweest, het variabele qua afstemming, veel duidelijker hoorbaar zou zijn.
Nu hang ik ze gewoon op, omdat ik het kersenhout mooi vind en omdat ze een deel flutterecho en hardheid uit de kamer halen.
(ik besef, dat vooral die RoomTunes binnenkort wel eens behoorlijk overbodig kunnen gaan worden... ^-^

Jean Sibelius

Hey Jenkins,

Mooie set! Aangezien ik óók geïnteresseerd ben ik akoestische aanpassingen van mijn woonkamer, ga ik dit topic (vanaf nu) aandachtig in de gaten houden. Jammer dat de metingen van Toine in één van de eerste postings in dit topic wegvallen aan deze zijde :-\.

Groetjes, HSN
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jenkins

Hoi HSN,

Verhip!  :o Je hebt gelijk. Ik zal de moderators eens vragen wat ermee gebeurd is.
Die absorbers die je hier onder ziet doen het best goed op het gebied van midden- en hoogdemping met de daarbij behorende verbetering t.a.v. nagalmtijd.
Ze zijn heel simpel na te bouwen. Om er echter zeker van te zijn dat je de juiste hoeveelheid en de juiste plek kiest voor dit soort dingen kun je je beter tot Toine wenden.
Ik had toevallig (nou ja...) een hoop van die dingen besteld bij een niet nader te noemen Amerikaans bedrijfje  :-X.
Het idee erachter is echter OK en dat wil ik graag delen.

Groet,

Jenkins.

Jenkins

Wat er met de afbeeldingen, onder aan m'n post, gebeurd is, is ons niet duidelijk.
Ik zal ze dus gewoon effe opnieuw uploaden, in de volgorde, zoals beneden de begeleidende tekst te vinden is.


Jean Sibelius

Hoi Roy,

Bedankt voor het opnieuw posten ;D.

Ziet er inderdaad uit als een mooie uitdaging voor jou en Toine, alhoewel je het midden en hoog al wel netjes op orde hebt qua breedbandige nagalmtijd! Ben benieuwd naar de vorderingen de komende tijd! Inderdaad wel een paar kneiters van resonanties op je luisterplek, maar die moeten wel tam te krijgen zijn :D.

Groetjes, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

dazzdax

Roy, is het nou de bedoeling dat de kamer helemaal verbouwd wordt omwille van de akoestiek? Laat je de bass traps dan inbouwen? Een dergelijke verbouwing is namelijk vaak de enige mogelijkheid om tot een goede akoestiek te komen. Je zou ook kunnen verhuizen. Toine Dingemans heeft recent bij mij ook metingen verricht. Horrible acoustics! Nagalmtijd in het laag (onder de 200 Hz) loopt exponentiëel op tot ruim boven de 4 seconden! Mijn woning is een huurflat, dus ik kan niet teveel aan verbouwen. De door Toine voorgestelde Modex (Corner) bass modules vind ik te duur (zeker als je daar theoretisch 20 van nodig hebt!). Ik ga wel verhuizen...

Chris

Jenkins

Hoi Jan,
Kleiner moeite. :)
Die pieken zien er inderdaad nasty uit  :-X. Of en hoe zich die straks gaan manifesteren moeten we afwachten.

Hoi Dazzdax,

Verhuizen is helaas geen optie. Maar als het er eens van gaat, is akoestiek iets waarmee ik ZEKER rekening ga houden bij de keuze van de volgende woning.
Iets dat ik bij ons huidige huis ook gedaan heb, maar met te beperkte kennis van zaken heb ik daarbij deze, achteraf gezien, ongelukkige keuze gemaakt.
De luisterkamer wordt dus inderdaad helemaal (nou ja...) verbouwd omwille van de akoestiek.
De bass traps, zoals in de schets hangend aan het plafond, zal hoogst waarschijnlijk gewoon op de grond komen te liggen. Lijkt me qua constructie veel gemakkelijker.
De timmerman zal ik vragen om de constructie zo stevig te maken, dat je erop kunt zitten / hangen.
Zo blijft die vloeroppervlakte toch nog bruikbaar voor accessoires of een ligbank o.i.d..
Over een week is die goeie man terug; dan kunnen we eindelijk beginnen met boren en zagen.

De nagalmtijd in het laag is, zoals je ziet, ook tamelijk beroerd. Vandaar die grootte vd traps.
Als ik de bass traps kant&klaar zou kopen, zou ik naar schatting tussen de 2K en 3K euro armer zijn. :P Vandaar dat ik toch maar het DHZ-traject ben opgegaan...

(De traps worden min of meer modulair gemaakt. Het voordeel daarvan is, dat ze zijn mee te nemen naar een mogelijk andere woning. Mochten in zo'n woning akoestische ingrepen noodzakelijk zijn, dan bestaat de kans dat die aangepakt kunnen worden door de huidige afmetingen een beetje te veranderen. Maar dat is niet het primaire doel hier.)

Meer, later!

Groet,
Roy.

Joep

Ik zie weer een bezoekje aankomen, Roy!  ^-^ Met je nieuwe set en akoestiek ben ik wel getriggerd om te komen luisteren! Ik hoor het wel t.z.t. :)

Jenkins

#21
Hoe HAAL je 't in je hoofd, Proprius???

Hoe HAAL je 't in je hoofd dat ik jullie hier niet stap voor stap up-to-date zou houden???


;D

Natuurlijk nodig ik mensen uit om te komen luisteren, zodra mijn project serieuze vormen heeft aangenomen!  8)


Tataa,

R

Joep

Ajaa, maar 1 minuut luisteren is meer waard dan er uren over te praten ;D

Jenkins

Even een heel klein updatje.
Gisteren belde mijn bevriende timmerman me op om te checken of zijn bouwtekening het juiste aantal latten bevatte.
Hij begon namelijk te twijfelen of het totaal van 200 latten wel juist was.  :o

Ik moest hem helaas gerust stellen en bevestigen dat dit het geval was... :P

Anyway, binnenkort krijg ik te horen wat al dat hout moet gaan kosten. En daarna gaan we een datum prikken om te starten met de bouw.
Het vastspijkeren van de latjes zal het meeste werk kosten, maar dat is simpel, maar exact werk.

To be continued!
:)

Jenkins

Eeeeiiiiiinndelijk!!!!  :P

Vanmiddag wordt het hout bezorgd.
:)