Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

bert stoltenborg

Je bent vaak te bang!
https://en.wikipedia.org/wiki/Room_acoustics

Oh ja, ik heb het niet zelf geschreven, hoor!  ;D
Ik bazel maar wat.

GPO

Citaat van: bert stoltenborg op april 23, 2016, 18:47:21
Je bent vaak te bang!
https://en.wikipedia.org/wiki/Room_acoustics

Oh ja, ik heb het niet zelf geschreven, hoor!  ;D

ok, interessante pagina. Thanks.

(geen idee wat je met je opmerking over 'bang' bedoeld)

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Dirk

Citaat van: GPO op april 23, 2016, 17:46:00
Ben een beetje bang dat je longitudinale en transversale golven door elkaar haalt, maar misschien heb ik het helemaal mis.
die "te bang zijn" slaat hierop denk ik  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

GPO

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

goergen

Gistermiddag is Doorofnight langsgekomen om te meten. Er zaten inderdaad grote dalen in de metingen met de sub in de eerste hoek, maar na wat rondschuiven vonden we een plek waar hij vanaf 16-18 hz een hele mooie vlakke lijn laat zien. Nu is het geluid helemaal goed!! Eindelijk doet de sub wat ik hoopte dat hij zou doen. Metingen volgen.


Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

martien

Dan is meten ook nu weer weten :D
Mooi dat het nu zo goed bevalt. :clapping:

Witalik

Citaat van: goergen op april 30, 2016, 10:47:48
Gistermiddag is Doorofnight langsgekomen om te meten. Er zaten inderdaad grote dalen in de metingen met de sub in de eerste hoek, maar na wat rondschuiven vonden we een plek waar hij vanaf 16-18 hz een hele mooie vlakke lijn laat zien. Nu is het geluid helemaal goed!! Eindelijk doet de sub wat ik hoopte dat hij zou doen. Metingen volgen.

Nice, maar is dit nu een plek waar die nog niet gestaan had ? of waar je hem niet kon plaatsen ?  Ben daar wel benieuwd naar eigenlijk.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

DofN

Ik heb wat metingen gedaan bij Goergen. Dit is wat ik eruit haal: correct me if I am wrong :)

In de waterfall zie ik, maar het was iig goed hoorbaar, dat er behoorlijk wat galm aanwezig is. De fronts staan  laag (tweeter onder oorhoogte, tenzij je op de bank gaat liggen) en worden door de kamer gelijkmatig maar behoorlijk versterkt. Met een gecorrigeerd laag zijn de verhoudingen wat zoek. Bijvoorbeeld Grace Jones - Ladies and Gentlemen.. Het laag in dat nummer (in het begin 1 keer op het eind een keer of 5) krijgt pas impact als het volume omhoog gaat, en door de kamer van Goergen klinkt het midden en hoog dan ook meteen  luid. De laagimpact is er zeker en de sub kan het goed aan:



Verzamelplaatje, zie de legenda:



Met de sub rechts van de bank is een redelijk vlakke (met smoothing) power response.

Goergen appte me later dat met een bepaalde actie/film voicing de impact nu eindelijk goed is, en ik denk dat hij het volume ook wat omhoog schroeft voor meer impact. Voor het laag is dit geen probleem want dat zit wel goed zo.

In de meting lees ik een zeer fatsoenlijke laagoutput vanaf plusminus 17Hz: de sub staat ook op de meting handmatig 2 dB harder na inregelen van de DSP. En er stond denk ik een voicing aan voor wat extra output in het laag. 

De monitoren meten overigens erg netjes. Ik heb daar nog wel een plaatje van maar is verder niet zo interessant.

Mijn advies aan Goergen is om vooral veel meer te absorberen in de kamer, daarna de sub opnieuw in te meten met de versterker. Het volume in een gedempte ruimte kan dan wat omhoog zonder dat het midhoog en hoog te luid klinken terwijl het laag meer impact krijgt door het hogere volume. Experimenteer met dekens, kussen en matrassen en gordijnen die je in je kamer zet.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software




morca

nog een poging:

Er is een fout opgetreden!
Er is iets fout gegaan bij het wegschrijven van je bijlage, probeer het alsjeblieft nog eens.

al 5 keer geprobeerd maar eens een mod bijhalen?

VlisChris

Ergens anders op het forum kwam er ook al een melding voorbij.

Wellicht een storing in de software ofzo?

Ik laat deze en de andere r2m openstaan. Dan kan Jeroen er naar kijken.

Heb even geduld ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

morca

Citaat van: Christiaan S op mei  1, 2016, 12:24:14
Ergens anders op het forum kwam er ook al een melding voorbij.

Wellicht een storing in de software ofzo?

Ik laat deze en de andere r2m openstaan. Dan kan Jeroen er naar kijken.

Heb even geduld ;)
Hij doet het weer  ;D

Probleem van 50 -80 hz is echt stukken minder,veel beter nu.
En de waterfall van de gesloten sub,s voor muziek is verrassend goed te noemen !!

Gemeten vd luisterplek:




Staaled

Citaat van: doorofnight op mei  1, 2016, 09:11:20
Ik heb wat metingen gedaan bij Goergen. Dit is wat ik eruit haal: correct me if I am wrong :)

In de waterfall zie ik, maar het was iig goed hoorbaar, dat er behoorlijk wat galm aanwezig is. De fronts staan  laag (tweeter onder oorhoogte, tenzij je op de bank gaat liggen) en worden door de kamer gelijkmatig maar behoorlijk versterkt. Met een gecorrigeerd laag zijn de verhoudingen wat zoek. Bijvoorbeeld Grace Jones - Ladies and Gentlemen.. Het laag in dat nummer (in het begin 1 keer op het eind een keer of 5) krijgt pas impact als het volume omhoog gaat, en door de kamer van Goergen klinkt het midden en hoog dan ook meteen  luid. De laagimpact is er zeker en de sub kan het goed aan:



Verzamelplaatje, zie de legenda:



Met de sub rechts van de bank is een redelijk vlakke (met smoothing) power response.

Goergen appte me later dat met een bepaalde actie/film voicing de impact nu eindelijk goed is, en ik denk dat hij het volume ook wat omhoog schroeft voor meer impact. Voor het laag is dit geen probleem want dat zit wel goed zo.

In de meting lees ik een zeer fatsoenlijke laagoutput vanaf plusminus 17Hz: de subs staan ook op de meting handmatig 2 dB harder na inregelen van de DSP. En er stond denk ik een voicing aan voor wat extra output in het laag. 

De monitoren meten overigens erg netjes. Ik heb daar nog wel een plaatje van maar is verder niet zo interessant.

Mijn advies aan Goergen is om vooral veel meer te absorberen in de kamer, daarna de sub opnieuw in te meten met de versterker. Het volume in een gedempte ruimte kan dan wat omhoog zonder dat het midhoog en hoog te luid klinken terwijl het laag meer impact krijgt door het hogere volume. Experimenteer met dekens, kussen en matrassen en gordijnen die je in je kamer zet.
Mooi resultaat en herkenbaar.
Laag strak(ker) en de overige problemen worden beter waarneembaar.

Demping zal het verbeteren. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Citaat van: morca op mei  1, 2016, 14:20:56
Nog 2:
Op die sub20 dip na heb je het laag lekker opgekrikt. :)

Naar mijn smaak wat te hot , maar knallen zal het zeker. :D :devil:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Ejorne

Die waterfall ziet er goed uit marco!  :headbanging:
Lijkt zo erg op die van boven.
8)

morca

Citaat van: Staaled op mei  1, 2016, 15:06:04
Op die sub20 dip na heb je het laag lekker opgekrikt. :)

Naar mijn smaak wat te hot , maar knallen zal het zeker. :D :devil:
Klopt Ed ,zo luister ik met de SR op 36 -32 DB.
De bandpass geeft dat wat extra sensatie zonder dat ik de rest echt open moet draaien .
Doe ik dat wel moet hij iets zachter dus dat heb je scherp gezien.

Ik zie nu ook dat de muziek meting niet klopt,toen stond de dsp vd gesloten subs op film  en het volume ook.
Daar zal ik een nieuwe van maken .
Geeft voor muziek een correct beeld hoe ik luister.

Staaled

Citaat van: morca op mei  1, 2016, 15:40:57
Klopt Ed ,zo luister ik met de SR op 36 -32 DB.
De bandpass geeft dat wat extra sensatie zonder dat ik de rest echt open moet draaien .
Doe ik dat wel moet hij iets zachter dus dat heb je scherp gezien.

Ik zie nu ook dat de muziek meting niet klopt,toen stond de dsp vd gesloten subs op film  en het volume ook.
Daar zal ik een nieuwe van maken .
Geeft voor muziek een correct beeld hoe ik luister.
Ah, OK.
Bij dergelijk luistervolume kom je dan goed uit idd. :)

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Citaat van: Staaled op mei  1, 2016, 18:00:24
Ah, OK.
Bij dergelijk luistervolume kom je dan goed uit idd. :)
Ik zie net bij film kijken dat alle subs iets te hard stonden omdat ik vd week iets geluisterd heb waar weinig Bas inzat.
Bij die filmmeting mag je wel 10 DB aftrekken.
Dan kom je op de 10 db uit die ik boven ook ong als curve had.
Dus dat is bij die muziek meting ook zoiets

VlisChris

Marco: heb je nog steeds problemen om een plaatje te posten?
Ik heb het net geprobeerd, en dat ging goed?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Witalik

Citaat van: doorofnight op mei  1, 2016, 09:11:20
Ik heb wat metingen gedaan bij Goergen. Dit is wat ik eruit haal: correct me if I am wrong :)

In de waterfall zie ik, maar het was iig goed hoorbaar, dat er behoorlijk wat galm aanwezig is. De fronts staan  laag (tweeter onder oorhoogte, tenzij je op de bank gaat liggen) en worden door de kamer gelijkmatig maar behoorlijk versterkt. Met een gecorrigeerd laag zijn de verhoudingen wat zoek. Bijvoorbeeld Grace Jones - Ladies and Gentlemen.. Het laag in dat nummer (in het begin 1 keer op het eind een keer of 5) krijgt pas impact als het volume omhoog gaat, en door de kamer van Goergen klinkt het midden en hoog dan ook meteen  luid. De laagimpact is er zeker en de sub kan het goed aan:



Verzamelplaatje, zie de legenda:



Met de sub rechts van de bank is een redelijk vlakke (met smoothing) power response.

Goergen appte me later dat met een bepaalde actie/film voicing de impact nu eindelijk goed is, en ik denk dat hij het volume ook wat omhoog schroeft voor meer impact. Voor het laag is dit geen probleem want dat zit wel goed zo.

In de meting lees ik een zeer fatsoenlijke laagoutput vanaf plusminus 17Hz: de sub staat ook op de meting handmatig 2 dB harder na inregelen van de DSP. En er stond denk ik een voicing aan voor wat extra output in het laag. 

De monitoren meten overigens erg netjes. Ik heb daar nog wel een plaatje van maar is verder niet zo interessant.

Mijn advies aan Goergen is om vooral veel meer te absorberen in de kamer, daarna de sub opnieuw in te meten met de versterker. Het volume in een gedempte ruimte kan dan wat omhoog zonder dat het midhoog en hoog te luid klinken terwijl het laag meer impact krijgt door het hogere volume. Experimenteer met dekens, kussen en matrassen en gordijnen die je in je kamer zet.

Mooi dat het scheelt. Maar ik dacht dat Goergen zelf ook al die positie had geprobeerd ? Maar de DSP heeft dan de boel opgekrikt ? Of mis ik iets  ::)  Hij had zelf niet gemeten natuurlijk maar het was opzich wel ok dan ? Welke DSP is er gebruikt ?
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"