Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

snicky

Zelfde foto maar dan 1 meting met 1 sub uit fase en 1 sub in fase

Die zie je er wel boven uit springen


Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

morca

Citaat van: snicky op januari 30, 2015, 18:35:22
De lijn die hoger ligt is beiden subs in fase.

Gele lijn is beiden uit fase

Even snel via de telefoon



Heb trouwens beiden subs weer naast de tv meubel geplaatst links en rechts tussen de speakers. Gewoon omdat het een stuk mooier staat, en zoals het er naar uitziet moet dat prima kunnen gezien rew.
Yep zo zag het er bij mij ook ong uit,met de sub uit fase.
Die in fase is toch echt beter als uitgaans punt imo.

Nog wel handig om de fase even te checken,of de sub,s goed zijn bedoel ik zoals RalphH zei .

ALs ik zo die meting zie en mijn ervaring ermee,je beschrijft persies wat ik ook had.
Eerst miste ik die output na juiste fase stellen,maar na juiste fase en daarna dsp was er veel meer detail in de hele range.
Er was wel meer druk uit fase,maar veel meer een bepaalde freq die heel hard ging.
Detail was ver te zoeken.

snicky

Nog 1 meting gedaan.

De foto boven zie je dus beiden subs in fase en meting uit fase.

Paarse lijn is meting met 1 sub in fase en 1 uit fase. En dat geeft dus het beste resultaat, hoe dan?!  Hehe
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

morca

Paars en geel geven dippen,die groene sluit mooi aan en is redelijk vlak,geen gekke pieken of dalen.
Dat beste resultaat is wat je oren je vertellen,zoals ik net al zei dat lijkt zo beter omdat er gewoon meer druk is.
Maar druk is niet alles,er is ook zoiets als detail in een ontfloffing.

Daar komt alleen wel een getraind oor bij kijken,dus koop een dsp en ga aan de gang.
Word leuk voor je alles inzichtelijk maken.

PS in de automotive draaien ze soms ook de fase van de sub puur voor meer druk.
Maar je detail word er niet beter van.

snicky


Citaat van: morca op januari 30, 2015, 18:59:58

Dat beste resultaat is wat je oren je vertellen,zoals ik net al zei dat lijkt zo beter omdat er gewoon meer druk is.
Maar druk is niet alles,er is ook zoiets als detail in een ontfloffing.


Klopt ook wel, was er gewoon even ondersteboven van dat ik meer druk voelde door 1 sub uit fase te zetten.

Maar beiden in fase voelt en klinkt volgens mij wel inderdaad strakker. Komende dagen even goed films en muziek luisteren [emoji41]





Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM


GPO

Citaat van: morca op januari 30, 2015, 17:39:01
Heb je de dsp wel naar wens gekregen,jij miste toch ook slam door teveel drukken van pieken.

Zelf tweaken is idd veel beter als een auto systeem,dit systeem kan niet leren en heeft gen oren  ;D

klopt wat ik gedaan heb:
- Ik heb nog eens goed gekeken of ik de subs onderling beter kwa fase kon krijgen. Het bleek dat als ik de front sub op 180 graden zetten en de achterste op 0 graden dat ik dan beste smoothe grafiek en mooiste geluid had. Daarna heb ik naar de grafiek gekeken en de pieken wat afgezwakt, maar hier komt het : niet teveel... Ik heb nu maar 3 pieken die ik verzwak met max 3 a 5 dB. Daarmee heb ik gewoon een strakke sound met slam en punch en diepgang en mis ik niets. Bovendien heb ik op meerdere plekken een goede bas-weergave door deze setting.

dus tips zijn:
- goede plekken vinden voor je subs
- fase goed op elkaar afstemmen en in samenwerking met de hoofdspeakers
- evt pieken een beetje verzwakken, maar niet gaan proberen het helemaal vlak te trekken op +/- 1 db; daar werd het bij mij niet beter van... levensloos en saai vooral.

Ik heb al 2 maanden niet aan de filters lopen tweaken en dat zegt wat... hahaha....  O0

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS


broodro0ster

Snicky, is dat met DSP? Hebt een stijging van 15db rond 50hz. Als je kan afvlakken zullen je lagere frequenties ook luider klinken omdat de sub dan harder kan. Door je schaal verdeling van 10dB valt het minder op dat die heuvel eigenlijk wel 15dB is.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

morca

10 db globaal als ik zo kijk,bij mij loopt het laag ook 10 db op maar dan bij 30 a 40 hz en blijft het op dat level.
Dat is lekker met film kijken,met tv ook best wel  :popcorn:

snicky


Citaat van: broodro0ster op januari 30, 2015, 22:08:02
Snicky, is dat met DSP? Hebt een stijging van 15db rond 50hz. Als je kan afvlakken zullen je lagere frequenties ook luider klinken omdat de sub dan harder kan. Door je schaal verdeling van 10dB valt het minder op dat die heuvel eigenlijk wel 15dB is.

Is zonder DSP.
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM


snicky

Had een anti mode cinema besteld.

Mocht het niks zijn staat die hier te koop :-)

Ik weet dat je op de anti mode cinema 2 subwoofers kan aansluiten.

Je hebt 2 sub uitgangen met fase 0 en 180 maar me subwoofer staan beiden op fase 180.

Kan ik beiden subs dan nog gewoon op de 0 en 180 uitgangen aansluiten?
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM


GPO

Citaat van: snicky op januari 30, 2015, 18:38:54
Zelfde foto maar dan 1 meting met 1 sub uit fase en 1 sub in fase

Die zie je er wel boven uit springen




Maar toch nog ff over die dB waardes.... ik zie dat je 100 - 105 dB meet tussen 22 - 60 hz.... tip je daar echt zoveel dB aan. Zoals ik al eerder zei : dan trilt alles in je huis mee of je moet in een bunker wonen.... ik meet meestal rond de 70 - 80 db dan is het ook comfortabel zeg maar voor jezelf en je gehoor.....  :clapping:

Nou is het of je meteen je max Spl aan het meten ben vj subs.... wie weet welke meetartifacten je nu ook aan het meten ben (meetrillen v muren bv)...

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS


snicky


Citaat van: GPO op januari 31, 2015, 11:01:29
Maar toch nog ff over die dB waardes.... ik zie dat je 100 - 105 dB meet tussen 22 - 60 hz.... tip je daar echt zoveel dB aan. Zoals ik al eerder zei : dan trilt alles in je huis mee of je moet in een bunker wonen.... ik meet meestal rond de 70 - 80 db dan is het ook comfortabel zeg maar voor jezelf en je gehoor.....  :clapping:

Nou is het of je meteen je max Spl aan het meten ben vj subs.... wie weet welke meetartifacten je nu ook aan het meten ben (meetrillen v muren bv)...

GPO

Volgens rew was er 40 tot 50 db aan geluid in huis dus had gemeten met het geluid aan bijna 100db.

Beiden sub gain op 11uur. Maar heb ook niet een heel grote woonkamer, niet groter als 25m2 .
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

morca

Ok je kan het wel stellen bij de Umik,meestal word 80 a 85 aangeraden.

Maar goed als er niks rammelt meet je het ook niet,hier rammelt eigenlijk nooit iets na juiste afstelling.
Maar heb dan ook wel mazzel met me huis

snicky

Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM


snicky

Heb best een gehorig huis eigelijk, naar trillen gebeurt weinig eigelijk.

Alleen als ik echt een puur 30hz toon ga afspelen, dan wel.
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

snicky


Citaat van: morca op januari 31, 2015, 11:12:31
Ik denk dat het niks uitmaakt  ;)
Ah okeej, hoe kan je het beste je max spl testen? Ben wel nieuwschierig[emoji16]
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM


snicky


Citaat van: morca op januari 31, 2015, 11:20:36
Was dit niet hard genoeg dan :clapping:

Zeker wel! Als ik me speakers na kalibratie op 75db zet met sub. Man man, eigelijk te hard in de woning waar ik woon ivm de buren[emoji15]
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

GPO

Citaat van: snicky op januari 31, 2015, 11:26:20
Zeker wel! Als ik me speakers na kalibratie op 75db zet met sub. Man man, eigelijk te hard in de woning waar ik woon ivm de buren[emoji15]

Dus 75 db vind je wel hard, maar sweeps van over de 100 db dat is geen probleem?

:crazy:

:pompom:

Heb je wel eens gewone db meter erbij gehouden want het lijkt mij dat je mic veel hogere spl meet dan wat het in werkelijkheid is. Maw sweeps van > 100 db dat is normaal gesproken heel hard! Concerten zijn meestal rond de 105 db ter vergelijk....

Verder is je response vd subs gewoon erg goed.... echt super.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS