Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Ejorne

Citaat van: morca op november 25, 2013, 22:41:57
Maar je bent 5.1 aan het meten :thumbs-up:,cool ik moet gauw Jeroen ze mic weer eens lenen.
Ik wil daar ook wel eens mee spelen,vooral beneden.

Wanneer wil je hem lenen?

morca

oh binnenkort,geen haast  :)
Huiskamer word moeilijk bedenk ik me zonder laptop................
Die zou ik krijgen van een collega,maar ze vergeet hem,is druk of heeft bedacht dat ze de hoofdprijs er voor wil...beetje jammer weer.

clipto

2 avonden proefmetingen gedaan en zitten spelen met de Umik1, REW en de Equalizer Apo software.
Ik snap nu volledig hoe alles werkt, dus hopelijk zaterdag wat tijd om alles af te stellen.
Zal wel wat voor- en -na SPL metingen laten zien om te tonen wat het gedaan heeft ;)
Cambridge Audio Azur 650A versterker - Linn Kaber LS500 speakers - BK XLS200 - Cambridge Audio Dacmagic 100 - Linn K20 speakerkabel


Joske007

De metingen zijn uitgevoerd met de UMIK-1 in een hoek van 45° en gericht naar de centerspeaker.

1ste meting fronts + sub  x-over op 80hz:


1ste meting fronts + sub x-over op 60hz:


1ste meting fronts + sub x-over op 40hz:


1ste meting fronts + sub x-over op 40 60 80hz large:


1ste meting enkel fronts op 40hz large:



Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

De x-over op 40Hz lijkt me hier het beste van al de metingen, die overigens zonder smoothing zijn in de HT!
Alleen die grote bovenstaande dips rond de 35Hz komt bij alle X-overs steeds tevoorschijn, alsook een klein dipje op 80Hz.
Hierna eens een meting doen met Audyssey aan, zodat ik eens kan kijken of hier hopelijk met Multi XT32 verbetering in zit.

Had me overigens al aan geen te grote verandering verwacht in de nagalm, daar de ruimte nog steeds dezelfde is gebleven.



Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link


Joske007

Citaat van: morca op december  1, 2013, 10:51:42
Meting op 80 hz is ook best goed dacht ik,met fase gespeeld?
Je bent weer druk....een 2e ruimte  ;D     :thumbs-up:
De x-over op 80Hz ziet er zonder Audyssey ook best goed uit.
Metingen zijn in de woonkamer HT uitgevoerd, later ga ik op zolder "2de luisterkamer" eens aan de slag  ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Vandaag even gemeten om te kijken of Audyssey hier in de woonkamer HT, nu verbetering brengt of niet.
De grote dip van voorheen op 35Hz, is door Audyssey eindelijk netjes weggewerkt  ;D

Meting met Audyssey,  fronts + sub x-over op 40 60 80hz:



Meting  met Audyssey  Normal / Dynamic EQ  en Flat.  (Je Moet eens kijken wat Dynamic EQ doet, ongelofelijk die piek!!)



Meting  met Audyssey,  fronts + sub x-over 40hz



Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

skank1

Citaat van: Joske007 op december  1, 2013, 11:54:16
Vandaag even gemeten om te kijken of Audyssey hier in de woonkamer HT, nu verbetering brengt of niet.
De grote dip van voorheen op 35Hz, is door Audyssey eindelijk netjes weggewerkt  ;D

Meting met Audyssey,  fronts + sub x-over op 40 60 80hz:




60 hz de beste?

Is dat op small of large speakers?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Joske007

Citaat van: skank1 op december  1, 2013, 12:56:46
60 hz de beste?

Is dat op small of large speakers?
Speakers staan op small  ;)

De crossover op 80 Hz lijkt me met Audyssey toch de beste te zijn, ondanks die dip?
Gevoel zegt x-over op 40Hz, maar deze meting vraagt om de x-over 80Hz :huh:

Meting met Audyssey aan en uit,  (fronts + sub) x-over 80hz:


Meting met Audyssey uit,  (fronts + sub) x-over 80hz:


Meting met Audyssey aan,  (fronts + sub) x-over 80hz:



Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

skank1

Citaat van: Joske007 op december  1, 2013, 13:00:39
Speakers staan op small  ;)

De crossover op 80 Hz lijkt me met Audyssey toch de beste te zijn, ondanks die dip?
Gevoel zegt x-over op 40Hz, maar deze meting vraagt om de x-over 80Hz :huh:

Dip is groter bij 75 ja, maar aan 92 hz toch ook ietsje

En als je gevoel zegt 40..
Dan zou ik tussenbeide kiezen :p
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Joske007

Citaat van: skank1 op december  1, 2013, 13:03:37
Dip is groter bij 75 ja, maar aan 92 hz toch ook ietsje

En als je gevoel zegt 40..
Dan zou ik tussenbeide kiezen :p
X-over, blijft ook een van de moeilijste dingen om goed in te schatten?
Iemand hier die even mee leest en zijn bevindingen hierover laat weten  ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Joske007

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jvanhambelgium

Citaat van: RalphH op december  2, 2013, 11:28:34
Poeh, dat doet Audyssey netjes zeg!

XT32 toch alvast wel een stuk beter als de andere versies...de Pro buiten beschouwing gelaten
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

RalphH

Duidelijk wel ja en ook geen vage boosts of dips na correctie, erg netjes!
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer



Joske007

RalphH, jvanhambelgium en morca, bedankt voor het meelezen  ;)

De upgrade van MCACC naar Audyssey Multi xt32 is voor de roomcorrectie, het alvast wel waard geweest.
Nagalm is hier veel beter onder controle dan voorheen, dit zal deels ook wel te wijten zijn aan de nieuwe speakers en de combi als geheel.
Hoe dan ook, mag ik zeggen dat Audyssey Multi xt32 zijn werk mooi heeft uitgevoerd  ;D

Ik vraag me verder af of er hier nog winst valt te behalen, vooral rekening houdend met het feit, dat het hier om een woonkamer met beperkingen gaat?

MCACC vs Audyssey Multi xt32:


MCACC nagalm:


Audyssey Multi xt32 nagalm:



Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Die nagalm krijg je alleen met pakken steenwol weg denk ik.
Het laag is moeilijk,opstelling en enige panelen helpen het algemene geluidsbeeld de goeie kant vaak op.
Maar dat laag,pakken steenwol in de hoeken imo,dat wil je ook niet in je living  :)

Het kan ook een beetje de opstelling/en je kamer open keuken zijn.
Dan doe je er weinig aan imo;.

Al met al is het stukken beter als je eerste posting.
Je bent goed bezig geweest,imo heb je de meeste stappen voor je living genomen.

Joske007

Pakken steenwol in de huiskamer is iets wat we hier om het leefbaar te houden, natuurlijk echt niet wensen.
De opstelling en die open keuken gooien uiteraard voor de akoestiek veel roet in het eten, waarbij de resterende nagalm, iets zal zijn waar we nu vrede zullen bij moeten nemen.

Zoals je wellicht nog weet, was de akoestiek hier voorheen, veel, veel erger  ;)

Als we in de toekomst de leefruimte terug zouden herschilderen, zou ik enkel nog en misschien iets aan het plafond boven de zitplaats willen wijzigen.
Omdat ik vermoed dat hier vooral nog winst valt te behalen en de ingreep esthetisch verantwoord blijft.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link


Joske007

Citaat van: morca op december  2, 2013, 21:37:55
Ik zie je plannen voor je plafond tegemoed,kijken wat je daar nog mee kan.
Het is nu beton denk ik,wil je bv verlagen dan?
Het plafond bestaat uit bepleisterde welfsels/beton.
We hebben hier boven de zitplaats 3 scheurtjes in het plafond, die steeds na het nodige plamuur en schilderwerk, helaas steeds weer tevoorschijn komen.
Hierdoor lopen we al enige tijd met verschillende gedachten om  dit op een of andere esthetische manier toch eens definitief weg te kunnen werken, concreet zien we helaas geen esthetische oplossingen.

Goede ideeën zijn uiteraard steeds welkom  ;)
Bv; Boven de HT-opstelling/zitplaats enkele mooie akoestische panelen in een vierkante vorm 20m² plaatsen?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link