Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

maximus79

Tot op heden clipt hij niet meer, waarom hij dat niet meer doet weet ik niet.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

maximus79

Citaat van: morca op juni 17, 2012, 21:41:42
Moeilijk,daar zijn de meningen over verdeeld,voor HT gebruik prefeer ik dat hij harder staat als de rest.
Dat lees ik vaker ,maar niet iedereen vind dit mooi.
Hoeveel harder zou ik me meting eens op moeten zoeken,denk vooral het ultralaag misschien wel 8 db.(15-30hz)
Luister anders eens op een heftig stukje waar veel gebeurd, en luister of je de sub,s lekker mee hoort spelen,
Als je ze te hard hebt staan stoord dat je vanzelf wel ,want dan gaat de rest te hard.

Luister eens een  hetzelfde stukje wat je mooi vind,een paar keer met de sub steeds iets harder.
net zo lang tot je zelf vind dat hij te hard gaat,en dan regel je terug tot je denk,hee zo vind ik het mooi.
Officieel hoort het met een db metertje,maar men regeld vaak op het oor nog iets bij na smaak.
De meting zegt niet of hij percies goed staat,dat zeggen je oren eigenlijk.

Edit ik zie dat ik te lang bezig ben en jullie het al kort verwoord hebben  :D

Thanx, dit is precies wat ik nu al doe.  ;D
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Staaled

Citaat van: maximus79 op juni 17, 2012, 21:32:09
Nog een vraagje, hoe bepaal je nou ECHT goed het volume van je sub. Gewoon op de test toon van de receiver en dan 100% gelijk zetten met de rest?
Nooit gelijk altijd min. 3dB luider dan de LS.

Compleet vlak geeft een dun en slap geluid.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Timvg

Citaat van: maximus79 op juni 17, 2012, 21:45:11
Tot op heden clipt hij niet meer, waarom hij dat niet meer doet weet ik niet.

Is de anti-mode er nu uit? Misschien dat die ergens nog een boost gaf..

maximus79

7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

RalphH

Citaat van: maximus79 op juni 17, 2012, 21:32:09
Nog een vraagje, hoe bepaal je nou ECHT goed het volume van je sub. Gewoon op de test toon van de receiver en dan 100% gelijk zetten met de rest?

idd gedeeltelijk smaakafhankelijk, maar ook weer ruimteafhankelijk.
Als de boel zo weinig nagalm heeft als bijv. bij Morca, dan kun je best wat boosten. Bij mij kan dat naar mijn idee bijv weer niet, omdat het laag dan verstorend gaat werken vanwege teveel galm op bepaalde frequenties. Je levert dan dus wel hier en daar wat in misschien, maar voorkomt ook hinderlijke pieken op andere punten.

Heb hier eerst alles ingemeten met testtonen via mijn afspeel apparatuur (belangrijk!!kan veel verschillen met de interne test tonen, schaf dus een goeie calibratie schijf aan). Daarna correcties uitgevoerd via REW (fase enzo) en vervolgens nog een keer een controle gedaan via de test tonen (zowel subs afzonderlijk als samen) om te checken of het nog een beetje in balans was.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Goed om te lezen dat het nu allemaal aan het lukken is trouwens :thumbs-up:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: RalphH op juni 17, 2012, 23:08:24
.
Als de boel zo weinig nagalm heeft als bijv. bij Morca, dan kun je best wat boosten. Bij mij kan dat naar mijn idee bijv weer niet, omdat het laag dan verstorend gaat werken vanwege teveel galm op bepaalde frequenties.
Ik denk dat ik dat in de kamer zo meteen ook heb,ben dan echt blij als ik nu boven om me heen kijk.  :music:  &   :popcorn: kamer.
qua looks geen superHT ,maar erug leuk filmkamertje
Hij doet ook elke 2 weken als F1 room dienst,dan komt me neef kijken  :coffee:

Binnenkort hoop ik die kaart eens te kopen RalphH,dan gaat het HD beginnen,al dan wel op een klein scherm.
Ik wil de DTS MA sporen graag eens testen.

Kan ik eindelijk weer eens film gaan kijken,al ik wel goed moet kijken met dit scherm  :clapping:

maximus79

Zo dit is mijn voorlopig film kijk setting. Note: Alleen de subs.
Nog opmerkingen?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

morca

Ja 1 opmerking,beide heel netjes  :D

Zonder dollen ,je meting geeft lekker iets meer zo bij 20 voor film,dat is wel lekker.
En je nagalm meting lijkt er ook beter uit te zien als gisteren......

Leuk film kijken zo zeker ?   :thumbs-up:

RalphH

Erg netjes hoor en met de wat zachtere meting ook wat beter te beoordelen wat nagalm betreft. Dat is nu ook netjes, wat piekjes, maar ach, dat mag de pret niet drukken.

Heb je nog een meting met de fronts erbij? Grafiek en waterval?

Kom zelf trouwens net uit de IMAX in Eindhoven, Prometheus, was best dikke film, overweldigend beeld en geluid.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Wat me opvalt dat ik je ruimte qua maten al erg op de mijne vond lijken Maximus.
Nu zie je dat ook haast in je meting terug ook,die van mij regeld ook zo makkelijk vlak.

maximus79

Citaat van: morca op juni 19, 2012, 23:29:24
Wat me opvalt dat ik je ruimte qua maten al erg op de mijne vond lijken Maximus.
Nu zie je dat ook haast in je meting terug ook,die van mij regeld ook zo makkelijk vlak.

Mijn ruimte is 3,5 bij 4,5, net een fractie te klein als je het mij vraagt......maar verder geen klagen hoor,.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

morca

Citaat van: maximus79 op juni 20, 2012, 09:58:07
Mijn ruimte is 3,5 bij 4,5, net een fractie te klein als je het mij vraagt......maar verder geen klagen hoor,.
Bij mij 3,30 bij 4,20 ofzo,met een bed en bank erin net zo goed als menig behandede HT.
Maar daar ben ik stapje bij beetje zelf achter gekomen,was niet speciaal bezig met akoestiek.
Tot er een pak steenwol(grote stoffen bank)voor me sub kwam,me bed aan de andere kant ook half als basstrap werkt denk ik.

met die maten mag je niet klagen,het hangt van veel dingen af,plafond  ,wat voor muren gemetseld is lang niet zo hard als prefab beton,en dat soort dingen spelen allemaal mee.

Ik heb links en rechts wat langs de muur staan,als dat er niet staat en de bank over dwars klinkt het ook lang niet zo goed en heb ik meer galm.

maximus79

Citaat van: morca op juni 20, 2012, 20:06:16
Bij mij 3,30 bij 4,20 ofzo,met een bed en bank erin net zo goed als menig behandede HT.
Maar daar ben ik stapje bij beetje zelf achter gekomen,was niet speciaal bezig met akoestiek.
Tot er een pak steenwol(grote stoffen bank)voor me sub kwam,me bed aan de andere kant ook half als basstrap werkt denk ik.

met die maten mag je niet klagen,het hangt van veel dingen af,plafond  ,wat voor muren gemetseld is lang niet zo hard als prefab beton,en dat soort dingen spelen allemaal mee.

Ik heb links en rechts wat langs de muur staan,als dat er niet staat en de bank over dwars klinkt het ook lang niet zo goed en heb ik meer galm.

Jeetje een bed ook? Kan me niet voorstellen in mijn ruimte....... :wacko:
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

morca

RalphH had ze panelen bij zich ............die wil ik ook .
Hij kwam een bakkie doen moest in de buurt zijn,en was zo vriendelijk zijn GIK,s mee te nemen
Dat helpt echt beregoed  :D Ben er nog half verbaast van.

Maar eens kijken welke glas/steenwol dezelfde dichtheid heeft ,of ik ze zelf kan maken.
Dit help echt veel denk dat me flat iron bilding moet wijken voor een paar panelen.

Maar dan wel met dezelfde werking ong als die GIK,s van RalphH.
HTip of Toine als hij toevallig meeleest nog tips ?

Wat een verschil,moet weer aan het werk  :D

morca

Citaat van: maximus79 op juni 20, 2012, 20:10:31
Jeetje een bed ook? Kan me niet voorstellen in mijn ruimte....... :wacko:
Het was me slaapkamer,nu denk ik er wel over om hiernaast te gaan liggen slapen en dan een 2e bank erin.
Maar me bed ligt ivm me rug lekkerder als een bank.

We zullen zien,het hoefd er niet als een HT uit te zien ,als de sound maar ok is  :D
Het is ook geen chamber of dreams,alhoewel ik nu wel eens mensen uit ga nodigen.
Beetje M&G af en toe met bekende leden lijkt me wel leuk.

THX-UltraII

Ik ga toch maar weer eens aan de slag met REW. Het is even geleden voor me. Klopt het dat ik aan de gang kan met:

- een standaard analoge dB-meter
- een meetmicrofoon zoals de ECM8000
- een geluidskaart met ingebouwde phantoom versterker zoals de Tascam 122

Wat betreft de meetmic. Op het REW forum wordt een door Cross Spectrum gecalibreerde ECM8000 aanbevolen. Zijn deze ook in Nederland te koop (dus NIET een standaard ECM8000 maar gecal. met meetrapport)

Ejorne

Citaat van: THX-ultraII op juni 21, 2012, 08:58:27
Ik ga toch maar weer eens aan de slag met REW. Het is even geleden voor me. Klopt het dat ik aan de gang kan met:

- een standaard analoge dB-meter
- een meetmicrofoon zoals de ECM8000
- een geluidskaart met ingebouwde phantoom versterker zoals de Tascam 122

Wat betreft de meetmic. Op het REW forum wordt een door Cross Spectrum gecalibreerde ECM8000 aanbevolen. Zijn deze ook in Nederland te koop (dus NIET een standaard ECM8000 maar gecal. met meetrapport)

Ik zou voor de Dayton mic gaan. Deze ecm8000-kloon wordt geleverd met een downloadbaar calibratie bestand. Op basis van serienummer kun je dan de bijbehorende file downloaden. Misschien niet zo nauwkeurig als een kalibratie door een partij als Cross Spectrum maar volgens mij nauwkeurig genoeg voor REW.

En je kunt je afvragen hoe nauwkeurig het moet zijn. In principe kun je al met alleen de analoge db-meter aan de slag. Daar zit vaak een output op welke in de pc gestoken kan worden. Nu is zo'n db-meter nog weer een stukje onnauwkeuriger dan een ecm8000 maar je kunt wel zien wat je doet en wat je pEQ filter doet op de grafiek. Uiteindelijk zullen veel mensen het geluid toch een beetje op smaak afstellen in plaats van alles precies op 0 db...

THX-UltraII


Ejorne

Citaat van: THX-ultraII op juni 21, 2012, 09:12:32
thxz. Waar is zo n Dayton te krijgen?

Helaas voor zover ik weet niet in Nederland. Maar Parts-express.com levert deze wel naar Nederland. HEt typenummer van de mic is EMM-6

maximus79

Dit is wel heel cool, heb even een test gedaan van 10hz tot 100hz met steeds 10hz omhoog en dit klopt gewoon precies met me grafiek.
Geeft toch wel een goed gevoel.  :clapping:

Wat natuurlijk dus ook duidelijk werd is het enorme gat bij 90 hz. Ik heb al de crossover geweest maar dit geeft geen verandering. Iemand een idee?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Timvg


morca

Fase die je niet verder kan stellen misschien,of een staande golf.
Ik denk het 2e,
Wil je eens 30 cm naast,voor of achter je luisterplek meten?
Staande golf is wel eens vaker het probleem op een zitplek,

Als het dan minder is weet je dat het een staande golf is,gaan we vandaaruit weer verder denken.

Timvg

Voor het crossover gat

Speel met de afstandinstelling van de subwoofer in de receiver, begin met 50cm minder, daarna even met 50cm meer.. en kijk wat de goede kant opgaat..