Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

HTip

Citaat van: morca op juni  7, 2012, 12:28:34
Idd ,Hartelijk dank Phillip.
Ik wilde je gisteren hier al bedanken,maar je zou hem zelf nog even plaatsen ,denk dank ik je dan even.
Bij deze  :thumbs-up: Mooi tabel van gemaakt man ,ben je weer druk mee geweest  ;)
Bedankt Marco en graag gedaan! Ik zag de meerwaarde niet om de tabel hier nog te plaatsen, omdat die al prima in de openingspost stond ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

Citaat van: HTip op juni  7, 2012, 13:01:40
Bedankt Marco en graag gedaan! Ik zag de meerwaarde niet om de tabel hier nog te plaatsen, omdat die al prima in de openingspost stond ;)
Weet ik,maar dacht wacht even je melding van je nieuwe bijdrage af,ik wacht niet meer op de tabel idd.
Dat had je me even goed uitgelegd ,hoe te Copy/paste met behoud vd structuur  ;)

Ejorne

De openingspost wordt gaandeweg steeds mooier en uitgebreider.  8)
Mooi man!

morca

Idd,ik zie wel dat me gipsen plafond wel op de lijst van goeie dingen staat.
Had het net nog even met Phillip over de hoogte en wat dat nog uitmaakt.

Lekker papadagje?  :D
net gebeld receiver....... nog niet.

Robino

Ik heb een moderne woonkamer met een vrij harde akoestiek. Valt hier zonder een grondige verbouwing iets aan te verbeteren? Ben een leek. Is er iemand in Twente die bedreven in is? Woon in de omgeving van Enschede.

morca

Huiskamer heeft vaak toch dat geluid,toevallig ben ik met me 2e set bezig,beneden dus.
Maar merk wel dat me slaap/HT bijna optimaal demping heeft,dat wist ik al maar nu mag ik het thuis ondervinden.
Dikke gordijnen in de hoeken helpt iets,maar is een beetje van het geheel.
Wat ik boven bv ervaar,als ik in me handen klap slaat het meteen dood.
Beneden hoor je het van alle kanten terugkomen.
Oplossing:
Basstraps,verlaagt plafond panelen ook taktisch geplaatste plekken.
Al met al veel zelf testen,lees de startpost eens door,daar staat al veel in.
Echt even doen.

Goeie tips zouden bv van Antoinne kunnen komen die heeft een akoestisch plafond.
In jouw buurt zit forumlid Keyser,die zou je ook tips kunnen geven denk ik.
Maar zonder grondige aanpassingen denk ik niet dat je een wereld van verschil kan maken.
Lees in ieder geval dat stukje over panelen en reflectie vlakken even  ;)

Paar prof,s van het forum,Thingman en Eric Desart.
Thingman doet bv ook metingen en adviezen.Ligt er even aan hoe ver je wilt gaan.

Hoe ziet je kamer eruit,schets ,paar foto,s misschien?

Er staat trouwens een tabel van HTip in de startpost, met de absorberende waarde van verschillende materialen.
Moet je maar eens kijken voor de gein wat het verschil tussen een gipsplaat of betonnen plafond af is.

Robino

Zal morgen bij daglicht even paar foto's maken en posten. Goede tips zijn welkom. Wil binnen redelijke grenzen wel proberen akoestiek te verbeteren.


Robino

En hier twijfel ik tussen een MA Rx 6, KEF Q700 of Heco Celan Gt 502 als nieuwe speaker.

morca

Ik zie dat achter je speakers helemaal niks hangt ?
Je hebt een kamer die niet 123 makkelijk te verbeteren is denk ik.
Het overzicht is nog niet helemaal duidelijk,voor echt duidelijke tips is een schets met afmetingen en plaatsing vd set wel makkelijk  ;)

Speakers is moeilijk tippen ieder heeft een eigen smaak,gaan luisteren op de amp die je hebt zou wenselijk zijn.


Robino


maximus79

Even een algemene vraag, ik heb nu nog niet de spullen om een goede meting te doen met REW.
Op de AVS forum demo disc staan frequency sweeps voor de subwoofer, je krijgt steeds te horen op welke frequency je zit.
Is het een goede manier om dan met de DB meter elke frequency na te lopen en aan te passen in de DSP tot dat je overal de zelfde waarde heb op de db meter?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Ejorne

Je hebt al wel een db-meter? Het is vrij veel werk om het op die manier te doen maar het kan wel. Maar als je al een db-meter hebt dan kun je met de gegluidskaart op een pc al gebruik maken van REW.

maximus79

Citaat van: Ejorne op juni 16, 2012, 21:32:42
Je hebt al wel een db-meter? Het is vrij veel werk om het op die manier te doen maar het kan wel. Maar als je al een db-meter hebt dan kun je met de gegluidskaart op een pc al gebruik maken van REW.

Dat heb ik toen geprobeerd met me sony laptop maar dat lukte op een of andere manier niet met de geluidskaart die daar in zit.
Als ik nu een sweep doe van 20HZ naar 100HZ heb ik een marge van max 1 db verschil.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

morca

Citaat van: Ejorne op juni 16, 2012, 21:32:42
Je hebt al wel een db-meter? Het is vrij veel werk om het op die manier te doen maar het kan wel. Maar als je al een db-meter hebt dan kun je met de gegluidskaart op een pc al gebruik maken van REW.
Ik dacht dat het niet altijd goed werkt,volgens mij heb ik het meer leden zien proberen,maar die kochten later toch ong die set uit de startpost om het goed te doen.
Maar als je het aan de praat krijgt bij Maximus zonder kaart  :thumbs-up:

maximus79

Citaat van: morca op juni 16, 2012, 22:13:50
Ik dacht dat het niet altijd goed werkt,volgens mij heb ik het meer leden zien proberen,maar die kochten later toch ong die set uit de startpost om het goed te doen.
Maar als je het aan de praat krijgt bij Maximus zonder kaart  :thumbs-up:

Maar hoe goed is de methode die ik nu toe pas? Wat opvallend is dat de aanpassingen die ik nu gedaan heb met de DSP overkomen met de meting die ik een tijd geleden had gedaan met REW (toen nog een pc waar het wel mee ging). Toen nog met de monolith, maar de ruimte blijft het zelfde natuurlijk.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

morca

Ik heb een mapje testtonen,ik kan me voorstellen dat je hem daarmee in kan stellen.
Alle freq meten ,opschrijven met de output erbij en dan komt het moeilijke,je moet op het oor de BW in gaan stellen.
Dat lijkt me de eninge bottleneck,REW geeft een voorgestelde setting die je zo kan laden dacht ik.

De oude sub was er 1 ,nu staan er 2 dus zal je meting ander zijn/kunnen zijn door ander plaatsing en effecten daarvan.
Dus het weer aan de praat krijgen van REW zou fijn zijn.
Wat is het probleem dan trouwens, je hebt het over je oude comp,REW draaid toch op elke comp.

RalphH

Laptop kan mits je een dedicated (onversterkte) lijningang hebt. Een mic ingang werkt inderdaad niet.
Een MacBook heeft bijv voor beide 1 ingang, is via de opties binnen het OS om te zetten.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

maximus79

Citaat van: morca op juni 16, 2012, 23:46:06
Ik heb een mapje testtonen,ik kan me voorstellen dat je hem daarmee in kan stellen.
Alle freq meten ,opschrijven met de output erbij en dan komt het moeilijke,je moet op het oor de BW in gaan stellen.
Dat lijkt me de eninge bottleneck,REW geeft een voorgestelde setting die je zo kan laden dacht ik.

De oude sub was er 1 ,nu staan er 2 dus zal je meting ander zijn/kunnen zijn door ander plaatsing en effecten daarvan.
Dus het weer aan de praat krijgen van REW zou fijn zijn.
Wat is het probleem dan trouwens, je hebt het over je oude comp,REW draaid toch op elke comp.

Ik had toen nog een desktop in de buurt staan met een m-audio kaart erin. Nu alleen de laptop en een desktop maar die staat in de andere kamer en daar heb ik geen aparte geluidskaart in alleen maar wat er op het moederboord zit, zal het daar ook mee lukken?  Wat bedoel je met BW?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

morca

Citaat van: maximus79 op juni 17, 2012, 00:00:22
Ik had toen nog een desktop in de buurt staan met een m-audio kaart erin. Nu alleen de laptop en een desktop maar die staat in de andere kamer en daar heb ik geen aparte geluidskaart in alleen maar wat er op het moederboord zit, zal het daar ook mee lukken?  Wat bedoel je met BW?
De bandwide van de gain die je regelt.

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

M'n replies zijn wat kort overigens, zit op mijn telefoon te forummen  :)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: RalphH op juni 17, 2012, 00:14:42
Onboard moet werken, ging hier initieel ook prima.
Als jij zijn REW aan het werk krijgt,kan ie hem afstellen  :headbanging:

Zijn Ejorne en ik niet te beroerd om even de EQ op te zoeken die je moet selecteren,en hoe je die amp beter aan sluit.
Ik weet toch zeker dat ie meer power heeft met die splitter dus zou het even testen,
Ik dacht ook volgens mij scheelt het niet,maar hij staat veel zachter als eerst,dus de amp geeft meer.

Het kan ook een ander stukje zijn als het ultralaag,daarom is die meting maken wel belangrijk.
Kan je hem vlakken



RalphH nog niet teveel bier op? Je praat nog niet met dubbele tong  :clapping:

maximus79

Ben bezig om een meting te doen met REW, alleen blijft het meter van mijn DB-meter steeds op het zelfde niveau staan, ook als ik van 120DB naar 60DB draai? Weet iemand wat ik fout doe?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

maximus79

Citaat van: maximus79 op juni 17, 2012, 09:43:29
Ben bezig om een meting te doen met REW, alleen blijft het meter van mijn DB-meter steeds op het zelfde niveau staan, ook als ik van 120DB naar 60DB draai? Weet iemand wat ik fout doe?

Ik ben er achter gekomen dat er een constante toon/verstoring op de mic in zit van de pc, had per ongeluk de speaker op de mic aangesloten en kwam er toen achter.....
Weet iemand wat dit kan veroorzaken? stof? Het maakt niet uit wat voor instelling ik verander in windows de storing blijft.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2