Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)

Gestart door jaco, juni 24, 2014, 15:47:23

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

riwi

In de avs Auro thread had die belgische mr Auro het over speakers achter een switch zetten. Dus meer speakers hangen en met de switch kiezen welk formaat er gespeeld wordt.

http://www.avsforum.com/forum/90-receivers-amps-processors/1574386-official-dolby-atmos-thread-home-theater-version-222.html#post27206858

Maar dan moet er wel Auro materiaal zijn om dat belangrijk te maken.
Ik zie niet zo goed het verschil tussen front-height en front-top speakers. Of hetzelfde aan de achterkant rear-top en rear-height. De tops zijn downfiring in-ceiling en de height laag is direct gericht op de luisterpositie. Daar zouden ze zich toch over moeten kunnen afstemmen. Dwz Of top - Of height. Ik zie niemand daar extra speakers voor ophangen om aan beide eisen te voldoen.

cobaltjeh

Zojuist terug van de demo bij Iear.

Er gebruik gemaakt van een Denon x5200 in combinatie met de CM Serie van B&W in een 7.1.4 opstelling.
In het plafond waren 4 KEF inbouwluidsprekers geplaatst. 2 stuks net voor de eerste rij stoelen die naar beneden gericht waren. En 2 stuks achterin die gekanteld waren richting de luisterpositie.

De dolby atmos demo disc was indrukwekkend. De effecten kwamen van alle kanten.
Erg positief dus. Echter stond de set vrij neutraal afgesteld en was de dynamiek wat gelimiteerd.

Daarna werd een stukje van de Transformers film opgezet. Dit leek nergens op, leek werkelijk of iemand een stel dozen over de luidsprekers had geplaatst.
Sommige effecten waren wel aanwezig maar bijna niet te horen. De explosies waren soms aanwezig in de sub maar waren totaal niet aanwezig in de andere speakers.
Soms leek het een mono dialoog met alleen de centerspeaker.

Erg jammer, maar ik had al gelezen dat de Transformers blu-ray niet echt geweldig was. Maar het leek dat er hier meer mis ging.
De heren dachten zelf dat er iets mis zat in de Audyssey, andere reden kan zijn dat de surround versterker gewoon niet genoeg sap heeft voor de nogal ruimte ruimte gevuld met z'on 25/30 man.
Alle 9 eindtrappen moesten namelijk werken. (Voor de andere 2 kanalen werd een losse eindversterker gebruikt.)

Een aantal mensen vroegen nog of dat we het nogmaals konden proberen zonder de EQ aan, maar dit was niet meer mogelijk. (Waarschijnlijk wegens de volgende demo die gepland stond in de ruimte.)

Maar al met al is de potentie die Atmos heeft erg groot, als films op hetzelfde niveau kunnen komen als de demo disc dan wil ik deze upgrade zeker maken. Maar het bewijst wel dat de configuratie net een tikkeltje ingewikkelder is dan een standaard 5.1 setup.

riwi

Leuk. Ik ga volgende week naar iEar :)

cobaltjeh

Citaat van: riwi op oktober 19, 2014, 15:56:44
Leuk. Ik ga volgende week naar iEar :)

Erg benieuwd naar jouw reactie dan, want kans is groot dat de heren aankomende week proberen de afstelling te verbeteren.

squeek

Het gedeelte van de transformer demo kan ik me wel voorstellen. In de bioscoop deze gezien in auro 3D en had exact dezelfde ervaring, doffe surround die bijna niet te lokaliseren viel.
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

jaco

Citaat van: riwi op oktober 19, 2014, 15:43:29
In de avs Auro thread had die belgische mr Auro het over speakers achter een switch zetten. Dus meer speakers hangen en met de switch kiezen welk formaat er gespeeld wordt.

http://www.avsforum.com/forum/90-receivers-amps-processors/1574386-official-dolby-atmos-thread-home-theater-version-222.html#post27206858

Maar dan moet er wel Auro materiaal zijn om dat belangrijk te maken.
Ik zie niet zo goed het verschil tussen front-height en front-top speakers. Of hetzelfde aan de achterkant rear-top en rear-height. De tops zijn downfiring in-ceiling en de height laag is direct gericht op de luisterpositie. Daar zouden ze zich toch over moeten kunnen afstemmen. Dwz Of top - Of height.
Dit zit in de hoek voor een top rear bij Atmos, 125-150 graden (90 = recht omhoog dan)

Als je netjes op 2/3 van de kamerlengte zit kun je ze aan het plafond hangen lijkt me.
Zit je meer naar achteren, dan lukt het niet, ik haal net de 115 graden.
Dus dan kan ik top rear proberen, maar dat gaat ook niet omdat mijn kamer 80 cm achter de bank lager wordt. Dan kan ik wel de speaker daar onder hangen, maar dan moet hij op de rear surround gezet worden haast. Dat gaat niet klinken lijkt me.
Dus ik ben genoodzaakt top mid te nemen, dat wordt dan iets achter me (mag van 65-100 graden zijn) Dus 100 bij mij en dat is dan op dezelfde as in de breedte als de side surrounds.

Ik heb alles aan flamco rails hangen, dus ik kan het gewoon proberen, ik schuif ze tegen de zijmuur aan, en dan kijken hoe het klinkt met Auro en Atmos. Werkt het noet voor Atmos, schuif ik ze terug naar de positie die ze horen te hebben (in verlengde van de links en rechts speakers  door de kamer richting de achterkant van de kamer)

Het is natuurlijk nog wachten hoe veel Atmos en hoe veel Auro3d films er komen.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

anton

Je zou veronderstellen dat de Atmos en Auro bouwers met de filmproducenten wel op 1 lijn zouden zitten: wij zorgen voor de hardware en jullie brengen direct daarna de software...............
Aangekondigd zijn volgens mij : Transformers 4, Teenage Ninja Turtles en Expendables 3 op Atmos...........
Het zal allemaal wel komen maar als ik een nieuwe auto koop zal er toch benzine in moeten  8)

jaco

Je hebt gelijk, maar op AVS schreef men daarover dat de uiteindelijke aankondiging van Atmos pas een maand of zo oud is, en dat je niet gelijk 100 titels kunt verwachten.

Expendables 3 lijkt me wel een goede titel voor Atmos, Transformers 4 schijnt wat tegen te vallen qua Atmos geluid.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

anton

Vorig jaar in mei heb ik bij Stassen een Auro demo bijgewoond waar Wilfried van Balen zelf text en uitleg gaf.
Hij vertelde dat ze toen al bezig waren films af te mixen in Auro sound, maar ook concerten e.d.
Je zou toch veronderstellen dat een mega company als Dolby is in de filmwereld ook de "brandstof" klaar zou hebben bij release. Er is toch geen betere reclame dan de hardware uitbrengen, de software tegelijkertijd en achterover leunen om de knallende reacties te lezen  :P Verkoopt volgens mij iets beter dan deze aanpak ???????

home@the movies

Citaat van: anton op oktober 19, 2014, 20:28:20
Vorig jaar in mei heb ik bij Stassen een Auro demo bijgewoond waar Wilfried van Balen zelf text en uitleg gaf.
Hij vertelde dat ze toen al bezig waren films af te mixen in Auro sound, maar ook concerten e.d.
Je zou toch veronderstellen dat een mega company als Dolby is in de filmwereld ook de "brandstof" klaar zou hebben bij release. Er is toch geen betere reclame dan de hardware uitbrengen, de software tegelijkertijd en achterover leunen om de knallende reacties te lezen  :P Verkoopt volgens mij iets beter dan deze aanpak ???????

Het probleem is natuurlijk dat het niet Dolby is die beslist welke tittels er wanneer worden uitgegeven maar wel de studio's.
Zeg nu zelf wie zit er te wachten op een film als Teenage Mutant Ninja Turtles als je bvb een Oscar winnaar als Gravity hebt in Atmos.

Ik heb vorige week naar aanleiding van ons Home Cinema event nog met Dolby UK aan de lijn gehangen om zoveel mogelijk content te kunnen krijgen, ook al zit je dan bij de zgn bron, verder dan trailers en hun eigen aangemaakte demo's kom je voorlopig niet.
Bij Auro is dat verhaal ongeveer gelijk, zij zijn aanwezig op ons event maar hebben zelf ook niet de beschikking over de toch reeds behoorlijk wat films die in de bioscoop op Auro zijn verschenen.

De studio's zijn hier zoals steeds de beslissende factor en die denken niet altijd even logisch als wij  ;) ze zijn ook als de dood dat indien ze content ter beschikking stellen die nog niet verkrijgbaar is dit op één of andere manier weer illegaal zou opduiken.

road rebel

Zouden de majors ooit begrijpen dat een groot deel van hun maatregelen meer als pesterij wordt waargenomen (pesterij van de liefhebber die er geld voor over heeft) dan dat het echt iets uitmaakt tegen piraterij?

anton

Ze zullen die content toch een keer uit moeten brengen............. En zolang ik een HT heb (17 jaar) zijn ze bang dat er gekopieerd wordt.............We weten allemaal wat de praktijk is  8)
Maar deze industrie heeft er een gewoonte van gemaakt om op deze manier te werken blijkbaar (zie je nu bv. ook bij de 4K hype: veel projectoren en TV,s maar geen zender die het uitzend en geen blu ray te krijgen).
By the way: ik ben NIET gefrustreerd of zo en ik slaap er geen minuut minder om maar als ik het puur zakelijk bekijk dan snap ik het gewoon niet  :-\ :-\

cobaltjeh

Nog fantastischer is de HDCP2.2 wanneer ze deze doorvoeren op de nieuwe 4k blu-ray, dan kan niemand zijn 4k projector of tv gaan gebruiken. En is het dus wachten tot de 4k bronnen illegaal en geript beschikbaar zijn.

jaco

Citaat van: home@the movies op oktober 19, 2014, 21:42:28
Het probleem is natuurlijk dat het niet Dolby is die beslist welke tittels er wanneer worden uitgegeven maar wel de studio's.
Zeg nu zelf wie zit er te wachten op een film als Teenage Mutant Ninja Turtles als je bvb een Oscar winnaar als Gravity hebt in Atmos.
Tja ik neem aan dat ze uit marketing oogpunt gezien liever niet een film her-uitbrengen binnen een paar maanden omdat er Atmos voor consumenten beschikbaar is. Hoeveel % van de klanten zou Atmos hebben ? 0,001 % ?
Voor nieuw films is het wat anders, maar .. Hoe veel kosten moeten ze maken, en hoeveel meer gaan ze verkopen (waarschijnlijk niet veel meer, zelfs al zouden die 0,001% allemaal die titel kopen)


Citaat
Bij Auro is dat verhaal ongeveer gelijk, zij zijn aanwezig op ons event maar hebben zelf ook niet de beschikking over de toch reeds behoorlijk wat films die in de bioscoop op Auro zijn verschenen.
Bij Auro is het nog erger, de Cinema release is 11.1 en de consumenten versie is 9.1 (center elevated en VOG missen)
Ik mag hopen dat de Auro decoder dan zo slim is om de Center elevated maar over Links en Rechts elevated te verdelen (en dan stil in het midden zitten) VOG is niet nodig bij kleine ruimtes blijkbaar.

Ze claimen dat het allemaal transperant in te mixen is, veel mixen zijn 16 bit, dus er is 8 bit over voor Auro per PCM geluidskanaal) dus daar zou het niet aan moeten liggen. Als je de mix al hebt vul je niet bit 17 t/m 24 met 0 maar met Auro3d data en hopla klaar.
Althans zo doet de marketing het verhaal op mij overkomen.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

THX-UltraII

Hoe weet ik hoe bijvoorbeeld 'Transformers 4' gemixed is wat betreft Atmos? Is het 5.1.2, 5.1.4, 7.1.2, 7.1.4 etc??

cobaltjeh

Citaat van: THX-ultraII op oktober 20, 2014, 16:16:28
Hoe weet ik hoe bijvoorbeeld 'Transformers 4' gemixed is wat betreft Atmos? Is het 5.1.2, 5.1.4, 7.1.2, 7.1.4 etc??

Maakt niet uit dat is het mooie van Atmos, in de objecten staat waar de geluiden zich bevinden/verplaatsen.
Atmos vertaald dit naar de gekozen speaker opstelling.

THX-UltraII

Citaat van: cobaltjeh op oktober 20, 2014, 16:18:40
Maakt niet uit dat is het mooie van Atmos, in de objecten staat waar de geluiden zich bevinden/verplaatsen.
Atmos vertaald dit naar de gekozen speaker opstelling.
Kun je hier iets meer uitleg over geven? Is het bijvoorbeeld niet zo dat een track wordt gecodeerd in 7.1.4 en dat wanneer een object (bijvoorbeeld helicopter) zich verplaatst van rechts achter naar links voor (dus over je heen vliegend) dat Dolby aanstuurt in de vorm van:
eerst geluid naar rechter achterkanaal, dan naar rechter boven kanaal, dan naar midden boven kanaal en dan naar linker voorkanaal. En als je dan een van deze speakers niet in je setup hebt je dus iets gaat 'missen'.....

cobaltjeh

#342
Voor zover ik begrijp is Atmos niet meer channel based als de voorgangers. Daar werd in de studio het geluid gemixt naar een bepaalde surround standaard.

Nu nemen ze de ruimte als 3d object, en geven dan be beweging / locatie van het geluid op in het object.

De surround decoder gaat bij ontvangst van deze informatie deze 'mix' zelf berekenen, en verdeelt dit over de beschikbare luidsprekers.
Hoe meer luidsprekers je dus gaat plaatsen, des te beter het 3d geluid moet worden. (Natuurlijk afhankelijk van de ruimte, want de speakers op elkaar zetten zal niet echt nuttig zijn.)
Maar het is niet zo dat je iets gaat missen bij het gebruik van minder speakers. Want dan wordt het object gewoon over minder luidsprekers verdeeld.

Het mooie aan deze techniek is dus dat bioscopen gebruik kunnen maken van tientallen luidsprekers, en de mensen thuis van enkele. En dat dit beide kan van dezelfde bron.
Dit is dus juist een reden dat ik denk dat Atmos wel kan gaan werken / beschikbaar gaat worden op blu-ray, aangezien dit uiteindelijk de producent tijd bespaart bij het maken van de verschillende mixen.

Daarnaast heeft ook de consument, 'relatief' de keuze hoeveel speakers hij wil plaatsen. Zonder verplicht te worden door de producent van de media.

jaco

Het is dolby TrueHD met extra data.
Dus op een niet atmos systeem wordt enkel de normale 5.1 of 7.1 track gedraaid.

De opjecten zitten als metadata bijgepakt. Een Atmos decoder kan deze metadata gebruiken en op de beschikbare speakers weer geven. Dan kan van 5.1.2 tot 24.1.10 zijn. Hoe meer speakers hoe beter de afbeelding in de ruimte kan worden gecreeerd.

Minimaal moet je eigenlijk een x.1.4 opstelling nemen omdat je dan voor en achter hoogte speakers hebt, en daarmee de buitengrens van de 3D ruimte bepaald wordt.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

THX-UltraII

klinkt allemaal vrij logisch. Maar ja, wat nu als je een schuin aflopend plafond hebt....... Zal vanavond een schets plaatsen maar volgens mij gaat Atmos in mijn ruimte nooit lukken. De optie om voor achterspeakers te gaan met 'Atmos-integratie' (dus omhoog wijzend) gaat mij mij niet werken want heb een aanzienlijk dempend akoestisch plafond

Staaled

Citaat van: THX-ultraII op oktober 20, 2014, 16:57:16
klinkt allemaal vrij logisch. Maar ja, wat nu als je een schuin aflopend plafond hebt....... Zal vanavond een schets plaatsen maar volgens mij gaat Atmos in mijn ruimte nooit lukken. De optie om voor achterspeakers te gaan met 'Atmos-integratie' (dus omhoog wijzend) gaat mij mij niet werken want heb een aanzienlijk dempend akoestisch plafond
Klopt.
In dit geval moet je dus speakers aan het plafond monteren.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

jaco

#346
Bij D&M hoef je niet voor Auro3d te komen als je het met Atmos wilt combineren..

http://www.twice.com/news/receivers/more-audio-components-combine-atmos-auro-3d/54425

Beetje vaag omschreven voor mij, maar je kunt blijkbaar alleen auro 7.1 doen als je ook Atmos wilt.
Dan maar niet dus.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

cobaltjeh

Wat ik lees is dat je top height niet actief is bij Atmos, en 2 van de atmos speakers niet actief bij Auro.
Het is dus waarschijnlijk schipperen met de beschikbare uitgangen van de receiver / processor.

skank1

Erg raar allemaal, en moeilijk uit  te klaren :)
Wat gaat mainstream worden enz?

Waar hang je nu best je speakers?

En bv zou een 5.1.4 beter klinken dan een 7.1.2?
Of toch maar 7.1.4 voorzien? Maar dan moet je al een duurdere 11.1 versterker hebben
pff

En van uhd-dts nog geen woord?

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jaco

Op AVS forum hebben ze deze samenvatting ervan gemaakt:

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm