Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)

Gestart door jaco, juni 24, 2014, 15:47:23

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Robbo

Als ik het Delivery hoofdstuk lees, dan is bitstreaming naar de AVR noodzakelijk ivm de Atmos metadata.

jaco

Het document is leuk, maar er staat niet heel veel technise info in.
Height speakers als je er 4 wilt 2 boven L en R front speakers, en 2 boven de back L en R surround Speakers. Geen richtlijnen qua hoek waartussen etc.

Ik ben benieuwd naar de setup in versterkers hoe gedetaileertd de speaker opstelling is.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Harry HT

Hi Jaco,
Citaat van: jaco op augustus  6, 2014, 14:45:15
Link naar hometheater forum waar een pdf van dolby staat: http://www.hometheaterforum.com/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_id=12544
Bedankt, mooi document  O0

Ben o.a. ook benieuwd naar prestaties van de dolby surround upmixer. Ivm het schaarse aanbod van de juiste content in het begin.

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

jaco

Citaat van: Robbo op augustus  6, 2014, 16:14:13
Als ik het Delivery hoofdstuk lees, dan is bitstreaming naar de AVR noodzakelijk ivm de Atmos metadata.
Ja daarom exit Meridian bij mij. Geloof verloren dat ze met:
1) oplossing hebben binnen 1 jaar
2) enigszins betaalbaar

Argumenten voor punt 1
Alles is nu LPCM, dus er moet een exteren Atmos engine komen, een HD622 of zoiets, en dan een extra LPCM input zoals de bestaande MMHR ingang voor 8 kanalen. En dan nog een setje uitgangen.
Andere optie is bitstream in en Atmos Engine intern.

Argument voor optie 2, elke kaart kost 1000 euro, en elke speaker 3000. Gewoon niet leuk meer.


Mijn conclusie: 2 kanaals bedrijf geworden, geen innovatie en nieuwe ontwikkelingen volgen ze niet.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Robbo

Ja, Meridian zit nu helemaal verkeerd met hun technische strategie.  Koppig als ze zijn zullen ze daar wel niet vanaf willen wijken.   En met de aantallen die ze op multi kanaals doen zal die technische ombouw ook wel financieel niet interessant zijn. Tenzij ze hun client base echt zien als mogelijk Atmos gebruiker (met al die high-end installs zou het percentage potentiële Atmos installaties wel hoger moeten zijn dan gemiddeld) en ook meer speakers verwachten te verkopen.    De lijnen met Dolby zijn kort, dus wat dat betreft hadden ze al iets klaar moeten hebben.

riwi

Ik zie toch wel een markt voor een Atmos add on processor. Die dan de atmos decoding doet en bv via HDMI in 6 of 8 kanaals PCM de  'oude' versterker voedt en zelf evt. via externe eindversterkers de hoogte kanalen aanstuurt.
Dat hadden we vroeger ook met de prologic decoder met 3 versterker kanalen (center en de rears).

evilniek

Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

home@the movies

Het verslag van ons bezoek aan Dolby staat online, veel kijkplezier.
http://www.cinedream.be/nieuws/cinedream-tv-dolby-atmos-see-how-it-works
Gr
Werner
Cinedream
Home@The Movies

denoontje


home@the movies

#159

Atmoz


Mooie, duidelijke video :)

Zou dit systeem ook "merkbaar" beter zijn in een kamer van 5.40 x 3 meter (2.60 hoog)?
Ik ben aan 't denken om dit ook te gaan nemen... Maarja, dan moet het dus ook nut hebben in kleine ruimtes :-[

Met vr gr,

Atmoz
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

jaco

Ik ga er vanuit dat het merkbaar beter zal zijn.. Bijna alles van Meridian verkocht inmiddels.

In de video staat iemand die claimed dat in kleinere ruimtes de Atmos bounce speakers beter zouden klinken en een diffuser klankbeeld geven.
Ik zit wel vast aan speakers voor het plafond omdat ik acoustische aanpassingen heb gedaan.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

home@the movies

CitaatZou dit systeem ook "merkbaar" beter zijn in een kamer van 5.40 x 3 meter (2.60 hoog)?
Ik ben aan 't denken om dit ook te gaan nemen... Maarja, dan moet het dus ook nut hebben in kleine ruimtes

De ruimte waar we deel twee van de demo kregen bij Dolby was ongeveer die afmetingen, plafond was zelfs nog iets lager denk ik.
wat dat betreft dus geen probleem omdat ook daar het effect dik ok was, één van onze twee demo ruimtes die we gaan uitrusten met Atmos is 3m10 breed 5 meter diep en 2m40 hoog, komen luisteren is de boodschap  ;) ;)

Groeten
Werner

evilniek

#163
Persoonlijk vind ik het erg veel marketing-blurb, die ad's tussendoor van Onkyo zijn echt lachwekkend slecht om eerlijk te zijn, ik heb mijn bedenkingen bij el cheopo all-in-one setjes met Atmos, kwantiteit voor kwaliteit blijkbaar. Atmos is ook gedoemd te verworden tot een niche toepassing imho(bioscopen en de happy few daargelaten), wie heeft er nou daadwerkelijk ruimte voor een dergelijke setup? luidsprekers inbouwen of aan het plafond hangen? totaal geschift in de gemiddelde huiskamer. Tot zover mijn rant. ;)
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

home@the movies

Citaat van: evilniek op augustus 20, 2014, 20:02:43
Persoonlijk vind ik het erg veel marketing-blurb, die ad's tussendoor van Onkyo zijn echt lachwekkend slecht om eerlijk te zijn, ik heb mijn bedenkingen bij el cheopo all-in-one setjes met Atmos, kwantiteit voor kwaliteit blijkbaar. Atmos is ook gedoemd te verworden tot een niche toepassing imho(bioscopen en de happy few daargelaten), wie heeft er nou daadwerkelijk ruimte voor een dergelijke setup? luidsprekers inbouwen of aan het plafond hangen? totaal geschift in de gemiddelde huiskamer. Tot zover mijn rant. ;)

Dat is wel heel erg kort door de bocht, wij bouwen continu dedicated ruimtes waar het totaal geen probleem is om twee of vier luidsprekers in het plafond te plaatsen. Dat zijn heus niet allemaal HT's met waanzinnige budgetten of waanzinnige afmetingen  hoor, op dit moment zijn we met twee ruimtes bezig waar reeds voorzieningen zijn getroffen voor Atmos.

Voor een huiskamer zijn er de extra opbouwspeakers en niemand verplicht je om voor de goedkope all in one setjes te gaan, trouwens die zijn er ook altijd geweest in de standaard 5.1 versie.
Wat vooral een beetje jammer is, je hebt het gewoon nog helemaal niet gehoord in een HT setup maar je oordeel is al wel klaar  ;)

Ik zou eerst en vooral eens gaan luisteren in een "normale" HT setup en dan oordelen of het een meerwaarde heeft of niet, het kan best zijn dat je het helemaal niets vindt toevoegen, net als een heel aantal mensen 3D niks vinden en anderen dan weer wel.

Iets benaderen met een open geest lijkt mij nog steeds de beste manier om een oordeel te vellen over iets nieuws  ;) ;) ;)

Gr
Werner

luckske

Citaat van: home@the movies op augustus 20, 2014, 17:52:37
één van onze twee demo ruimtes die we gaan uitrusten met Atmos is 3m10 breed 5 meter diep en 2m40 hoog, komen luisteren is de boodschap  ;) ;)

Count me in!  ;D

jaco

Citaat van: evilniek op augustus 20, 2014, 20:02:43
wie heeft er nou daadwerkelijk ruimte voor een dergelijke setup? luidsprekers inbouwen of aan het plafond hangen? totaal geschift in de gemiddelde huiskamer. Tot zover mijn rant. ;)
Tja verder lezen voordat je commentaar geeft. Je kunt een Atmos opzetspeaker op de hoofd luidsprekers zetten. De meeste huiskamers waar jij het dan over hebt hebben een beton plafond en dan moeten die bounce speakers wel redelijk goed werken.
Of het een mooie oplossing is ? Als het luidspreker merk wat je hebt een opzetspeaker voor hun eigen lijn brengt kan het meevallen. Als het een algemene wordt is het wellicht minder mooi.

Ergste geval je luidsprekers inruilen voor Amtos enabled luidsprekers, dan zit het ingebouwd en moet je 2 luidspreker snoeren van je versterker naar je Atmos luidspreker brengen.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

anton

Even een vraag die Werner kan (mag) beantwoorden: ik heb zelf speakers van het merk Quadral, heb voor de Atmos of Auro3D toekomst ? afgelopen jaar de marktplaatsen e.d. afgestruind om een aantal aurum base prestige centerspeakers op de kop te tikken  ::). Ik ga er nl. van uit dat de hoogtekanalen voor een optimaal resultaat dezelfde units moeten hebben dan de hoofdspeakers ? Moeten deze speakers recht naar beneden stralen of moeten ze op de luisterplek gericht zijn ? (ik zie in beelden van een echte bioscoop de speakers naar beneden stralen maar in promofilmpjes van onkyo lijken de hoogtespeakers op de luisterplek gericht).
Tweede vraag is of er al adviezen van Dolby zijn voor een optimale plaatsing voor de hoogtekanalen ??
Of moeten we wachten tot de IFA  ;D Hoor het graag als er al iets concreets bekend is  :pompom:

jaco

#168
Dolby zou nog documenten openbaar moeten maken waar de hoogte kanalen aan moeten voldoen. Waarschijnlijk rond de Cedia.

Deze info is er wel voor de Atmos Cinema Requirements, dan moet de array van speakers 105 dB op de luiterplaats kunnen doen (van zowel de surround als het hoogte kanaal) Maar elke speaker in een array (waar je normaal bij 7.2.4 of 5.1.4 4 stuks van hebt) moet  99 dB (op de luisterplek) kunnen doen.

Citaat4.3 Surround Loudspeaker Sound Pressure Level: 99 dB
Each loudspeaker and associated amplifier must have a maximum output capability of 99 dB continuous SPL at the reference listening position. Loudspeaker capability must be determined, as described in Section 6. We recommend an amplifier with 3 dB of headroom (that is, twice the required continuous power).
4.4 Surround Array Sound Pressure Level: 105 dB
Each surround array and the associated amplifiers must be able to produce 105 dB continuous SPL at the reference
listening position. To meet this requirement for surround arrays with fewer than four loudspeakers, each loudspeaker must be able to produce more than 99 dB continuous SPL.

Die 105 dB geld ook voor de hoofd speakers per stuk.
Subwoofer is +10 dB (115 dus)


Hopenlijk is het voor thuisgebruik wat minder, je draait niet snel op die volumes als je je oren niet wilt beschadigen.

De richting van de hoogte luidsprekers staat ook in dat document beschreven, ik neem aan dat het voor thuisgebruik gelijk zal zijn. (richting de primaire luisterplek)
Er staat (hoofdstuk 4.13) dat hij gericht moet zijn halverwege de center en de hoofdluidspreker, je mikt dus thuis net naast je luisterplek.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

zoldar

Zeer interessante info! Met name het advies om 3db headroom te hebben, dwz 2 keer het vermogen nodig om de pieken clean weer te geven.

Als je dan nagaat dat de meeste receivers met moeite 100 watt geven aan 7 speakers, en je voor spl dus op de helft mag rekennen, kun je met die spl calculator nu prima uitrekennen waarom de lichtere receivers in de clip lopen.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

Atmoz


Ik heb m'n hele huis volhangen met B&W CCM362 ceiling speakers ( http://www.bowers-wilkins.nl/Luidsprekers/Custom_installatie/CI_Series/CCM362.html ), zouden deze ook geschikt zijn als Dolby Atmos (echt wennen om 't met een "s" te typen ;D) boven-speaker? Als ik er daar nog 4 van bij neem, zou dat goed werken? Ik ben namelijk zeer tevreden over de kwaliteit van deze speakers!
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

zoldar

Volgens mij, ben jij er klaar voor :clapping:
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

Atmoz

Citaat van: zoldar op augustus 21, 2014, 13:53:12
Volgens mij, ben jij er klaar voor :clapping:

Absoluut :angel: ;D

Ik voel me ook steeds aangesproken in al die filmpjes... M'n vriendin vroeg gisteren nog "hebben die het over jou in dat filmpje?" hahhahahaha :worship: :clapping:
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

Staaled

Citaat van: jaco op augustus 21, 2014, 11:14:27
Tja verder lezen voordat je commentaar geeft. Je kunt een Atmos opzetspeaker op de hoofd luidsprekers zetten. De meeste huiskamers waar jij het dan over hebt hebben een beton plafond en dan moeten die bounce speakers wel redelijk goed werken.
Of het een mooie oplossing is ? Als het luidspreker merk wat je hebt een opzetspeaker voor hun eigen lijn brengt kan het meevallen. Als het een algemene wordt is het wellicht minder mooi.

Ergste geval je luidsprekers inruilen voor Amtos enabled luidsprekers, dan zit het ingebouwd en moet je 2 luidspreker snoeren van je versterker naar je Atmos luidspreker brengen.
Voor stereo zal dat zeker invloed hebben en ik zou het de serieuze gebruiker niet snel aanraden.
Neemt niet weg dat het een goede oplossing kan zijn indien het plafond niet beschikbaar is.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

zoldar

Ik ben er met mijn vrouw ook al uit dat er wel speakers aan het plafond komen. Moet nog wat water bij de wijn maar gaat lukken.

Maar als begin, ga ik gewoon wat sattelliet speakertjes van Tannoy, onder een hoek, bovenop mijn speakers zetten om te kijken of het een beetje wil werken. Die add-on speakers zijn niet heel anders.

En natuurlijk een atmos receivert erbij:)
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech